AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #1 Skrevet 8. mai 2017 Nå har jeg gått noen forskjellige NAV-kurs og hver eneste gang har de sin egen oppfatning om hvordan cv-en skal se ut. På forrige kurs lagde jeg ferdig en cv som visstnok fylte alle kriterier - når jeg leverer denne på dette kurset sier veileder at alt må endres. Igjen og igjen har jeg endret cv-en etter disse veiledernes oppfatninger om hvordan den skal se ut. Alle har sagt at måten de setter opp cv-en er den beste. Det hele er til å le av. Anonymkode: a63f2...2ec 11
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #2 Skrevet 8. mai 2017 Har opplevd det samme Anonymkode: 0f6be...f8a 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #3 Skrevet 8. mai 2017 Ja, det er latterlig, men bare ta vare på alle. CV er det mange og høyst subjektive meninger om. I realiteten er det gjerne slik at man må eksperimentere litt dersom det er lenge siden man har søkt jobb. Det er også vanlig med ulike typer CV'er avhengig av hva slags jobb man søker. Anonymkode: acf7a...cd9 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #4 Skrevet 8. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har opplevd det samme Anonymkode: 0f6be...f8a Det er så vanvittig latterlig. Nå har jeg ikke noen god kjemi med denne veilederen i det hele tatt. Han snakker til meg som om jeg er en idiot. Det koster meg mye å beholde fatningen og ikke si rett ut hva jeg mener om dette tullet. Dessuten synes jeg ikke hans oppsett er så fantastisk bra, akkurat. Men det er det ikke lov til å si. Noen andre prøvde å si til ham at de likte sitt eget oppsett bedre - vedkommende ble sablet ned om at dette visste han best, dette var jo jobben hans. BLÆH. Anonymkode: a63f2...2ec 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #5 Skrevet 8. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er latterlig, men bare ta vare på alle. CV er det mange og høyst subjektive meninger om. I realiteten er det gjerne slik at man må eksperimentere litt dersom det er lenge siden man har søkt jobb. Det er også vanlig med ulike typer CV'er avhengig av hva slags jobb man søker. Anonymkode: acf7a...cd9 Jeg er klar over det, men det er bare så sinnssykt teit å oppleve på hvert kurs at det som ble godkjent som en super cv forrige gang er helt ubrukelig denne gangen. Det er snakk om oppsettet. Denne veilederen ville absolutt ikke ha oppsett med rammer, noe jeg har fått høre i femten år at er mest ryddig. Hvorfor spiller det noen rolle? Anonymkode: a63f2...2ec 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #6 Skrevet 8. mai 2017 Betydningen av CV-ens utforming er sterkt overvurdert. Særlig på slike NAV-kurs. Det viktigste er at de som leser den får vite hvilken utdanning og jobberfaring du har. Hvordan cv-en ser ut har knapt noen betydning for om du får jobb. Hadde disse NAV-kursene vært arbeidsrettede tiltak, hadde de brukt tiden på å hjelpe deltakerene med å komme inn i de rette nettverkene. Å sitte og pusse på en cv er bortkastet tid. Men så er disse kursene nok heller ikke ment å skaffe folk jobb, de er nok bare ment mer som å få folk opp av senga. Og disse veilederne er vel folk som selv ikke klarte å få jobb gjennom disse kursene, så de ble veiledere i stedet. Aldri i verden om jeg hadde tatt i mot råd om jobb fra en arbeidsledig. Disse veilederne er i realiteten akkurat det. Anonymkode: 92627...721 14
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #7 Skrevet 8. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Betydningen av CV-ens utforming er sterkt overvurdert. Særlig på slike NAV-kurs. Det viktigste er at de som leser den får vite hvilken utdanning og jobberfaring du har. Hvordan cv-en ser ut har knapt noen betydning for om du får jobb. Hadde disse NAV-kursene vært arbeidsrettede tiltak, hadde de brukt tiden på å hjelpe deltakerene med å komme inn i de rette nettverkene. Å sitte og pusse på en cv er bortkastet tid. Men så er disse kursene nok heller ikke ment å skaffe folk jobb, de er nok bare ment mer som å få folk opp av senga. Og disse veilederne er vel folk som selv ikke klarte å få jobb gjennom disse kursene, så de ble veiledere i stedet. Aldri i verden om jeg hadde tatt i mot råd om jobb fra en arbeidsledig. Disse veilederne er i realiteten akkurat det. Anonymkode: 92627...721 Enig. Jeg har selv ansatt folk i tidligere jobber og vet nøyaktig hva du mener om cv-utforming. Jeg blir bare så lei av å sitte og skrive nye cv-er i tillegg til å bli snakket til som om jeg er fullstendig evneveik. Det sliter på meg. Anonymkode: a63f2...2ec 5
