AnonymBruker Skrevet 7. mai 2017 #1 Skrevet 7. mai 2017 Hva vil du si det gir deg? og hvordan gjør du det? Anonymkode: 57eab...62d
Cata Skrevet 7. mai 2017 #2 Skrevet 7. mai 2017 Jeg gjør det ikke nå lenger, men jeg burde. Praktiserte TM i flere år mens jeg studerte og den tydeligste effekten var at jeg sov bedre om natta. Tror nok jeg fikk vekk en god del spenninger i kroppen. Så jeg burde absolutt fortsette. Det er bare så vrient å få til to økter om dagen når jeg må tidlig opp og på jobb.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2017 #3 Skrevet 7. mai 2017 Ja, har gjort det i ca et år nå - og vil si det gir meg masse. Prøver å få det til hver dag, enten morgen eller kveld. Først og fremst tvinger det meg til å slappe av og "bare eksistere" i den tiden det tar, og å jobbe med pusten. Fokusere på å trekke pusten rolig ned i magen, og ut igjen - og ha rett rygg og god holdning. For meg som har mye angstfølelser, tankekjør, unødvendig bekymring og ofte kjenner meg nervøs så hjelper det til å finne roen. Vende tilbake til en base av rolig pusting og kontakt med kroppen. Sitter eller ligger som regel på en yogamatte, og en del av øvelsene jeg tar er i krysningspunktet mellom yoga og meditasjon. Jeg begynte med noen enkle videoer på youtube (finnes mange). Det finnes også mange CD-er/lydspor med meditasjonsveiledning og spesiell musikk som kan hjelpe spesielt i begynnelsen når man ikke er vant til å sitte helt stille så lenge, og fort kan bli utålmodig/stressa av den totale stillheten. Etterhvert så trenger man gjerne mindre og mindre lyd og veiledning, man finner sin modus av ro på egenhånd. Anonymkode: 0f436...4b9
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2017 #4 Skrevet 7. mai 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva vil du si det gir deg? og hvordan gjør du det? Anonymkode: 57eab...62d Trener oppmerksomhet, avspenner kroppen/ hodet, pause fra den konstante tenkningen, mulighet til å bli klar over selvdestruktive tankevaner osv, Knytter deg til nuet.... Sitter oppreist, er oppmerksom på kroppslige sensasjoner og tanker som dukker opp/ prøve å ikke tenke. Eller følger pusten og bruker det som mantra. Anonymkode: 9d4dd...d73
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2017 #5 Skrevet 7. mai 2017 4 timer siden, Cata skrev: Jeg gjør det ikke nå lenger, men jeg burde. Praktiserte TM i flere år mens jeg studerte og den tydeligste effekten var at jeg sov bedre om natta. Tror nok jeg fikk vekk en god del spenninger i kroppen. Så jeg burde absolutt fortsette. Det er bare så vrient å få til to økter om dagen når jeg må tidlig opp og på jobb. Jeg lurer på noe, det er kanskje et dumt spørsmål, men jeg skjønner bare ikke helt dette. Jeg tenkte siden du sier du har praktisert dette i flere år at du kanskje vet å svare meg. På den siden står det at man erfarer et sted i sinnet der tanker ikke eksisterer ikke sant? Og når jeg har lest om mindfulness og meditasjon snakker de stadig om at man får en større bevissthet, og kan løse problemer nærmest underbevisst hvis man øver seg, fordi man går uten for de vanlige rammene vi har i tankene våre, og ja, ett eller annet sånt. Men spørsmålet mitt er: hvordan vet vi at vi har erfart et sted i sinnet uten tanker hvis det ikke er TANKER der? Anonymkode: 56418...299
Cata Skrevet 13. mai 2017 #6 Skrevet 13. mai 2017 På 7.5.2017 den 23.46, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på noe, det er kanskje et dumt spørsmål, men jeg skjønner bare ikke helt dette. Jeg tenkte siden du sier du har praktisert dette i flere år at du kanskje vet å svare meg. På den siden står det at man erfarer et sted i sinnet der tanker ikke eksisterer ikke sant? Og når jeg har lest om mindfulness og meditasjon snakker de stadig om at man får en større bevissthet, og kan løse problemer nærmest underbevisst hvis man øver seg, fordi man går uten for de vanlige rammene vi har i tankene våre, og ja, ett eller annet sånt. Men spørsmålet mitt er: hvordan vet vi at vi har erfart et sted i sinnet uten tanker hvis det ikke er TANKER der? Anonymkode: 56418...299 Har ingen anelse. Jeg fikser sjelden det der med det "tanketomme" stedet, men jeg tror jeg har vært borti det i glimt. Da blir rett og slett hodet veldig rolig og jeg merker det vel i grunnen først når tankene kommer tilbake. Det er ikke slik at jeg sovner underveis, det er mer som at aktiviteten stilner av. Men som sagt, det er sjelden jeg kommer til det stadiet der. Det jeg for det meste merker er at kroppen slapper mer av. Jeg la aldri voldsomt stor vekt på det der med økt bevissthet, ettersom jeg synes det høres noe fantasifullt ut. Jeg skal ikke dermed påstå at det ikke er mulig, jeg bare sliter med å se hva som skjer i så fall, og jeg har så definitivt ikke erfart noe som skulle tilsi at min bevissthet har økt. Men igjen - at jeg ikke har erfart det, betyr selvsagt ikke at det er umulig. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2017 #7 Skrevet 13. mai 2017 6 timer siden, Cata skrev: Har ingen anelse. Jeg fikser sjelden det der med det "tanketomme" stedet, men jeg tror jeg har vært borti det i glimt. Da blir rett og slett hodet veldig rolig og jeg merker det vel i grunnen først når tankene kommer tilbake. Det er ikke slik at jeg sovner underveis, det er mer som at aktiviteten stilner av. Men som sagt, det er sjelden jeg kommer til det stadiet der. Det jeg for det meste merker er at kroppen slapper mer av. Jeg la aldri voldsomt stor vekt på det der med økt bevissthet, ettersom jeg synes det høres noe fantasifullt ut. Jeg skal ikke dermed påstå at det ikke er mulig, jeg bare sliter med å se hva som skjer i så fall, og jeg har så definitivt ikke erfart noe som skulle tilsi at min bevissthet har økt. Men igjen - at jeg ikke har erfart det, betyr selvsagt ikke at det er umulig. Tusen takk for svar! Jeg har lurt på dette en stund. Jeg har lest litt om meditasjon og vil prøve det selv, men jeg har tenkt som deg at noe av det de snakker om høres fantasifullt ut. Det er veldig spirituelt og jeg får litt sånn ... når du leser en bok om de som liksom er "frelst" av meditasjon så blir det for en som aldri har prøvd det litt fjernt rett og slett. Jeg tviler ikke på at det kan hjelpe med veldig mye, men å bli ett med naturen og hele verden høres litt spaca ut for meg. Det kan godt hende som du sier at det er mulig, men for en helt uerfaren som meg blir det litt vel spirituelt når jeg leser om de tingene. Anonymkode: 56418...299
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå