AnonymBruker Skrevet 9. mai 2017 #1 Del Skrevet 9. mai 2017 Har en 1. klassing som jeg ønsker å få sjekket synet på. Det er det at han strever litt med leksene og later som han ser orda, husker utrolig godt, så det er så vanskelig å vite om han sier det fordi han husker ordet, eller kjenner det igjen - om han faktisk leser... Læreren spurte om det var dysleksi i familien, for ofte ser han feil bokstav - men jeg tenker det er greit å teste synet også - om det kan være det han strever med. Grunnen er at han blir fort sliten når han leser og gjør lekser. Da kan vi i alle fall utelukke at det kanskje er synet som er årsak. MEN -hvordan bør jeg gå frem? Bør jeg be helsesøster ta en synstest på han - og så henvise han videre om hun mistenker dårlig syn? Eller gå til fastlege - er det kun fastlege som kan henvise til øyelege? Eller bør jeg gå rett til optiker? Det er jo det med at barn har vel rett på gratis synsundersøkelse - og briller og? Men at man da må ha henvisning fra fastlege? Noen som kjenner til reglene og hvordan jeg bør gå frem, og om det er gratis osv... Vi kunne jo gått rett til optiker, men er redd vi går glipp av evnt. rettigheter da, så tenkte høre med dere erfarne mødre (og fedre)... Anonymkode: f5e89...878 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2017 #2 Del Skrevet 9. mai 2017 Du trenger ikke å gå først til øyelege eller fastlege for å finne ut om barnet ditt har bra eller dårlig syn. Bare bestill en synstest time til optikeren, de kan veilede deg videre og tipse deg om det er nødvendig å gå til øyelege, eller hvilke rettigheter barnet har. Øyeleger tar nødvendigvis ikke synstester, det er det optikeren som gjør (har iallefall jeg opplevd). Anonymkode: 083c7...480 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2017 #3 Del Skrevet 9. mai 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du trenger ikke å gå først til øyelege eller fastlege for å finne ut om barnet ditt har bra eller dårlig syn. Bare bestill en synstest time til optikeren, de kan veilede deg videre og tipse deg om det er nødvendig å gå til øyelege, eller hvilke rettigheter barnet har. Øyeleger tar nødvendigvis ikke synstester, det er det optikeren som gjør (har iallefall jeg opplevd). Anonymkode: 083c7...480 Må man betale for synstest hos optiker? Og hvor mye? Om han finner ut at barnet skal ha briller - må jeg vel betale da, også kan man sende inn søknad om å få dekket synstest og briller i etterkant? Anonymkode: f5e89...878 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2017 #4 Del Skrevet 9. mai 2017 Jeg ville hørt med helsestasjonen først. Vi ble henvist til øyelege av helsestasjonslege, det var pga mistanke om skjeling da. Hadde ikke skjeling, men øyelege mistenkte at det kunne være noe med synet og vi ble henvist videre til ortopist. Jenta mi var veldig langsynt viste det seg. Fikk briller hos ortopisten. Har ikke betalt så mye som en krone. Men måtte betalt for brillene om vi gikk til vanlig optiker fikk jeg høre. Selv om det sikkert kommer an på hva slags støtteordninger optikeren har. Anonymkode: 05141...098 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 9. mai 2017 #5 Del Skrevet 9. mai 2017 Fikk faktisk beskjed fra helsesøster nå på 4 årskontrollen at hvis vi la merke til slikt som du nevner så burde vi henvende oss til helsestasjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minlillelykke Skrevet 9. mai 2017 #6 Del Skrevet 9. mai 2017 Optiker tar test. Koster rundt 600kr. Så sant ikke barnet har store synskorreksjoner må man dekke briller selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2017 #7 Del Skrevet 9. mai 2017 Hvor finns det regler om at det kan dekkes av noe? Vi har bare gått til optiker, var henvist av lege grunnet hodepine, betalte alt selv (måtte ha briller9. Men en annen gang var vi henvist til ortpedrist(?) for skjeling, da betalte vi ingen ting. Anonymkode: c5cc3...817 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå