Gå til innhold

PRINSDAL - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

vi vurderer å kjøpe hus på Prinsdal. Har noen erfaringer med å bo der? Gå i barnehage der? Og skole?

Jeg vil gjerne høre al, både det positive og det negative - så fyr løs! 

Det er så skummelt å flytte på seg, spesielt når man trives så godt her man bor. Men nå er vi 4 stk på 67 kvm - det begynner å bli for trangt!

På forhånd - takk for svar!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste opp der.

Over halvparten av de jeg kjente ble narkomane.  Men vet ikke om det er anderledes der nå. Det var ekstremt mye kriminalitet, mobbing og pøbler på 80-tallet ihvertfall.

Anonymkode: 045bd...cfe

• Liker 2
Skrevet

Prinsdal = slum.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Beklageligvis enig med de andre her. Bodde på Toppåsen (åsen mellom Prinsdal og Holmlia) i flere år, og kjenner derfor Prinsdalen godt. Det er ikke et sted jeg ville ha latt barna mine vokse opp- det har alt det negative som Holmlia har, men uten den flotte fjordutsikten som Holmlia har (og attpåtil er det veldig mørkt og trist de fleste steder i Prinsdalen siden det faktisk ligger nedi et trangt dalsøkk).

Anonymkode: a0ba7...54d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri hørt at noen har sagt noe positivt om stedet. Holmlia er selvsagt mer beryktet, men du kan også gamble på at ingen slår deg ned på kvelden på gata.

Anonymkode: c672d...8d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mye bråk og degos der. Narkotikapushing, slåssing og generelt pøbleri. Flytt heller til Frogner. 

Anonymkode: 17661...7e8

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklageligvis enig med de andre her. Bodde på Toppåsen (åsen mellom Prinsdal og Holmlia) i flere år, og kjenner derfor Prinsdalen godt. Det er ikke et sted jeg ville ha latt barna mine vokse opp- det har alt det negative som Holmlia har, men uten den flotte fjordutsikten som Holmlia har (og attpåtil er det veldig mørkt og trist de fleste steder i Prinsdalen siden det faktisk ligger nedi et trangt dalsøkk).

Trivdes du ikke på Toppåsen heller da? Har så mange bekjente som elsker å bo der! De får ikke skrytt nok av nabolag, miljø, skoler osv der! 

Huset vi har sett på ligger i øvre Prinsdal. Det har sol hele dagen! 

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vokste opp der.

Over halvparten av de jeg kjente ble narkomane.  Men vet ikke om det er anderledes der nå. Det var ekstremt mye kriminalitet, mobbing og pøbler på 80-tallet ihvertfall.

Anonymkode: 045bd...cfe

Takk for svar. Bestemoren min tror jo at vi bor i en "slum" nå. Vi bor på Sagene. Fordi det var mye alkoholisme o.l der på 80-tallet. Ting endrer seg - forhåpentligvis på Prinsdal også! 

Skrevet
16 timer siden, Jegern Puahate skrev:

Prinsdal = slum.

Bestemoren min tror at Sagene (de vi bor nå) er en slum. Fordi det "østkant" og det var mye alkoholisme der på 70-80-tallet. Ting endrer seg!😅

AnonymBruker
Skrevet

Overrasket over svarene her. Jeg vokste opp i nærheten, ingen av de jeg kjenner ble narkomane. Om man finner et område med sol syns jeg absolutt det er fint der. 

Anonymkode: 0ad26...ba7

AnonymBruker
Skrevet

Har bott på prinsdal, övre delen. Märkte aldrig av något skumt där. Hade bara trevliga naboer också. Fina turområder i skogen va det också. 

Anonymkode: 6605d...96c

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, unravel skrev:

Trivdes du ikke på Toppåsen heller da? Har så mange bekjente som elsker å bo der! De får ikke skrytt nok av nabolag, miljø, skoler osv der! 

Huset vi har sett på ligger i øvre Prinsdal. Det har sol hele dagen! 

Toppåsen er helt OK for voksne folk uten barn, men nå som jeg har fått barn hadde jeg ikke villet bo der, nei. (Jeg vet alt for mye om miljøet der til å ville utsette barna mine for det).

At folk som allerede bor der anbefaler det, ville jeg ikke vektlagt så veldig sterkt..! De aller, aller fleste mennesker sier (ved forespørsel) at de trives med det stedet de bor. Hvis man først har valgt å bosette seg et sted er det ganske naturlig at man samtidig overbeviser seg selv om at det er og fortreffelig sted å bo. (Dette gjør man nok ofte ikke helt bevisst, men det er en helt normal strategi av hjernen for at man skal godta det valget som er gjort).

Et annet negativt aspekt ved Prinsdal er forøvrig kollektivdekningen. Det går bare buss til sentrum, og den bruker minst en halvtime i rushen. Litegranne bedre på Toppåsen da, hvor man i det minste kan ta toget fra Holmlia til sentrum på et kvarter.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det går fint an å ta bussen til Hauketo og toget derfra, da. Det tar 20 min. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går fint an å ta bussen til Hauketo og toget derfra, da. Det tar 20 min. 

Hvis du er heldig og bussen korresponderer perfekt med toget, ja. Men det gjør den jo sjelden. (Og selv da har jeg mine tvil om det kan gå på tjue minutter..!)

Men skal ikke blande meg mer i denne diskusjonen jeg, folk må gjerne flytte til Prinsdal for min del. Er bare utrolig glad for at jeg slipper å bo der selv!

• Liker 1
Skrevet

Vokste opp på Holmlia på begynnelsen av 90 tallet. Det er jo rett ved.. Trivdes godt, men det er mye slåssing, kriminalitet og dop. Ville ikke flyttet dit igjen med barna mine.

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er heldig og bussen korresponderer perfekt med toget, ja. Men det gjør den jo sjelden. (Og selv da har jeg mine tvil om det kan gå på tjue minutter..!)

Men skal ikke blande meg mer i denne diskusjonen jeg, folk må gjerne flytte til Prinsdal for min del. Er bare utrolig glad for at jeg slipper å bo der selv!

IMG_0444.thumb.PNG.1d1ae6221ee777a49d8d16054b3e99ac.PNG

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

IMG_0444.thumb.PNG.1d1ae6221ee777a49d8d16054b3e99ac.PNG

:ler: Hvis du bor akkurat på busstoppet "Prinsdal", ja, men de færreste bor vel akkurat der. De fleste vil måtte regne minimum 5-10 minutter gange til bussholdeplassen fra hjemmet sitt. I rushen kan man uansett aldri regne med at det går på 20 minutter, siden bussen må stå i konstant kork inn til Hauketo mellom 7 og 9 og mellom 15 og 17.

Ruters anslåtte tid til sentrum fra en vilkårlig adresse i Prinsdalen:

IMG_0452.PNG

• Liker 2
Skrevet

Det finnes fine villastrøk i Prinsdal. Vil ikke fraråde noen og bo der. Den øvre delen av Groruddalen derimot, er ghetto med alt det medfører.

AnonymBruker
Skrevet

Det var et fint hus da (Fant det på finn) :) Har gått mye turer i skogen der da vi bodde på Nordstrand. Området ligger ovenfor det folk her omtaler som "slummen". Vet ikke hvordan det er med skole og bhg og slikt, men jeg synes iallefall området er fint.

Anonymkode: 0462b...721

Skrevet

Jeg observerer at jeg ville ha brukt like lang tid til jobben min i Oslo sentrum fra Prinsdal som jeg gjør fra min enebolig med stor tomt noen mil utenfor byen ;) En enebolig som koster en brøkdel av hva den ville ha gjort i Oslo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...