AnonymBruker Skrevet 7. mai 2017 #1 Skrevet 7. mai 2017 Jeg har ei jente på 9 år som alltid har vært veldig lekete. Det har hele veien gått i figurlek, men nå har hun fått øynene opp for dukker (baby born) pga. ett yngre familiemedlem. Dukken skal være med "overalt". På ferie, ut i dukkevogn, på campingen vi har vognen vår på osv. Og hun koser seg veldig med det! Problemet er jo at barn ikke leker lenger, og at ingen på hennes alder leker med dukker i hvert fall. På campingplassen leker de ikke annet enn boksen går, gjemsel ol. Derfor er vi redd hun skal falle sosialt utenfor pga. dette. Vi foreldre har overhørt noen kommentarer på campingen om at hun leker med dukker fortsatt, og i helgen fikk hun noen kommentarer selv også av andre barn. Som sagt er jeg veldig redd hun skal falle utenfor pga. dette. Jeg har selv vært en outsider, og blitt mobbet hele barndommen, så dette er nok noe jeg bekymrer meg over gjennomsnittlig mye for. På den annen side vil jeg hun skal være seg selv, og gjøre det hun selv vil, uavhengig av hva andre mener. Vi hadde en prat om det i dag, hvor hun sa at hun på en måte ville slutte å leke med dukker siden ingen andre gjorde det, men så hadde hun jo ikke lyst. Jeg foreslo å la dukken bli igjen hjemme når vi reiser på campingen i alle fall, men det ville hun ikke. Så da sa jeg at jeg synes hun er tøff som gjør som hun har lyst til i stede for å bry seg om hva andre gjør. Og at så lenge hun har lyst til å leke med dukker skal hun bare gjøre det, det er bare de tøffe som tør å "gå i mot strømmen". Så lurer jeg jo litt på om jeg gjør feil da. Samtidig har jeg ikke lyst til å be henne stoppe! Både fordi hun koser seg, og fordi man da legger listen lavt for selvstendighet. Da har man jo på en måte lagt linjen da det kommer til klær, røyl, alkohol, sex osv. også, og sagt at hvis "alle andre" gjør det skal du gjøre det også... Hva tenker dere? Anonymkode: 8b9b9...40d 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2017 #2 Skrevet 7. mai 2017 Har ingen råd, men verden i dag altså! Hun er et barn, det burde være lov å leke med dukker i mange år til uten at andre skal reagere på det!! Anonymkode: e7b92...478 30
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2017 #3 Skrevet 7. mai 2017 Synes hun skal få bestemme selv med dukken så lenge det ikke "tar overhånd". Viktig at hun også leker med de andre barna så hun ikke faller utenfor. Jeg lekte med Barbie helt til ungdomsskolen, men da i all hemmelighet 😅 Anonymkode: 32e11...00a 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2017 #4 Skrevet 7. mai 2017 Jeg lekte med dukker og bamser frem til niende klasse. Det er ikke så altfor mange år siden, og jeg var ikke den eneste i klassen som fremdeles lekte med dem. Tror heller det er unormalt å ikke leke med dukker når man er ni år. Anonymkode: 1bd2f...5f8 5
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2017 #5 Skrevet 7. mai 2017 Lekte med dukker til 8/9 klasse. Nå er jeg 19, å savner det faktisk litt (Hehe.....) Anonymkode: bda53...5fe
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2017 #6 Skrevet 7. mai 2017 Introduser henne for Sims Anonymkode: e7b92...478 9
Gjest Catalina Culès Skrevet 7. mai 2017 #7 Skrevet 7. mai 2017 Ærlig talt, det er en 9 åring, la nå barn være barn, så lenge de kan/vil.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2017 #8 Skrevet 7. mai 2017 Hvis det ikke er et problem for henne, så ikke gjør det til det! Min 8,5 leker med dukker, figurer og kosedyr, ønsker seg det og gir det gjerne bort til andre hvis hun bestemmer. Hun er sosial, veltilpasset og 'populær', både blant jenter og gutter. Venninnene hennes har pakket vekk dukkene. Så leker de ikke med dukker hos andre, og hennes baby-born blir ofte liggende i sekken. Det er jo bare et problem hvis hun ikke leker med andre ting med de andre? Anonymkode: e2dee...13c 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2017 #9 Skrevet 7. mai 2017 Så deilig å lese svarene deres! Tusen takk! Anonymkode: 8b9b9...40d
Gjest Mythic Skrevet 7. mai 2017 #10 Skrevet 7. mai 2017 Så flott at hun fortsatt vil leke! Lek er den viktigste virksomheten i barns liv, og barn slutter å leke alt for tidlig nå. Jeg er førskolelærer, og ser at spesielt jenter slutter å leke alt for tidlig. De er små tenåringer allerede som 6-åringer. Går rundt og skravler og henger med oss voksne i barnehagen, i stedet for å leke. Det er trist, og det er ikke sånn det burde være. Vær glad jenta di leker, og ikke få henne til å føle at hun gjør noe galt. Hun blir tidsnok stor.
