Gå til innhold

Nytt forhold i separasjonstiden. Hva er greit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har vært offisielt slutt mellom meg og eksmannen i snart et halvt år. Vi bor i samme hus (ulike rom) til det er blitt solgt. Uoffisielt vil jeg si ekteskapet har vært dødt lenge, og vi har nok begge vært lite fornøyde med både det ene og det andre.

Uansett, i mars traff jeg en mann som jeg fikk en umiddelbar god kjemi med. Dette var i et selskap, så jeg var ikke ute etter å treffe noen. Han tok kontakt med meg igjen dagen etterpå, og vi fortsatte å treffes. Selv etter å ha vært en måned offshore, har vi daglig kontakt, og jeg merker at jeg faller mer og mer for han. Om noen uker skal vi dra på ferie sammen og se hvordan det utvikler seg.

Han vet om situasjonen min på hjemmebane, og min eks er også informert om at jeg har truffet en. Dog merker jeg blandede reaksjoner hos familie og venner når jeg nevner at jeg har gått videre og truffet en annen. De fleste mener det er for tidlig, og at jeg bør vente til skilsmissen er juridisk i boks, eller i hvert fall til jeg og min eks har flyttet hver for oss.

Jeg kan forstå reaksjonene, samtidig så ønsker jeg ikke å gi slipp på en jeg ser en ny framtid med, og som får meg til å føle meg glad og tilfreds. 

Hvordan skal jeg gå fram, egentlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Gjør det som gjør deg lykkelig og livet fullkomment. Du skal ikke leve livet for andre enn deg selv. Enkelte ting kan bare ikke planlegges, kjærligheten er en av de tingene.

Når det er sagt får du kjenne litt på selv hvor ferdig du vil være med alt praktisk og formalitetene i forbindelse med hussalg og juridiske dokumenter, kan være en liten festbrems i en ellers nyforelsket fase. Og  tenk langsiktig, ikke gå med på dårlige avtaler og la deg utnytte i oppgjøret, lett å være litt for medgjørlig med liiiitt dårlige samvittighet (flink pike syndrom) når man er nyforelsket og sier ja bare for å få ting ut av verden. 

Lykke til! 

Endret av Miss.Whitefox
Skrivefeil
  • Liker 7
Skrevet

Takk for svar! Sant det, kan ikke styre kjærligheten :-) 

Er det lurt av meg å ligge lavt om ny kjæreste på sosiale medier en god stund framover? Jeg vet fra annet hold at svigerfamilien ikke er særlig fornøyd med hvor kjapt jeg har gått videre...enkelte snakker ikke med meg lenger...:ohmy: I og med at jeg og eksen har et barn sammen, ønsker jeg fremdeles et greit forhold til barnets besteforeldre, onkler og tanter. Det trenger ikke være nært, men at vi er på talefot i det minste.

Noen med erfaringer rundt dette?

Skrevet

Gi de litt tid, det er jo en sorgprosess for dem også. De aller fleste vil nok finne glede i å se sønnen sin, barnebarn og deg lykkelig og ha det bra selv om det endte i brudd og uansett omstendigheter når de bare får tenkt seg om. 

Jeg har ganske lik erfaring som du, minus barn vel å merke, men 10års forhold er jo litt tid uansett. Har ingen av hans familie på sosiale medier lenger og det er helt greit, the show must go on. Blir selvfølgelig annerledes for deg.

Når det er sagt er jeg og samboer på vårt 4.år men fremdeles er vi ikke listet som i et forhold på FB. De som kjenner meg/han/oss vet godt at vi er samboere, har virkelig ikke noe som helst behov for å proklamere det på FB. Det blir ikke et mer ekte og lykkelig forhold av den grunn ;)  

• Liker 1
Skrevet

Min gjetning er at du bruker vedkommende nye mannt til å komme deg videre og bearbeide bruddet med din x og for å føle deg attraktiv og slikt, og det er ganske slemt å ha en rebound egentlig.

Så jeg syns du kanskje burde vente til du er fri og frank fordi din rebound om han ikke er informert, han kan jo falle for deg.

Selvfølgelig annerledes om du faktisk falt pladask og din nye er grunnen til bruddet da.

• Liker 2
Skrevet

Du er fri og frank og kan gjøre som du vil ❤ likevel skader det ikke å holde litt igjen på sosiale medier, og i forhold til ex'en er det også greit å vise litt hensyn. Selv om dere begge er klare for å gå videre kan det oppleves som sårt, det er jo fremdeles ferskt.

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, ~white lady~ skrev:

Det har vært offisielt slutt mellom meg og eksmannen i snart et halvt år. Vi bor i samme hus (ulike rom) til det er blitt solgt. Uoffisielt vil jeg si ekteskapet har vært dødt lenge, og vi har nok begge vært lite fornøyde med både det ene og det andre.

Uansett, i mars traff jeg en mann som jeg fikk en umiddelbar god kjemi med. Dette var i et selskap, så jeg var ikke ute etter å treffe noen. Han tok kontakt med meg igjen dagen etterpå, og vi fortsatte å treffes. Selv etter å ha vært en måned offshore, har vi daglig kontakt, og jeg merker at jeg faller mer og mer for han. Om noen uker skal vi dra på ferie sammen og se hvordan det utvikler seg.

Han vet om situasjonen min på hjemmebane, og min eks er også informert om at jeg har truffet en. Dog merker jeg blandede reaksjoner hos familie og venner når jeg nevner at jeg har gått videre og truffet en annen. De fleste mener det er for tidlig, og at jeg bør vente til skilsmissen er juridisk i boks, eller i hvert fall til jeg og min eks har flyttet hver for oss.

Jeg kan forstå reaksjonene, samtidig så ønsker jeg ikke å gi slipp på en jeg ser en ny framtid med, og som får meg til å føle meg glad og tilfreds. 

Hvordan skal jeg gå fram, egentlig?

Er i litt lik situasjon som deg. Har vært alene i 6 mnd og flytter alene inn i leilighet snart. Et felles barn. Jeg dater i skjul og har gjort siden februar. Synes noe annet er respektløst egentlig😊 Venter med å si noe til vi bor helt separat. 

Anonymkode: bb77b...58f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjør på! Du er fri og kan gjøre det du selv ønsker og trenger :)

Anonymkode: 4594e...b33

Skrevet
37 minutter siden, LISJ skrev:

Min gjetning er at du bruker vedkommende nye mannt til å komme deg videre og bearbeide bruddet med din x og for å føle deg attraktiv og slikt, og det er ganske slemt å ha en rebound egentlig.

Så jeg syns du kanskje burde vente til du er fri og frank fordi din rebound om han ikke er informert, han kan jo falle for deg.

Selvfølgelig annerledes om du faktisk falt pladask og din nye er grunnen til bruddet da.

Ingenting av dette stemmer ;-)

Jeg bearbeidet samlivsbruddet før det var et faktum, og er nå bare glad over at skrittet er tatt. Min nye date er ikke en rebound...men en jeg håper kan bli noe seriøst med over tid. Og han er heller ikke grunnen til bruddet. 

Ellers, er jeg forsåvidt enig med deg. Men jeg tror de fleste ønsker og må bearbeide et brudd før de i det hele tatt er i stand til å gå videre.

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er i litt lik situasjon som deg. Har vært alene i 6 mnd og flytter alene inn i leilighet snart. Et felles barn. Jeg dater i skjul og har gjort siden februar. Synes noe annet er respektløst egentlig😊 Venter med å si noe til vi bor helt separat. 

Forståelig. Jeg valgte etterhvert å si det til min eks, da jeg skjønte at jeg begynte å falle for han nye. Han har akseptert det nå, og jeg tror det også gir han et spark riktig vei- til å komme seg videre. 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, ~white lady~ skrev:

Forståelig. Jeg valgte etterhvert å si det til min eks, da jeg skjønte at jeg begynte å falle for han nye. Han har akseptert det nå, og jeg tror det også gir han et spark riktig vei- til å komme seg videre. 

Skjønner. Her venter jeg med å si det til eksen før barnet blir involvert med ny voksen person☺ Eksen min dumpet meg da, men våre familier tok det tungt. Avventer derfor til stormen har lagt seg. 6 mnd er ikke lenge, med barn og alt det..er jo ikke slik at nytt forhold må på Facebook vel? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du sier det var dødt lenge før det ble offisielt, derfor ville jeg holdt en lav profil i forhold til å oppføre forhold på sosiale medier, klissemeldinger med hjerter, innsjekking i sofakroken med verdens beste <3 og selfies med den utkårede.

For om du var ferdig med din eks for lenge siden, så er dette mye ferskere for familie og venner siden det bare har vært offisielt et halvt år? 

Anonymkode: eb301...187

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er barn med i bildet sier du. Da bør du for barnets skyld holde en lav profil lenge enda. Barnet har vel ikke sørget over at dere voksne er splittet i og med at dere fremdeles  bor i samme hus. Forstår ikke hvorfor det haster sånn å gå inn i et nytt forhold.

Anonymkode: 641f8...ff5

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er barn med i bildet sier du. Da bør du for barnets skyld holde en lav profil lenge enda. Barnet har vel ikke sørget over at dere voksne er splittet i og med at dere fremdeles  bor i samme hus. Forstår ikke hvorfor det haster sånn å gå inn i et nytt forhold.

Anonymkode: 641f8...ff5

Det stemmer, vi har en niåring sammen. Han har tatt bruddet helt fint, og fått lov til å snakke om det, og spørre om det han måtte lure på. Han har nok lenge sett at oss foreldre ikke har hatt det greit sammen.

Neida det haster ikke med å inngå nytt forhold. Hadde i utgangspunktet sett for meg å leve singel ei stund, har ikke vært singel siden jeg var atten :tongue: 

Å holde en lav profil er nok det lureste. Takker for alle svar!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg venta til jeg hadde flytta ut før jeg begynte med ny dating. Flørt og kontakt på meldinger syns jeg bør være akseptabelt. Alt ut over det ville jeg ha venta med for å unngå å lage dårlig stemning med eksen. Selv om dere har hver deres rom. 

Det blir ryddigere slik. Ellers, så lenge du vet at du er ferdig med eksen, så trenger du ikke vente med dating til skilsmissen er i boks. Dette er 2917. Slik lever vi idag, og takk for det.

Anonymkode: d7e36...8b1

AnonymBruker
Skrevet

Hva du gjør i det skjulte er helt opp til deg. men av hensyn til barnet og omgivelsene bør du virkelig vente med å være offisiell. og vær også forsiktig med hva som kan bli oppdaget. En ting er at barnet ser ut til å ha takelt bruddet fint, det betyr ikke nødvendigvis at det går like fint at det kommer en ny kjæreste inn i bildet. La alt stabilisere seg først. Av hensyn til alle parter.

Anonymkode: 00eda...78f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...