AnonymBruker Skrevet 7. mai 2017 #1 Skrevet 7. mai 2017 Etter å ha jobbet med det samme i over 10 år er jeg skitlei, og vil prøve noe nytt. Har fullført videregående, men ikke tatt høyere utdanning da jeg fikk jobb rett etter vgs. Har ca 50 poeng (sånn søkerpoeng hos samordna), og ser med stor irritasjon på at jeg helt sikkert ikke kommer inn på førstevalget mitt Bioingeniør, og da jeg ikke har mulighet til å flytte har jeg ikke søkt samme studie på andre plasser. Om det skulle skje et mirakel og jeg kommer inn likevel (jeg har 50 poeng, i fjor var det 51 poeng for å komme inn med regner med det er enda flere søkere i år også), er jeg kjempenervøs for at jeg har glemt alt av kjemi og matematikk og at de starter rett på noe skikkelig vanskelig Jeg var en skikkelig latsekk på videregående, og fikk ca 4 i alle fag uten å løfte en finger, angrer masse på at jeg ikke jobba hardere. Ta opp fag er et alternativ, men da må jeg vente enda et år på å komme i gang, jeg er 35 nå så tiden går jo. Kan noen fortelle meg hvor grusomt kjipt dette studiet er, og hvor kjedelig jobben er etterpå slik at jeg kan føle meg litt bedre? Anonymkode: 3a23c...17c
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #2 Skrevet 8. mai 2017 Tiden går for oss alle sammen, og det er langt ifra morsomt å bruke et år på å ta opp fag som privatist for meg som er 23 år. Det er faktisk drittkjedelig, usosialt og stressende, og man føler at man ikke kommer noen vei med alt det slitet. Jeg kunne heller tenke meg å allerede være ferdigutdannet nå eller brukt året på å jobbe, men det ble som det ble for at jeg skal kunne komme inn på det jeg ønsker å jobbe med. Det er opp til deg å skape din egen lykke. Jeg vet om ei som utdannet seg til vernepleier i 40-årene sine og hadde småbarn samtidig. Anonymkode: f93da...b3b
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #3 Skrevet 8. mai 2017 Poengsummene går litt opp og ned, så søk uansett! Jeg startet på ny utdanning da jeg var 37, så det er aldri for seint. Anonymkode: 0e3f1...2d8
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2017 #4 Skrevet 9. mai 2017 Har du søkt på noe som du vet du kommer inn på, i tillegg? I så fall kan du bruke studieretten din til å melde deg opp i åpne emner som de har på Bioingeniør-studiet. Og samtidig ta opp fag fra videregående. Det er jo ikke all verdens fag du trenger å ta opp når du er så nært snittet. Så kan du, neste år, søke deg inn med bedre poengsum. Og hvis du kommer inn på bioingeniør, har du allerede begynt å ta emner som du kan få innpassert i studiet slik at du ikke starter på bar bakke. Anonymkode: ad551...8d7
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2017 #5 Skrevet 9. mai 2017 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Tiden går for oss alle sammen, og det er langt ifra morsomt å bruke et år på å ta opp fag som privatist for meg som er 23 år. Det er faktisk drittkjedelig, usosialt og stressende, og man føler at man ikke kommer noen vei med alt det slitet. Jeg kunne heller tenke meg å allerede være ferdigutdannet nå eller brukt året på å jobbe, men det ble som det ble for at jeg skal kunne komme inn på det jeg ønsker å jobbe med. Det er opp til deg å skape din egen lykke. Jeg vet om ei som utdannet seg til vernepleier i 40-årene sine og hadde småbarn samtidig. Anonymkode: f93da...b3b 😂😂 Anonymkode: 31a22...c1a
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2017 #6 Skrevet 9. mai 2017 Hvorfor ikke ta opp fag fra vgs? Du er 35 år, og havner vel da innenfor 25/3-regelen. Det betyr at du kan søke med langt færre fag. Det kan godt hende du kun trenger å ta opp et par fag for å få høyere snitt, og dermed høyere poengsum. Om du begynner når du er 35 år eller 36 år har i grunn ingen betydning. I mellomtiden kan du kjøpe deg noen pensumbøker som du kan lese på fritiden. På den måten får du et lite forsprang. Anonymkode: 3407c...a38
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå