Gå til innhold

Vil ned i vekt. Hva bør man gjøre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Er 26 år, kvinne, 167 cm og 98 kilo tykk. Med andre ord er jeg langt inne i fedme sonen og nå er det nok.

Ønsker å gå ned i vekt, og forstår mekanismen bak spis mindre og tren mer. Men jeg kommer fra en familie som ikke vet hva sunt kosthold eller normale porsjoner er for noe. Ingen er særlig aktiv og trening ble heller aldri oppmuntret i min oppvekst. Jeg har jo dessverre arvet disse genene, og vet ærligt ikke hva jeg bør gjøre.

Er det noen som har noen gode råd? :)

Anonymkode: 0da6f...38d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man må spise mindre enn man forbrenner. For de aller fleste er det lettere å kutte ned på mat enn å trene veldig mye, men selv en times gåtur hver dag hjelper når man slanker seg. 

Ta utgangspunkt i basalforbrenningen din og regn ut cirka hvor mye du forbrenner ellers. Mange slke kalkulatorer på net, du plotter bare inn tall og aktivitetsnivå. Tell kalorier og juster etter hvert. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I første omgang kan du jo kutte ned litt for vært måltid du spiser, istedenfor å legge om kostholdet helt.

Om du spiser 4 brødskriver til frokost, spis 2 istedenfor. Om du spiser to kyllingfileer og 3 poteter til middag med masse saus, spis 1 kyllingfilte og 2 poteter istedenfor og så klart mindre saus. Ja, du skjønner. Etter hvert som du blir mer vant til endringer kan du begynne å legge til mer grønnsaker og se om selve kostholdet ditt er "sunt" nok (om du virkelig ikke ha peiling på hva som er sunt kand du snakke med noen). Det som er viktig å huske på er at sunt ikke er det samme som lite kalorier, sunt betyr bare at næringsinnholdet i matvaren er høyt, for å gjøre det ekstremt enkelt.

Husk også at kalorier kommer i flytende form. Et stort glass juice til frokost, melk til middag, brus til kvelds, det gir deg mange ekstra kalorier. Å holde seg til vann som hovedvæske er en veldig greit huskeregel. :) Gjerne drikk et stort glass vann før måltider også, det vil gjøre at du blir mett raskere når du spiser. Og i forhold til mengde mat, det er ikke nødvendig å spise seg stappmett hver gang man spiser, å spise til man ikke er sulten lenger/forsynt er bedre enn å alltid måtte være mett mett.

Anonymkode: 9b8ab...8e7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha ha kontakta en ernæringsfysiolog. Så kan du få en matplan og hjelp med det du måtte trenge😊

Anonymkode: 873e3...88f

AnonymBruker
Skrevet

Spis mindre og tren mer

Anonymkode: 7dc37...d22

AnonymBruker
Skrevet

Og heng mindre på KG.

Anonymkode: 7dc37...d22

• Liker 1
Skrevet

Periodisk faste har funket veldig bra for meg! Verdt å prøve! Les litt om det på nett, enkel og grei metode i grunn :)

Skrevet (endret)
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Er 26 år, kvinne, 167 cm og 98 kilo tykk. Med andre ord er jeg langt inne i fedme sonen og nå er det nok.

Ønsker å gå ned i vekt, og forstår mekanismen bak spis mindre og tren mer. Men jeg kommer fra en familie som ikke vet hva sunt kosthold eller normale porsjoner er for noe. Ingen er særlig aktiv og trening ble heller aldri oppmuntret i min oppvekst. Jeg har jo dessverre arvet disse genene, og vet ærligt ikke hva jeg bør gjøre.

Tror heller du bør skylde på lærte uvaner enn dårlige gener. Jeg kommer også fra en familie hvor det ble lite aktivitet og sunn mat i oppveksten. Fikk spise det jeg ville. Jeg er 163 cm og var 82 kg på det tyngste. Jeg valgte å ta grep selv, og veier nå cirka 59 kg. Det har tatt lang tid å lære meg nye vaner, men nå er sunt kosthold og trening en selvsagt del av hverdagen. Du må rett og slett bare GJØRE det. Spis sunt og normale porsjoner, og beveg deg mer. Det føles som et ork og sykt kjipt i begynnelsen, men når resultatene kommer vil det gi mersmak. 

Og for meg har det vært ekstremt motiverende å finne ut alt man kan bruke kroppen til. Det er utrolig gøy å ha god kondisjon, og det er også veldig motiverende å begynne å se muskler poppe fram. 

Endret av drue
  • Liker 2
Skrevet

Først og fremst er det viktig å skaffe deg den kunnskapen du ikke besitter.  Hva er et sunt kosthold? Hvordan legge sammen et fullverdig måltid? Hva kan jeg spise mye av? Hva må jeg begrense?  Hva er gode kilder på fett, karbohydrater, protein, vitaminer osv.

Siden du skal ned i vekt og forhåpentligvis holde deg der i god tid fremover må du nok endre en del vaner. Siden du ikke vet har gode nok vaner nå må du nok endre de manuelt.

Jeg hadde nok lastet ned noen dagsmenyer (fra greto roede o.l) og fulgt dem. Evt lastet ned myfitnesspal og holdt meg under en viss kalori grense (ikke for lavt). 

Gjest tussi62
Skrevet (endret)

Har samme prbl som ts men nå har kroppen fått nok. Legen sa at nå blir det kun ekte mat, dvs. ikke mer kjøttdeig, pølser og den slags. Lite av godteri, brus, velg lettbrus i stedet, OG ikke minst i mindre mengder - spis til du føler deg mett. Ellers går det rett i d.... Så nå har jeg gått ned en halv kg på ei uke, pluss at jeg fortsetter gåing, sykling .m.m. Men det var maten han var spesielt opptatt av.

Endret av tussi62
Skrevet
På 8.5.2017 den 17.43, AnonymBruker skrev:

Hva sunt kosthold og normale porsjoner er, kan du lese deg til - det er ganske komplekst, men ikke særlig komplisert: Få i deg nok av alt du trenger, men ikke for mye av noe. Spis noe fra hele kostsirkelen hver dag, og forskjellig mat til alle måltider og fra dag til dag, så langt det er praktisk mulig. Skal du ned i vekt, må du bare spise litt mindre enn du gjør nå.

Du behøver strengt tatt ikke trene for å gå ned i vekt, men for mange setter økt fysisk aktivitet i gang en kjedereaksjon som gjør at vektmestring blir lettere.

Vaner og holdninger og antagelser og innstilling er vanskelige å endre, men det er fullt mulig hvis du er villig til å gjøre en innsats. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...