Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ved siden av studiene jobber jeg som lærer hos en bedrift som selger privatlærer-tjenester. For et par uker siden fikk jeg forespørsel om jeg ville hjelpe en student som skulle levere inn eksamensoppave. Dette var altså en student som skulle ta et emne om igjen, og som nå ønsket hjelp til oppgaven slik at studenten skulle få en bra karakter. De spurte sikkert meg fordi jeg studerer det samme som denne personen.

Hva tenker dere om dette?

Selv syns jeg det er ganske drøyt at min arbeidsgiver i det hele tatt spurte meg, og ønsket å ta på seg dette oppdraget. Er dette innafor? 

Anonymkode: 803d1...3f0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er innafor

Anonymkode: 61a93...b85

• Liker 3
Skrevet

Dersom privatlærer tjenesten du tilbyr er at du faktisk gjør leksen/oppgaven for dem så vil jeg si hele bedriften er drøy.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke juks.

Anonymkode: 3f334...317

• Liker 1
Skrevet

Hvis du hjelper til som veileder, at "denne delen av oppgaven bør du kanskje legge litt mer vekt på" eller at "dette bør du se nærmere på , det er ikke helt riktig", så er det greit.

Om du gjør mye av arbeidet er det ikke greit. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres veldig drøyt ut. Hjemmeeksamen - der de kan få hjelp av alle rundt seg?

Men mulig det er helt innenfor, altså, nå for tiden. Det fantes ikke slike eksamener da jeg studerte, vi måtte kunne alt og sitte ved en pult uten hjelpemidler... Tidene forandrer seg visst...

Anonymkode: af14a...77a

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det høres veldig drøyt ut. Hjemmeeksamen - der de kan få hjelp av alle rundt seg?

Men mulig det er helt innenfor, altså, nå for tiden. Det fantes ikke slike eksamener da jeg studerte, vi måtte kunne alt og sitte ved en pult uten hjelpemidler... Tidene forandrer seg visst...

Det finnes flere typer eksamener og disse eksamenene har også ulike krav. Ikke prøv å virk eldre enn det du er. 

Anonymkode: 9448e...b33

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Slik jeg forstod det hadde studenten 3-4 dager på seg fra studenten fikk oppgaven - til den skulle leveres.

Jeg syns ikke dette er greit. I så fall kan man sikkert tjene mye penger på å starte en bedrift som kun tilbyr hjemme-eksamens-veiledning, hvor elever med hjemmeeksamen kan betale for å få en bedre karakter. Hadde det vært greit om slik eksamenshjelp ble satt i system?

Og er det mulig å komme med råd i en slik situasjon, uten å komme med svært, konkrete tips? Bare det å diskutere oppgaven med studenten kan gjøre at studenten får et perspektiv på oppgaven som vil gjør at studenten får en langt bedre karakter. 

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge det er en hjemmeeksamen med alle hjelpemidler tillatt så er det vel ikke noe verre at man kjøper en tjeneste enn å få akkurat den samme informasjonen fra en youtube video eller en fremangsmåte man finner på nett eller andre steder. Det heter "alle hjelpemidler" av en grunn. Og det er ikke slik at man jukser selv om man betaler, for man blir som regel vurdert strengere også, når man har alle hjelpemidler til rådighet.

Anonymkode: aa2e6...57e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ulike eksamener tester ulike ferdigheter. Med andre ord stilles det andre krav til hjemmeeksamener, arbeidskrav, bachelor-/master-/hovedoppgave, artikler etc. enn hva det stilles til ordinære skoleeksamener. Dette bør vel du, som er så gammel som du antyder, klare å resonnere deg frem til. Det er mange andre ferdigheter som er viktige i studiesammenheng enn bare det å kunne fagstoffet. Det i seg selv er ikke akkurat en veldig stor bragd. 

Det er helt OK å få veiledning på oppgaver som skal leveres inn, men det skal være studenten (eller studentene om det er gruppearbeid) sitt arbeid. 

Anonymkode: 2363b...46c

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at så lenge det er mulig å spørre hvem som helst om hjelp til hjemmeeksamener, så er ikke dette juks. Er sikkert nok av folk som får hjelp av familie og venner som er lærere....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slik jeg forstod det hadde studenten 3-4 dager på seg fra studenten fikk oppgaven - til den skulle leveres.

Jeg syns ikke dette er greit. I så fall kan man sikkert tjene mye penger på å starte en bedrift som kun tilbyr hjemme-eksamens-veiledning, hvor elever med hjemmeeksamen kan betale for å få en bedre karakter. Hadde det vært greit om slik eksamenshjelp ble satt i system?

Og er det mulig å komme med råd i en slik situasjon, uten å komme med svært, konkrete tips? Bare det å diskutere oppgaven med studenten kan gjøre at studenten får et perspektiv på oppgaven som vil gjør at studenten får en langt bedre karakter. 

Og dette synes du er negativt? Det høres ikke ut som du er spesielt skikket til å være lærer.

Diskusjon mellom studenter om oppgaver er ganske vanlig. At det bidrar til å gi studentene nye innfallsvinkler og reflektere rundt dette viser jo bare hvor viktig det er. Det viktigste er at arbeidet er gjort av den som leverer inn oppgaven, men det er helt OK å bli påvirket og veiledet frem til innlevering. Dette bør vel alle som er studenter i denne tid være kjent med. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og dette synes du er negativt? Det høres ikke ut som du er spesielt skikket til å være lærer.

Diskusjon mellom studenter om oppgaver er ganske vanlig. At det bidrar til å gi studentene nye innfallsvinkler og reflektere rundt dette viser jo bare hvor viktig det er. Det viktigste er at arbeidet er gjort av den som leverer inn oppgaven, men det er helt OK å bli påvirket og veiledet frem til innlevering. Dette bør vel alle som er studenter i denne tid være kjent med. 

Okei, så du vurderer andres egnethet for ulike yrker basert på én eneste helsetning. Hehe, men det får du nesten stå for selv. Helt greit.

Som lærer skal man lære bort å, diskutere - og selvsagt komme med nye perspektiver under læringsprosessen. Min problemstilling er om dette er ok å gjøre når det gjelder en eksamensoppgave, og her mener jeg det er en forskjell. Det er forskjell på læringsprosess og eksamen. En 1. klassing som får hjelp av en student som snart er ferdig med studiet - som man da betaler 1200 kr for å få gode argumenter og perspektiv. Ofte er jo hele arbeidet å komme frem til disse argumentene selv - altså det å komme frem til forståelsen på egenhånd. Hvis man kan betale for denne forståelsen, så skjønner jeg ikke hva resten av arbeidet består av - gjenta diskusjonen, som en sekretær? 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Okei, så du vurderer andres egnethet for ulike yrker basert på én eneste helsetning. Hehe, men det får du nesten stå for selv. Helt greit.

Som lærer skal man lære bort å, diskutere - og selvsagt komme med nye perspektiver under læringsprosessen. Min problemstilling er om dette er ok å gjøre når det gjelder en eksamensoppgave, og her mener jeg det er en forskjell. Det er forskjell på læringsprosess og eksamen. En 1. klassing som får hjelp av en student som snart er ferdig med studiet - som man da betaler 1200 kr for å få gode argumenter og perspektiv. Ofte er jo hele arbeidet å komme frem til disse argumentene selv - altså det å komme frem til forståelsen på egenhånd. Hvis man kan betale for denne forståelsen, så skjønner jeg ikke hva resten av arbeidet består av - gjenta diskusjonen, som en sekretær? 

Ja, jeg holder en knapp på at du ikke er særlig dyktig på veiledning. Dersom hele arbeidet hadde dreid seg om å komme frem til disse argumentene på egenhånd hadde eksamen vært utformet som en skoleeksamen. Det er en grunn til at alle hjelpemidler er tillatt. :) Det er meningen at man skal gjøre research og utvide horisonten sin, og ta et dypdykk i problemstillingen i oppgaven. Påvirkning gjennom faglig diskusjoner og veiledning hever ofte kvaliteten på arbeidet, men det er fortsatt studenten sitt arbeid. 

Veiledning er helt essensielt i større oppgaver som en masteroppgave og en doktorgrad. Klarer du å resonnere deg frem til hvorfor? 

På eksamen på videregående nivå får man også veiledning av lærer i forberedelsestiden (i de eksamener som har dette) etter man har blitt trukket opp, så dette er absolutt ikke et ukjent fenomen. Dette gjelder for muntlige eksamener, samt eksamener som har én dags forberedelse, slik som programfag i engelsk, psykologi etc. 

• Liker 1
Skrevet

Er det meningen at du skal nærmest diktere besvarelsen for studenten, eller er det en slags veiledningstjeneste? Hjemmeeksamen er defintivt en del av læringsprosessen, fordi det man gjør er å omsette all denne teorien man har drevet med til noe sammenhengende og forståelig som svar på en konkret oppgave, og man får også muligheten til å bruke andre ressurser enn eget hode. Jeg regner med at sensorveiledningen for hjemmeeksamen og skoleeksamen er litt forskjellig.

Mange fag har både hjemmeeksamen og skoleeksamen og hvis man bruker veiledningstjenester for hjemmeeksamen og får en A, men likevel ikke har forstått det man driver med så går det jo ikke like bra på skoleeksamen. 

Da jeg hadde hjemmeeksamen i et grunnfag en gang for mange år siden så bodde jeg i kollektiv sammen med en som da tok hovedfag i samme fag (dette var før det ble bachelor og master). Var det juks at jeg brukte han som ressurs for hjemmeeksamenen min? Han skrev jo ikke noe av det for meg, men han pekte meg i riktig retning når jeg var på villspor og hjalp meg til å finne andre vinklinger på stoffet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...