Gå til innhold

Vurderer å prøve spiral

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For tiden går jeg på p-piller, men jeg kunne tenkt meg å prøve noe mer sikkert siden jeg er litt slurvete med å ta tablettene..   

Så er det noen som vet noe om spiral?

Anonymkode: 4e29e...197

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Kan dog kun fortelle om min egen erfaring. 

1. Det gjorde helt vanvittig vondt å sette den inn. Kjentes ut som gynekologen kjørte knyttneven inn i livmorstappen. 
2. Jeg fikk rier ettersom livmoren prøvde å presse den ut. Riene varte i 10-20 sekunder hver, foregikk i rundt 2 timer. Noen ganger 1 minutt pause mellom hver rie, noen ganger mye kortere pause. 
3. Når jeg hadde mensen fikk jeg vanvittige smerter. Kjentes ut som noe stakk meg nedentil. 
4. Kjæresten kutta penisen sin på trådene som henger ut flere ganger når vi hadde sex. Trådene var derimot ikke trimmet. 
5. Tilfeldige smerter kom etter sex. 

Så jeg tok den ut etter 6 måneder. Var heldigvis ikke like vondt å ta den ut. Jeg har ikke født barn. Grunnen til at jeg vet det er rier er fordi jeg forklarte smerten til moren min som jeg var med etter jeg tok inn spiralen, og hun tok tiden på riene. Hun sa det var rier når jeg forklarte hvor sterke smertene var. 

Ville heller gått for p-stav eller noe. Jeg selv går på p-piller, men vurderer p-stav. 

Anonymkode: fd3ea...673

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt spiral en stund og er svært fornøyd! Har ikke merket noenting, bortsett fra at mensen har minket betraktelig, noe som jo er positivt. Det var ikke noe særlig vondt å sette den inn, men selvsagt litt ubehagelig. Trådene er ikke klippet, men de kjennes ikke (har i hvert fall ikke hørt noe). 

Så det ser ut til at erfaringene med dette kan variere veldig. Jeg ville i hvert fall aldri brukt noe annet! :)

Anonymkode: 12cc5...739

• Liker 2
Gjest Rosetelys
Skrevet

Vil heller anbefale p-stav. Har hatt kobberspiral og aldri aldri igjen! Gjør vondt å sette inn, vondt å ta ut, vondt å ha i, ser ingenting positivt med det. Hormonspiral er kanskje annerledes, det har jeg ikke prøvd.

P-stav blir satt i lokalbedøvelse. Merker ingenting til den.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, hatt både hormonspiral og kobberspiral, veldig fornøyd med begge :)

Mistet mensen på hormonspiral. Den inneholder også den laveste mengden hormoner noe jeg ser på som et stort pluss. Sexlysten min forsvant på all annen hormonprevensjon, men ble minimalt påvirket på hormonspiralen. Innsettingen var veldig vond, har ikke født. Men var overlevbart, det tar ikke lang tid og jeg synes det veies opp av fordelene. 

Anonymkode: 413c2...60b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde Jaydess i 3 år. Tok nesten to år før det stabiliserte seg (ikke hadde masse mellomblødninger eller mensen kom for sent/tidlig). I tillegg følte jeg meg som en hormonbombe/kraftigere/lengre pms. Selve mensen ble betraktlig mindre blod, men over flere dager. Mindre intenst vondt, men over flere dager. Valgte å sette inn en ny type hormonspiral nå da den gamle måtte ut. Foreløpig kuttet mensen seg ned til en dag (pluss litt spotting noen andre dager). Så håper at den stabiliseringsperioden ikke starter på nytt.

Gynekologen min klipper snorene veldig kort, så det har ikke vært noe problem for seksualpartner. Kun i enkelte stillinger han har så vidt merket dem. 

Å sette inn er jævlig. Enkelt og greit. Første gang gjorde det vondt i et par dager etterpå. Nå sist var det vondt der og da, og så var det litt lette mensensmerter noen timer til. Tok ibux og paracet først. 

Veldig deilig å slippe å tenke på en pille hver dag eller en ring som skal byttes. Og at det er 99% sikkert

Anonymkode: f5e6b...1b9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt kobberspiral i ti år nå og er råfornøyd. Jeg slipper alt av hormoner, jeg trenger bare å tenke på prevensjon hvert femte år, og kostnaden er lav. Eneste er at det gjør litt vondt å sette den inn. Første gangen holdt jeg på å svime av, siden jeg fikk feil størrelse, men da jeg byttet neste gang var det ikke spesielt vondt, siden livmorhalsen da er strukket litt. Og den smerten var uansett verdt fem bekymringsfrie år, jeg har ingen ekstra smerter, regelmessige og normale blødninger ved menstruasjon. Trådene på den første var litt lange, men det var heller ikke noe problem da jeg fikk den trimmet, og spiralen fikk "satt" seg. 

Anonymkode: 86864...f07

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 8.5.2017 den 15.06, AnonymBruker skrev:

Ja, hatt både hormonspiral og kobberspiral, veldig fornøyd med begge :)

Mistet mensen på hormonspiral. Den inneholder også den laveste mengden hormoner noe jeg ser på som et stort pluss. Sexlysten min forsvant på all annen hormonprevensjon, men ble minimalt påvirket på hormonspiralen. Innsettingen var veldig vond, har ikke født. Men var overlevbart, det tar ikke lang tid og jeg synes det veies opp av fordelene. 

Hvor lenge etter at du satte den inn mistet du mensen? Jeg har hatt den minste i 1,5år og har fortsatt litt.

AnonymBruker
Skrevet
På 8.5.2017 den 15.04, Rosetelys skrev:

Vil heller anbefale p-stav. Har hatt kobberspiral og aldri aldri igjen! Gjør vondt å sette inn, vondt å ta ut, vondt å ha i, ser ingenting positivt med det. Hormonspiral er kanskje annerledes, det har jeg ikke prøvd.

P-stav blir satt i lokalbedøvelse. Merker ingenting til den.

kobberspiral 2 mnd kjempe fornøyd :)

Anonymkode: 7c8d8...8f3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjempegod erfaring med kobberspiral. Fikk den uten å vært gravid.

- Det gjorde vondt å få satt den inn, og jeg ble kvalm og svimmel den første timen etterpå. Jeg blødde litt de første to ukene etter innsett.

- Måtte kutte trådene to-tre ganger for at mannen ikke skulle kjenne spiralen. Dette gjorde ikke vondt.

- Supert å kunne gå fem år uten hormonell prevensjon, og uten å måtte huske på å ta piller.

- Det gjorde ikke vondt i det hele tatt å ta den ut.

- Jeg skal uten tvil ha spiral også neste gang.

Anonymkode: 35a5f...024

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kobberspiral og er storfornøyd.

Ubehagelig å sette inn, noen sier forferdelig, men der er jo folks smerteterskel ulik.

Anonymkode: de46b...7b0

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge etter at du satte den inn mistet du mensen? Jeg har hatt den minste i 1,5år og har fortsatt litt.

Tipper 3-4 måneder, gikk overraskende raskt. Hadde bittelitt noen ganger i året etter det, av typen bruke truseinnlegg et par dager.

Skrevet

Jeg elsker min kobberspiral. Blødde ganske mye ved mensen omtrent det første halve året, men så gikk det over. 

Gjest Annetnavn_
Skrevet

Jeg har hormonspiral. Fornøyd. Det var vondt å sette den inn, men jeg tror det er veldig individuelt hvordan det oppleves. Har minstet mensen, men spotter litt innimellom. Veldig lettvint med spiral.

Skrevet

Hormonspiral, Jaydess her. 

Synes ikke det var særlig vondt å sette inn, kjente meg litt øm litt etterpå bare. 

Men har født to barn jeg da, kanskje det er noe i det. 

Ellers lite mens, lite smerter ifb. med mens og redusert migrene faktisk. 

Men har ikke mistet mensen da, synes ikke det er noe styr. 

Tror dog jeg må klippe trådene :/ 

AnonymBruker
Skrevet

Hormonspiral her. Hatt den i et år. Det gjorde ikke vondt å sette de inn men hadde strålesmerter nedover innsiden av lårene og forbi kneet i tre måneder. Mindre blod og mindre smerter under mensen men den varer i tre uker :sukk:

Anonymkode: 86d3b...9e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...