Kara W Skrevet 7. mai 2017 #1 Skrevet 7. mai 2017 Jeg spør alltid barna mine om lov før jeg poster bilder av dem på sosiale medier (og alle andre for den saks skyld). Særlig datteren min på 7 år synes dette er spennende, og idag begynte hun å mase om hvor mange likerklikk bildet av henne hadde fått. Så nå skjønner jeg jo at jeg bør ta en prat med henne om sosiale medier og at det ikke er hvor mange likes man får som er viktig osv, men jeg er usikker på hvor jeg skal begynne. For skal jeg være helt ærlig så poster jeg jo delvis for å få likes, og har sikker kommentert til andre hvor mange likes jeg har fått når hun er i nærheten, men jeg vil jo ikke at det skal være fokuset hennes når hun en gang får sin egen konto. Jeg skal selvfølgelig skjerpe meg på hva jeg pratet om og gjør når hun kan se meg, men jeg vil gjerne ha gode tips til hva jeg kan si til henne for at hun ikke skal fokusere på likesene.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2017 #2 Skrevet 7. mai 2017 Akkurat nå, Kara W skrev: Jeg spør alltid barna mine om lov før jeg poster bilder av dem på sosiale medier (og alle andre for den saks skyld). Særlig datteren min på 7 år synes dette er spennende, og idag begynte hun å mase om hvor mange likerklikk bildet av henne hadde fått. Så nå skjønner jeg jo at jeg bør ta en prat med henne om sosiale medier og at det ikke er hvor mange likes man får som er viktig osv, men jeg er usikker på hvor jeg skal begynne. For skal jeg være helt ærlig så poster jeg jo delvis for å få likes, og har sikker kommentert til andre hvor mange likes jeg har fått når hun er i nærheten, men jeg vil jo ikke at det skal være fokuset hennes når hun en gang får sin egen konto. Jeg skal selvfølgelig skjerpe meg på hva jeg pratet om og gjør når hun kan se meg, men jeg vil gjerne ha gode tips til hva jeg kan si til henne for at hun ikke skal fokusere på likesene. Dette er noe av grunnen til at jeg overhode ikke poster noe som helst av/om barna i sosiale medier. Jeg vil ikke at de skal føle at antall likes eller kommentarer definerer noe som helst av verdi (og jeg liker heller generelt ikke tanken på at bilder av dem faktisk kan havne hvor som helst på nettet). Synes du bør slutte å legge ut bilder av dem i sosiale medier for nettopp å vise dem at dette faktisk er helt uinteressant (og derigjennom også å kommunisere at antall likes o.l er meningsløst å bry seg om). Anonymkode: 01ebd...f4f 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2017 #3 Skrevet 7. mai 2017 1 time siden, Kara W skrev: Jeg spør alltid barna mine om lov før jeg poster bilder av dem på sosiale medier (og alle andre for den saks skyld). Særlig datteren min på 7 år synes dette er spennende, og idag begynte hun å mase om hvor mange likerklikk bildet av henne hadde fått. Så nå skjønner jeg jo at jeg bør ta en prat med henne om sosiale medier og at det ikke er hvor mange likes man får som er viktig osv, men jeg er usikker på hvor jeg skal begynne. For skal jeg være helt ærlig så poster jeg jo delvis for å få likes, og har sikker kommentert til andre hvor mange likes jeg har fått når hun er i nærheten, men jeg vil jo ikke at det skal være fokuset hennes når hun en gang får sin egen konto. Jeg skal selvfølgelig skjerpe meg på hva jeg pratet om og gjør når hun kan se meg, men jeg vil gjerne ha gode tips til hva jeg kan si til henne for at hun ikke skal fokusere på likesene. Her er jo problemet. Ville slutta å legge ut bilder av barna hvis jeg var deg. Anonymkode: 13f16...320
Kara W Skrevet 7. mai 2017 Forfatter #4 Skrevet 7. mai 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er jo problemet. Ville slutta å legge ut bilder av barna hvis jeg var deg. Anonymkode: 13f16...320 Jo da, det skal jeg nok bli enda mer forsiktig med (nå skal det sies at jeg bare poster bilder av barna et par ganger i året, det er ikke som om jeg peprer alle sosiale medier fulle av dem, men noen ganger tar "stolt mamma"-tankene over). Men nå søkte jeg altså om råd om hvordan jeg skal ta samtalen med datteren min om sosiale medier og likerklikk. Barna er jo klar over at fenomenet eksisterer (og jeg har sikkert vært dum som har vist det til dem), så da vil jeg gjerne ta en prat med dem om hva likerklikk egentlig er og hvorfor det bare er tull. Jeg er bare litt usikker på hvordan jeg skal formulere det, for jeg synes jo likerklikk er kjempemorsomme å få, så jeg skjønner jo at barna også gjerne vil ha dem etterhvert.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2017 #5 Skrevet 7. mai 2017 Ja, beklager, jeg glemte jo helt å svare på det du faktisk spurte om. Jeg ville tatt en prat om det å tenke selvstendig - gjøre det hun selv liker å gjøre heller enn å gjøre ting fordi andre liker det. Eller å ha på de klærne/fargene hun selv vil ha i stedet for det andre liker. Altså en mer generell prat om å tenke selv og at hva andre synes ikke er det viktigste i verden. Anonymkode: 13f16...320
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #6 Skrevet 8. mai 2017 15 timer siden, Kara W skrev: Jeg spør alltid barna mine om lov før jeg poster bilder av dem på sosiale medier (og alle andre for den saks skyld). Særlig datteren min på 7 år synes dette er spennende, og idag begynte hun å mase om hvor mange likerklikk bildet av henne hadde fått. Så nå skjønner jeg jo at jeg bør ta en prat med henne om sosiale medier og at det ikke er hvor mange likes man får som er viktig osv, men jeg er usikker på hvor jeg skal begynne. For skal jeg være helt ærlig så poster jeg jo delvis for å få likes, og har sikker kommentert til andre hvor mange likes jeg har fått når hun er i nærheten, men jeg vil jo ikke at det skal være fokuset hennes når hun en gang får sin egen konto. Jeg skal selvfølgelig skjerpe meg på hva jeg pratet om og gjør når hun kan se meg, men jeg vil gjerne ha gode tips til hva jeg kan si til henne for at hun ikke skal fokusere på likesene. Tenker at dette har samme effekt som når mødre kommenterer egne kropper foran barn. Type "uff, jeg ser så tjukk ut i denne kjolen". Barn plukker opp på slike ting og danner seg et bilde om hva som er positivt og negativt. Du kan jo alltids spørre henne om hva hun tenker om likes, og ta det derfra. Mye lettere å ha noe å diskutere når man vet hvordan personen tenker om det. På mange måter syns jeg nesten det virker "for sent", for du viser jo med det du sier og det du gjør at du syns likes er stas. Det forteller barnet ditt mye mer enn det en samtale med henne vil. Personlig tror jeg den beste løsningen er å ikke bry seg om likes selv, gjerne slutte legge ting ut på sosiale medier. Om du snakker med barnet ditt om vekt og kosthold, men fortsetter med ekstremslanking og trening, så vil ikke den samtaken ha mye effekt... Kan være du hadde hatt godt av å tenke over eget behov for likes, hvorfor det er der og hva du er villig til å hore ut for å få dem. Anonymkode: 43701...1a5 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #7 Skrevet 8. mai 2017 Jeg tenker at den samtalen kan være grei å ta helt uavhengig av om du legger ut bilder av barnet ditt eller ikke, for før eller senere vil hun sikkert få sin egen konto og legge ut egne ting hun forventer likes eller kommentarer på. Det florerer jo av innlegg her inne fra unge jenter som blir triste når de selv får færre likerklikk på profilbildene sine enn vennene, og dermed tror at ingen liker dem. Tenk gjennom hva som gjør at du selv trykker på liker på et bilde eller ikke. Kanskje er det til en viss grad avhengig av hvor nær du er vedkommende, men det er helt sikkert en hel masse andre grunner til at du ikke klikker som ikke handler om at du ikke liker vedkommende? Som tid på døgnet bildet ble lagt ut - er du på jobb eller sover rakk du kanskje ikke å se det før det druknet i mengden. Eller motsatt - var det et typisk bilde som mange legger ut samtidig (for eksempel barn i bunad på 17. mai) og som derfor drukner litt i mengden? Var situasjonen bildet ble tatt i mest interessant for aller nærmeste familie (type "her er Henriette på vei til sin første håndballkamp"), eller er det noe som flere finner interessant ("her mottar Henriette pokalen for seier i mesterskapet")? Er bildet i seg selv pent? (Altså her mener jeg ikke om personen på bildet er pen, men om bildet i seg selv er bra - er det en selfie tatt i et skittent baderomsspeil med masse rot i bakgrunnen, eller et bra bilde med god belysning og pen bakgrunn og slik?) Legger personen ut en hel masse bilder hele tida så man gir opp å like hvert bilde for høflighets skyld, eller bare en sjelden gang og da med et godt motiv eller fra en spennende aktivitet/situasjon eller lignende? Dette var bare eksempler jeg kom på i farta. Du har sikkert andre grunner til å like eller ikke gidde å like noe. Bare fortell om hva du selv tenker - hva skal til for å vekke din interesse i en strøm av bilder og statusoppdateringer? Anonymkode: 9b1ff...f21
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #8 Skrevet 8. mai 2017 Og si selvsagt også noe om at antall klikk avhenger av antall venner/følgere en har på det sosiale mediet, og at det ikke nødvendigvis er slik at det å ha hundrevis av "venner" som du knapt nok husker hvem er noe bedre enn å ha noen få, virkelig gode venner. Anonymkode: 9b1ff...f21
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå