Gå til innhold

5 år gammel gutt som banner.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min sønn på 5 har lært seg noen mindre fine ord i barnehagen. Nå hagler det banneord dagen lang, og jeg holder på å bli sprø. Og ikke minst er det innmari flaut. Han har alltid vært blid som dagen er lang, lett å ha med å gjøre, og ikke en jeg trenger å være redd for å ta med meg noe sted. Nå derimot... 

Jeg har prøvd 2 taktikker for å få han til å gi seg.

1: Ignorere, da han tydelig gjør dette for oppmerksomhet. 

2: et kryss- system, han har 5 å gå på. Blir det 5 kryss blir det ikke lørdagsgodt. Han stopper på 4... 

Ingen av delene har fungert spesielt bra. Noen tips? 

Anonymkode: 8a769...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

kryss system med to å gå på? på nr 1 så får han allerede ikke lov å se barnetv, feks. eller bare sett hardt mot hardt. banning = null godis og tv.

Anonymkode: 3e9bb...0aa

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

min på 4 har lært seg "oh my god" fra meg, forresten... :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kryss andre veien? 5 bannefri dager gir ekstra lørdagsgodt? 

Anonymkode: f25f6...a0e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei,

min erfaring (mange år som pedagog) er at belønning for ønsket atferd virker langt bedre. Lag en krysseliste, men kjøp kule klistremerker. La gutten få et klistremerke om morgenen før barnehagen om han klarer å ikke banne. Gi et klistremerke til på kvelden om han klarer det da også. Etter fem klistremerker gjør dere noe stas. Eks: Lage pannekaker, dra i svømmehallen, kjøpe en pakke tyggis. (Trenger ikke være noe stort. Det vil uansett føles bra for ham.) Glemmer han seg og banner så ikke lag så mye nummer ut av det, men da må han prøve igjen etter barnehagen eller neste morgen for å få klistremerke. Bra du tar tak i dette☺️ lykke til.

Anonymkode: e7e40...30c

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Meg som skrev det over. Viktig: ikke ta bort klistremerker han allerede har fått. Deg vil føles som eg skikkelig nederlag for ham. Gjør det lett å oppnå første premien, og øk så med mengden klistremerke for neste premie. Eks 8. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Froning
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Meg som skrev det over. Viktig: ikke ta bort klistremerker han allerede har fått. Deg vil føles som eg skikkelig nederlag for ham. Gjør det lett å oppnå første premien, og øk så med mengden klistremerke for neste premie. Eks 8. 

Spørsmål siden du er pedagog.. (jeg er ikke det)

Hva slags signaler blir sendt til ungen når han blir belønnet for å ikke banne? For meg høres det ut som et spill hvor barnet selv sitter med kontrollen om han skal få premie for å ikke gjøre noe som burde være en selvfølge. Hva tror du skjer når mor blir lei av å gi premier? Mennesker liker vaner og logisk sett så virker det merkelig at man skal dyrke vaner hvor det hele tiden ligger assosiasjoner til banning.

Mener ikke å stabbe mot utdanningen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var borti litt av samme greia omtrent i samme alder.... 

Jeg bestemte rett og slett at det IKKE var lov. For hver gang det skjedde, forsvant en gode. Jeg var klar, tydelig og streng og firte ikke en tomme på hva jeg hadde sagt og bestemt.

Det tok en knapp uke, da var ting såpass lite trivelig at det gikk over... Nå er barnet straks 12 og har enda ikke begynt å bruke banneord igjen....

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

min erfaring (mange år som pedagog) er at belønning for ønsket atferd virker langt bedre. Lag en krysseliste, men kjøp kule klistremerker. La gutten få et klistremerke om morgenen før barnehagen om han klarer å ikke banne. Gi et klistremerke til på kvelden om han klarer det da også. Etter fem klistremerker gjør dere noe stas. Eks: Lage pannekaker, dra i svømmehallen, kjøpe en pakke tyggis. (Trenger ikke være noe stort. Det vil uansett føles bra for ham.) Glemmer han seg og banner så ikke lag så mye nummer ut av det, men da må han prøve igjen etter barnehagen eller neste morgen for å få klistremerke. Bra du tar tak i dette☺️ lykke til.

Blir ikke det litt som å oppdra en hund? Et lite menneske må vel kunne høre at Nei, her i hus banner vi ikke. Eller?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, Froning skrev:

Spørsmål siden du er pedagog.. (jeg er ikke det)

Hva slags signaler blir sendt til ungen når han blir belønnet for å ikke banne? For meg høres det ut som et spill hvor barnet selv sitter med kontrollen om han skal få premie for å ikke gjøre noe som burde være en selvfølge. Hva tror du skjer når mor blir lei av å gi premier? Mennesker liker vaner og logisk sett så virker det merkelig at man skal dyrke vaner hvor det hele tiden ligger assosiasjoner til banning.

Mener ikke å stabbe mot utdanningen din.

Hei,

jeg forstår spørsmålet ditt og skal prøve å forklare. Meningen er at barnet selv skal ønske å oppføre seg på en ønsket måte. Eksempler: Barnet ditt får god karakter på en prøve. Du reagerer med å gi en positiv tilbakemelding. Dette gir en god følelse hos barnet. Eller: barnet ditt tisser på seg hver dag i barnehagen. Hvis du reagerer med å kjefte på barnet eller ta bort goder vil dette svekke barnets selvfølelse. Dersom du heller hjelper barnet med å rose det de dagene som er uten uhell vil barnet etterhvert (sannsynligvis i alle fall) få færre uhell. 

Det samme prinsippet gjelder også voksne. Får du et takk, et smil eller en annen positiv bemerkning på at du har tatt ut av oppvaskmaskinen, eller skiftet dekk på bilen føles det bedre og du gjør det sannsynligvis gjerne igjen.

Poenget er ikke hvilken negativ atferd barnet har, men målet om å skape en egen motivasjon til å ta riktige og gode valg. Dette oppnår man lettere ved positiv forsterkning heller enn straff. Legger ved en artikkel. Skjønte du forklaringen?

https://www.google.no/amp/s/www.psychologytoday.com/blog/family-affair/200809/rewards-are-better-punishment-here-s-why%3Famp

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir ikke det litt som å oppdra en hund? Et lite menneske må vel kunne høre at Nei, her i hus banner vi ikke. Eller?

Jo... Hehe, men prinsippet blir det samme dersom barnet ikke hører på beskjeden din om å slutte å banne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er problemet? Det er jo bare ord for faen. Den vil lære seg å banne igjen før eller siden uansett. Så lenge kidden ikke baner i kjerka er det vel greit?

Anonymkode: 3d037...f3b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Froning
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

jeg forstår spørsmålet ditt og skal prøve å forklare. Meningen er at barnet selv skal ønske å oppføre seg på en ønsket måte. Eksempler: Barnet ditt får god karakter på en prøve. Du reagerer med å gi en positiv tilbakemelding. Dette gir en god følelse hos barnet. Eller: barnet ditt tisser på seg hver dag i barnehagen. Hvis du reagerer med å kjefte på barnet eller ta bort goder vil dette svekke barnets selvfølelse. Dersom du heller hjelper barnet med å rose det de dagene som er uten uhell vil barnet etterhvert (sannsynligvis i alle fall) få færre uhell. 

Det samme prinsippet gjelder også voksne. Får du et takk, et smil eller en annen positiv bemerkning på at du har tatt ut av oppvaskmaskinen, eller skiftet dekk på bilen føles det bedre og du gjør det sannsynligvis gjerne igjen.

Poenget er ikke hvilken negativ atferd barnet har, men målet om å skape en egen motivasjon til å ta riktige og gode valg. Dette oppnår man lettere ved positiv forsterkning heller enn straff. Legger ved en artikkel. Skjønte du forklaringen?

Jeg har vel ikke sagt noe som helst om å straffe barnet...

Problemet er at å belønne barnet med premierer for å ikke bruke stygge ord ikke nødvendigvis skaper en egen/sunn motivasjon. Det kan heller kalles "trigges av belønning for å ikke irritere". Et smil eller en positiv tilbakemelding trenger heller ikke å være det samme som å få gaver....

Det å ikke banne kan ikke sammenliknes med å gjøre normalt kjedelig plikter som å rydde oppvaskmaskiner. Banning kan heller ikke sammenliknes med å tisse på seg for det sistnevnte kan anses som et uhell.

Skulle jeg gitt TS et råd ville det vært å ta bort betydningen av banneordene sønnen bruker. Gjorde noe tilsvarende med veiledning av en pedagisk leder jeg jobbet med bare det dreide seg om " å vise fingeren".. Viste barnet fingern til meg, spurte jeg hva fingeren het (langefinger), så viste jeg lillefingern min og spurte hva den fingeren het. Hele "fuck you"-scenarioet ble så kjedelig for ungen at han stoppet helt etter noen dager.

Endret av Froning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så mye oppstyr dere lager! Er ikke rart han fortsetter da. ;) Jeg ville forklart at noen mennesker blir sinte hvis man banner, fordi de synes det er stygge ord. For eksempel kan det hende de voksne i barnehagen blir strenge hvis han banner der. Utover det ville jeg ignorert det fullstendig så lenge vi var hjemme. Ute blant folk ville jeg gjentatt at mange ikke liker slike ord, og at det kan hende de ikke liker det. Ville vist med hele meg at jeg egentlig driter i hele greia, men for andres del er det fint å ta hensyn.

Men nå synes jeg ikke banning er så veldig sjokkerende heller da. Min femåring har prøvd seg et par ganger, men da har jeg bare brukt forklaringen over og sagt at jeg bryr meg ikke, men mange andre gjør.

Endret av Sushi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Froning skrev:

Jeg har vel ikke sagt noe som helst om å straffe barnet...

Problemet er at å belønne barnet med premierer for å ikke bruke stygge ord ikke nødvendigvis skaper en egen/sunn motivasjon. Det kan heller kalles "trigges av belønning for å ikke irritere". Et smil eller en positiv tilbake trenger heller ikke å være det samme som å få gaver....

Det å ikke banne kan ikke sammenliknes med å gjøre normalt kjedelig plikter som å rydde oppvaskmaskiner. Banning kan heller ikke sammenliknes med å tisse på seg for det sistnevnte kan anses som et uhell.

Skulle jeg gitt TS et råd ville det vært å ta bort betydningen av banneordene sønnen bruker. Gjorde noe tilsvarende med veiledning av en pedagisk leder jeg jobbet med bare det dreide seg om " å vise fingeren".. Viste barnet fingern til meg, spurte jeg hva fingeren het (langefinger), så viste jeg lillefingern min og spurte hva den fingeren het. Hele "fuck you"-scenarioet ble så kjedelig for ungen at han stoppet helt etter noen dager.

Da tenker jeg TS har fått to gode råd☺️ hilsen meg som er anonym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Froning
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da tenker jeg TS har fått to gode råd☺️ hilsen meg som er anonym.

Interessant at du ikke var i stand til å forsvare flausene jeg pekte ut med "belønning for ikke banne"-metoden din ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
3 minutter siden, Froning skrev:

Interessant at du ikke var i stand til å forsvare flausene jeg pekte ut med "belønning for ikke banne"-metoden din ;) 

Kjære vene. Det var da ingen konkurranse... Jeg melder meg ut. Beklager TS. Ikke meningen å lage dårlig stemning i tråden. Det ordner seg nok☺️

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde neppe orket å bry meg stort mer enn at jeg enten hadde lært barnet noen andre ord og uttrykk og/eller bare kremtet og sagt, at vi ikke sier slikt her. Alle de fire største har vært gjennom lignende perioder, men de har gått ganske raskt over - eldstemann endte opp med å skrive "stygge ord" i en bok, helt av seg selv. Jeg regner dette for en kombinasjon av oppmerksomhetslyst og språkforskning. 

Synes mange som tar i med straffe og belønningssystemer for å banne/ikke banne, gir disse ordene litt mye makt i hverdagen. De sier nok i fra i barnehagen også og min erfaring er at barn som ikke bor i et miljø der folk banner mye, sjeldent gidder å holde på med dette særlig lenge.

Endret av absinthia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Froning
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjære vene. Det var da ingen konkurranse... Jeg melder meg ut. Beklager TS. Ikke meningen å lage dårlig stemning i tråden. Det ordner seg nok☺️

Konkurranse om hva?

Syntes du ga et veldig spesielt råd og jeg lurte på om du kunne forsvare de tingene jeg pekte som var merkelige. Jeg er ikke utdannet og du kan absolutt ha rett. MEN... når du rømmer på denne måten, skylder på konkurranse og dårlig stemning så forteller deg meg at du har et stort ego. 

11 minutter siden, absinthia skrev:

Synes mange som tar i med straffe og belønningssystemer for å banne/ikke banne, gir disse ordene litt mye makt i hverdagen.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gutt jeg passet på en gang sa "Fy faen" veldig ofte.. da sa jeg: "kom hit så skal jeg si deg et ord som er ENDA verre enn faen! Det er fy balubudu!" Og han ble såååå stolt fordi han trodde han bannet verre enn grisen 😂😂 da var "fy faen" borte for en god stund! 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...