Gå til innhold

Russefeiring  

20 stemmer

1. 1. Bør russetiden avskaffes?

• Ja, helt klart. Bare noe jævla spetakkel og sløseri med penger.
      4
    • Så lenge de oppfører seg, kan de bare holde på.
      10
    • Nei. Kua har en gang vært kalv.
      6

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Synes du at russetiden er en bra ting? Eller er det bare noe forbanna tull som kan fjernes på dagen?

Anonymkode: c6ccb...7ee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er en tradisjonsrik feiring, men russen må ærligtalt skjerpe seg. Virker som om enkelte prøver å "toppe" året før når det gjelder alkohol, pengeforbruk, latterlige knuter, osv. 

Men det er viktig å huske på at den store majoriteten av russ faktisk oppfører seg pent. 

Anonymkode: d8623...3f9

• Liker 3
Skrevet

Det jeg synes er dumt med russetiden er presset om å være på buss, jaget etter å være best, og de dritekle sangene enkelte busser har. Er glad jeg er bygdis, her går det i gamle chevy van-er som nesten garantert bryter sammen før russetida er over. I fjor da jeg var russ røyk vifte-ettellerannet i motoren på bilen vår, og vi rullet resten av kvelden med en nylonstrømpe som erstatning. Det er jo så jalla at det er sjarmerende, og det er det som er gøy. Bedre å være litt jalla enn å ta seg selv så jævla høytidelig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Den blir jo lengre og lengre for hvert år. I Stavanger var jo russebuksen på 3 april. Enten må feiringen blir kortere eller så må politiet følge de mer. Er drittlei bråk døgnet rundt og hærverk som vi må betale av egen lomme. Det er uakseptabelt!

Anonymkode: 1f50f...6aa

AnonymBruker
Skrevet

Politiet sier selv at russen oppfører seg bedre enn før, og statistikken viser det samme. At vi gamle surrehuer har motsatt inntrykk betyr ingenting. Vi tror nordmenn dreper hverandre som aldri før også, selv om antall drap er godt over halvert siste 25 årene, så det er ikke alltid det er noen sammenheng mellom virkeligheten og hva vi innbiller oss. Det må vi gjerne tro, men vi skal ikke avskaffe russetiden (som om det ville vært mulig heller, forsåvidt) basert på myter og misoppfatninger.

Anonymkode: 3cbe5...cca

• Liker 2
Skrevet

Å avskaffe russetiden er vel noe som vanskelig lar seg gjøre. Det man derimot kan gjøre er å skjerpe litt inn på regler der russen får en del slækk i motsetning til resten av befolkningen. 

Det var gøy å være russ selv, men selv da så jeg aldri poenget med å bruke tusenvis av kroner på tull, som mange russ gjør i dag. Spesielt disse bussene virker så ufattelig unødvendige, og vanene er så vanvittig mye mer sjarmerende. 

Skrevet

Savner et nyansert svaralternativ som "ja" eller "nei" uten "svada" bak.. 

Så ja, jeg syns russetiden i sin nåværende form bør avskaffes - ikke fordi jeg ikke husker å ha "vært kalv" eller fordi det er "jævla spetakkel" eller "sløsing av penger" men fordi det går på liv og helse løst for mange, fordi det går ut over resultatene fra flere år på skole med forhåpentligvis god innsats og fordi det har utviklet seg til en ukultur som er usunn for de som kommer etter...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...