AnonymBruker Skrevet 9. mai 2017 #1 Skrevet 9. mai 2017 Som mange andre så er jeg i et forhold som består av dine, mine og våre barn. Sikkert ikke uvanlig å ha en del frustrasjoner knyttet til det, og nå er det min tur Vi som bor i lag er jeg, samboeren, vårt felles barn (4) og samboerens ene fra før (18). I tillegg bor min ene fra annet forhold (12) her en uke pr måned. Samboeren har i tillegg en (22) som har egen leilighet. Mine spørsmål er rundt hva som er rett og galt angående samboerens ene fra før. Hun er altså 18. Mitt grunnspørsmål er om dere som er i en slik situasjon har felles økonomi eller ikke? 18-åringen går på skole, så den andre forelderen hennes betaler underholdsbidrag direkte til henne. Hun bor gratis (selvfølgelig). Er det rimelig at førerkort blir dekket fra vår felles konto? (Hun har spart opp 15000, men utover det ønsker samboer at vi dekker resten). Min første tanke er at jeg og den andre forelderen dekker førerkort til mitt barn fra tidligere forhold, og at det samme bør være i dette tilfellet. Er det jeg som er helt urimelig her? Spørsmål nummer 2 er hvilken medbestemmelsesrett jeg bør ha i forhold til regler for 18-åringen? Jeg ønsker på ingen måte å ta foreldrerollen for henne, men ønsker å være en ekstra omsorgsperson for henne. Hun har ingen regler for når tid hun skal være hjemme, gi beskjed og den slags når hun er ute. Jeg mener at så lenge hun bor hjemme så må hun tåle innblanding i hennes liv, og da mener jeg regler for hvor lenge hun er borte, og et minstekrav om at hun gir beskjed om hun overnatter andre plasser. Hva blir rett og galt her? Anonymkode: 222f1...10e 11
JegErMeg Skrevet 9. mai 2017 #2 Skrevet 9. mai 2017 Jeg synes at de biologiske foreldrene skal dele på utgiftene til førerkort så lenge det ikke er spesielle grunner som taler mot det. Når det gjelder 18-åringen synes jeg det er fullstendig opp til foreldrene å sette reglene men at hun sier fra når hun overnatter andre steder kan nå være en god regel ja. Selv om reglene kanskje ikke skal være for mange, hun er tross alt myndig og flytter sikkert snart ut. 26
Fluttershy Skrevet 9. mai 2017 #3 Skrevet 9. mai 2017 Det økonomiske aner jeg ikke hvordan jeg hadde løst, da jeg ikke er i en slik situasjon. Men at en 18 åring skal få innetider synes jeg blir helt feil. Hun er myndig, og må få komme og gå som hun selv vil. Men jeg ville krevd at hun var stille og tok hensyn når hun kom sent hjem, og som du sier; sender en melding hvis hun ikke kommer hjem en natt! 19
Elefantenirommet Skrevet 9. mai 2017 #4 Skrevet 9. mai 2017 Jeg tenker det er naturlig at mor og far dekker resten av førerkortet, ikke far og stemor. Tenker også det er mest den biologiske forelderen som bestemmer over barnet, men så har steforelderen medbestemmelsesrett når det gjelder ting som angår hele husholdningen. Feks kan stemor være med på å bestemme at 18-åringen må hjelpe til med husarbeid når hun bor hjemme. Far får avgjøre om 18-åringen har meldeplikt og innetid. Det er akkurat dette som er litt vanskelig med å være stemor. Man er glad i barna man bor med, men har ikke bestemmelsesrett over alt. Jeg bekymrer meg også får en av tenåringene her i huset som får lov å overnatte hos kompis når han skal på fest. Jeg vil helst ha han hjem slik at jeg kan se han er ok før jeg legger meg. Men mor og far har bestemt at det er greit, så da får jeg ikke gjort noe med det. 5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2017 #5 Skrevet 9. mai 2017 Jeg skulle ønske folk som hadde mine og dine kuttet "våre"...Det blir aldri problemfritt for de som er der fra før. Anonymkode: f3ab2...ed2 7
Surreal Skrevet 9. mai 2017 #6 Skrevet 9. mai 2017 Hvordan dere skal gjøre det økonomisk må dere finne ut av. Men å gjøre det likt er ikke nødvendigvis det som blir rettferdig. Hva er grunnen til at han ønsker å ta det fra felleskontoen? Har han ikke spart opp nok, eller vil han at dere sammen skal hjelpe alle barne med en viss sum til førerkort? Å si ifra til de du bor med at du ikke kommer hjem er bare normal høflighet og sunn fornuft. Det handler også om sikkerhet. Hvis man bare skal komme å gå når man vil, uten å si ifra til noen, hvordan skal man da vite om noe har skjedd? Å ha faste inne tider for en 18 åring tror jeg ikke er veien å gå, men så lange man bor sammen med andre bør man ta såpass hensyn at ikke dere blir vekket når hun kommer hjem. 7
Rotemor Skrevet 9. mai 2017 #7 Skrevet 9. mai 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som mange andre så er jeg i et forhold som består av dine, mine og våre barn. Sikkert ikke uvanlig å ha en del frustrasjoner knyttet til det, og nå er det min tur Vi som bor i lag er jeg, samboeren, vårt felles barn (4) og samboerens ene fra før (18). I tillegg bor min ene fra annet forhold (12) her en uke pr måned. Samboeren har i tillegg en (22) som har egen leilighet. Mine spørsmål er rundt hva som er rett og galt angående samboerens ene fra før. Hun er altså 18. Mitt grunnspørsmål er om dere som er i en slik situasjon har felles økonomi eller ikke? 18-åringen går på skole, så den andre forelderen hennes betaler underholdsbidrag direkte til henne. Hun bor gratis (selvfølgelig). Er det rimelig at førerkort blir dekket fra vår felles konto? (Hun har spart opp 15000, men utover det ønsker samboer at vi dekker resten). Min første tanke er at jeg og den andre forelderen dekker førerkort til mitt barn fra tidligere forhold, og at det samme bør være i dette tilfellet. Er det jeg som er helt urimelig her? Spørsmål nummer 2 er hvilken medbestemmelsesrett jeg bør ha i forhold til regler for 18-åringen? Jeg ønsker på ingen måte å ta foreldrerollen for henne, men ønsker å være en ekstra omsorgsperson for henne. Hun har ingen regler for når tid hun skal være hjemme, gi beskjed og den slags når hun er ute. Jeg mener at så lenge hun bor hjemme så må hun tåle innblanding i hennes liv, og da mener jeg regler for hvor lenge hun er borte, og et minstekrav om at hun gir beskjed om hun overnatter andre plasser. Hva blir rett og galt her? Anonymkode: 222f1...10e Dette har du ikke noe med i det hele tatt! Hun er voksen og har sin far som kan snakke med henne om eventuelle regler. Hva er det som får deg til å tenke at hun må rapportere til deg dersom hun ikke kommer hjem? 4
Silfen Skrevet 9. mai 2017 #8 Skrevet 9. mai 2017 Foreldre dekker førerkort, ikke du, om de ønsker det. En 18åring trenger ingen inneregler, hallo. 5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2017 #9 Skrevet 9. mai 2017 Jeg personlig hadde aldri orket å være i et forhold uten felles økonomi. Anonymkode: 5f8b9...da2 1
Silfen Skrevet 9. mai 2017 #10 Skrevet 9. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg personlig hadde aldri orket å være i et forhold uten felles økonomi. Anonymkode: 5f8b9...da2 Du syns ikke det er forskjell på felles økonomi kontra det å dekke store utgifter til en annens voksne barn? 9
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2017 #11 Skrevet 9. mai 2017 36 minutter siden, Fluttershy skrev: Det økonomiske aner jeg ikke hvordan jeg hadde løst, da jeg ikke er i en slik situasjon. Men at en 18 åring skal få innetider synes jeg blir helt feil. Hun er myndig, og må få komme og gå som hun selv vil. Men jeg ville krevd at hun var stille og tok hensyn når hun kom sent hjem, og som du sier; sender en melding hvis hun ikke kommer hjem en natt! Denne. Anonymkode: 90c21...c44 5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2017 #12 Skrevet 9. mai 2017 13 minutter siden, Rotemor skrev: Dette har du ikke noe med i det hele tatt! Hun er voksen og har sin far som kan snakke med henne om eventuelle regler. Hva er det som får deg til å tenke at hun må rapportere til deg dersom hun ikke kommer