Gjest Emmanic Skrevet 27. desember 2004 #1 Skrevet 27. desember 2004 Uff, nå vet jeg ikke mine arme råd. Jeg har en gutt på 3 år og 9 mndr som jeg har på følelsen av har sluttet med bleier i en evighet. Det har gått veldig bra men så begynnte "skvettingen" i trusa. Det er akkurat som om han ikke gidder å gå på do og tisser en del i trusa og en del på do. Så begynnte bæsjingen på nytt. Han sitter og leker og så kommer det litt bærsj i trusa. Han har nå også sluttet å si ifra om dette og når jeg oppdager det, så må han jo ikke bærsje lenger. Vet vet ikke hva jeg skal gjøre eller hva dette kommer av. Jeg hadde masse tålmodighet da dette startet, men nå har det holdt på i gode 4 mndr og nå blir jeg gal. I dag morges så tisset han alt i trusa og da klikka det for meg. Jeg tok gutten ned på badet og tvang på han en bleie. Roet meg fort ned og sa at hvis han klarer å holde bleia tørr, så er det greit. Ellers så får vi bare begynne med bleie igjen. Er jeg en dårlig mor??? Hva skal jeg gjøre. Har også forsøkt "tørr bleie = belønning" i form av klistremerker.
Gjest Bhsiltsk Skrevet 27. desember 2004 #2 Skrevet 27. desember 2004 Jeg har ikke barn selv, men ville innført bleie igjen. Deretter spurt barnet med jevne mellomrom om vi skulle prøve å tisse eller bæsje. Gutten er tre år, noe som jeg har forstått er ganske tidlig å slutte med bleier i forhold til kjønn. Du vet nok sikkert veldig godt at det å kjefte ikke er en god ide, så det gjør du nok ikke igjen. Hvis ikke ungen vil ha på bleie, må du bare prøve likevel. Dette har med handling og konsekvens å gjøre, og unger har mulighet til å lære dette såpass tidlig som tre år.
flopia Skrevet 27. desember 2004 #3 Skrevet 27. desember 2004 Synes ikke det er tidlig for en treåring å slutte med bleie. Vi hadde en lik situasjon i barnehagen. Vi kunne ta barnet på do hver time, og hver halve time men ingenting hjalp. Vi snakket med foreldrene som også var veldig lei over denne situasjonen. Til slutt gjemte vi alle klærne til barnet, som var i barnets kurv i barnehagen. å når barnet da hadde tisset seg ut hadde barnet ingen klær igjen. (hadde selvfølgelig snakket i samråd med foreldrene). dette holdte på i noen uker, å nå er barnet som før og sier i fra som om ingenting hadde vært anneledes.
stefi Skrevet 27. desember 2004 #4 Skrevet 27. desember 2004 hei du. jeg har selv to døttre. den eldste sluttet av seg selv før to års dagen, uten problem. mens den yngste ga mor litt mer hodebry :-? prøvde først en gang, men det var fort veldig tydelig at hun ikke var klar å da var hun 3 år. ga noget fortvilet opp og ventet noen mnd før jeg prøvde igjen. denne gangen med klisstremerker som motivasjon og om hun klarte seg et pr uker skulle hun få en pakke. vi brukte laaaaang tid, å i min fortvilelse ringte jeg min venninde som er helsesøster. hun ga meg klar beskjed om ikke å stresse, det er IKKE et problem ennå på den alderen fikk jeg beskjed om. Noen trenger bare litt lenger tid,barn er forskjellige. å hun har vel rett i det. men etter noen uker med jobbing så ble hun tørr på dagtid. natten er en helt annen ting,det tok måneder å fortsatt har vi noen uhell. å nå er hun 4 1/2. må passe på drikking kveldstid og alltid toalettet før leging. så kjære mor barnet ditt er nok heeelt normalt, men har bare litt god tid. når han er klar kommer det av seg selv. for mye mas kan virke mot sin hensikt har jeg lært. hadde du bare vist hvor mye sengeklær jeg har vasket siste året men forstår fortvilelsen din absolutt,man ser jo fram til den dagen bleiene kan pakkes bort. et annet "triks" jeg brukte var å snakke med henne om hvor glad jeg var for at hun begynnte å bli stooor jente. store jenter som ikke bruker bleier får nemlig gjøre ting de små ikke kan. å at jeg så veldig frem til at vi kunne gjøre store jente ting når bleien ble borte. så motivere uten å mase tror jeg er litt a gamet her. å når du blir frustret kom hit å slipp ut litt luft du. lykke til. hugs
*nora* Skrevet 27. desember 2004 #5 Skrevet 27. desember 2004 Heisann. Ville bare si at du ikke er en dårlig mor, jeg! Har ikke så mange gode råd, fordi barn er så forskjellige på det punktet. Med mellomstemann så måtte vi på med bleie igjen en stund, fordi vi hadde det akkurat på samme måte. Han sluttet med bleie rundt 3 årsalder, alt gikk fint i noen måneder før han plutselig begynte å tisse på seg igjen. Etter å ha snakket med han først bestemte vi oss for å prøve bleie igjen. Og vips (eller rettere sagt, noen måneder...) var gutten tørr. Og etter det har det ikke vært noe problem (han er nå 4.5 år.) Men vil råde deg til å snakke med han om det, at dere blir enige om at han skal bruke bleie litt lenger, og ikke gjøre noe stort nummer ut av det. Hvis man truer på ungen en bleie når han egentlig har sluttet, kan det kanskje gjøre ting verre. Alle unger liker å bli tatt med på råd! Lykke til, da! :-)
Gjest Anonymous Skrevet 28. desember 2004 #6 Skrevet 28. desember 2004 Du er ingen dårlig mor, og du trenger heller ikke ha dårlig samvittighet for at du satt på sønnen din bleie igjen. Det er en konsekvens av at han ikke kan holde seg tørr. Enhver person som ikke har kontroll på urin eller avføring bør gå med bleier spør du meg.
