Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Like før påske begynte jeg i en ny jobb, innenfor helse i kommunen. Ble egentlig ansatt som vikar for å jobbe i sommer, men sa at jeg kunne begynne litt tidligere fordi de ønsket at noen av sommervikarene fikk opplæring litt før, for å unngå at alle skal ha opplæring samtidig. I tillegg kunne jeg få ta ekstravakter ved behov utover våren før sommerferien. 

Etter opplæringen har jeg hittil tatt 6 ekstravakter, noen av dem i påsken og ellers i helg. Får stadig meldinger fra de to som ordner med vaktlister, om spørsmål om å ta ekstravakter (mye behov for folk som kan jobbe). Hun ene sender alltid ut "fellesmeldinger" til alle ansatte, tror det er når det er mest hast, er som regel samme dag eller 1-2 dager før. Hun andre (som er daglig leder) sender uten at det er fellesmelding, men regner med hun sikkert sender til flere enn bare meg. Hun sender ca. 1 gang i uka og spør om jeg kan jobbe noen av de ledige vaktene som er den samme uka. 

Jeg bruker ikke å svare på "fellesmeldingene", fordi det har ikke passet å jobbe da, og jeg føler ikke jeg må svare og si at jeg ikke kan, siden det er fellesmelding og jeg regner med de vil at den som kan jobbe, svarer. Daglig leder har jeg brukt å svare, også når jeg ikke kan jobbe. 

De siste tre gangene daglig leder har sendt, har jeg måttet si nei. Jeg er midt oppi eksamensperiode på skolen og har veldig mye å gjøre, og en annen dag skulle jeg i barnedåp og kunne derfor ikke jobbe. Kjenner også at jeg trenger siste helgene før eksamen til å lese og øve på praktisk eksamen sammen med medstudenter, da jeg henger etter, og har jobbet hver lørdag eller søndag de tre siste helgene og kjenner jeg ønsker å ha helt fri snart. 

Er livredd for at jeg skal oppfattes som vanskelig og at jeg ikke ønsker å jobbe, hvis jeg sier nei igjen. I tillegg må jeg jo da si nei på de neste meldingene hennes, fordi rett før eksamen kan jeg rett og slett ikke jobbe. Vil jo ikke at dette skal gå utover at jeg kanskje ikke får vakter i sommer, og at jeg heller ikke får fortsette etter vikarperioden, siden "jeg er hun som alltid sier nei". Det er én måned til jeg har sommerferie, og tenker også at de synes det er lenge å gå så lenge uten å jobbe noe som helst :( 

Bør jeg svare på meldingen hennes, eller kan jeg la være? Tenker om hun sender til mange, så bryr hun seg kanskje ikke om jeg ikke svarer? Eller anses det som dårlig å ikke svare på meldinger som blir sendt "personlig" til meg? Synes det er så ekkelt å svare nei, særlig når jeg har gjort det de siste gangene og også må gjøre det de neste gangene hun spør. 

Anonymkode: 7e9b7...079

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke være ærlig med leder og si at du ikke kan jobbe denne mnd pågrunn av eksamensforbedredelser? Men at med en gang eksamen er ferdig, kan du jobbe mye mer. Ledern din forstår nok det, og greit å vite grunnen for at du sier nei flere ganger på rad. Ikke at ledern din trenger å vite hva du skal gjøre når du sier vei, men at hun vet det nå som du har eksamen og må si nei mye oftere 

Anonymkode: d2e81...810

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke være ærlig med leder og si at du ikke kan jobbe denne mnd pågrunn av eksamensforbedredelser? Men at med en gang eksamen er ferdig, kan du jobbe mye mer. Ledern din forstår nok det, og greit å vite grunnen for at du sier nei flere ganger på rad. Ikke at ledern din trenger å vite hva du skal gjøre når du sier vei, men at hun vet det nå som du har eksamen og må si nei mye oftere 

Anonymkode: d2e81...810

Men vil det ikke framstå dumt av meg å si at jeg ikke kan jobbe den neste måneden pga. eksamen? De fleste kan jo jobbe noe selv om det er eksamen snart, særlig når det er noen uker igjen. Men i mitt tilfelle, pga. at jeg har måttet ta konteeksamen to ganger, så ligger jeg veldig etter denne gangen, og trenger derfor all tid de siste ukene til å forberede meg. I praktisk eksamen er jeg også avhengig av å jobbe med medstudenter, og da må jeg være ledig når det er avtale om å møtes, og det gjøres sjelden før et par dager i forveien :( 

Men tror du/dere at sjefen vil bry seg mye om at jeg evt. ikke svarer? Det kan vel ikke være slik at hun sender melding til bare meg, og sitter og venter på å få svar? 

Gjest Cocosa
Skrevet

Enig med personen over. Si du ikke kan jobbe pga eksamen. Da svarer du, men forklarer også hvorfor du ikke kan. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Cocosa skrev:

Enig med personen over. Si du ikke kan jobbe pga eksamen. Da svarer du, men forklarer også hvorfor du ikke kan. 

Men skal jeg skrive at jeg ikke kan jobbe noe denne uken, og at jeg heller ikke kan jobbe noe de tre neste ukene? Er så redd for at jeg skal oppfattes som vanskelig da. Ønsker jo å få jobbe mest mulig i sommer (har ikke fått vaktliste ennå), og også kunne få forlenget kontrakten min og få faste helgevakter etter sommeren. Tenker de heller gir mer jobbing i sommer og forlenget kontrakt til de vikarene som sier mer ja også nå før sommeren, det er jo naturlig. Angrer nesten på at jeg sa jeg kunne begynne tidligere :(

Skrevet

Jeg ville definitivt svart på meldingene sendt direkte til meg. Ville også informert om at du er midt i eksamensperioden og ikke har mulighet til å jobbe. Tipper det er bedre for henne å vite det på forhånd med tanke på å sette opp vaktlisten. Siden du egentlig er ansatt som sommervikar burde jo det være greit?

Når det er sagt ville jeg heller ansatt en som sa ja til å jobbe ofte om det er snakk om videre ansettelse. Særlig siden det virker som de støtter seg endel på ekstravakter. Men skjønner at du prioriterer eksamen :)

Skrevet

Jeg jobber i butikk ved siden av studiene, og har seks eksamener dette semesteret. På grunn av dette har jeg sagt fra til sjefen min om at nå er jeg i en ekstremt hektisk periode og kan dessverre ikke jobbe før den og den datoen, men etter det kan jeg jobbe masse. Jeg får stor forståelse for dette av kolleger og sjefer på min arbeidsplass, og det gjør man nok de fleste steder. Mye bedre å si fra for både deg selv og sjefen din. Det mange av mine kolleger gjør som også studerer, er at de sender en liste over datoer de faktisk kan jobbe i eksamensperioden. Mange bruker å jobbe på kveldene etter eksamen for å få en pust fra pugging. Hvis du har enkelte datoer du er ledig kan du jo gi disse til sjefen din. 

Ellers må du ha masse lykke til med både eksamen og videre jobbing! Jeg er sikker på at det ordner seg for deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, Kalyna skrev:

Jeg jobber i butikk ved siden av studiene, og har seks eksamener dette semesteret. På grunn av dette har jeg sagt fra til sjefen min om at nå er jeg i en ekstremt hektisk periode og kan dessverre ikke jobbe før den og den datoen, men etter det kan jeg jobbe masse. Jeg får stor forståelse for dette av kolleger og sjefer på min arbeidsplass, og det gjør man nok de fleste steder. Mye bedre å si fra for både deg selv og sjefen din. Det mange av mine kolleger gjør som også studerer, er at de sender en liste over datoer de faktisk kan jobbe i eksamensperioden. Mange bruker å jobbe på kveldene etter eksamen for å få en pust fra pugging. Hvis du har enkelte datoer du er ledig kan du jo gi disse til sjefen din. 

Ellers må du ha masse lykke til med både eksamen og videre jobbing! Jeg er sikker på at det ordner seg for deg.

Men du har vel faste vakter, slik at ingenting "står i fare for i mistes" hvis du sier nei og viser at du nedprioriterer jobb over en lengre periode til fordel for studier? Greia er at jeg ikke kan jobbe noen dager før etter eksamen er over. Har mye undervisning i ukedagene og må bruke kvelder på lesing og praktisk øving, og helger må jeg bruke på lesing og praktisk øving. Hadde vært godt å kunne være med familien en kveld og kanskje ta en treningstur en sjelden gang, også. Ikke at jeg prioriterer det foran jobb/skole, men det nytter jo ikke å fyke hit og dit konstant i 3-4 uker. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du skal ringe til lederen din og avklare forventninger. Si at du søkte på sommerjobb, at det var fint med opplæringsvakter men at du nå er inne i eksamensperiode. Hun forventet nok ikke at du skulle jobbe i utgangspunktet, men nå er du plutselig inne i loopen. Det er ikke sikkert hun tenker over det. 

Tydelig kommunikasjon gjør at du slipper unna en del vanskeligheter her i livet.

Anonymkode: a66c4...df4

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du har vel faste vakter, slik at ingenting "står i fare for i mistes" hvis du sier nei og viser at du nedprioriterer jobb over en lengre periode til fordel for studier? Greia er at jeg ikke kan jobbe noen dager før etter eksamen er over. Har mye undervisning i ukedagene og må bruke kvelder på lesing og praktisk øving, og helger må jeg bruke på lesing og praktisk øving. Hadde vært godt å kunne være med familien en kveld og kanskje ta en treningstur en sjelden gang, også. Ikke at jeg prioriterer det foran jobb/skole, men det nytter jo ikke å fyke hit og dit konstant i 3-4 uker. 

Jeg har ikke faste vakter da jeg er deltidsansatt, og blir satt opp på de tidspunktene som de faste ikke vil ha. Jeg får vite arbeidstiden min torsdagen før uken som kommer, så er litt dårlig opplegg sånn sett.

I det siste semesteret har jeg ikke kunnet jobbe noe annet enn lørdager, og jeg har fått rundt 1 vakt i måneden på grunn av dette. Sjefene prioriterer de som kan jobbe hver dag, men siden du kan jobbe masse etter eksamen er det ikke noe stress etter min mening. I sommer kommer jeg til å få mange flere vakter siden de ser at jeg har mye mer tid til butikken. Det er så vidt jeg har klart meg dette semesteret siden jeg har fått så få vakter, men det er klart at de som gir mest må få mest også. 

Tror uansett du bør fokusere på eksamen i stedet for å bekymre deg for dette akkurat nå. Ikke ta sorgene på forskudd! 

Skrevet

Hvis sjefen sender direkte melding til deg så syntes jeg du burde svare uansett om den sendes til flere :) I felleschat så trenger du nok ikke. 

Men kan absolutt være en stor fordel å snakke med sjefen om at du akkurat nå må prioritere eksamen. Samtidig har du faktisk takket ja til å begynne tidligere, og de regner med deg. Syntes egentlig du burde ha sagt ifra på forhånd at fra xx-xx så må du jobbe med skole og derfor ikke kan jobbe noe særlig. 

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, mjauritz skrev:

Hvis sjefen sender direkte melding til deg så syntes jeg du burde svare uansett om den sendes til flere :) I felleschat så trenger du nok ikke. 

Men kan absolutt være en stor fordel å snakke med sjefen om at du akkurat nå må prioritere eksamen. Samtidig har du faktisk takket ja til å begynne tidligere, og de regner med deg. Syntes egentlig du burde ha sagt ifra på forhånd at fra xx-xx så må du jobbe med skole og derfor ikke kan jobbe noe særlig. 

Ja, jeg angrer på at jeg sa ja til å begynne tidligere. Men jeg visste ikke da at jeg måtte ta opp eksamener og ville få det mye mer travelt enn jeg i utgangspunktet ville fått. Jeg har prøvd å stille opp ved behov likevel, og jobbet litt på lørdager eller søndager, men i ukedagene har jeg som regel hatt undervisning når jeg har fått spørsmål. Selv om jeg har hatt tid noen lørdager/søndager hittil, så merker jeg at den siste måneden er helt stappfull av studie-mas, og jeg vet derfor ikke om jeg kan sette av noen dager i denne perioden :( Er så redd for at de skal bli skuffet over meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Svar bestandig, det er dritirriterende å vente på svar om noen kan jobbe eller ikke! Så svar uansett å aller helst med en grunn til hvorfor ikke. 

Anonymkode: d430e...5b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...