Gå til innhold

Servitør trenger råd!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er noen ting jeg sliter med som servitør og jeg håper at dere kan gi meg litt tips:ler:

1. Når jeg serverer en stor gruppe og flere drikker øl fra flasker, er det ofte vanskelig å se om de har drukket ferdig. Jeg vil ikke være den irriterende servitør som stiller samme spørsmål om og om igjen. Hvordan går man frem?

2. Personlig foretrekker jeg å bli spurt om påfyll når glasset er helt tomt, men jeg ser at regelen er å gjøre det før den er tom. Hva mener dere?

3. Hvis en liten eller stor gruppe med gjester sitter og koser seg, og noen av gjestene har tomme glass, er det bedre å bare ta glassene  og vente for de å si at de vil ha påfyll, istedenfor å avbryte de midt i en samtale?

4. Hvor lenge ønsker dere å bli spurt om drikke og om dere er klare å bestille? Jeg pleier å sette de ned, ta med litt vann, også spørre. Det går ikke mer enn 5 min i første omgang. Hvis de vil ha drikke så går jeg og henter det og spør da om matbestilling. Hva tenker dere?

5. Når jeg må bære f.eks. 4 øl med flasker, er regelen at man skal skjenke halvveis ved bordet, MEN jeg liker ikke å sette fra meg brettet på bordet deres og det er ikke alltid at jeg har et ledig bord i nærheten å sette av brettet heller. Er det greit for dere at jeg bare gir dere glasset og flasken, og dere gjør resten selv, eller skal jeg sette alt på bordet og dermed legge brettet under armen og begynne å skjenke bordet? 
:roll:

6. Jeg spør alltid - Smaker maten? - men jeg liker å variere fordi hvis alle bordene hører at jeg stiller samme spørsmål så virker det som om det er en rutine (selv om det er jo det). Noen gode måter å spørre om maten smaker bra?

7. Når du spør om anbefalinger, hva er det du vil egentlig høre? Jeg bare foreslår den som vi selger mest av, men jeg vil gjøre det mer interessant og spennende, men er litt usikker på hvordan. 

Jeg jobber på en liten restaurant og alle servitørene der bryr seg veldig lite om service. Det viktigste for de er å bare gjøre det minimale og det er det. Men jeg bryr meg om å være flink og å gjøre en innsats, så hvis dere lurer på hvorfor jeg ikke kan snakke med kollegaene mine, så vet dere det. 

Kom med andre punkter du foreslår en servitør burde gjøre eller være oppmerksomme på. 

:yvonne:

Anonymkode: d474d...64a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det kommer litt an på hvor fin restauranten er. Stort sett så er det meste greit så lenge du smiler, er oppmerksom og gjerne snakker litt, men på finere steder må du følge etikette.

For å svare litt generelt hvis det ikke er en superfancy restaurant:

1. Kan du ikke bare helle resten i glasset og ta flaska?

2. Hvis du venter til det er helt tomt så må du være ekstremt oppmersom for gjesten bør ikke vente lenge. Kjedelig å gå glipp av en skål f.eks. Er det samme vin, så fyll på før det er tomt. Enklere for deg også.

3. Du trenger ofte ikke si noe som forstyrrer. Hold frem flaske og se på personen, så får du et nikk e.l. Samtaler stopper sjelden, så vanskelig å vente. Taler derimot venter man alltid på, men obs på at folk gjerne vil ha noe å skåle med ved taler - ref. punkt 2.

4. Vann og meny. Ikke vent for lenge med drikke. Fem min er maks. Du kan jo bare spørre om de vil bestille drikke med en gang eller vente til de bestiller maten.

5. Hvis det er veldig vanskelig og det tar tid kan du bare spørre om det er greit at de heller i selv. Jeg foretrekker å helle i selv, men regelen er som du sier, så ha det som hovedregel.

6. Det gjør ingenting at du sier det samme. Kroppsspråket ditt røper om du mener det eller ikke.

7. Noe du vet kokken er spesielt flink på! Det er i hvert fall det jeg vil vite. Spør på kjøkkenet før kvelden begynner.

Anonymkode: 233b9...b32

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1. Spør "kan jeg ta noen av flaskene her?"

2. Snakker vi om øl eller vann her? Servitører må gjerne (og gjør ofte på finere steder) komme og fylle på vann når de ser det er behov for det. Helst før det er helt tomt. Samme gjelder vin. Når det gjelder øl/vin som er bestilt i glass tenker jeg at det er greit å svinge forbi og høre om "dere ønsker noe mer å drikke?" litt før det er tomt. Ikke vent til lenge etter det er tomt i alle fall, slik at man må veive med armene for åfå oppmerksomhet fra servitøren.

3. Se som 2. Se an hvor opptatt man er i samtale. Man får at servitøren dukker opp når glassene begynner å tømmes, så om du avbryter gjør det ikke noe. Men ikke bare ta glassene og gå.

4. Vi blir vist til bordet, får satt oss og får meny. Så hentes det vann og man blir spurt om man ønsker noe drikke til å starte med/annet å drikke enn vann. Gi det bittelitt tid før du kommer med drikken. Så spør du samtidig om de har bestemt seg for hva de ønsker å spise eller om de vil ha litt mer tid. Om dere har "dagens" så forteller du hva dere serverer. 

5. Klarer du ikke å sette ett og ett glass på bordet, skjenke for hver gang, samtidig som du holder brettet? Øv!

6. Hører noen si "er alt bra her?" eller "hvordan er det her, smaker maten?". Jeg vet ikke om det er så mange måter å si dette på. Jeg syns ikke det gjør så mye om du spør om det samme. Folk er som regel opptatt av den de sitte på bord med, ikke av servitøren ved et annet bord. Men ta deg tid, ikke sveip forbi. Man skal ha mulighet til å be om noe om det er noe ekstra man vil ha eller si ifra om man ikke er fornøyd.

7. Jeg vil høre om noe som ikke er det dere selger mest av. Gi kunden noen valg og si gjerne noe sånt som "den er god om du liker det litt sterkt og krydret" og nevn gjerne at dere har en veldig god vin til. 

Så bra at du er opptatt av å gjøre en god jobb! Servicen er halve opplevelsen når man går ut for å spise. Jeg går sjelden tilbake til et sted hvor servicen er dårlig. Bor du i en større by bør du tilby tjenestene dine hos en finere restaurant. Jeg vet enkelte restauranter tar imot barn som ønsker å lære (små kokker) på kjøkkenet. Vis at du er lærevillig og står på!

Anonymkode: ebb5c...b28

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare en ting til: ikke jag rundt bordet "hele tiden". Jeg har spist på steder der servitøren er overivrig og skjenker nærmest etter hver sup. Du skal være oppmerksom, men ikke plagsom. Og smil! Godt humør smitter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var mange spørsmål. Vil i hvertfall anbefale deg å bli fortrolig med brettet med en gang. Ikke bruk tid på å venne deg til det, bare gjør! Brettet klarer du fint med en hånd uten å ha øynene på det. Så sant det ikke er blytungt da.

Ellers vil du nok raskt lære deg å lese gjestene og hvilke mennesker du har med å gjøre. 😊

Anonymkode: c1dfb...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE ha flasker på brett! Ser kanskje fint ut, men du ber om en ulykke eller fem...

Du jobber der, står det masse flasker på bordet, så må du neste løfte litt på de da, for å se hvilke som er tomme.

Du fyller på når det faller seg naturlig.

Tomme glass ryddes bort.

Hvor lang tid det tar før gjestene er klare til å bestille varierer selvsagt, det spørs jo også hvor mye trøkk det er på kjøkenet kommuniser med kjøkken og se an gjestene.

Noen typer øl er det jo vesentlig  at du tømmer flasken, f.eks hveteøl. 

Du spør om maten smaker for å finne ut om alt er som det skal, det er et genuint spørsmål. Om du heller vil si: "er alt bra her?" Eller lignende, styrer jo du.

Anbefalinger bør jo være basert på noe du faktisk mener noe om. Hva synes du om smørtungen den dagen?  Eller hvilken rødvin passer til osso bucco. Det er her kunnskap kommer inn. Å juge er sjelden bra, si heller at du ikke vet og skal sjekke.

Endret av Kim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ikke spør om maten smaker. Som servitør VET du jo at maten er ypperlig, du skal ikke trenge å spørre gjestene om maten er bra. Tenker jeg, da. Spør heller om alt er bra eller om hva de synes e.l.

Når det gjelder anbefalinger, så høre med kokken før kvelden begynner. De vet hva de har mye av og som de vil at du skal selge den kvelden. Der jeg jobbet, kunne jeg få beskjed om at "nå har vi så mye entrecote liggende, så det må du selge i kveld". Da anbefalte jeg alltid entrecote hvis noen spurte, og ellers droppet noen kommentarer om den nydelige entrecoten når det passet sånn. Hvilke viner vi skulle anbefale til hvilke retter, fikk vi også vite fra den mest vinkunnige servitøren og/eller kokken. 

Anonymkode: ea635...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke spør om maten smaker. Som servitør VET du jo at maten er ypperlig, du skal ikke trenge å spørre gjestene om maten er bra. Tenker jeg, da. Spør heller om alt er bra eller om hva de synes e.l.

Når det gjelder anbefalinger, så høre med kokken før kvelden begynner. De vet hva de har mye av og som de vil at du skal selge den kvelden. Der jeg jobbet, kunne jeg få beskjed om at "nå har vi så mye entrecote liggende, så det må du selge i kveld". Da anbefalte jeg alltid entrecote hvis noen spurte, og ellers droppet noen kommentarer om den nydelige entrecoten når det passet sånn. Hvilke viner vi skulle anbefale til hvilke retter, fikk vi også vite fra den mest vinkunnige servitøren og/eller kokken. 

Hva slags sted har du jobbet på?
Selvfølgelig sjekker man at alt står bra til med gjestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 8.5.2017 den 21.51, AnonymBruker skrev:

1. Spør "kan jeg ta noen av flaskene her?"

2. Snakker vi om øl eller vann her? Servitører må gjerne (og gjør ofte på finere steder) komme og fylle på vann når de ser det er behov for det. Helst før det er helt tomt. Samme gjelder vin. Når det gjelder øl/vin som er bestilt i glass tenker jeg at det er greit å svinge forbi og høre om "dere ønsker noe mer å drikke?" litt før det er tomt. Ikke vent til lenge etter det er tomt i alle fall, slik at man må veive med armene for åfå oppmerksomhet fra servitøren.

3. Se som 2. Se an hvor opptatt man er i samtale. Man får at servitøren dukker opp når glassene begynner å tømmes, så om du avbryter gjør det ikke noe. Men ikke bare ta glassene og gå.

4. Vi blir vist til bordet, får satt oss og får meny. Så hentes det vann og man blir spurt om man ønsker noe drikke til å starte med/annet å drikke enn vann. Gi det bittelitt tid før du kommer med drikken. Så spør du samtidig om de har bestemt seg for hva de ønsker å spise eller om de vil ha litt mer tid. Om dere har "dagens" så forteller du hva dere serverer. 

5. Klarer du ikke å sette ett og ett glass på bordet, skjenke for hver gang, samtidig som du holder brettet? Øv!

6. Hører noen si "er alt bra her?" eller "hvordan er det her, smaker maten?". Jeg vet ikke om det er så mange måter å si dette på. Jeg syns ikke det gjør så mye om du spør om det samme. Folk er som regel opptatt av den de sitte på bord med, ikke av servitøren ved et annet bord. Men ta deg tid, ikke sveip forbi. Man skal ha mulighet til å be om noe om det er noe ekstra man vil ha eller si ifra om man ikke er fornøyd.

7. Jeg vil høre om noe som ikke er det dere selger mest av. Gi kunden noen valg og si gjerne noe sånt som "den er god om du liker det litt sterkt og krydret" og nevn gjerne at dere har en veldig god vin til. 

Så bra at du er opptatt av å gjøre en god jobb! Servicen er halve opplevelsen når man går ut for å spise. Jeg går sjelden tilbake til et sted hvor servicen er dårlig. Bor du i en større by bør du tilby tjenestene dine hos en finere restaurant. Jeg vet enkelte restauranter tar imot barn som ønsker å lære (små kokker) på kjøkkenet. Vis at du er lærevillig og står på!

God ide! Skal si det om flaskene neste gang:nori:Ja, folk skal vel tåle å bli avbrutt når det er nødvendig...
Jeg har egentlig ikke tenkt over dette med å ta tiden før jeg leverer drikke. På den måten slipper jeg faktisk å gå frem og tilbake til det bordet hvis jeg drøyer tiden litt. 

Jeg klarer å skjenke mens jeg holder brettet, MEN det er best å skjenke ved å holde glasset på skrå...både for brus og øl, så det er derfor jeg spurte om dette her.

Og takk! Jeg liker ikke å være dårlig og vil mestre denne jobben. Litt vanskelig for noen som er ganske sjenert, men jeg skal ikke gi opp :fnise:

På 8.5.2017 den 21.54, AnonymBruker skrev:

Bare en ting til: ikke jag rundt bordet "hele tiden". Jeg har spist på steder der servitøren er overivrig og skjenker nærmest etter hver sup. Du skal være oppmerksom, men ikke plagsom. Og smil! Godt humør smitter.

Enig. Prøver å finne en balanse. Jeg har merket at jeg får gode tips og gir best service når jeg holder øye med alle sammen hele tiden. Dessverre, har jeg også ansvaret for å ta oppvasken og fylle på div. ting i løpet av natten, så det er lett å miste fokuset. 

Jeg smiler ALLTID, men det som irriterer meg er at jeg har en svak stemme og veldig ofte sier gjestene - hæ? - hver gang jeg skal snakke. Irriterer meg såååå mye:frkk:

På 8.5.2017 den 21.59, AnonymBruker skrev:

Var mange spørsmål. Vil i hvertfall anbefale deg å bli fortrolig med brettet med en gang. Ikke bruk tid på å venne deg til det, bare gjør! Brettet klarer du fint med en hånd uten å ha øynene på det. Så sant det ikke er blytungt da.

Ellers vil du nok raskt lære deg å lese gjestene og hvilke mennesker du har med å gjøre. 😊

Anonymkode: c1dfb...2c2

Jeg vet, men takk for at du tok tiden til å lese. 

Jeg klarer fint å holde et brett og balansere, men du kan ikke trosse tyngdekraften. Folk sitter ganske tett der jeg jobber, så når det er fullt og jeg skal dele ut drikker til en 4-mannsbord, blir det ofte litt vanskelig for meg å gå bak stolene...må liksom stå ved siden og dele ut...

På 8.5.2017 den 22.13, Kim skrev:

IKKE ha flasker på brett! Ser kanskje fint ut, men du ber om en ulykke eller fem...

Du jobber der, står det masse flasker på bordet, så må du neste løfte litt på de da, for å se hvilke som er tomme.

Du fyller på når det faller seg naturlig.

Tomme glass ryddes bort.

Hvor lang tid det tar før gjestene er klare til å bestille varierer selvsagt, det spørs jo også hvor mye trøkk det er på kjøkenet kommuniser med kjøkken og se an gjestene.

Noen typer øl er det jo vesentlig  at du tømmer flasken, f.eks hveteøl. 

Du spør om maten smaker for å finne ut om alt er som det skal, det er et genuint spørsmål. Om du heller vil si: "er alt bra her?" Eller lignende, styrer jo du.

Anbefalinger bør jo være basert på noe du faktisk mener noe om. Hva synes du om smørtungen den dagen?  Eller hvilken rødvin passer til osso bucco. Det er her kunnskap kommer inn. Å juge er sjelden bra, si heller at du ikke vet og skal sjekke.

Vi har ingen regler på jobben min, men det er en uskreven regel at gjesten skal få flasken på bordet. Jeg klarer å balansere det helt fint, inntil jeg må bøye meg over den ene gjesten for å komme meg til mannen som sitter innerst. Uff. :ler:

Jeg var på Fridays nå forleden og servitøren kom bort og spurte om jeg ville ha påfyll, når glasset var litt under halvfull. Jeg tror jeg skal gjøre det når jeg ser at siste slurk nærmer seg.

Dette med hveteøl visste jeg ikke! Da skal jeg gjøre det fra nå av...

Jeg er så dårlig på å selge og jobber veldig med dette. Prøvde forleden å selge en ny rett ved å reklamere for at dette var en ny rett som har blitt min nye favoritt(og det var ikke løgn, faktisk):erter:

På 9.5.2017 den 21.26, AnonymBruker skrev:

Noted! Da skal jeg heller si; går det bra her?, hvordan er maten?

På 10.5.2017 den 15.37, Kim skrev:

Hva slags sted har du jobbet på?
Selvfølgelig sjekker man at alt står bra til med gjestene.

Tror hun mente at man burde formulere det på en annen måte. Hvis man spør om maten smaker bra, så virker det som man er i tvil om de kommer til å like det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et lite tips: jeg drikker ikke alkohol, og når vi går ut i gruppe (type bedrift betaler), kan det by på irritasjon. Dersom noen avstår fra alkoholservering, så TILBY brus/ vann! Sett gjerne noen flasker brus på bordet, det liker vi som ikke drikker vin :) 

Anonymkode: b88c1...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et lite tips: jeg drikker ikke alkohol, og når vi går ut i gruppe (type bedrift betaler), kan det by på irritasjon. Dersom noen avstår fra alkoholservering, så TILBY brus/ vann! Sett gjerne noen flasker brus på bordet, det liker vi som ikke drikker vin :) 

Anonymkode: b88c1...90f

Jeg spør ikle direkte om de vil ha vin eller øl. Sier heller ; skal du ha noe p drikke? Vann får de alltid :) Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...