minister-mio Skrevet 7. mai 2017 #21 Del Skrevet 7. mai 2017 Snakk med han om at det ikke er en bra ting å gjøre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Athleisure Skrevet 7. mai 2017 #22 Del Skrevet 7. mai 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: min på 4 har lært seg "oh my god" fra meg, forresten... Anonymkode: 3e9bb...0aa Det er jo ikke banneord Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2017 #23 Del Skrevet 7. mai 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Kryss- system, han har 5 å gå på. Blir det 5 kryss blir det ikke lørdagsgodt. Han stopper på 4... Anonymkode: 8a769...b9e Barn er mye smartere enn slike tiltak legger opp til. Fortsett å overse det. Blås i hva andre tror. Han vil slutte, Anonymkode: 4a9df...ab0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #24 Del Skrevet 8. mai 2017 Hørt om banneglass. En krone i glasset hver gang man banner. Husker ikke så mer ut over det, men ligger sikkert noe på nett. Noe som er greit med det i hvert fall, er at barnet kan se hvor mye glasset fyller seg opp, hvor mye det faktisk banner. Kan jo hende det funker med andre ting enn penger og da. Men poenget er nok at barnet må "betale" for hver gang det banner. Det kan nok diskuteres at det er dumt at barnet skal kvitte seg med penger for å ikke banne. Men om sånne systemer fungerer, så skal de bare vare i en periode, og målet er at glasset til slutt bare skal stå der uten å brukes, evt bare veeeeldig sjeldent. Anonymkode: f0c57...183 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 8. mai 2017 #25 Del Skrevet 8. mai 2017 Her er vel barn veldig forskjellige. 5-åringen min har bannet noen ganger, og fått klar beskjed om at det ikke er greit. Ikke kjeft, men blitt fortalt at det ikke er fint osv. Og det hører han på. Mens andre barn ikke nødvendigvis vil høre på forklaringer, formaninger eller at man ignorerer det. Og i slike tilfeller, kunne jeg vurdert å lage et belønningssystem som det en pedagog skrev over her. Nei, man kan kanskje si at man ikke skal gi belønning for det som burde komme automatisk. Men hos de mer standhaftige barna vil det jo kunne utvikle seg en slags krig mellom barn og foreldrene, og forskning viser at det generelt er mer effektivt å belønne ønsket atferd enn å straffe uønsket. Så når man innfører et system med å ta bort goder, er det mye hold for at det er mye mer effektiv å gi goder når barnet gjør som man ønsker. Det handler jo også om å bryte et mønster eller en vane hos barnet, ikke nødvendigvis om at man dermed binder seg til å gi barnet goder for å ikke banne til de er voksne... Og, så vil jeg nevne en ting, og det er om man vet hvor banneordene kommer fra, så må man gjøre noe med det. Her i huset er det mannen som banner i blant, og det hjalp en god del bare at han skjerpet seg mtp. språkbruk foran barna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #26 Del Skrevet 8. mai 2017 Bare å ignorere, det går fort over når de oppdager at det ikke sjokkerer. Fanen, hammer pappa. Da skjønte min far at jeg hadde vært og snekret i lag med besten... hahahaha ble en god historie til konfen. Jeg er jo nordlending så før eller senere måtte jeg jo lære banning. Anonymkode: 623ed...681 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #27 Del Skrevet 8. mai 2017 Ts her, tusen takk alle sammen for velmenende råd Jeg heller nok litt mot pedagogens råd, da andre metoder åpenbart ikke fungerer. Dette er en gutt som er meget viljesterk, hvis han vil banne så banner han, uavhengig av min reaksjon/ikke reaksjon. Da tenker jeg at å skape motivasjon kan være verdt et forsøk Han er også høysensitiv, så å straffe er nok ingen god idè. Takk igjen alle Anonymkode: 8a769...b9e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #28 Del Skrevet 8. mai 2017 På barn littegranne eldre enn fem og voksne, fungerer det godt slik: Når noen i familien hører en annen banne, må den som banner betale den/de som hørte det én krone (hver). Den yngste er gjerne god på å følge opp slikt og huske det og kreve inn beløpene der og da. Det ble fort slutt på banning, og helt slutt på slik "banning med vilje for å provosere". Anonymkode: 0a280...62c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #29 Del Skrevet 8. mai 2017 Hvorfor skal et barn belønnes for noe som er normal høflighet og måte å prate på? Det burde være nok belønning med hverdagslig ros ellers vil barnet gå rundt å forvente belønning for å gjøre noe bra, når dette som er bra er noe barnet bør kunne uten å få belønning for det. Jeg har ikke sansen for belønningssystem Anonymkode: 8f18b...67e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #30 Del Skrevet 8. mai 2017 Belønningssystemer er noe de fleste pedagoger og skoler har gått bort fra, grunnet hva flere har skrevet her fra før. Det er gammeldags. Det ødelegger den indre motivasjonen. Du bør heller følge rådet til de andre her, feks AB67e. Hilsen lærer Anonymkode: 23e00...983 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå