Gå til innhold

Bekymret for barnehage

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Huff nå er jeg bekymret for barnehagen barna går i. Jeg er rett og slett bekymret for sikkerheten for barna og egnethet til bestyrer/eier. 

I lengre tid har det vært svært mye vi har reagert på og stusset over. Barnehagestyrer/eier føler jeg ikke tar sikkerheten på alvor. Uteområdet har over lengre tid vært uten gjerde. Barnehagen ligger like ved en trafikkert veg, med bla annet tungtrafikk. Her om dagen kom det en mail om at barnehagen ville bli stengt dersom det ikke kom opp et gjerde ila dagen for en far hadde klaget over sikkerheten. 

Vi får ikke månedsplaner. Fikk vite via et oppslag på døra at barna skulle på busstur på onsdag. Dette fant vi ut i dag. 

Jeg har opplevd at barnehage eier sitter å røyker på trappa når jeg kommer med barna om morgenen. Hun går uten sokker inne (ikke at det er en stor sak, men hele greia blir bare så uprofesjonelt). 

Vi opplever ofte at vi får null informasjon om hendelser i barnehagen som angår barna våre. Feks kan barnet vårt si at han ble slått av xxxx og at barnehageansatte ga barnet som slo timeout. Dette er ting vi ikke hører om før vi spør ansatte. Dette kan skje nå og da, men det er totalt mangel på informasjon hele tiden. Vi må høre fra barna våre om temmelige alvorlige hendelser. 

Samtidig opplever vi at noen av de ansatte er ekstremt dyktig i jobben sin. Men at det er et stort holdningsproblem, samt at barnehage eier ikke tar ansvar. Jeg kunne sikkert ha kommet med flerfoldige eksempler her. Dessverre er dette eneste barnehage her som har plass. Vet ikke hva jeg vil med denne tråden, men kjenner jeg må få det ut en plass. Har mest lyst til å ta ut barna fra barnehagen, men vi må jo jobbe. Noen som har noe råd?

Anonymkode: f965d...c3b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herlighet.. jobber selv i barnehage og dette hørtes beskymringsverdig ut! Dere kan ta kontakt med kommunen! Muligens en sak for foreldrerepresentantene. Klag i vei så måå kommunen ta grep. Ikke legg sjul på missnøyen deres på møter, brukerundersjøkelser, samtaler og i hverdagen! Etterspørr hva barnet har gjort idag og om det har hendt noe spessielt! 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Randi92 skrev:

Herlighet.. jobber selv i barnehage og dette hørtes beskymringsverdig ut! Dere kan ta kontakt med kommunen! Muligens en sak for foreldrerepresentantene. Klag i vei så måå kommunen ta grep. Ikke legg sjul på missnøyen deres på møter, brukerundersjøkelser, samtaler og i hverdagen! Etterspørr hva barnet har gjort idag og om det har hendt noe spessielt! 

Dette er gjort gang etter gang. Hele foeldregruppa etterspør månedsplaner og informasjon.  År etter år, men det går jo ikke inn. Vi opplever også at dersom man klager så blir eier nebbete i etterkant og ringer for hver minste ting. Feks at det var tomt for våtservietterhos et barn. Da måtte en av foreldrene komme nedover med det NÅ. Jeg ble helt sjokkert når jeg hørte det. Siden dette er foreldre som er meget strukturerte så var det ikke vanlig heller. Men foreldre føler at hun rett og slett hevner seg om man klager. 

Hvilke krav har foreldre på å få månedsplaner feks? 

Skrevet

De skal jo være profesjonelle og har rammer å regler de må forholde seg til!  Hms kommer inn i forhold til gjerdet!!! Jeg hadde fått foreldrene til å kontakte media for å få oppblåst saken, ikke bare lokalt mn vg f.eks! ( "foreldre redde for barnas sikkerhet, krever gjerde nå! " f.eks) synd det må gå liv før ting blir tatt på alvår.. 

Vi sender rammeplaner, månedsbrev, og ferielapper osv på mail. De som ikke har mail får det på ark.. skriver de skademeldinger om barna skader seg da? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden du skriver "bestyrer/eier" går jeg ut i fra at det er en privat barnehage hvor eier også fungerer som styrer. Uansett om det er privat eller kommunal barnehage har kommunen ansvar med å før tilsyn. Gå til foreldrerepresentantene og ta opp problemene dere møter i samarbeidsutvalget. 

For å vite nøyaktig hva dere har krav på fra barnehagen kan dere se i årsplaner, virksomhetsplaner og uviklingsmål. Dette er noe alle barnehager er pålagt å ha planer på, og dermed også følge. Ellers kan det også være nyttig å lese rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver - som er barnehageloven i en litt lettere og oversiktlig versjon. Denne er alle barnehager pålagt å følge. (link til pdf: https://www.udir.no/Upload/barnehage/Rammeplan/rammeplan_bokmal_2011nett.pdf?epslanguage=no ) Videre kan kanskje også temaheftet "Helse, miljø og trivsel i barnehagen" fra kunnskapsdepartementet være til nytte for dere? (link: https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/kd/bro/2006/0006/ddd/pdfv/301635-helse-miljo-trivsel.pdf ) 

Stå på, selv om det føles ubehagelig og styrer blir pirkete tilbake på dere foreldre - stå i det og få frem at dere kun er ute etter barna deres sitt beste. Lykke til! 

(P.S. Antageligvis lurt å dokumentere, med mailer og referater etter å ha tatt opp problemer/utfordringer slik at dere har dokumentasjon på at dere har prøvd over lengre tid å ta opp problemene i barnehagen før dere tar saken videre) 

Anonymkode: f2d8d...1fa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er dette en familiebarnehage? Hadde sendt klage til kommunen og funnet en annen barnehage til ungen. 

Anonymkode: a4015...433

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når eieren er så sprø som hun høres ut ville jeg ikke ventet å sett om de forbedret forholdene. Allier deg med de andre foreldrene, send skriftlig klage hvor alle forhold/hendelser  blir beskrevet i detalj. Gjerne media. Så søker du en annen barnehage.

Anonymkode: a4015...433

• Liker 1
Gjest Coolaid
Skrevet

Hvor viktig er barnet ditt? 

Dersom du oppriktig er bekymret over sikkerheten til barnet ditt så gjør du noe med det. Har liten sympati for sånn klaging og så ender det opp i ingenting. 

Gå til media, krev tilsyn fra kommunen eller ta ut barnet ditt dersom du er oppriktig bekymret for barnets liv og helse. 

Dersom du er så bekymret som du skriver så velger du barnet fremfor jobben, ikke sant?

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Coolaid skrev:

Dersom du oppriktig er bekymret over sikkerheten til barnet ditt så gjør du noe med det. Har liten sympati for sånn klaging og så ender det opp i ingenting. 

Gå til media, krev tilsyn fra kommunen eller ta ut barnet ditt dersom du er oppriktig bekymret for barnets liv og helse. 

Dersom du er så bekymret som du skriver så velger du barnet fremfor jobben, ikke sant?

Trådstarter er bekymret, ar prøvd å ta opp problemene og spør om tips, råd og hjelp for hvordan de skal gå videre. Hun skriver også i HI om flere dyktige ansatte, men at hovedproblemet ligger hos eier/styrer. Du får det til å høres ut som om man har et enkelt valg mellom jobben eller barnet sitt - dette er nok ikke tilfelle da det ikke er livstruende fare og man i dagens samfunn er avhengig av arbeid og inntekt for å kunne forsørge seg selv og familien. Da arbeider man for forandringer, og holder (som trådstarter nevner) øyne og øre åpne for alternative løsninger hvor man kan ta barnet ut av barnehagen - men det er det hvor de holder til slik som i store deler av landet, sprengt kapasitet. 

Sprengt kapasitet tror jeg også er mye av skylden til at flere barnehager går under radaren med å ikke være gode nok idag - da behovet for barnehageplasser trumfer viktigheten av barnehagens innhold - desverre. 

• Liker 2
Gjest Coolaid
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Trådstarter er bekymret, ar prøvd å ta opp problemene og spør om tips, råd og hjelp for hvordan de skal gå videre. Hun skriver også i HI om flere dyktige ansatte, men at hovedproblemet ligger hos eier/styrer. Du får det til å høres ut som om man har et enkelt valg mellom jobben eller barnet sitt - dette er nok ikke tilfelle da det ikke er livstruende fare og man i dagens samfunn er avhengig av arbeid og inntekt for å kunne forsørge seg selv og familien. Da arbeider man for forandringer, og holder (som trådstarter nevner) øyne og øre åpne for alternative løsninger hvor man kan ta barnet ut av barnehagen - men det er det hvor de holder til slik som i store deler av landet, sprengt kapasitet. 

Sprengt kapasitet tror jeg også er mye av skylden til at flere barnehager går under radaren med å ikke være gode nok idag - da behovet for barnehageplasser trumfer viktigheten av barnehagens innhold - desverre. 

I dag er det motsatt. Det er konkurranse mellom barnehagene om barna - ihvertfall i de store byene. Kanskje det er dårlig dekning enkelte steder men fra det jeg hører fra styrere i barnehager er det konkurranse. Da handler det om å være best. 

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er rett og slett bekymret for sikkerheten for barna

Ts skrev da virkelig dette. Hun er bekymret for sikkerheten for barna. Kan godt være hun ikke mener det sånn egentlig, men det er det hun skriver. Det ts skriver her er ganske alvorlig for alle som jobber med barn.

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, Coolaid skrev:

Der vi bor er det dessverre dårlig barnehagedekning og mange opplever enda å ikke få plass. Dessverre er det sånn at vi er avhengig av å jobbe begge foreldrene for å få det til å gå rundt og vi kan dessverre ikke ta barna fri over lang tid. 

Etter jeg startet denne tråden så har jeg kontaktet foreldrerepresentanten og to andre foreldrepar i barnehagen. De varesterende heldigvis enige med meg. Og de er på vei til meg for å skrive en bekymringsmelding til kommunen. 

Barnehagen har et bygfegjerde rundt uteområdet sitt nå slik at den umiddelbare faren for at noen sitikker av ikke aktuell lengre. Men det at eier lar området stå usikret så lenge over tid og påstår til oss foreldre at dette er klarert med kommune/tilsynsmyndighet gjør meg bekymret over hvordan hun konsekvensvurderer og hvilken holdning hun har til sikkerheten for våre barn. 

Til dere andre så må jeg få si tusen takk for gode råd. Synes dette er en uvant og vanskelig situasjon.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, Randi92 skrev:

De skal jo være profesjonelle og har rammer å regler de må forholde seg til!  Hms kommer inn i forhold til gjerdet!!! Jeg hadde fått foreldrene til å kontakte media for å få oppblåst saken, ikke bare lokalt mn vg f.eks! ( "foreldre redde for barnas sikkerhet, krever gjerde nå! " f.eks) synd det må gå liv før ting blir tatt på alvår.. 

Vi sender rammeplaner, månedsbrev, og ferielapper osv på mail. De som ikke har mail får det på ark.. skriver de skademeldinger om barna skader seg da? 

Eneste vi får av planer er halvårsplaner. Disse mangler ofte svært mye av informasjon. Føler vi mangler alt av informasjon om når og hvor barna skal, er og har vært ila en barnehagedag.

De skriver ikke ut skademeldingsskjema som jeg har fått iallefall. 

For å unngå å bli stengt på dagen ble det satt opp et byggegjerde rundt midlertidig. Dette står enda.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnehagen skal ha årsplan, beredskapsplan, virksomhetsplan osv. Disse har dere krav på innsyn i.

• Liker 1
Skrevet

Jeg trodde det ikke var lov å røyke jeg som ansatt i en barnehage.. slik at man kun kan røyke utenfor barnehagetiden. Er jo det på mange skoler. Enten må de ansette røyke på anvist plass et stykke unna skolegården ellers så får de ikke lov til å røyke i arbeidstiden

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, tussi84 skrev:

Jeg trodde det ikke var lov å røyke jeg som ansatt i en barnehage.. slik at man kun kan røyke utenfor barnehagetiden. Er jo det på mange skoler. Enten må de ansette røyke på anvist plass et stykke unna skolegården ellers så får de ikke lov til å røyke i arbeidstiden

I private barnehager kan de nok ha egne regler. I Oslo kommune kan ikke ansatte røyke i arbeidstiden, heller ikke i pausen.

Anonymkode: b4eda...92a

AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo helt sykt!! Hva med å ringe inn et anonymt tips til lokalavisa? Mediadekning har en tendens til å få fart på diverse saker...

Anonymkode: f7a2d...746

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I private barnehager kan de nok ha egne regler. I Oslo kommune kan ikke ansatte røyke i arbeidstiden, heller ikke i pausen.

Anonymkode: b4eda...92a

Helt sykt. Jeg røyker selv dessverre men barn og passiv røyking passer ikke sammen synes jeg. Det er jo en arbeidsplass med barn. 

Skrevet
7 timer siden, tussi84 skrev:

Mange har ikke plasser har de ikke det i arb tiden. Mn vi har ikke betalt pause og da kan de ikke nekte oss det. Mn må laaaangt unna ommeråde og utav syne. 

Helt sykt at de står på trappa å kaster sneipene på bakken! Iq er no dritt!!

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Randi92 skrev:

Mange har ikke plasser har de ikke det i arb tiden. Mn vi har ikke betalt pause og da kan de ikke nekte oss det. Mn må laaaangt unna ommeråde og utav syne. 

Helt sykt at de står på trappa å kaster sneipene på bakken! Iq er no dritt!!

Jeg jobber i bhg og ingen skal få nekte meg å røyke i løpet av 8-9 timer. Jeg går ut og røyker rundt hjørnet på bhg. Noen ganger har vel barna sett dette, men de tar ingen skade av å se meg røyke.

Anonymkode: 0fe6a...003

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i bhg og ingen skal få nekte meg å røyke i løpet av 8-9 timer. Jeg går ut og røyker rundt hjørnet på bhg. Noen ganger har vel barna sett dette, men de tar ingen skade av å se meg røyke.

Anonymkode: 0fe6a...003

Jaja. Deg om det. Oss andre synes det er en skikkelig uting med røyking og barn. 

Der jeg jobber røyker vi ikke i arbeidstiden. Røyklukt setter seg i klær, er generelt svært lite sjarmerende og har ingenting i nærheten av barn å gjøre... 

Den barnehagen virker mildt sagt helt vill. Still dere på liste for ny barnehage. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...