Gjest Anonymous Skrevet 28. desember 2004 #7 Skrevet 28. desember 2004 et annet "triks" jeg brukte var å snakke med henne om hvor glad jeg var for at hun begynnte å bli stooor jente. store jenter som ikke bruker bleier får nemlig gjøre ting de små ikke kan. å at jeg så veldig frem til at vi kunne gjøre store jente ting når bleien ble borte. Dette mener jeg er en helt feil måte å gjøre dette på. Bleier er et hjelpemiddel for de som av en eller annen grunn ikke kan holde på urin eller avføring, og ikke noe som handler om å være stor eller liten. Ikke rart det blir mobbing når barn læres opp til at det kun er babyer som bruker bleier. Hvilke signaler sender man til et barn, som ikke kan kontrollere urin og avføring, uansett hvor mye de prøver, om at du er for stor til å bruke bleie? Hva skal barnet da gjøre? Kanskje vil nettopp hun/han slutte med bleier like mye som om de vet at foreldrene vil at de skal slutte med bleiene? Hvordan skal barnet klare å oppfylle dette å "bli stor"? Og hva kan et "stort barn" gjøre som ikke et "lite barn" kan selv om hun/han har bleie i buksa si? Etter å ha snakket med han først bestemte vi oss for å prøve bleie igjen. Og vips (eller rettere sagt' date=' noen måneder...) var gutten tørr. Og etter det har det ikke vært noe problem (han er nå 4.5 år.) /[/quote']Slik går det som oftest når barnet får styre dette selv. Det handler om fysisk og ikke minst psykisk modenhet. Barnet må ikke bare ha kontroll på musklene som gjør at de kan holde seg tørre, men de må også føle psyisk at de kan kontrollere dette så de kan gå uten bleie. Lar vi som fordlre de få et par måneder ekstra med bleier på stumpen, ja så finner barnet ut selv at hun/han vil slutte, og da skjer avvenningen uten særlig uhell av noe slag.
Gjest Anonymous Skrevet 28. desember 2004 #8 Skrevet 28. desember 2004 Sorry, de to siste avsnittene jeg refererer til var det ikke Stefi som skrev, men nora.
Gjest Anonymous Skrevet 28. desember 2004 #9 Skrevet 28. desember 2004 Å få poden til å slutte med bleier er ikke alltid så lett. Jeg husker min foreslo det selv da han var 3,5 år. Men lett var det ikke alikavel. Han ville ikke ha bleie på, men galt gikk det støtt. Kom vel av at han rett og slett "glemte" å gå på do. Til slutt innførte vi et lite belønningssystem. For hver dag han hadde vært flink til å holde seg tørr i barnehagen, fikk han en klistremerkestjerne i en bok. Når han hadde fått så så mange stjerner, fikk han en premie. Men i flere år fremover hadde han en tendens til å tisse på seg når han hadde regnbukse eller utedress på. Jeg skjønner jo at det er fort gjort at det går galt fordi dette er plagg som tar litt tid å få av. Men han innrømmet at det også var sånn at det tørket jo før noen rakk og oppdage at han hadde tisset.. Jeg der i mot kjendte jo lukten med en gang, selv om barnehagen ikke gjorde det. Nå vet ikke jeg om det er sånn med de fleste andre barn, men med min så var det sånn at når han kjendte at han måtte tisse så MÅTTE han også. Da måtte han på do straks, for det bare kom... Sånn var han i flere år. Er vel først de to siste årene han har begynt å kjenne at han må tisse før det er absolutt siste frist...
Gjest Anonymous Skrevet 3. januar 2005 #10 Skrevet 3. januar 2005 Hva med å la han ordne opp selv etter uhellene? Kle av seg, vaske seg, vaske klærne sine osv. Da blir det ofte mere pes å tisse på seg. Eller du kan f.eks. nekte han å sitte i sofaen uten bleie på seg, fordi du ikke vil at den skal bli våt. Når det praktiske ofte blir pes, hender det holdninger endrer seg.
Kittykat Skrevet 3. januar 2005 #11 Skrevet 3. januar 2005 Mitt råd er å innføre bleie igjen og så vente til han selv føler seg klar. Datteren vår sluttet med bleie på dagtid sommeren 2003. Da var hun 4,5 år. Da hadde hun selv sagt fra i langt tid at hun måtte på do i lang tid. Vi lot henne gå uten bleie på dagtid. Uhell var det ja, men det er faktisk noe som hører til. Vi maste aldri på henne, men oppfordret henne når vi merket at hun følte seg klar. Da sa hun selv at hun ikke ville gå med bleie, men truse og hun sa selv i fra når hun måtte tisse. Sønnen vår på 3 har går nå innimellom uten bleie og går på do, men han tisser ikke da. Enda... Dette har han styrt selv, så det er vel ikke så lenge til han begynner med det for godt og får det til.
stefi Skrevet 3. januar 2005 #12 Skrevet 3. januar 2005 oj kjære gjest da er vi mange forldre som feiler i vår higen etter å motivere barna våre. selv om jeg oppfordrer mitt barn litt forsiktig til å være"stor" jente og slutte med bleie. Så er det faktisk ikke det samme som at familien min løper rundt å mobber andre mennesker for det. Har forøvrig jobbet med mennesker som av ulike grunner har behov for bleier,mener bestemt at det å stoppe med bleier på en 3-4 åring ikke er samme sak. Har også dessverre så altfor godt vært vitne til hva mobbing er, så det godtas ikke hær i huset. Men når mennesker er så snar til å gjøre konklusjoner å gjøre en fjær om til fem høns,så er det kanskje ikke rart det skjer?Tror meget bestemt jeg også skrev i mitt innlegg, forsiktig motivasjon og at dette ikke er noe som er bra å stresse. barn er ulike, like ulike som motiveringene som finnes i de 1000 hjem vil jeg tro.
Gjest Anonymous Skrevet 4. januar 2005 #13 Skrevet 4. januar 2005 oj kjære gjest da er vi mange forldre som feiler i vår higen etter å motivere barna våre. selv om jeg oppfordrer mitt barn litt forsiktig til å være"stor" jente og slutte med bleie. Så er det faktisk ikke det samme som at familien min løper rundt å mobber andre mennesker for det. Har forøvrig jobbet med mennesker som av ulike grunner har behov for bleier' date='mener bestemt at det å stoppe med bleier på en 3-4 åring ikke er samme sak. Har også dessverre så altfor godt vært vitne til hva mobbing er, så det godtas ikke hær i huset. Men når mennesker er så snar til å gjøre konklusjoner å gjøre en fjær om til fem høns,så er det kanskje ikke rart det skjer?Tror meget bestemt jeg også skrev i mitt innlegg, forsiktig motivasjon og at dette ikke er noe som er bra å stresse. barn er ulike, like ulike som motiveringene som finnes i de 1000 hjem vil jeg tro.[/quote'] Sa ikke at du eller familien din var mobbere, sa bare at den holdningen med å si til et barn at "du er for stor til å bruke bleier", nettopp er den holdningen som medfører at en del barn begynner å mobbe andre barn som fortsatt går med bleier. De har jo selv lært av sine foreldre at om man er blitt "så stor" (antall måndere varierer jo fraq foreldre til foreldre når de mener barn skal være tørre), så skal man ikke bruke bleier lenger. Det er dette barna da bruker som referanse grunnlag overfor andre barn igjen, og dermed oppstår mobbingen om noen er senere ute med bleieslutt enn andre. Din holdning vil altså overføres til din datter, og som igjen senere "kanskje" vil kunne komme til å erte et annet barn fordi hun/han ikke har sluttet med bleier når det barnet er på samme alder som din datter var når hun sluttet med bleier. Din venninne "helsesøsteren" sa jo også at dette ikke var et problem i den alderen, og derfor mener jeg det er feil å gjøre det på denne måten angående bleieslutt. Det betyr ikke at man er en dårlig foreldre fordi om man etter mitt syn gjør dette feil. Jeg gjør antakelig andre ting i min oppdragelse som du mener er feil, men på et diskusjonsforum som dette må man vel ha lov til å diskutere nettopp slike ting? Du svarte forøvrig ikke på hva en "stor jente" kan gjøre (som du forsøkte å lokke datteren din med) som ikke en "liten jente" med bleie i buksa si kan gjøre?
Angelica Skrevet 4. januar 2005 #14 Skrevet 4. januar 2005 Gjest skrev: Hva med å la han ordne opp selv etter uhellene? Kle av seg, vaske seg, vaske klærne sine osv. Da blir det ofte mere pes å tisse på seg Gutten er jo ikke 4 år enda! Synes det blir for drøyt at han skal ordne opp alt selv.. Stakkar, jeg ser det for meg; den lille gutten med tiss i buksa som fortvilet prøver å vaske det vekk. La ham få mer tid, ingen grunn til å få panikk enda. Tror også som Stefi skrev her at for mye mas virker mot sin hensikt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå