Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nyutdannet nå i juni og har i noen år jobbet som vikarlærer (nesten heltid så langt i 2017) på en skole da jeg er utdannet lærer. 

Har siden nyttår søkt over 50 jobber, uten hell! 

Når skolen tar sommerferie så står jeg uten lønn og har boliglån å tenke på. Kan jeg søke om dagpenger fra jeg har avlagt siste eksamen? Jeg står jo uten inntekt frem til skolen starter igjen og det etter hvert dukker opp vikartimer. 

Anonymkode: ca171...0e5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke dagpenger hvis du har tjent mer enn 1,5 g i 2016, eller mer enn 3 g siste 3 år. Ellers må du være reell arbeidssøker og søke på alt av jobber i den perioden du får støtte. 

Anonymkode: ac096...338

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan søke dagpenger hvis du har tjent mer enn 1,5 g i 2016, eller mer enn 3 g siste 3 år. Ellers må du være reell arbeidssøker og søke på alt av jobber i den perioden du får støtte. 

Hva er satsene/beløpet for disse da? 

Jeg er reell arbeidssøker og søker alt jeg finner innen yrket mitt. Har heller ikke begrenset meg til min kommune, og søker langt utenfor og opptil 1t reisevei PR vei jo. 

AnonymBruker
Skrevet

Satsene for dagpenger er ca 62% av det du har tjent. De har en saksbehandlingstid på noen uker, så selv om du kanskje får innvilget dagpenger så er det ikke sikkert du får pengene utbetalt den første måneden du er arbeidsløs. For å ha rett på dagpenger må du være reell arbeidssøker, og det forstår jeg at du er. På den annen side: helt uten penger står du neppe, for du har jo rett på feriepenger selv om du har vært vikar. 

Anonymkode: 6cd13...7ff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er satsene/beløpet for disse da? 

Jeg er reell arbeidssøker og søker alt jeg finner innen yrket mitt. Har heller ikke begrenset meg til min kommune, og søker langt utenfor og opptil 1t reisevei PR vei jo. 

Hvis du er lærer er du vel i stand til å finne satsene selv? Alt dette står på sidene til nav. Reell arbeidssøker betyr å søke på mer enn "innen yrket mitt", du må søke andre jobber også. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er lærer er du vel i stand til å finne satsene selv? Alt dette står på sidene til nav. Reell arbeidssøker betyr å søke på mer enn "innen yrket mitt", du må søke andre jobber også. 

Vi kan jo i grunn bare legge ned hele dette forumet. Folk kan jo bare finne ut av ting selv hvis de lurer på noe. 

Er det bare meg, eller blir dette forumet mer og mer grettent?

Anonymkode: a03b1...068

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nyutdannet og arbeidssøker og jeg får ingenting av nav. Min eneste mulighet er å gå over på sosialstønad, og før det må man ha brukt opp alle andre midler å forsørge seg selv med (altså sparepenger). Jeg har ikke lyst å gå over på sosialen, så jeg har flyttet tilbake til mine foreldre og bor der gratis, og bruker det lille jeg har av sparepenger til det aller mest nødvendige. Men jeg er snart helt tom for sparepenger, så jeg har vel snart ikke noe annet valg enn sosialstønad. Krysser alt jeg har av fingre og tær på at jeg får meg en jobb snart. Kjipt å aldri kunne finne på noe som helst som koster penger fordi man må snu på hvert øre da det ikke har kommet noe som helst inn på konto på snart 6 månder (og før det kun studielån og det er jo ikke akkurat noe man bygger seg opp penger med). 

Anonymkode: b0a44...7b2

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nyutdannet og arbeidssøker og jeg får ingenting av nav. Min eneste mulighet er å gå over på sosialstønad, og før det må man ha brukt opp alle andre midler å forsørge seg selv med (altså sparepenger). Jeg har ikke lyst å gå over på sosialen, så jeg har flyttet tilbake til mine foreldre og bor der gratis, og bruker det lille jeg har av sparepenger til det aller mest nødvendige. Men jeg er snart helt tom for sparepenger, så jeg har vel snart ikke noe annet valg enn sosialstønad. Krysser alt jeg har av fingre og tær på at jeg får meg en jobb snart. Kjipt å aldri kunne finne på noe som helst som koster penger fordi man må snu på hvert øre da det ikke har kommet noe som helst inn på konto på snart 6 månder (og før det kun studielån og det er jo ikke akkurat noe man bygger seg opp penger med). 

Anonymkode: b0a44...7b2

Det var veldig kjipt å høre! Krysser det som krysses kan for at situasjonen ordner seg for oss begge! Unner ingen å havne her, men når man har nådd bunn så kan det vel bare gå oppover. Kan ikke synke enda mer (håper jeg). Det jeg blir så uendelig frustrert over er å ikke ha nok erfaring/ingen erfaring i visse tilfeller, men noen må tørre å gi deg sjansen for at erfaring skal komme! 

Jeg gir dagpenger en sjanse og ser om jeg får noe som helst. Jeg tjente ca 300k som student i 2016 så sånn sett bør jeg kunne kvalifisere til dagpenger. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi kan jo i grunn bare legge ned hele dette forumet. Folk kan jo bare finne ut av ting selv hvis de lurer på noe. 

Er det bare meg, eller blir dette forumet mer og mer grettent?

Anonymkode: a03b1...068

Enig!! 

Skrevet

Du får vell feriepenger, er vikar på skole selv. Bruker de for å komme gjennom sommeren 😊 

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, Anonymas skrev:

Du får vell feriepenger, er vikar på skole selv. Bruker de for å komme gjennom sommeren 😊 

Joda, jeg må få feriepengene til å strekke til :)

har du noe erfaring med ca når ut i nye skoleåret det som regel blir behov for vikarer igjen? For dette skoleåret ble det mye ledig fra oktober der jeg er vikar :) 

Skrevet

Jeg jobber på en stor skole så der trengs det alltid vikarer, men ja behovet øker ut over høsten.

Om du har en fot innenfor på en skole kan du jo høre om de trenger vikarer på sfo/aks i sommer, alt hjelper😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...