hjem? enig. Anonymkode: 90c21...c44 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2017 #13 Skrevet 9. mai 2017 34 minutter siden, Surreal skrev: Hvordan dere skal gjøre det økonomisk må dere finne ut av. Men å gjøre det likt er ikke nødvendigvis det som blir rettferdig. Hva er grunnen til at han ønsker å ta det fra felleskontoen? Har han ikke spart opp nok, eller vil han at dere sammen skal hjelpe alle barne med en viss sum til førerkort? Å si ifra til de du bor med at du ikke kommer hjem er bare normal høflighet og sunn fornuft. Det handler også om sikkerhet. Hvis man bare skal komme å gå når man vil, uten å si ifra til noen, hvordan skal man da vite om noe har skjedd? Å ha faste inne tider for en 18 åring tror jeg ikke er veien å gå, men så lange man bor sammen med andre bør man ta såpass hensyn at ikke dere blir vekket når hun kommer hjem. Økonomisk handler det om at jeg og samboer legger noe forskjellig i begrepet felles økonomi. Siden vi har skrifliggjort hva vi gikk inn med hver av oss i felles bolig, så blir det for meg naturlig at felles økonomi er de utgiftene vi har avtalt felles i forhold til bolig og regninger + daglige husholdningsutgifter. Til 12-åringen som jeg har fra før så betaler jeg av egen lomme når det gjelder klær, utstyr, sykkel, ski og slike ting, og det er helt naturlig for meg. Nettopp det jeg mener også! Fra min side blir det litt ansvarsløst å si at den dagen man passerer 18 så er man plutselig erfaren nok til å forstå alle farer i livet. 1 time siden, Elefantenirommet skrev: Jeg tenker det er naturlig at mor og far dekker resten av førerkortet, ikke far og stemor. Tenker også det er mest den biologiske forelderen som bestemmer over barnet, men så har steforelderen medbestemmelsesrett når det gjelder ting som angår hele husholdningen. Feks kan stemor være med på å bestemme at 18-åringen må hjelpe til med husarbeid når hun bor hjemme. Far får avgjøre om 18-åringen har meldeplikt og innetid. Det er akkurat dette som er litt vanskelig med å være stemor. Man er glad i barna man bor med, men har ikke bestemmelsesrett over alt. Jeg bekymrer meg også får en av tenåringene her i huset som får lov å overnatte hos kompis når han skal på fest. Jeg vil helst ha han hjem slik at jeg kan se han er ok før jeg legger meg. Men mor og far har bestemt at det er greit, så da får jeg ikke gjort noe med det. Det kan meget vel være du som har rett her, men er det urimelig å si at når man starter et nytt felles hjem, så lager man sine regler? Jeg har selv en 12-åring som også har et annet hjem, og det er ikke noen selvfølge at det er samme regler begge plasser. Og for de som nå tenker at det blir vanskelig for barn å forholde seg til ulike regler, så har man jo ofte forskjellige meninger som forelder også når man bor i lag. Anonymkode: 222f1...10e 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2017 #14 Skrevet 9. mai 2017 Jeg synes at foreldrene skal dele på førerkort (tilskudd til førerkort) Når det gjelder andre regler, så svarer jeg ut fra det jeg mener og reglene som gjelder i vårt hjem med mine og dine på samme alder: Gi beskjed når man skal overnatte borte (det er vanlig å gi beskjed om sånt, vi har bedt de sende mld på FB for å unngå å bli vekt om natta) Reglen gjelder like mye egne barn som stebarn, det handler om at vi er redd for barna våre om de er aldri så gamle. Hadde faktisk forventet at andre voksne som var på overnattingsbesøk hadde gitt beskjed om at de ikke kom hjem om natta. Stille i huset etter kl 23.30 på hverdager, dette gjelder oss alle, vi tar rett og slett hensyn til de som må opp veldig tidlig. Bryr meg ikke om mannen min kommer hjem kl 01.30 en onsdag eller om det er stedatteren min: så lenge de er stille og ikke vekker oss andre. Særlig bråk om natta i skoleferiene er uakseptabelt. Det handler om å ta hensyn til hverandre. Jeg setter feks ikke på vaskemaskin, kjøkkenmaskin, musikk osv kl 06.00 selv om jeg skal på jobb en lørdag morgen. Gi beskjed i god tid om de ikke rekker middag. Holde orden på eget rom og bidra ellers med husarbeid. Jeg er både mor og stemor, og er like redd for stebarna mine som mine egne, og siden vi bor i samme hus føler jeg samme ansvar og redsel for at det skal skje dem noe. Mannen min og jeg tenker likt om dette heldigvis. Anonymkode: 6f7df...f44 13
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2017 #15 Skrevet 9. mai 2017 En 18 åring er ikke et barn lengre. Og det aller viktigste ikke ditt "barn", det er du som bestemmer regler, og det å sette innetider på en 18 åring er dødfødt. Mine foreldre var super strenge,men med en gang jeg ble 18, sa jeg at da gjør jeg som vil, og hvis jeg vil være ute til langt ut på natt eller være borte en helg gjør jeg det, og til mine store overraskelse ble det godtatt fra jeg fylte 18 år. Det eneste pappa sa var send sms og si ifra at du er borte og hvor lenge du blir borte (om du vet). Anonymkode: 90c21...c44 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2017 #16 Skrevet 9. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: En 18 åring er ikke et barn lengre. Og det aller viktigste ikke ditt "barn", det er IKKE du som bestemmer regler, og det å sette innetider på en 18 åring er dødfødt. Mine foreldre var super strenge,men med en gang jeg ble 18, sa jeg at da gjør jeg som vil, og hvis jeg vil være ute til langt ut på natt eller være borte en helg gjør jeg det, og til mine store overraskelse ble det godtatt fra jeg fylte 18 år. Det eneste pappa sa var send sms og si ifra at du er borte og hvor lenge du blir borte (om du vet). Anonymkode: 90c21...c44 Anonymkode: 90c21...c44
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2017 #17 Skrevet 9. mai 2017 56 minutter siden, Rotemor skrev: Hva er det som får deg til å tenke at hun må rapportere til deg dersom hun ikke kommer hjem? At min samboer og jeg ligger våken halve natta og er bekymret for henne. Samboeren mener ting er sort/hvitt, en regel før 18, og ingen etter. Jeg er mer der at er det mitt/vårt hus så bestemmer vi også husreglene. Jeg bestemmer i eget hus, og det om så ungene er 12, 18 eller 24 (selvfølgelig tilpasset alder, men poenget er at om noen vil ha sine egne regler, så får de vente til de flytter i egen bolig. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og det aller viktigste ikke ditt "barn", det er du som bestemmer regler, og det å sette innetider på en 18 åring er dødfødt. Mine foreldre var super strenge,men med en gang jeg ble 18, sa jeg at da gjør jeg som vil, og hvis jeg vil være ute til langt ut på natt eller være borte en helg gjør jeg det, og til mine store overraskelse ble det godtatt fra jeg fylte 18 år. Det eneste pappa sa var send sms og si ifra at du er borte og hvor lenge du blir borte (om du vet). Til det første, OK, du har rett, det er ikke mitt barn. Likevel må jeg vel ha noe å si i eget hjem? For å si det sånn, om du hadde sagt det siste til meg, så hadde jeg sagt lykke til med å finne egen bolig. 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når det gjelder andre regler, så svarer jeg ut fra det jeg mener og reglene som gjelder i vårt hjem med mine og dine på samme alder: Gi beskjed når man skal overnatte borte (det er vanlig å gi beskjed om sånt, vi har bedt de sende mld på FB for å unngå å bli vekt om natta) Reglen gjelder like mye egne barn som stebarn, det handler om at vi er redd for barna våre om de er aldri så gamle. Hadde faktisk forventet at andre voksne som var på overnattingsbesøk hadde gitt beskjed om at de ikke kom hjem om natta. Stille i huset etter kl 23.30 på hverdager, dette gjelder oss alle, vi tar rett og slett hensyn til de som må opp veldig tidlig. Bryr meg ikke om mannen min kommer hjem kl 01.30 en onsdag eller om det er stedatteren min: så lenge de er stille og ikke vekker oss andre. Særlig bråk om natta i skoleferiene er uakseptabelt. Det handler om å ta hensyn til hverandre. Jeg setter feks ikke på vaskemaskin, kjøkkenmaskin, musikk osv kl 06.00 selv om jeg skal på jobb en lørdag morgen. Gi beskjed i god tid om de ikke rekker middag. Holde orden på eget rom og bidra ellers med husarbeid. Jeg er både mor og stemor, og er like redd for stebarna mine som mine egne, og siden vi bor i samme hus føler jeg samme ansvar og redsel for at det skal skje dem noe. Mannen min og jeg tenker likt om dette heldigvis Takk, du setter ord på mye av det jeg mener. Man må ha felles regler i ett hjem. Anonymkode: 222f1...10e 5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2017 #18 Skrevet 9. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: At min samboer og jeg ligger våken halve natta og er bekymret for henne. Samboeren mener ting er sort/hvitt, en regel før 18, og ingen etter. Jeg er mer der at er det mitt/vårt hus så bestemmer vi også husreglene. Jeg bestemmer i eget hus, og det om så ungene er 12, 18 eller 24 (selvfølgelig tilpasset alder, men poenget er at om noen vil ha sine egne regler, så får de vente til de flytter i egen bolig. Til det første, OK, du har rett, det er ikke mitt barn. Likevel må jeg vel ha noe å si i eget hjem? For å si det sånn, om du hadde sagt det siste til meg, så hadde jeg sagt lykke til med å finne egen bolig. Takk, du setter ord på mye av det jeg mener. Man må ha felles regler i ett hjem. Anonymkode: 222f1...10e Tro meg skal du kjøre igjennom slike regler til en på 18 åring,blir det mye bråk og krangel, og du kan du være uheldig at hun stikker av i lengre perioder, merk mine ord. Jeg "rømte" i en periode på 9 mnd når jeg var ca 20 (fordi pappa maste veldig mye, untakk av innetider selvsagt), til Australia, jeg kontaktet ikke mine foreldre på 3-4 mnd. De visste ikke hvor og hvordan jeg hadde det. Så sinna var jeg da. Nå som voksen angrer jeg som hund på min oppførsel sevlsagt og det er gjør min far og. Forholdet vårt nå er heldigvis bra nå, da vi begge hekka oss. Velg dine kamper med omhu. Anonymkode: 90c21...c44 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2017 #19 Skrevet 9. mai 2017 1 time siden, Silfen skrev: Du syns ikke det er forskjell på felles økonomi kontra det å dekke store utgifter til en annens voksne barn? Har man felles økonomi, så har man som regel ingen egne penger, da alt er en felles pott. Så nei, da er det ikke store forskjellen på felles økonomi og det å dekke store utgifter til hans barn. Anonymkode: cb56e...9b6 3
Rotemor Skrevet 9. mai 2017 #20 Skrevet 9. mai 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: At min samboer og jeg ligger våken halve natta og er bekymret for henne. Samboeren mener ting er sort/hvitt, en regel før 18, og ingen etter. Jeg er mer der at er det mitt/vårt hus så bestemmer vi også husreglene. Jeg bestemmer i eget hus, og det om så ungene er 12, 18 eller 24 (selvfølgelig tilpasset alder, men poenget er at om noen vil ha sine egne regler, så får de vente til de flytter i egen bolig. Til det første, OK, du har rett, det er ikke mitt barn. Likevel må jeg vel ha noe å si i eget hjem? For å si det sånn, om du hadde sagt det siste til meg, så hadde jeg sagt lykke til med å finne egen bolig. Takk, du setter ord på mye av det jeg mener. Man må ha felles regler i ett hjem. Anonymkode: 222f1...10e Nei, man må ikke ha "felles regler". Hun er 18 år. Du vil ha kontroll. Den kan du slippe. Det er ikke ditt barn. Hnnes far synes det er greit og så skal du mene noe annet? Hvorfor? Hvorfor ligger du og "bekymrer deg" om natten? Det får du jobbe med selv da det bare er tull. Og om du vil bestemme over DINE barn når de er 24 så må du likevel respektere at andre bestemmer over sine barn. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå