Gå til innhold

Vaske kosedyr før bruk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har kjøpt noen bamser osv til babyen. I hovedsak da til pynt, men også til kos og leke når baby blir litt eldre.

Bør (og tåler) disse vaskes før de gis til babyen? Er redd for å ødelegge de, så evt vasketips tas imot med takk.

Anonymkode: c0a62...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi vasker alltid! Tror dette er anbefalt også! Jeg tenker at om det ikke tåler vask, er det ikke verdt å ha. Det eneste som ikke har tålt vask av det vi har hatt, har vært kjøpt på marked. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Skogsprinsessa skrev:

Vi vasker alltid! Tror dette er anbefalt også! Jeg tenker at om det ikke tåler vask, er det ikke verdt å ha. Det eneste som ikke har tålt vask av det vi har hatt, har vært kjøpt på marked. 

Mener også å ha hørt at det er anbefalt. Husker i hvert fall at jeg søkte litt rundt og endte opp med å slenge alt i maskinen før lille ble født.

Tips: Se på lappen på kosedyret om det kan vaskes. En del kan vaskes på 40 grader, men de fleste tåler uansett fint et håndvask program. Jeg leste et sted at det var lurt å putte dem i vaskepose og alle jeg har vasket er foreløpig like fine :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, man skal selvfølgelig vaske kosedyr. Tenk deg at den har ligget på et skittent rullebånd i Kambodsja med en helt annen bakterieflora enn her. VASK!

Anonymkode: 82548...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri vasket kosedyr før bruk. Det har tydeligvis gått helt fint.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi vasket aldri kosedyrene. Nå har barna mine eksem. 

Kan det være pga kjemikaliene de ble utsatt for som babyer? 
Jeg sier: Vask de!

Anonymkode: d3c46...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi vasket aldri kosedyrene. Nå har barna mine eksem. 

Kan det være pga kjemikaliene de ble utsatt for som babyer? 
Jeg sier: Vask de!

Anonymkode: d3c46...9b8

Nei, det er ikke derfor de har eksem. 

Anonymkode: f3a62...5d6

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi vasket alle bamsene. Noen ble ødelagte men de fleste tålte det fint. Tok ingen sjanser her ☺️

Anonymkode: 085f0...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har aldri vasket bamser før bruk. De har blitt vasket når de er stygge 

Anonymkode: 43c0d...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har aldri vasket hverken klær eller kosedyr før bruk og barna lever enda.

Synes denne redselen for bakterier er overdrevent

Anonymkode: 5c684...39a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tror ikke jeg har hørt om det før nå.

Anonymkode: a0aeb...ba8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stort sett vasket dem. Var veldig nøye på det da hun var nyfødt. Tenker at hvis de skal ha dem i nærheten når de skal sove, er det greit å få fjernet det verste av støv og skitt fra produksjon og transport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, man skal selvfølgelig vaske kosedyr. Tenk deg at den har ligget på et skittent rullebånd i Kambodsja med en helt annen bakterieflora enn her. VASK!

Anonymkode: 82548...5b2

Bakterier lever ikke særlig lenge på en tørr bamse.

Skal man desinfisere gulv og tepper den dagen ungen begynner å krabbe? For hva finnes ikke i et gulvteppe?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
2 timer siden, Timsy skrev:

Skal man desinfisere gulv og tepper den dagen ungen begynner å krabbe? For hva finnes ikke i et gulvteppe?

Men da er jo barna eldre og tåler mer? Ikke noe poeng i å sterilisere smokker hvis man ikke vasker bamser. Alt går jo i munnen på barna.

Anonymkode: a76ee...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har kjøpt noen bamser osv til babyen. I hovedsak da til pynt, men også til kos og leke når baby blir litt eldre.

Bør (og tåler) disse vaskes før de gis til babyen? Er redd for å ødelegge de, så evt vasketips tas imot med takk.

Klart du vasker! Er du klar over hvor liten en baby er i forhold til deg? Og om du kjøper feks klær til deg selv så vasker du dem mellom 1 og 4 ganger før bruk pga kjemikalieinnhold. Å gi en baby som putter ting i munnen en bamse som er sauset full av kjemikalier uvasket er helt utenkelig. 

Av samme grunn skal baby første månedene ha ubleket, ubehandlet og ufarget bomul mot huden. Etter dette kan du begynne å kle barnet opp "søtt" om du synes det er viktig.

Anonymkode: 2784d...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

2 timer siden, Timsy skrev:

Det er da ikke bakterier man er redd for? :klo: og en skal selvvalgt vaske et teppe før man lar noen (inkludert babyer) ha nærkontakt med det.

Bakterier er koselige som bamser og kosedyr mot det kles (og bamse-) industrien har i produktene sine. 

https://www.abcnyheter.no/livet/helse/2016/05/25/195218957/du-bor-ikke-bruke-nye-plagg-de-er-vasket

Det er desse stoffene man er redd for. Av samme grunn skal du ikke bruke sprayprodukter nær barn og i alle fall ikke finne på å bruke hårspray/vaskemidler i et rom der barn under skolealder oppholder seg (eller skal oppholde seg det neste døgnet) De produktene der slår ut kraftig på prøver av giftige stoffer i innemiljøet. 

Å passe på at barnet får sunn mat og ikke blir overkjørt på skoleveien og samtidig drite i alle kjemikaliene det er i kontakt med er helt håpløs strutsementalitet. Dette er farligere enn biler og junkfood, folkens. Det er like farlig som å slippe en 3-åring på trehjulssykkel ut på europaveien i rushen. Ta det på alvor. Det er jo så innmari lett å gjøre det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klart du vasker! Er du klar over hvor liten en baby er i forhold til deg? Og om du kjøper feks klær til deg selv så vasker du dem mellom 1 og 4 ganger før bruk pga kjemikalieinnhold. Å gi en baby som putter ting i munnen en bamse som er sauset full av kjemikalier uvasket er helt utenkelig. 

Av samme grunn skal baby første månedene ha ubleket, ubehandlet og ufarget bomul mot huden. Etter dette kan du begynne å kle barnet opp "søtt" om du synes det er viktig.

Eh hæ?

Jeg trodde ikke det var størrelsen som avgjorde om man burde vaske noe, ettersom du sier at det er fordi babyen er mindre enn meg :fnise:

Og jeg vasker ABSOLUTT IKKE nye klær 1-4 ganger før jeg bruker de.

Hjelpes meg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...