Gå til innhold

Hva tenker dere om folk som bruker ord og begreper som folk flest ikke bruker/kan?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakker om ord som kulturmarxisme. Jeg måtte google dette ordet fordi en bruker brukte femti tusen gangen i EN tråd! I følge SNL: 

Sitat

Kulturmarxisme er et begrep som siden 1990-tallet er tatt i bruk innen høyreorienterte miljøer som generell betegnelse på liberal og/eller venstreorientert politikk i vestlige samfunn.

Ja, er det rart at folk flest ikke bruker dette ordet? 

Dette er ikke det eneste ordet som irriterer meg. Jeg ligger merke til at enkelte folk, enten på KG eller bare ute i verden generelt, bruker store ord og gjør ALT de sier mye mer komplisert. Er ikke hovedpoenget med kommunikasjon å bli forstått? Det virker så sykt pretensiøst. Ja, noen ganger forstår jeg hva personen mener, men det høres bare så rart ut. Når jeg snakker om mitt felt, så kan jeg ikke bruke visse begreper med alle, fordi jeg vet at de fleste ikke har peiling.

Anonymkode: ece0f...f14

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Ingenting2
Skrevet

Det er ikke alt man tenker som trenger komme på trykk, tenker jeg når jeg leser blant annet uttrykket du nevner som eksempel. :heks:

Skrevet (endret)

Begrepet kulturmarksist var jo flittig brukt av Breivik om menneskene han hatet. Så om man fulgte med på nyhetene etter 22. juli og det gjorde vel folk flest så hørte man jo det begrepet. 

Endret av AnonymSjiraff
Skrevet (endret)

Og selv brukte du ordet pretensiøst når du heller kunne brukt ordet overvurdere. Så poenget ditt drukner totalt.

Eller er det slik at kun DU får bruke fremmedord?

Endret av QQbaby
  • Liker 4
Skrevet

Ofte bruker man vell ord som passer inn i sammenhengen, eller gir bedre presisjon enn "enklere" ord. Tror det er bedre om man bruker et variert vokabular, heller enn å måtte tilpasse språket til minste felles multiplum, da sistnevnte virker fordummende på alle involverte. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at de gjør verden en tjeneste. Vi er alle tjent med et utvidet ordforråd. 

Anonymkode: 3707f...16a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, QQbaby skrev:

Og selv brukte du ordet pretensiøst når du heller kunne brukt ordet overvurdere. Så poenget ditt drukner totalt.

....Men overvurdere og pretensiøst er vel ikke synonymer? :huh:

Anonymkode: 2d780...4a5

• Liker 3
Skrevet

Er det så galt å få utvidet ordforrådet? 

Det er jo en degenererende måte å tenke på :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Minner meg om en tråd for en stund siden der et par stykker ikke forstod uttrykket "å kjenne sin besøkelsestid", og en mente det var helt unødvendig å bruke den type uttrykk "som ingen under 60 bruker", eller noe i den retning. I mange tilfeller sier det nok mer om personen som hisser seg opp over å ikke forstå, og disse har nok ikke vondt av å lære et nytt ord eller to. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vel, man blir farget av miljøene man går i. Jeg har en jobb der jeg holder mye på med offentlige, rettslige og akademiske dokument som ofte lider av "vanskelige-ord-syken". Det er sikkert endel som synes jeg har et veldig pretensiøst språk, og snakker vanskeligere enn jeg trenger. Prøver så klart å være bevisst på det - men det som er fremmedord for en person er jo ikke det for en annen. Jeg er på ingen måte stolt av å ha et "avansert" språk, men det er rett og slett vanskelig å ikke bli påvirket av språket du sitter med hver dag på jobb. 

Anonymkode: c4fd9...1ff

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

....Men overvurdere og pretensiøst er vel ikke synonymer? :huh:

Anonymkode: 2d780...4a5

"Pretensiøs, innbilsk, anmassende. Brukes gjerne om opptreden som vitner om overvurdering av egne evner. Kan også betegne omgivelser som setter krav det er vanskelig å tilfredsstille" er definisjonen i Store Norske Leksikon. Så definitivt ikke det samme som å overvurdere. Overdreven kunne kanskje vært et annet synonym til pretensiøs, i noen situasjoner... 

Anonymkode: c4fd9...1ff

Skrevet
6 timer siden, QQbaby skrev:

Pretensiøst er jo ikkje akkurat det samme som å overvurdere... 

Språket blir fattig dersom ein ikkje kan bruke eit godt utval av ord, men det bør ikkje vere overvekt av "vanskelige" ord. Då ramlar lesarane av.

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor bruke fremmedord når det finnes adekvate norske ord? :laugh:

• Liker 4
Gjest noe tilfeldig
Skrevet
29 minutter siden, herzeleid skrev:

Ofte bruker man vell ord som passer inn i sammenhengen, eller gir bedre presisjon enn "enklere" ord. Tror det er bedre om man bruker et variert vokabular, heller enn å måtte tilpasse språket til minste felles multiplum, da sistnevnte virker fordummende på alle involverte. 

Jeg synes også det er fint at man heller bruker et mer utbrodert språk enn et veldig begrenset ett. Værste som kan skje er jo at man lærer noe nytt.. :) Dog kan det virke slitsomt om det blir for mye av det gode. En helsearbeider uansett hvor lav/høy utdanning vedkommende har kan ofte endel latinske begreper, men skal man skrive om at noen har vondt i magen eller kragebeinet her på kvinneguiden skriver man det. ikke "akutt abdomen" eller " claviculafraktur".. - man tilpasser jo språket litt til den man skal nå ut til, og skal man hele tiden ordlegge seg så kompleks som overhodet mulig risikerer man jo at mange ikke gidder følge med i samtalen. Og det kan fremstå litt som at man forsøker å bevise noe. Spesielt om man attpåtil bruker de fancy begrepene feil.. 

Skrevet (endret)

Kulturmarxisme er jo et begrep som utelukkende blir brukt av idioter, så for meg er det ikke mye pretensiøst sånn sett. Men jeg skjønner jo at for avsenderen er det kanskje et (mislykket) forsøk på å bruke et stort ord som ikke alle forstår, og følgelig fremstå som smartere enn sine meningsmotstandere.

Jeg er glad i språk og mange ganger er det mindre brukte begreper som er mest beskrivende eller nærliggende å bruke, samtidig må man kjenne sitt publikum, man lykkes jo ikke i å kommunisere et budskap om folk ikke skjønner hva man sier.

Endret av Cuntzilla
  • Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Raven.WritingDesk skrev:

Jeg synes også det er fint at man heller bruker et mer utbrodert språk enn et veldig begrenset ett. Værste som kan skje er jo at man lærer noe nytt.. :) Dog kan det virke slitsomt om det blir for mye av det gode. En helsearbeider uansett hvor lav/høy utdanning vedkommende har kan ofte endel latinske begreper, men skal man skrive om at noen har vondt i magen eller kragebeinet her på kvinneguiden skriver man det. ikke "akutt abdomen" eller " claviculafraktur".. - man tilpasser jo språket litt til den man skal nå ut til, og skal man hele tiden ordlegge seg så kompleks som overhodet mulig risikerer man jo at mange ikke gidder følge med i samtalen. Og det kan fremstå litt som at man forsøker å bevise noe. Spesielt om man attpåtil bruker de fancy begrepene feil.. 

Enig her. Er selvfølgelig veldig stor forskjell mellom faguttrykk og det som for mange er uttrykk brukt i dagligtalen, men som de med mer begrenset ordforråd ikke forstår. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at de sitter å onanerer mens de bruker de store ord og spunker utover hele skjermen hver gang de innser at andre ikke forstår dem.

Anonymkode: 132ad...335

Skrevet

Det verste er nok (ja, verste skrives med E) når folk bruker fremmedordene feil. Gjerne for å fremstå smartere enn de er. Ellers opplever jeg at mange bruker et veldig flatt og enkelt språk, så litt "vanskeligere" kan vi gjerne snakke og skrive. Utfordre oss selv og andre ;-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Det verste er nok (ja, verste skrives med E) når folk bruker fremmedordene feil. Gjerne for å fremstå smartere enn de er. Ellers opplever jeg at mange bruker et veldig flatt og enkelt språk, så litt "vanskeligere" kan vi gjerne snakke og skrive. Utfordre oss selv og andre ;-)

Senk iq-en noen hakk og bland inn litt kognitiv svikt så kan du begynne å snakke. 

;-)

Anonymkode: 132ad...335

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Thyra skrev:

Hvorfor bruke fremmedord når det finnes adekvate norske ord? :laugh:

Det sa alltid læreren min på vgs.
Han var tilhenger av "det enkle er ofte det beste", og vi fikk tilsnakk hvis vi ble for pretensiøse i ordbruken vår.

Men godt ordforråd måtte vi ha!  Det var nødvendig for å bli presise nok i formuleringene når vi ikke kunne bruke for mange fremmedord. :)

Anonymkode: a92f5...3a9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...