Gå til innhold

Stresset i hodet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er usikker på om dette er riktig forum, men jeg forsøker. Vi har tre barn, eldste er 7, yngste 1, og hverdagen er ganske hektisk. Det går i kjøring/henting/fredsmekling/rydding/vasking etc, men mye av stresset sitter også i hodet mitt. Jeg føler at jeg hele tida tenker på hva jeg skal gjøre "etterpå". Jeg liker ikke at ting hoper seg opp og føler at jeg hele tiden tenker et skritt fram, for eksempel når jeg legger den yngste, så tenker jeg at jeg må huske å brette klærne som nettopp er tørre, når jeg bretter klærne, planlegger jeg å vaske over badet. Når jeg kommer hjem med barna fra skole og bhg, klarer jeg liksom ikke å sette meg ned med dem, men tenker bare at jeg må rydde ut av sekkene, vaske matboksene og lage middag. Det positive er jo at det er en viss orden i huset, men jeg skulle ønske jeg kunne roe litt ned "inni meg". Mindfullness er veldig "i tiden" , men jeg klarer ikke helt å bruke det. Har aldri hatt helt sansen for yoga (har bare såvidt forsøkt det, men synes det gikk for langsomt og ville heller trene mer effektivt når jeg først kom meg på trening), men nå lurer jeg på om jeg burde forsøke det allikevel. Noen som kjenner deg igjen og har gode tips, enten yoga eller andre ting? (For ordens skyld så kan jeg jo si at jeg har en mann altså og vi deler på husarbeid, men han stresser seg ikke sånn opp av at ikke alt er helt på stell).

Anonymkode: 72601...458

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å snu fokus, hva ønsker du å huske fra hverdagene med barna mens de er små? All ryddingen eller tiden du hadde med dem mens dere leste en bok, gikk en tur etc etc. Tiden går så veldig fort og vi får den ikke tilbake. Det er jo mye som må gjøres i en husholdning med små barn, men kan det meste utsettes litt i barnas våkentid så gjør det! Middag må jo lages, men ellers lar jeg deg meste være og er sammen med barnet vårt til han skal legge seg. 

Det er jo en øvelse i å tåle å se litt rot som man ikke får tatt med en gang, å slippe kontrollen litt. Leve her og nå. 

Yoga kan vært verdt å gi et forsøk til :) 

Anonymkode: aaa6e...a36

AnonymBruker
Skrevet

Hei...

Det var som om jeg skulle skrevet dette innlegget selv.. Jeg mener, dette var som å lese om meg selv!! 

Jeg har dessverre ingen tips, kanskje er jeg ennå "værre" en deg for det sitter ikke bare "i hodet." Hvis jeg ikke gjør alt som "må" gjøres så blir jeg så urolig i kroppen. Etterpå blir jeg bare kjempe lei meg for jeg føler meg så mislykka..

Jeg har prøvd å få hjelp, finne noen å snakke med som kan hjelpe meg med disse tankene, men det har jsmmen ikke vært lett det heller. Står på stedet hvil og det har jeg gjort de siste par årene. 

Anonymkode: e667c...ae4

AnonymBruker
Skrevet

Sett opp ukeplaner, få barna til å hjelpe til, ta en fridag der dere finner på noe sammen (gjerne rydd og gjør alt klart dagen før), handle inn mat en gang i uken, hushjelp en gang i uken eller annenhver vis man har mulighet? Få tid for deg selv. Prøv å tenk at man ikke alltid trengt å lage middag hver dag, kanskje brødskiver dere lager selv eller smoothie holder en gang eller to i uken som middag. Finnes også flere meditasjons videoer på nettet som er bra. Har det akkurat som deg og må ha alt på plass, veldig slitsomt til tider, men klarer å gi litt mer slipp nå. Kanskje snakke med en terapeut om det? 

Anonymkode: 25716...bcd

AnonymBruker
Skrevet

Ang. yoga så anbefaler jeg at du gjør det hjemme, med en video på youtube feks. Da blir det mer avspenning enn trening, det tar bare 20 minutter og du kan gjøre det ofte.

Ellers bør du sette det eldste barnet ditt i sving med noen oppgaver (for eksempel rydde ut av sekkene, ta ut av oppvaskmaskina, gå med søpla?) og kanskje senke standarden litt.

Anonymkode: 3bbf6...681

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er usikker på om dette er riktig forum, men jeg forsøker. Vi har tre barn, eldste er 7, yngste 1, og hverdagen er ganske hektisk. Det går i kjøring/henting/fredsmekling/rydding/vasking etc, men mye av stresset sitter også i hodet mitt. Jeg føler at jeg hele tida tenker på hva jeg skal gjøre "etterpå". Jeg liker ikke at ting hoper seg opp og føler at jeg hele tiden tenker et skritt fram, for eksempel når jeg legger den yngste, så tenker jeg at jeg må huske å brette klærne som nettopp er tørre, når jeg bretter klærne, planlegger jeg å vaske over badet. Når jeg kommer hjem med barna fra skole og bhg, klarer jeg liksom ikke å sette meg ned med dem, men tenker bare at jeg må rydde ut av sekkene, vaske matboksene og lage middag. Det positive er jo at det er en viss orden i huset, men jeg skulle ønske jeg kunne roe litt ned "inni meg". Mindfullness er veldig "i tiden" , men jeg klarer ikke helt å bruke det. Har aldri hatt helt sansen for yoga (har bare såvidt forsøkt det, men synes det gikk for langsomt og ville heller trene mer effektivt når jeg først kom meg på trening), men nå lurer jeg på om jeg burde forsøke det allikevel. Noen som kjenner deg igjen og har gode tips, enten yoga eller andre ting? (For ordens skyld så kan jeg jo si at jeg har en mann altså og vi deler på husarbeid, men han stresser seg ikke sånn opp av at ikke alt er helt på stell).

Anonymkode: 72601...458

- Begynn med alene-joggeturer/gå-løpe-gå-løpe...med musikk i ørene - musikk som gjør deg i godt humør

- Sov mer og lengre - legg deg tidligere

- Drikk mer vann

- Se på sjøen

- Bare vær, gjør ingenting og pust dypt inn og ut

- Spis fisk, ta omega 3, kylling og få i deg bra mat

Anonymkode: f17f1...916

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...