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #8 Skrevet 8. mai 2017 Om jeg var arbeidsgiver og skulle se gjennom 30 søknader, så hadde det eneste tom telte pluss vært at de var ryddige og oversiktlige slik at jeg raskt kunne lese gjennom dem. Farger, fancy fonts eller andre tullete greier kunne heller telt negativt. Men hadde til syvende og sist vektlagt kvalifikasjoner mest. Så lenge cv-en ikke så helt for jævlig ut så spiller det da liten rolle Anonymkode: 0f6be...f8a 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #9 Skrevet 8. mai 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Betydningen av CV-ens utforming er sterkt overvurdert. Særlig på slike NAV-kurs. Det viktigste er at de som leser den får vite hvilken utdanning og jobberfaring du har. Hvordan cv-en ser ut har knapt noen betydning for om du får jobb. Hadde disse NAV-kursene vært arbeidsrettede tiltak, hadde de brukt tiden på å hjelpe deltakerene med å komme inn i de rette nettverkene. Å sitte og pusse på en cv er bortkastet tid. Men så er disse kursene nok heller ikke ment å skaffe folk jobb, de er nok bare ment mer som å få folk opp av senga. Og disse veilederne er vel folk som selv ikke klarte å få jobb gjennom disse kursene, så de ble veiledere i stedet. Aldri i verden om jeg hadde tatt i mot råd om jobb fra en arbeidsledig. Disse veilederne er i realiteten akkurat det. Anonymkode: 92627...721 Hva slags erfaring/utdanning man har er selvfølgelig viktigst, men utformingen av en CV er slett ikke uten betydning. Om man ikke greier å få frem sine viktigste kvalifikasjon på en oversiktlig måte, så faller man fort i fisk. Anonymkode: acf7a...cd9
_popcorn_ Skrevet 8. mai 2017 #10 Skrevet 8. mai 2017 Hva med å se positivt på at du lærer deg redigere og tilpasse CV etter den som skal lese den? Du bør uansett redigere og justere CV for hver søknad. Det finnes ikke lengre en fasit på hvordan CV skal se ut, utenom at den skal være ryddig og beskrivende. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #11 Skrevet 8. mai 2017 Det er jo ikke et fasitsvar på hvordan CV'en skal se ut, og strengt tatt er vel ikke dette så viktig heller (så lenge den er ryddig og strukturert). Det viktigste er jo hva den inneholder, og triksing med CV-utforming er ikke nok til å skjule mangler i CV'en. Dersom man ønsker å kompensere for manglende erfaring er nok søknadsteksten den beste faktoren å spille på. Anonymkode: 0200d...df9 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #12 Skrevet 8. mai 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva slags erfaring/utdanning man har er selvfølgelig viktigst, men utformingen av en CV er slett ikke uten betydning. Om man ikke greier å få frem sine viktigste kvalifikasjon på en oversiktlig måte, så faller man fort i fisk. Anonymkode: acf7a...cd9 Og da mener du at det TS lærte på det forrige Nav-kurset var feil ettersom hun på det nye kurset måtte endre helt på en CV som oppfylte kravene på det gamle? Det er jo ganske åpenbart gjennomføringen av disse kursene er ganske diskutabelt. Anonymkode: 0200d...df9 6
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #13 Skrevet 8. mai 2017 Uff, det er trasig at NAV faktisk bruker penger på sånt tull. Disse pengene kunne NAV ha brukt på langt mer nyttige ting; tiltak som viser seg å faktisk ha en positiv effekt. I stedet pøser de ut penger på "kurs" som ødelegger selvtilliten til folk. Anonymkode: 3fece...dd9 6
Jerry Lee Skrevet 8. mai 2017 #14 Skrevet 8. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er så vanvittig latterlig. Nå har jeg ikke noen god kjemi med denne veilederen i det hele tatt. Han snakker til meg som om jeg er en idiot. Det koster meg mye å beholde fatningen og ikke si rett ut hva jeg mener om dette tullet. Dessuten synes jeg ikke hans oppsett er så fantastisk bra, akkurat. Men det er det ikke lov til å si. Noen andre prøvde å si til ham at de likte sitt eget oppsett bedre - vedkommende ble sablet ned om at dette visste han best, dette var jo jobben hans. BLÆH. Anonymkode: a63f2...2ec Jeg syns faktisk du skal fortelle vedkommende "rett ut" hva du mener, fordi voksne mennesker skal slippe å bli nedgradert og latterliggjort. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #15 Skrevet 8. mai 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og da mener du at det TS lærte på det forrige Nav-kurset var feil ettersom hun på det nye kurset måtte endre helt på en CV som oppfylte kravene på det gamle? Det er jo ganske åpenbart gjennomføringen av disse kursene er ganske diskutabelt. Anonymkode: 0200d...df9 Selvsagt er det vel ikke så veldig matnyttig å måtte endre den fra kurs til kurs, men nå er nå engang slike kurs pliktige å delta på hvis man er dagpengemottaker, så man får svelge seg i det. Vi som står i jobb må jo også svelge i oss mange situasjoner fra dag til dag. Når det gjelder dette med å endre det fra kurs til kurs, så er det vel bare et tegn på at dette er ganske subjektiv, og ulike bransjer har gjerne ulike forventninger til hvordan en CV kan settes opp. Men dersom man lar dette bli et veldig stort irritasjonsmoment på jobb, så kan jeg garantere at man lager mange problemer for en selv, for en møter større frustrasjoner enn det i arbeidslivet. Anonymkode: acf7a...cd9
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #16 Skrevet 8. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt er det vel ikke så veldig matnyttig å måtte endre den fra kurs til kurs, men nå er nå engang slike kurs pliktige å delta på hvis man er dagpengemottaker, så man får svelge seg i det. Vi som står i jobb må jo også svelge i oss mange situasjoner fra dag til dag. Når det gjelder dette med å endre det fra kurs til kurs, så er det vel bare et tegn på at dette er ganske subjektiv, og ulike bransjer har gjerne ulike forventninger til hvordan en CV kan settes opp. Men dersom man lar dette bli et veldig stort irritasjonsmoment på jobb, så kan jeg garantere at man lager mange problemer for en selv, for en møter større frustrasjoner enn det i arbeidslivet. Anonymkode: acf7a...cd9 Forstår du ikke poenget med tråden? Det er jo klart at dette bare er noe hun må gjøre, men det må da være rom for å kritisere svakhetene ved opplegget og at det er frustrerende og demotiverende å være i et slikt system. Jeg ville definitivt ha sett på det som et stort problem dersom overordnede i en arbeidssituasjon hadde vært så firkantet rundt enkle arbeidsoppgaver og oppfattet sin egen mening som den eneste riktige, og videre behandlet de ansatte på en nedlatende måte. Med andre ord hadde jeg aldri jobbet på et sånt sted (dersom dette var en arbeidssituasjon) om det ikke var helt nødvendig. Heldigvis har jeg en utdanning der jeg aldri vil havne i en slik situasjon der jeg må ta en jobb til tross for et ugunstig arbeidsmiljø. Anonymkode: 0200d...df9 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #17 Skrevet 8. mai 2017 På jobbnorge.no sine sider kan man få ut cv'en i pdf fil etter at man har fylt ut med alle data som tilhører deg som person. Sende en skriftlig søknad på papirform er bare så forrige årtusen. Anonymkode: 4e1ae...f8d
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #18 Skrevet 8. mai 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt er det vel ikke så veldig matnyttig å måtte endre den fra kurs til kurs, men nå er nå engang slike kurs pliktige å delta på hvis man er dagpengemottaker, så man får svelge seg i det. Vi som står i jobb må jo også svelge i oss mange situasjoner fra dag til dag. Når det gjelder dette med å endre det fra kurs til kurs, så er det vel bare et tegn på at dette er ganske subjektiv, og ulike bransjer har gjerne ulike forventninger til hvordan en CV kan settes opp. Men dersom man lar dette bli et veldig stort irritasjonsmoment på jobb, så kan jeg garantere at man lager mange problemer for en selv, for en møter større frustrasjoner enn det i arbeidslivet. Anonymkode: acf7a...cd9 Jeg syns ikke vi burde svelge at skattepengene våre går med på slikt tull Anonymkode: 0f6be...f8a 5
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #19 Skrevet 8. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva slags erfaring/utdanning man har er selvfølgelig viktigst, men utformingen av en CV er slett ikke uten betydning. Om man ikke greier å få frem sine viktigste kvalifikasjon på en oversiktlig måte, så faller man fort i fisk. Anonymkode: acf7a...cd9 Hvis det er dette det skorter på, bør vedkommende vurdere å søke uføretrygd, ikke jobb. Anonymkode: 92627...721 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #20 Skrevet 8. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Forstår du ikke poenget med tråden? Det er jo klart at dette bare er noe hun må gjøre, men det må da være rom for å kritisere svakhetene ved opplegget og at det er frustrerende og demotiverende å være i et slikt system. Jeg ville definitivt ha sett på det som et stort problem dersom overordnede i en arbeidssituasjon hadde vært så firkantet rundt enkle arbeidsoppgaver og oppfattet sin egen mening som den eneste riktige, og videre behandlet de ansatte på en nedlatende måte. Med andre ord hadde jeg aldri jobbet på et sånt sted (dersom dette var en arbeidssituasjon) om det ikke var helt nødvendig. Heldigvis har jeg en utdanning der jeg aldri vil havne i en slik situasjon der jeg må ta en jobb til tross for et ugunstig arbeidsmiljø. Anonymkode: 0200d...df9 Selvsagt forstår jeg poenget, og man kan gjerne kritisere det. Men når du er kursdeltaker så er det lurt å være realistisk og ikke legge opp noen forventning om at man får gjennomslag for sine synspunkter. Sagt med andre ord: Dette er faktisk ikke en veldig stor ting å henge seg opp i. Man har aldri noen garantier for når man evt. treffer på en firkantet leder eller andre man er avhengig av å jobbe sammen med. Noen av våre er mer runde, mens andre "følger boka" til siste punktum, noe som kan være irriterende. Men man kan ikke henge seg opp i alt her i verden. Men så flott for deg da, at du liksom er opphøyet over det ordinære arbeidslivet. Med den arrogansen kommer du ikke langt, det kan jeg også garantere deg Anonymkode: acf7a...cd9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå