AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #1 Del Skrevet 8. mai 2017 Passer hunden til min far siden han nå er blitt syk (kommer til å vare en god stund). Han overtok hunden for 3mnd siden. Hunden er 2år. Han er veldig snill inne, men i møte med andre hunder så kan han fremstå som aggressiv. Jeg merker da at andre hundeeiere trekker seg vekk fra oss (snur osv). Hunden har hilst på andre hunder i besøk osv og det har gått fint, men jeg/min far hsr måtte passe på da han kan finne på å glefse (da spesielt mot hannhunder). Han fungerer best med hunder som ikke er så veldig dominant av seg. Den har ikke vært særlig sosialisert, så jeg lurer på hvilke måter som er best å starte med? Skal han få lov å hilse på andre hunder selv om han fremstår noe aggressiv (i samråd med annen eier)? (Av og til kan han roe seg da,men ikke alltid). Anonymkode: 7b50d...303 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 8. mai 2017 #2 Del Skrevet 8. mai 2017 Jeg tenker at i første omgang bør han ikke få hilse på hunder på tur, og i hvert fall ikke i bånd. I bånd får de ikke brukt språket ordentlig og sjansen for at det blir anspent og aggresjon er mye større. Ellers finnes det ikke dominans mellom fremmede hunder som møtes. Kanskje du mener han ikke liker hunder som oppfører seg litt bøllete? Jeg ville jobbet en del med metoder som BAT og kindereggmetoden, Disse kan du lese om, men bør helst lære om dem i praksis gjennom kurs og/eller privatitmer. Ellers kan båndturer med andre, rolige hunder være bra. Dvs at de da ikke får hilse på hverandre, men gå rolig tur i bånd så nær hverandre som dere kan gå (og evt gradvis nærmere, men ikke så nær at de hilser). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2017 #3 Del Skrevet 9. mai 2017 11 timer siden, Tabris skrev: Jeg tenker at i første omgang bør han ikke få hilse på hunder på tur, og i hvert fall ikke i bånd. I bånd får de ikke brukt språket ordentlig og sjansen for at det blir anspent og aggresjon er mye større. Ellers finnes det ikke dominans mellom fremmede hunder som møtes. Kanskje du mener han ikke liker hunder som oppfører seg litt bøllete? Jeg ville jobbet en del med metoder som BAT og kindereggmetoden, Disse kan du lese om, men bør helst lære om dem i praksis gjennom kurs og/eller privatitmer. Ellers kan båndturer med andre, rolige hunder være bra. Dvs at de da ikke får hilse på hverandre, men gå rolig tur i bånd så nær hverandre som dere kan gå (og evt gradvis nærmere, men ikke så nær at de hilser). Takk for råd! Er litt redd for å la han møte hunder i Feks hundegårder da jeg er redd han plutselig skal angripe. Anonymkode: 7b50d...303 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2017 #4 Del Skrevet 9. mai 2017 Har du noen råd til hvordan det kan gjøres? Vil selvfølgelig informere andre hundeeiere (og gå ut om hunden ikke oppfører seg). Men er det noe andre hundeeiere kan gjøre for at hunden ikke skal bli for aggressiv? Merker Feks noen trekker hunden unna, løfter den opp osv. Og bør han møte hunder i samme str? Er så redd han kan bli bitt stor hund om han selv glefser til. Anonymkode: 7b50d...303 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 9. mai 2017 #5 Del Skrevet 9. mai 2017 Jeg ville ikke latt ham møte andre, fremmede hunder på den måten. Du vet ikke hvordan deres hunder er, og man bør ikke gå i en slik hundegård om man har en hund som er såpass utrygg som din. Skal han møte noen hunder så bør det være en voksen hund som du kjenner, dvs kjenner eieren til. En hund som er såpass rolig og stødig at den ikke blir provosert eller redd om din hund glefser. Samtidig skal man ikke utsette trygge hunder for mye for den type oppførsel heller, så det er en balansegang. Men når han evt skal møte andre hunder, så bør begge hundene være løse og dere som eiere bør ikke stå i ro men være i bevegelse. Hundene bør ordne opp selv, så sant det ikke blir en ordentlig slåsskamp som varer lenger enn ti-femten sekunder (og så sant den ene hunden ikke biter seg fast i den andre). Hvis hundene er usikre og det er anspent stemning, så vil enhver ingripen fra eierne nesten garantert føre til at det blir utfall/slagsmål. Så før han får hilse på andre på den måten, så ville jeg jobbet slik jeg nevner i innlegget over sånn at han ble tryggere på andre hunder først. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå