ella.P Skrevet 27. desember 2004 #1 Skrevet 27. desember 2004 Jeg synes at det så grusomt å høre på når barn/ungdom og foreldre krangler/diskuterer og banner til hverandre. Har vært borti flere tilfeller blant kjente og ukjente - hvor det er en sånn munnbruk at jeg blir helt matt. Hårreisende. Selv er jeg ikke vant til det - har aldri brukt å banne til mine foreldre. Etter hvert som jeg ble voksen og fikk barn selv, har banning heller ikke vært endel av det daglige språkbruk. Kanskje derfor jeg reagerer så sterkt. Har hørt barn/ungdom kalle mor si "forba... drittkjerring" og det som verre er.....og foreldre som slenger tilbake med samme mynt. Horribelt, spør du meg. Tenker også på det innlegget her hvor noen hadde sagt "hater deg" - syns det er sterke ord. Flere som reagerer??
Gjest Anonymous Skrevet 27. desember 2004 #2 Skrevet 27. desember 2004 Jeg reagerer! Er selv lærer på ungdomstrinnet, og der har jeg fått slengt "hore" etter meg. Lurer virkelig på hva foreldre i dag lærer ungene sine hjemme... I mitt hus, når vi får barn, vil det være uakseptabelt å bruke fy-ord. Det er helt sikkert!
Nabodama Skrevet 27. desember 2004 #3 Skrevet 27. desember 2004 Jeg reagerer! Er selv lærer på ungdomstrinnet, og der har jeg fått slengt "hore" etter meg. Lurer virkelig på hva foreldre i dag lærer ungene sine hjemme... I mitt hus, når vi får barn, vil det være uakseptabelt å bruke fy-ord. Det er helt sikkert! Og jeg reagerer og blir provosert av det du sier! Her i huset, og i mange andre hjem, banner vi ikke. Og det har ikke ungene fått lov til heller! Hadde ikke godtatt hverken banning eller at de kalte meg ting! Likevel hører jeg min datter på snart 17 banner rett som det er, men skjerper seg når jeg er til stede. (Og ja, jeg tar det opp med henne!) Det er fordi hun har lært det ute, blant andre ungdommer. IKKE hjemme! Her er det nemlig heller ikke akseptabelt!!! Så vær bare ørlite grann forsiktig med uttalelsene dine.
Gjest Leola Skrevet 28. desember 2004 #4 Skrevet 28. desember 2004 Hvis man mener at "herre-gud" er banning, så banner jeg. Ser ikke helt det forferdelige i å komme med slike utbrudd, heller. Om jeg kranglet med min eldste sønn og han kalte meg "en forbannet drittkjerring" så hadde jeg ikke tatt det særlig tungt - for jeg vet at han ikke mener det - ting kan bli sagt i sinne, det vet vi alle. De som har så god selvkontroll at de aldri sier stygge eller "mindre-pedagogisk-riktige" ting til ungene sine fortjener medalje. En annen ting - banning læres ikke hjemme av foreldrene - det læres ute i gaten med venner. Jeg har selv hørt min eldste sønn bli "opplært" av eldre nabo-unger. Så selvom barnet/ungdommen din ikke banner i ditt åsyn, så kan du nesten være sikker på at h*n banner blant venner. Jeg ville derfor vært litt mer forsiktig med å kritisere andres unger - dere vet nemlig ikke hvordan andre oppfatter deres barn - kanskje de hører sider av "gullungene" som dere selv aldri har hørt?
Gjest Madam Felle Skrevet 28. desember 2004 #5 Skrevet 28. desember 2004 Jeg reagerer! Er selv lærer på ungdomstrinnet, og der har jeg fått slengt "hore" etter meg. Lurer virkelig på hva foreldre i dag lærer ungene sine hjemme... I mitt hus, når vi får barn, vil det være uakseptabelt å bruke fy-ord. Det er helt sikkert! For selvfølgelig er det foreldrene, som lærer barna dette. Og du jobber som lærer??? Er direkte sjokkert, over at du IKKE har mer kunnskap om barn og unge, enn som så. Men du kommer sikkert til å bli den perfekte foreldre.
Gjest Gjesta Skrevet 28. desember 2004 #6 Skrevet 28. desember 2004 Jeg reagerer! Er selv lærer på ungdomstrinnet, og der har jeg fått slengt "hore" etter meg. Lurer virkelig på hva foreldre i dag lærer ungene sine hjemme... I mitt hus, når vi får barn, vil det være uakseptabelt å bruke fy-ord. Det er helt sikkert! ehemm.. foreldre lærer barna sine hjemme? Det er jo oftest ikke det som skjer.. Jeg hadde såpass respekt for mine foreldre at jeg aldri bannet hjemme.. men jeg kunne banne som en sjømann på skolen.. Hvergang et barn eller ungdom gjør noe galt.. er det da automatisk foreldrene som har lært de /oppfordret de til å gjøre det?
ella.P Skrevet 28. desember 2004 Forfatter #7 Skrevet 28. desember 2004 Hei Ja, jeg har også hørt alle mine barn banne - men ikke overfor meg. Men det jeg skulle frem til var munnbruk foreldre overfor sine barn - og barna overfor sine foreldre. Ikke hva de gjør i vennekretsen - der er det tidvis en annen sjargong i uttalelser :-) ..... Dette med banning og å kalle hverandre for de groveste ting...... har med respekt å gjøre, mener nu jeg da. "herregud" og slike ting er ikke banning nei, da er vi nok mange som banner - inkludert undertegnede :-) Ha en fin dag!
Gjest Anonymous Skrevet 28. desember 2004 #8 Skrevet 28. desember 2004 Nå er det ikke snakk om at jeg tror at ungene lærer disse ordene hjemme, det regner jeg med at i de aller fleste tilfeller ikke er riktig. Det som bekymrer meg er at vi ofte blir motarbeidet av foreldrene når vi tar opp denne problematikken. Vi ringer hjem til foreldrene og forteller hva X finner på, og får da tilbake "Virkelig? Det kan h*n umulig ha gjort/sagt". Merker at det er stor forskjell på ungene i klasserommet. Guttene er som regel dominerende og vi bruker ofte vår energi på å holde noen av dem i tøylene. Det er sant at jentene (men ikke alle) ofte befinner seg i bakgrunnen. Nå er jeg ennå ung, og det er ikke mer enn ti år siden jeg gikk på ungdomstrinnet. Jeg kunne alle mulige stygge ord, men jrg hadde respekt for lærerne og brukte dem aldri på skolen. Selvfølgelig lærte jeg ikke disse ordene av foreldrene mine, men heller av mine jevnaldrene. Forskjellen fra da og nå er at vi visste når vi absolutt ikke kunne bruke disse fy-ordene. Ta en tur i klasserommet til ungene deres, og dere vil bli overrasket over sjargongen brukt der. Ikke nødvendigvis av ditt barn, men av elevene generelt. Det overrasket meg! Madam Felle: Nå har ikke jeg sagt at jeg kommer til å bli en perfekt forelder. Tror ikke det eksisterer. Men får jeg høre at barna mine ikke oppfører seg på skolen og/eller er kulten mot sine medelever/lærere, så skal h*n virkelig få høre det. Barneoppdragelsen starter i hjemmet. Skolen er ikke til for å oppdra ungene, men for å veilede dem. Hvorfor føle seg så angrepet? Leola: Herregud er for meg ikke banning, så det er ikke det ordet jeg sikter til, Det er MANG ord, som du sikkert vet, som er mye grovere enn det. Hadde jeg kalt min mor en drittkjerring, hadde jeg fått huden full. Kalte henne for "kjerring" en gang, og det var ille nok... Gjorde det aldri igjen. Nabodama: Er enig i hva du skriver. Ella P: Beklager at jeg dro tråden litt ut på feil bane :oops: ...
Gjest Madam Felle Skrevet 28. desember 2004 #9 Skrevet 28. desember 2004 Hannemor, du kan ikke først skrive, at du lurer på hva foreldrene lærer barna. For så å prøve å bortforklare det med at det var ikke det du mente. En sak er hva foreldrene tror om barna sine, og en annen ting er hva du mener foreldrene lærer de. To vidt forskjellige ting. Og jeg svarte på bakgrunn av ditt første innlegg, og der ga du mer eller mine foreldrene skylden for ordbruken. Og derfor svarte jeg som jeg gjorde. Av og til kan man bli sjokkert av barn i skolen, og enda mer sjokkert over reaksjonen til foreldrene. Men selv om foreldrene svarer som de gjør ovenfor læreren, så tror jeg nok mange barn får høre når de kommer hjem. Men beklageligvis er det ikke alle barn som lærer like fort, og da må det terpes, og terpes, og terpes litt mer. Skolen er i forandring, og det er ikke alle lærere som passer inn i den. Noen er rett og slett for lite flinke til å gi konsekvenser, og andre prøver å være venner med elevene, og da blir det feil. Selvfølgelig skal læreren være der for elevene, men de skal ikke være venner med elevene. da har man krysset en linje som blir feil i skolesammenheng. Og jeg beklager til ella.P, at jeg var med på å dra den enda lengre ut av sammenheng. :-?
ella.P Skrevet 29. desember 2004 Forfatter #10 Skrevet 29. desember 2004 Hehe, det gjør da ingenting om man sporer av litt innimellom. Ingen grunn til å beklage. Er sikker på at jeg og til tider sporer av litt på mine innlegg :-) Ha en fin dag!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå