Cammern Skrevet 8. mai 2017 #1 Skrevet 8. mai 2017 Hei, Torsdag forrige uke steriliserte vi hunnkatten vår på 9 måneder. Vi fikk body og smertestillende med hjem. Som forventet var hun slapp og sliten den første dagen, og lå å sov hele dagen. Men sånn har det fortsatt siden. På fredagen så vi at det hadde vært hevelse på såret, i form av en kul. Men selve såret så fint og tørt ut. Lørdag hadde kulen blitt større og det så ut som det var klar væske i såret, så vi ringte veterinær høyskolen for å rådføre oss. Hun lå bare å sov hele tiden, ville ikke gå å spise eller drikke. Så vi har gitt henne våt fôr som vi har lurt sammen med vann for å mate henne hver dag, noe hun tar i mot uten problem. Har heller ikke vært problemer å gi smertestillende. Problemet var bare det at hun bare lå der og ville ikke bevege på seg. De på veterinær høyskolen sa at de ikke var bekymret for kulen, og trodde ikke det var betennelse eller infeksjon, i og med det var så kort tid etter operasjonen. Så de mente vi skulle vente å se det ann, noe vi gjorde. Søndag kveld gikk hun faktisk selv bort til matskålen og spiste litt tørr fôr og kom til og med for litt kos. Ringte uansett veterinæren idag, da kulen fortsatt virket å være stor og hun fortsatt bare lå der uten å gjøre noe. De undersøkte henne, hun hadde ikke feber og hadde ikke gått ned i vekt. Kulen skyldtes væskesamling under såret, trolig grunnet reaksjon på stingene, og de så heller ikke noe tegn til betennelse eller infeksjon, da væsken var klar og fin. Kulen virket heller ikke å være noe øm eller vond, de klarte å klemme ut litt av vesken. De trodde det kanskje var bodyen og selvfølgelig kulen som var ubehagelig, og det var derfor hun ikke gjorde så mye ut av seg. De sa vi kunne ta den av, så lenge vi passet på at hun ikke slikket på såret. Noe hun gjorde med en gang selvfølgelig, så vi har tatt bodyen på med en gang. Men hun virket som en helt annen katt når vi tok bodyen av, og med en gang hun fikk den på igjen så var det som hun ble lammet. Noen som har opplevd lignende når de steriliserte sin hunnkatt? Husker hannkatten vi hadde for lenge siden, han var fin og oppegående bare to dager etter inngrepet. Vi er utrolig glade for at alt ser bra ut, men kan ikke hjelpe å bekymre oss når hun bare ligger der og virker helt paralysert.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #2 Skrevet 8. mai 2017 Det er et mye mindre inngrep å kastrere en hannkat vs hunnkatt, de fleste hunnkatter blir kastrert i dag (de fjerner eggstokker og livmor) så det er ganske omfattende operasjon, men så lenge hun beveger seg litt (går på do, går å spiser) så ville jeg ikke blitt redd enda. Mine var gjerne ganske slappe i noen dager, det kan også være at hun reagerer på smertestillende Anonymkode: d5caa...0ca
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #3 Skrevet 8. mai 2017 Har dere vurdert å prøve skjerm i stedenfor hvis det er bodyen som plager henne? Anonymkode: eb0f8...2cf
Minya Skrevet 9. mai 2017 #4 Skrevet 9. mai 2017 (endret) Jeg tror kanskje dere har et tilfelle av "DET ER SÅÅÅÅ SYND PÅ MEG ATTE FYTTI GRISEN!" Litt samme problemet man kan se på utallige kattevideoer, hvor katten har fått på seg sele, eller en idiotisk halloween-klesdrakt. Bodyen er uvant, og mange katter prøver heller å ligge helt stille i håp om at det går over, enn å prøve å vri seg ut av sitt gode skinn for å komme utav den. Men vurdér å sette lampeskjerm på pus istedet. Det er blodig urettferdig og en massiv majestetsfornærmelse det også, men det er i det minste større sjanse for at pus beveger seg mer normalt i den Endret 9. mai 2017 av Minya 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2017 #5 Skrevet 9. mai 2017 Kastrerte jentepusen her for noen år siden. Hun fikk slik opphovnet pølse rundt stingene. Hun var så besatt av å bite av seg bodyen (og selvfølgelig på stingene) at vi måtte sy den flere ganger, og vi byttet den etterhvert ut med en gammel cozy sokk (slike bustete fra Cubus). Det slo an. Det virket som hun trodde det var henne selv. Vasket seg på sokken og oppførte seg normalt igjen. Vi måtte selvfølgelig ha på henne krage når bodyen var av da. DET var ikke populært. Da skulle hun rygge ut av den, og alt hun gjorde var å rygge og rulle. Jeg tipper at denne "late" siden er mere som en stille protest. Prøv og bytte til krage, eller eventuelt en stor sokk som du klipper til Anonymkode: f4891...5a9
Simbyxor Skrevet 9. mai 2017 #6 Skrevet 9. mai 2017 De HATER virkelig de bodyene altså.. samme erfaring her
Emmelise Skrevet 11. mai 2017 #7 Skrevet 11. mai 2017 Jeg fikk en hunnkatt sterilisert for 13 år siden. Flere dager etter operasjonen var hun stadig slapp og dårlig, spiste og drakk lite og ved et punkt faktisk kollapset med hodet først ned i vannskålen (upraktiskt..). Moren min hadde tidligere ringt veterinæren og forklart at vi opplevde det som problematiskt og hun skulle vært klar i hodet ved dette punktet, men at hun bare ser ut til å bli verre og verre. Dyrepleieren som hadde svart telefonen hadde vært direkte nedlatende ovenfor moren min og fått det til å virke som om moren min var et masende hespetre som skulle krisemaksimere alt. Som resultat av den telefonsamtalen hadde vi fått beskjed om å bare vente over helgen for å se om det ble bedre. Over helgen hadde det bare gått nedover og jeg fikk nok. Jeg fikk katta inn i en transporterkasse og trasket ned til en annen dyrlege og fikk dem til å kikke nærmere på henne. Ved dette tidspunktet hadde katten problemer med å holde bevisstheten. Innvendig infeksjon etter operasjonen som hadde herjet villt var visstnok grunnen til at hun ble dårlig. Dyrlegen sa at om hun overlevde natten så skulle de operere og prøve å redde henne. Hun overlevde ikke. I ettertid ringte moren min den første veterinæren på nytt og forklarte alvorlighetsgraden med situasjonen og at katten nå var død (og jeg var knust selvsagt, jeg har stadig dårlig samvittighet når jeg tenker på det) hvorpå det var den samme dyrepleieren som hadde svart med (og dette er et direkte sitat) "Jammen, jeg kunne ikke vite om du var hysterisk katteier eller ikke." (Bare rolig, dette kvinnemennesket arbeider ikke der lenger og den dyreklinikken ble med tiden lagt ned) Du har allerede etter hva jeg forstår tatt med katten tilbake for å få alt sjekket for å være sikker på at alt er bra. Allerede der ligger det ann til happy ending. Jeg prøver på ingen måte å skremme deg, det som hendte katten min skjer faktisk ganske sjeldent. Så sjeldent at mange veterinærer faktisk ikke har opplevd det. Om det funker dårlig med bodyen så kan du alltids prøve "cone of shame". De liker ikke den heller, men er godt mulig katten selv foretrekker den fremfor bodyen.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #8 Skrevet 11. mai 2017 Det var som å lese en beskrivelse av vår katt når hun ble sterilisert. Hun virkelig hatet den bodyen, vasket og beit på den hele tiden. Den første uken lå hun helt stille, gikk kun for å spise og gå på do. Uken etter bodyen var tatt av så var hun mer rolig enn hun normalt er, men mer aktiv enn når hun hadde på bodyen. Etter det så var hun seg selv igjen. Hun hadde også en stor væskeansamling de første ukene. Det gikk vel bort etter ca en mnd. Veterinæren sa også til oss at det mest sannsynlig var en reaksjon av stingene og at det ikke var uvanlig. Anonymkode: 86f8e...159
gangnedsol i elg Skrevet 12. mai 2017 #9 Skrevet 12. mai 2017 Det samme skjedde med min siste, etter sterilisering. Katten virka letargisk, og det lekte væske fra såret. Men da var det innvendig infeksjon, angivelig fordi et av de indre stingene hadde gått opp. Dyrlegen spylte godt innvendig i flere omganger for å få guffa ut, så var det antibiotikakur. (hvis jeg husker rett..) Ville nok ha dratt sporenstreks til en annen dyrlege, for sikker hets skyld.
Tash Skrevet 12. mai 2017 #10 Skrevet 12. mai 2017 Katta mi ble sterilisert forrige fredag. Hun er ferdig med body nå. Skulle ha den på i 5 dager. Men i dag begynte hun å slikke på såret (sikkert fordi det klør) så nå var det på med body igjen. Sitter i et hjørne her og skuler surt bort på meg. Uansett. Katta med og uten body er to forskjellige katter. Har jeg på henne body så beveger hun seg ikke. Sover mye. Ser ut som hun furter og synes fryktelig synd på seg selv. Vet hun kan bevege seg når hun har den på; hun kommer vraltende når jeg lokker med godteri. Men velger å sove/ligge stille. Hver dag hun hadde body på så tok jeg den av slik at hun kunne vaske seg. Fulgte med på at hun ikke vasket såret, altså. Av med body og vips! en helt normal katt. Så: med body på så virket katten helt sykelig. Tok jeg den av så virket hun helt vanlig.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #11 Skrevet 12. mai 2017 Pusefrøkna vår blir ordentlig tafatt hvis hun må bruke skjerm eller body. Da må vi gi henne sprøyter med vann så hun ikke blir dehydrert. Synes nok veeeldig synd på seg selv ja, forsterkede divanykkerAnonymkode: 566c4...5de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå