Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sikkert en del som ser på dette som et luksusproblem og syting, men håper på noen seriøse råd eller gode tips:

Jeg har vært tynn hele livet, men har variert litt mellom under- og normalvektig. Det siste året har jeg hatt en BMI på rundt 18, og jeg vil gjerne gå opp en 5-6 kilo, da jeg liker meg selv best med litt mer kjøtt på beina.

Litt av problemet ligger nok i at jeg har lite sultfølelse, så jeg lett kan glemme f. eks. lunsj hvis det er mye annet som skjer, og at jeg i tillegg er litt kresen, så hvis jeg ikke liker maten, klarer jeg ikke å spise så mye av den. I tillegg er jeg vegetarianer, men bor midlertidig i et land der vegetartilbudet ikke er så utviklet ennå (på kafé ender jeg ofte opp med potet og kål).

Er det noen som har tips til matvarer (spesielt ting jeg kan ha med til lunsj) med høyt kaloriinnhold, men som allikevel er sunne? Eller som har noen knep som gjør det lettere å huske å spise for en som både er distré og lat?

PS: Elsker sjokolade og spiser godteri sikkert nesten hver dag, men vil jo helst prøve å prioritere næringsstoffer som kroppen faktisk trenger.

Anonymkode: 5e71b...f95

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nøtter, frø, avokado, fullkorn, frukt.

Anonymkode: 46d0e...257

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

...og bønner og linser.

Anonymkode: 46d0e...257

• Liker 1
Skrevet

Nøtter og rosiner er flott å ha med som snacks, og er veldig energitett. Ellers inneholder melk mye kalorier. Juice også. Linser og bønner er billig og næringsrikt, men kan ta litt tid å forberede. Linser inneholder mye proteiner, som kan være vanskelig å få nok av som vegetarianer. Egg, hvis du spiser det. Frukt som mellommåltider. Peanøttsmør. Havregrøt. 

Det kan være lurt å lage en plan over måltider også holde deg til den fremfor sultfølelsen. Da vet du at du får i deg nok. Du trenger selvsagt ikke følge den slavisk hver dag, men da blir du vant til det kan justere som du vil. 

Skrevet (endret)

TS her:

Takk for tips! Nøtter er jo supert, det liker jeg godt og det fyller så fort opp i magen.

Linser og kikerter spiser jeg allerede mye av til middag.

Men har dere noen flere forslag til lunsj? Her jeg jobber er det ikke noe ansattkjøkken, ingen mikro e.l., siden alle spiser lunsj på kafé. Prøver å ha med matpakke, men er så lett å "glemme" når det bare er noen tørre skiver med ost, liksom ... Da jeg bodde i Norge spiste jeg ofte en avokado med sitron og pepper til lunsj, men her er det veldig sjelden man finner det i butikken.

Endret av Jamme
la til forfatter
Skrevet
18 timer siden, Jamme skrev:

TS her:

Takk for tips! Nøtter er jo supert, det liker jeg godt og det fyller så fort opp i magen.

Linser og kikerter spiser jeg allerede mye av til middag.

Men har dere noen flere forslag til lunsj? Her jeg jobber er det ikke noe ansattkjøkken, ingen mikro e.l., siden alle spiser lunsj på kafé. Prøver å ha med matpakke, men er så lett å "glemme" når det bare er noen tørre skiver med ost, liksom ... Da jeg bodde i Norge spiste jeg ofte en avokado med sitron og pepper til lunsj, men her er det veldig sjelden man finner det i butikken.

Sandwich av grovbrød med salat, agurk, tomat, hummus og spirer eller annet grønt, for eksempel. Eller så kan du lage grove horn/rundstykker og fryse ned, så ta fram en porsjon på morgenen og ta med deg. Eller så kan du lage dobbel porsjon middag dagen før og spare det til dagen etter om det er noe som smaker godt kaldt. Buddha bowl for eksempel kan smake godt og være næringsrikt når det er kaldt. Sleng oppi salat, spirer, kikerter, bønner, erter, mais, eller hva med sånne vegetariske "kjøtt"boller? Husker jeg lagde det en gang sammen med taco, husker ikke hva det heter men det var kjempegodt og kunne passet bra med salat. Eventuelt kan du lage wraps! Eller kutt opp frukt og grønnsaker og ha med deg, det er forfriskende. Gjerne dip i peanøttsmør, så får du fett også. Eller/også kan du kjøpe deg noen plater med mørk sjokolade, som du kan spise nå og da. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva med proteinshakes eller smooties? Syns egentlig proteinpulver er noe tull, men kanskje det kan være noe for deg som er vegetarianer hvis du spiser for lite proteiner?

Anonymkode: 861b4...b89

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...