Franord Skrevet 7. mai 2017 #11 Skrevet 7. mai 2017 Synes det høres helt normalt ut! Jeg har en gutt på samme alder, som elsker dukkehus... Han deler ikke den interessen med guttene i klassen, for å si det sånn. 5
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2017 #12 Skrevet 7. mai 2017 La henne leke! Hun er 9! Det er plenty av tid til andre ting om noen korte år. Anonymkode: a99d2...735 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2017 #13 Skrevet 7. mai 2017 Har ei jente på 6 og skulle ønske hun lekte mer slik jeg husker vi gjorde da jeg var lita. Vi lekte og lekte, hele ettermiddagene, gjerne med dukker, og tid og sted forsvant. Det ser jeg neste ikke hos vår jente, og jeg hører andre si det samme! Anonymkode: a5891...f7f 1
Ild Skrevet 7. mai 2017 #14 Skrevet 7. mai 2017 (endret) Hele 3.klassen til datteren vår leker "unormalt" (i disse dager) mye. De leker med bamser, dukker, barbier osv. Det er topp!! Har smittet over på storebror også. Lego friends er også populært, med små dyr og mennesker. Prøv å ikke stresse pga dette, se an hvordan hun har det, og legg til rette for besøk osv. Endret 7. mai 2017 av Ild
dansestjerna Skrevet 7. mai 2017 #15 Skrevet 7. mai 2017 Du får prøve å hjelpe henne med å finne venner som leker med det samme, for det er garantert flere. Jeg hadde samme problematikk med min yngste sønn. Jeg husker ikke akkurat hva han likte å leke med, men det var iallefall ikke biler og fortball som de andre guttene lekte med. "Redninga" ble et supert personale på SFO som spleiset han men en annen gutt ett trinn over med samme interesser. De ble fort bestevenner - og vi var mange som ble veldig glad 3
Ginny Skrevet 7. mai 2017 #16 Skrevet 7. mai 2017 Jeg lekte med alt mulig til jeg var ferdig med ungdomskolen, selv om jeg ikke delte det med noen. Når sant skal sies så kan jeg godt leke den dag i dag, så lenge ingen ser meg Jeg har alltid vært en outsider, men det har i grunn ikke plaget meg så veldig. Jeg ble aldri interessert i sminke og klær, som resten av jentene i klassen ble mer og mer opptatt av, jeg lekte med dukker og figurer og leste bøker og pellet på datamaskiner. Men jeg har klart meg ganske bra likevel 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2017 #18 Skrevet 7. mai 2017 Det innlegget ble jeg ganske trist av å lese. Jeg trodde ikke det var vanlig å være ferdig med dukker i den alderen! Jeg husker jeg og vennene mine lekte med dukker til og med i sjuende klasse. Da ble det mindre og mindre. Men det var ikke unormalt da. Jeg var vel blant de som kunne lekt med de enda lenger men skjønte jeg var for gammel. Anonymkode: 29d6c...944 1
Frøkenfryd30 Skrevet 7. mai 2017 #19 Skrevet 7. mai 2017 Alvorlig talt... En 9 åring som leker med dukker er vel helt normalt?? Jeg lekte med dukker til jeg var 12-13, det hendte faktisk at jeg tok de fram etter det også - i skjul, pga. jeg følte meg for gammel. 1
Sinsiew Skrevet 7. mai 2017 #20 Skrevet 7. mai 2017 Wow, jeg lekte med lego, dukker og ikke minst Barbie(herregud som jeg savner alle timene med barbieleking) til jeg var langt over 9.. Stakkars jenta di. Hun er jo helt normal! Her hjemne håper jeg ungene mine også kommer til å elske barbie/lego like mye som jeg gjorde. Og jeg skal gladelig delta i lekinga Barn i dag skal bli så fort ungdommer. Det er synd.. Det seriøse voksenlivet kommer fort nok uansett, om man ikke skal være nødt til å slutte med lek når man er 10 i tillegg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå