AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #1 Skrevet 8. mai 2017 Ser på gamle eksamensoppgaver og finner flere eksempler jeg lurer på. Oppgaven er formulert slik at jeg ikke forstår helt hvordan jeg skal jobbe med den. F.eks. står det om et kortsvarsoppgave: "Gjør greie for noen av virkemidlene forfatter bruker for å beskrive hovedperson." Er det meningen at man skal skrive en liten tekst med innledning og avslutning til en sånn oppgave? Eller bare liste opp punkter? Anonymkode: b13d0...b99
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #2 Skrevet 8. mai 2017 Nei, det er ikke meningen at du skal skrive en liten tekst til norsk muntlig. Du har kanskje sett på gamle eksamensoppgaver for norsk skriftlig? Anonymkode: 13a52...faf
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #3 Skrevet 8. mai 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke meningen at du skal skrive en liten tekst til norsk muntlig. Du har kanskje sett på gamle eksamensoppgaver for norsk skriftlig? Anonymkode: 13a52...faf Ja, jeg mente skriftlig. Beklager Anonymkode: b13d0...b99
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #4 Skrevet 8. mai 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ser på gamle eksamensoppgaver og finner flere eksempler jeg lurer på. Oppgaven er formulert slik at jeg ikke forstår helt hvordan jeg skal jobbe med den. F.eks. står det om et kortsvarsoppgave: "Gjør greie for noen av virkemidlene forfatter bruker for å beskrive hovedperson." Er det meningen at man skal skrive en liten tekst med innledning og avslutning til en sånn oppgave? Eller bare liste opp punkter? Anonymkode: b13d0...b99 Ja, du skal skrive en tekst med innledning, hoveddel og avslutning. Ikke skriv en liste eller punkter. Den skal være på.ca 250 ord (+/- 10%), og du skal svare svært presist. Bruk fagbegreper aktivt. Anonymkode: 779e6...40e 1
mjauritz Skrevet 8. mai 2017 #5 Skrevet 8. mai 2017 På kortsvarsoppgavene ville jeg ikke brukt opp ord på å ha innledning og avslutning. 250 ord er ikke en artikkel Jeg skrev i hvert fall veldig presist, typ; "Her kan vi se at forfatteren aktivt har brukt retoriske virkemidler i teksten, for eksempel blabla og typtyp," Men skriv tekst, ikke punkter Det er i hvert fall slik jeg har skrevet kortsvarene. Da er de mest ute etter å se at du ser virkemidlene, ikke at du bygger tekst. Det er som regel hovedsvaret
Grønt blad Skrevet 9. mai 2017 #6 Skrevet 9. mai 2017 18 timer siden, mjauritz skrev: På kortsvarsoppgavene ville jeg ikke brukt opp ord på å ha innledning og avslutning. 250 ord er ikke en artikkel Jeg skrev i hvert fall veldig presist, typ; "Her kan vi se at forfatteren aktivt har brukt retoriske virkemidler i teksten, for eksempel blabla og typtyp," Men skriv tekst, ikke punkter Det er i hvert fall slik jeg har skrevet kortsvarene. Da er de mest ute etter å se at du ser virkemidlene, ikke at du bygger tekst. Det er som regel hovedsvaret En kort saktekst skal også være godt strukturert, og innledning, hoveddel og avslutning, samt inndeling i avsnitt er en del av dette. Se eksempel på dette i ulike lærebøker. Hadde oppgaven vært å skrive kortprosa, hadde man delt inn teksten på en annen måte.
Loppa123 Skrevet 9. mai 2017 #7 Skrevet 9. mai 2017 jeg hørte man kunne ha med hjelpemiddler på norsk skriftlig privatist eksamen. kan man printe ut, ha notater og lærebøker både under del 1 og 2?
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2017 #8 Skrevet 9. mai 2017 55 minutter siden, Loppa123 skrev: jeg hørte man kunne ha med hjelpemiddler på norsk skriftlig privatist eksamen. kan man printe ut, ha notater og lærebøker både under del 1 og 2? Man kan bruke alle hjelpemidler på skriftlig eksamen, unntatt kommunikasjon. På muntlig eksamen kan man ha med hjelpemidler til forberedelsesdelen, men ikke inn til eksaminasjonen. Anonymkode: 779e6...40e
Loppa123 Skrevet 10. mai 2017 #9 Skrevet 10. mai 2017 Takk, da skal jeg nok overleve de skriftlige i alle fall😝
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå