AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #1 Skrevet 8. mai 2017 Er det greit av meg å ringe å be tolvåringen om å komme hjem å rydde etter seg når hun er på venninnbesøk og kom dit for fem minutter siden? Hun fikk beskjed om å rydde opp før hun dro, så plutselig hadde hun bare dratt til naboen.. dette er ikke noe hun har glemt, hun stakk for å slippe unna.. det er snakk om en gymbag, men jeg mener at det er en prinsippsak, og at hun burde pakke ut denne før hun dro når hun fikk beskjed om det.. grunnen til at jeg ba henne om å gjøre det før hun dro, var at jeg skulle til å sette på håndklær til vask.. den kunne ventet til kvelden om ikke.. Anonymkode: 6a73b...02c
altflyter Skrevet 8. mai 2017 #2 Skrevet 8. mai 2017 Jeg syntes overhodet ikke at det burde være et problem at du gjør. Hun brøt avtalen om å rydde etter seg, så da lærer hun kanskje til nesten gang når du henter henne hjem nå. 7
Rotemor Skrevet 8. mai 2017 #3 Skrevet 8. mai 2017 Jeg regner med at det ikke er din datter ettersom du spør på et forum? Ellers er det veldig spesielt å være så usikker som mor. 10
Silfen Skrevet 8. mai 2017 #4 Skrevet 8. mai 2017 Dersom det er gjentagende "forglemmelser" så er det ok, for å statuere et eksempel. Dette har jeg gjort selv. Dersom det er en sjeldenhet hadde jeg latt det ligge. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #5 Skrevet 8. mai 2017 Er dette noe hun gjør ofte? Er du sikker på at hun spekulerer i dette for å slippe unna? Kan det være snakk om en forglemmelse? Det foregår mye oppi hodet til 12-åringer, det er ikke så rart at det glipper litt innimellom. Hvis du er helt sikker på at hun gjorde det med vilje, så kunne jeg godt krevd at hun kom hjem. Jada, det blir vel en liten krig der og da (hun kommer til å synes du er verdens kjipeste), men hvis det har blitt en vane at hun sniker seg unna, så er det vel greit å statuere et eksempel. Men hvis det er mulig at hun bare glemte det, så hadde jeg latt det passere. Bare fisket ut håndkleet og latt resten stå. Anonymkode: bf134...e26 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #6 Skrevet 8. mai 2017 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det greit av meg å ringe å be tolvåringen om å komme hjem å rydde etter seg når hun er på venninnbesøk og kom dit for fem minutter siden? Hun fikk beskjed om å rydde opp før hun dro, så plutselig hadde hun bare dratt til naboen.. dette er ikke noe hun har glemt, hun stakk for å slippe unna.. det er snakk om en gymbag, men jeg mener at det er en prinsippsak, og at hun burde pakke ut denne før hun dro når hun fikk beskjed om det.. grunnen til at jeg ba henne om å gjøre det før hun dro, var at jeg skulle til å sette på håndklær til vask.. den kunne ventet til kvelden om ikke.. Anonymkode: 6a73b...02c Greit, det er en prinsippsak for deg, i dag. Men hvor lang tid tar det deg å åpne baggen, ta ut det du trenger, og ikke lage et himla styr fordi hun ikke har gjort det hun skulle i dag? Hva er viktigst for deg, prinsippsaker, surmulig over bagateller eller få håndkler ut av gymbaggen og fred i heimen? (Selvfølgelig får jenta beskjed om at dagens ordne opp av mamma, er unntaket fra regelen.) Anonymkode: f91b9...b9a 6
Biloba Skrevet 8. mai 2017 #7 Skrevet 8. mai 2017 Gi henne heller jobben med å brette og legge på plass den maskinen med tøy? Hvis oppgaver hun får forstørrer seg mens hun utsetter dem, blir det kanskje mer attraktivt å dem i tide heller? 4
QQbaby Skrevet 8. mai 2017 #8 Skrevet 8. mai 2017 Ja for nå stopper verden opp og mor får ikke gjort oppvasken fordi å rydde gymbagen selv er jo ikke tenkelig. Ikke rart det er problemer i verden. 2
Minlillesky Skrevet 8. mai 2017 #9 Skrevet 8. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det greit av meg å ringe å be tolvåringen om å komme hjem å rydde etter seg når hun er på venninnbesøk og kom dit for fem minutter siden? Hun fikk beskjed om å rydde opp før hun dro, så plutselig hadde hun bare dratt til naboen.. dette er ikke noe hun har glemt, hun stakk for å slippe unna.. det er snakk om en gymbag, men jeg mener at det er en prinsippsak, og at hun burde pakke ut denne før hun dro når hun fikk beskjed om det.. grunnen til at jeg ba henne om å gjøre det før hun dro, var at jeg skulle til å sette på håndklær til vask.. den kunne ventet til kvelden om ikke.. Anonymkode: 6a73b...02c Det er en gymbag...velg dine kamper! Du kunne plukket opp gymbag etter du hadde satt på håndklær til vask. Nevn det for henne når hun kommer hjem at " du glemte å rydde gymbag etter deg før du dro, så jeg tok den opp". Forvent et takk fra henne. Hvis ikke ta en prat med henne. Eller bare la den ligge, tråkk på den med vilje med sølete sko osv, så ser hun hvor dumt det er å legge fra seg ting på gulvet og "glemme" å rydde opp etter seg... Be henne vaske den selv, og at hun må passe bedre på tingene sine. De kan ikke ligge rundt og slenge.. 2
Tibbie Skrevet 8. mai 2017 #10 Skrevet 8. mai 2017 20 minutter siden, Biloba skrev: Gi henne heller jobben med å brette og legge på plass den maskinen med tøy? Hvis oppgaver hun får forstørrer seg mens hun utsetter dem, blir det kanskje mer attraktivt å dem i tide heller? Jeg støtter denne! Da lærer hun de ekte konsekvensene 1
Tibbie Skrevet 8. mai 2017 #11 Skrevet 8. mai 2017 19 minutter siden, QQbaby skrev: Ja for nå stopper verden opp og mor får ikke gjort oppvasken fordi å rydde gymbagen selv er jo ikke tenkelig. Ikke rart det er problemer i verden. Herrefred, så mye drit og dårlig stemning du sprer fra deg i tråder her inne. Mange problemer vi har i verden bunner i oppdragelse, så å ta oppgaven seriøst og å spørre om råd når man har et dilemma er da ikke noe galt? Spør du kun om ting når du løser verdensproblemer? 2
Arkana Skrevet 8. mai 2017 #12 Skrevet 8. mai 2017 Jeg synes at det er litt spesielt å måtte spørre andre om slike ting, det er jo du selv som må avgjøre om dette er en kamp du vil ta. Jeg ville ikke hentet henne hjem igjen for en slik filleting, prinsippsak eller ikke. Det trenger ikke ligge mer bak enn at hun bare glemte det, det gjør voksne også. Det kunne til og med skjedd at jeg faktisk hadde tømt gymbagen for henne og vasket klærne hennes likevel! Så hadde vi tatt en prat om plikter og mine forventninger når hun kom hjem. Å oppdra barn handler om veldig mye mer enn å dele ut straff eller konsekvenser for hver ting de gjør feil, ofte kommer man lenger med en prat. 2
QQbaby Skrevet 8. mai 2017 #13 Skrevet 8. mai 2017 9 minutter siden, Tibbie skrev: Herrefred, så mye drit og dårlig stemning du sprer fra deg i tråder her inne. Mange problemer vi har i verden bunner i oppdragelse, så å ta oppgaven seriøst og å spørre om råd når man har et dilemma er da ikke noe galt? Spør du kun om ting når du løser verdensproblemer? For du er den gledessprederen selv som klarer å gulpe opp dette syrlige motsvaret. På seg selv kjenner man andre!
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #14 Skrevet 8. mai 2017 Er det mulig? Da skal man virkelig være stridslysten for å gidde det! Jeg ville bare pakket ut bagen og satt på vasken. Og kanskje nevnt det for henne i forbifarten siden - du glemte forresten å pakke ut gymbagen din i stad. Anonymkode: 2c18e...56e
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #15 Skrevet 8. mai 2017 45 minutter siden, QQbaby skrev: Ja for nå stopper verden opp og mor får ikke gjort oppvasken fordi å rydde gymbagen selv er jo ikke tenkelig. Ikke rart det er problemer i verden. Stemor. Jeg lover. Anonymkode: 7c8fd...eb2 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #16 Skrevet 8. mai 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stemor. Jeg lover. Anonymkode: 7c8fd...eb2 Ja, tok et nanosekund å tenke det! Anonymkode: b292f...d34 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #17 Skrevet 8. mai 2017 Mor! Og jeg hadde allerede fått henne hjem. Jenta var lynforbannet, og jeg begynte å tenke på om jeg kanskje overdrev litt... men herregud, så stygge dere er med andre her. Ser for meg at alle disse barna blir oppforstret til å bli mobbere, slik som foreldrene oppfører seg. Anonymkode: 6a73b...02c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå