Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når bør en 5-6 åring legge seg? Min kjæreste sitt barn legger seg 21 nesten alle dager, og barnet er i en tullefase så barnet sovner av og til ikke før 22, 

tror moren gjør det samme.

er ikke det kjempeseint? 

Anonymkode: 391ca...479

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer vel an på når barnet må opp om morgenen. Min på snart seks år legger seg klokka 20. Hun må senest opp klokka 7 i hverdagene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er senere enn det som er vanlig, men om barnet får nok søvn så gjør det jo ikke noe. Min 5-åring legger seg 20, sovner ca 21 og våkner av seg selv i 7-tiden. Om vi hadde hatt tid til at han sov til 8 så kunne han fint lagt seg en time senere.

Anonymkode: 37ac9...492

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Femåringen kunne fint lagt seg kl 22 altså? Jeg la meg kl 22 når jeg var 11-12 jeg!  Hva er det med folk på kg egentlig...

Anonymkode: b53e9...f9f

• Liker 2
Skrevet

Alt for seint! 8åringen her har lagt seg 20 siden skolestart, å skal nok fortsette med det en stund til. Merker at om hun legger seg 20:30 eller 21, er hun veldig trøtt å sur dagen etterpå. Legger hun seg 20 våkner hun av alarmen å står opp selv, da er det aldri noe tull med påkledning, frokost eller pakking av sekken. 

Vanskelig å si va som er "normalt". Man må finne ut hvor mange timer barnet trenger for å fungere opptimalt.

Skrevet

Jeg synes det er i seneste laget for en 5åring. 14-åringen vår legger seg kl 22 på hverdager når det er skole dagen etter. 

Da hun var 5 så la hun seg gjerne kl 19 pga hun var stuptrøtt etter en lang dag i barnehagen.

Det at 5åringen deres tuller og styrer etter leggetid kan være et tegn på at hun er overtrøtt og klarer ikke å finne søvnen. Ville prøvd å legge henne tidligere. 

• Liker 2
Skrevet

Det kommer an på når barnet står opp om morgenen. Alle våre (4, 6 og 8) har lagt seg 20.30 så lenge jeg kan huske. De står opp 7.15 på hverdagene og får nok søvn.

Skrevet

Høres sent ut med mindre barnet sover lenge om morgenen. Min femåring er fortsatt slik at dersom han legger seg sent, så våkner han enda tidligere enn vanlig, så her kan vi ikke gå ut fra at han får nok søvn bare fordi han våkner av seg selv. Han bør som hovedregel ha 10-11 timers søvn dersom dagen etter skal bli god, men dette kan sikkert variere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min bør legge seg 20.00, men det blir nærmere 21 de fleste dager før hun sover, de gangene hun er i seng kl 20, dras det ut med lesing og tulling. Har eldre søsken, og det er vanskelig å få yngstemann i seng og i søvn før de er i ro på sine rom. Så jo, det er kjempesent, men i praksis ikke helt uvanlig tror jeg. Hører andre i førsteklasse mumle om det samme, på foreldremøte var det snakk om legging kl.19.00, noen sa at det ble jo fort nærmere 20.00 , og en ærlig sjel kommenterte: "eller 22.15".

Anonymkode: d8321...9c7

AnonymBruker
Skrevet

Meg over: Og ingen av mine barn har noensinne lagt seg kl.19.00 uansett alder, jeg husker ennå de to ukene minstemann sov 19.30, det var en kort fase det. De har allikevel fått greit med søvn, og trenger ikke å våkne før 7.30.

AnonymBruker
Skrevet

femåringen min legger seg mellom 19 og 20.. Kommer litt ann på.. De dagene hun er ekstra trøtt kan hun legge seg før.. Da våkner hun av seg selv litt over 7..  :)

Anonymkode: 46c5b...6ce

• Liker 1
Skrevet

Min 5-åring legger seg kl. 19 i hverdagene og kl. 20 i helgene.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Som de andre sier, kommer det jo helt an på når de må stå opp. I ferier av en ukes varighet eller mer, får barna ofte lov til å være gradvis lengre oppe, noe som også er deilig for oss voksne, fordi barna da sover lengre om morgenen. Og da legger 3- og 5-åringen seg typisk i -21-tiden, noen ganger litt etter det (og så skal det sies at om de legger seg nærmere 22, har de gjerne sovet en blund på dagen begge to). Søvnmengden blir lik totalt sett, så om barna ikke måtte opp til et visst tidspunkt og vi voksne ikke var opptatt av en del voksentid på kvelden, ser jeg ikke hvorfor førskolebarn absolutt må være i seng kl 19. Det er vel et typisk norsk fenomen, siden de fleste barn må ganske tidlig opp i barnehage.

Men jeg vil tro du som stemor syns dette blir veldig seint også fordi du har behov for voksentid alene med kjæresten? Det er ikke noe galt i det, altså, og jeg syns i så fall godt du kan snakke med kjæresten din om det, for det syns jeg er helt legitimt. At når han tuller med legging, kan dere vurdere å begynne leggingen før. Og så er det jo noen barn som blir gira når de blir overtrøtte om de legges for seint, og dermed bruker mer tid på å roe seg, men vet ikke om det er tilfellet her.

Og for å svare på spørsmålet, så legge min 5-åring seg mellom 19 og 20 på hverdager, men ofte nærmere 20 enn 19.

Endret av Vera Vinge
AnonymBruker
Skrevet

19.30-20.00 er passelig i den alderen.

Anonymkode: 58b13...9a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min eldste blir 7 til sommeren, og han er i seng mellom 20.30 og 21. Han står opp mellom 7 og 7.30. Han er alltid uthvilt. Legger vi ham tidligere blir det bare tull og han står opp gang etter gang. Minstemann på 3 år legger seg 19.30. Han står også opp mellom 7 og 7.30. 

Det er jo ingen fasit på leggetid, noen barn trenger mer søvn enn andre osv. Vår eldste har aldri sovet mer enn ca 10 timer om natta. Mens minstemann sover ca 12 timer. 

Det viktigste er at barnet får nok søvn og er uthvilt. Men 22 er seint for en 5 åring som skal opp morgen etter... 

Anonymkode: e7176...1e5

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meg over: Og ingen av mine barn har noensinne lagt seg kl.19.00 uansett alder, jeg husker ennå de to ukene minstemann sov 19.30, det var en kort fase det. De har allikevel fått greit med søvn, og trenger ikke å våkne før 7.30.

Ikke mine heller. Ingen av dem har noen gang lagt seg tidligere enn 20. 

AnonymBruker
Skrevet

Vår eldste på 7 skal i prinsippet legge seg kl.20, men det hender ganske ofte at klokka blir litt over det, dog sjelden senere enn 20.15 på hverdager. Så leser vi litt, og hun sovner som oftest mellom 20.30 og 21. I helgene får hun være oppe lenger, ofte til 21.30, men hun sover da tilsvarende lenge på morgenen. Kan faktisk sove til både 9 og litt senere om vi ikke vekker henne. 

Anonymkode: 2967e...1f3

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det skal bli gøy på skolen når barnet har vent seg til å være våken like lenge som foreldrene.......... 

Anonymkode: ef977...01b

Skrevet

Det kommer jo litt an på hvordan "tilværelsen" er på dagtid. En bekjent ble skilt fra barnets far da barnet var 3 år. Barnets far er yrkes-sjåfør, og hjemme stort sett kun i helgene. Barnets mor jobbet fra kl 7:00 til 15:00 eller 16:00 alle hverdager. Barnet ble dratt opp 05:30 i flere år. Barnet var ofte med sin mor "over alt" på kveldstid, noe som igjen gjorde at barnet ofte ikke var i seng før kl var rundt 22:00 fram til h*n ble stor nok til å være litt alene hjemme. Barnets mor fikk etter hvert en kjæreste som gjorde hverdagen noe enklere. Barnet kompenserte for tapt nattesøvn ved å sove på dagtid. H*n sov gjerne opp mot en time hver ettermiddag fram til hun var ca 8 år. At h*n sov på sofaen eller i senga f.eks. fra kl 17:30 til 18:15 forstyrret ikke nattesøvnen for barnet, snarere tvert imot. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...