Gå til innhold

Rart å bo i kollektiv som 28-åring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg fyller snart 28 år og bor i et kollektiv med tre andre, hvor yngste personen er 23 år og den nest eldste er 26 år. Jeg har kun vært i fast jobb i ett års tid og er nok et par år til med sparing unna før jeg kan kjøpe min egen leilighet. Det jeg lurer på er om det er rart å bo i kollektiv når man er så gammel som jeg er? Jeg føler bare at alle andre jeg kjenner har enten egen leilighet eller leier et sted hvor de bor alene (eller med samboer) Jeg har lurt på om jeg skal finne et sted å leie alene, men da må jeg jo betale en del mer i måneden og det er jeg ikke så veldig interessert i.

Anonymkode: fb847...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvorfor er folk så opptatt av hva som er "rart" for andre? Du sier jo selv at du er i en sparingsprosess for å kjøpe deg noe eget, og hvis du i tillegg trives greit i kollektivet, så høres det ut som du har tatt helt riktig valg for DEG. Det er vel det viktigste? :) 

Anonymkode: 8c26d...882

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde heller gått for hybel/ liten leilighet, men det er meg. Trives du i kollektiv så har vell ikke det noe å si for oss andre? 

Anonymkode: 414c2...c5d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som blir sett på som "vanlig" kommer an på hvilket miljø du omgås i. De fleste jeg kjenner er studenter eller har nettopp begynt å jobbe etter endt studietid, og i vårt miljø er det helt normalt å bo i kollektiv som 28-åring.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Passerer du 30 år og fortsatt bor i kollektivt så er det flaut. Så ts har to år på seg..

Anonymkode: 5f6ea...881

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenk så mye over hva andre synes er rart. Det er rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sol-nede
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Passerer du 30 år og fortsatt bor i kollektivt så er det flaut. Så ts har to år på seg..

Flaut for hvem? 

Ts, her i byen jeg bor er det ikke rart i det hele tatt. Bor i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjelder det voksne studenter også for deg?

Jeg er 32 og flyttet til annen by for å gå på universitet. Mest økonomisk for meg er å bo i kollektiv da jeg ikke akkurat er en riking som har råd til eget hus eller leiested her i byen. Deler et stort hus med en annen fyr da, så nok av plass for oss to, men blir klart noe bråk når dama hans er på besøk.

Endret av Devilheart
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns det er rart ja. Både om en venninne eller en date. Vil ha privatliv om jeg er på besøk og evn kunne gå naken til badet om vi har hatt sex. Ikke måtte gjemme meg eller måtte endre samtaletema under matlagingen bare fordi en roomie kom inn å skal bruke kjøkkenet også. Tenker ikke de som velger å bo i kollektivt på sånt eller tenker dere bare spare penger? 

Men kjenner til en som snart er 40 og bor i kollektiv, og det for meg er ubegripelig. Hun er voksen med vanlig jobb osv men klager over at hun ikke har mann og barn men det er jo ikke så rart når hun lever som en 19 åring. 

Anonymkode: 0e7f5...2f5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig denne desverre 

Anonymkode: 0e7f5...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor skulle det være rart?! 

Flere venninner av meg bor i bofellesskap. De er i slutten av 20, starten av 30 årene. 

Mens en god del andre av venninnene mine er i samme alder, og har mann, hus, barn og masse lån. 

Veldig glad for at jeg er i den første kategorien. 

Har akkurat flyttet inn i kollektiv selv, aldri bodd i det før. Å jeg trives veldig godt. Hadde ikke tenkt til det, men trengte ett sted å bo fort da jeg flyttet. 

Kusinen min er 32 år, og bor i bofellesskap. Hun tjener 600.000 i året, men vil reise å oppleve mer før hun slår seg til ro. Så derfor bor hun sånn. 

Synes folk skal få bo akkurat som de vil. Kunne ikke brydd meg mindre 😀

Anonymkode: 2b906...171

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 27 og bor også i kollektiv. Er student litt til, og har lyst å spare det jeg kan etterpå til mer egenkapital. Har eid egen leilighet tidligere, men gjorde det slutt med eksen i fjor og da røk leiligheten. 

Gidder ikke å betale dobbelt så mye som jeg gjør nå for å bo alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, Devilheart skrev:

Gjelder det voksne studenter også for deg?

Jeg er 32 og flyttet til annen by for å gå på universitet. Mest økonomisk for meg er å bo i kollektiv da jeg ikke akkurat er en riking som har råd til eget hus eller leiested her i byen. Deler et stort hus med en annen fyr da, så nok av plass for oss to, men blir klart noe bråk når dama hans er på besøk.

Har du råd til å leie et stort hus sammen med en annen så har du sikkert råd til å leie en mindre leilighet alene. Å ha passert 30 og fortsatt bo i kollektiv er en skikkelig dealbreaker og flaut. Viktig å ha et eget sted. Leid eller eid. Kollektiv tilhører ungdomstiden til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du råd til å leie et stort hus sammen med en annen så har du sikkert råd til å leie en mindre leilighet alene. Å ha passert 30 og fortsatt bo i kollektiv er en skikkelig dealbreaker og flaut. Viktig å ha et eget sted. Leid eller eid. Kollektiv tilhører ungdomstiden til. 

Vel, noen av oss bryr seg ikke om hersketeknikkene til idioter som deg. Skal sies at jeg har egen leilighet nå, men om jeg får jobbtilbud i utlandet så kan det bli kollektiv igjen ja. 

Men konforme, patetiske mennesker som deg får bare leve i troen på at det er noe spesielt med egen bolig egentlig, der dere lever deres konforme drittliv. 

Anonymkode: a3b22...a68

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nå din mening, uansett hvor ignorant du er om folks situasjoner og valg. Åpenbart har du ikke gått på livets skole lenge enda. Man blir ikke en mindreverdig person bare fordi man tilbringer studietiden sin i kollektiv, ung eller gammel. 

Jeg får vel innrømme jeg var litt kjapp i avtrekkeren, kommer ikke fram i HI om temaet inkluderer studenter eller ikke, for der har man egentlig ikke så få valg når man sliter med økonomien. Men det spiller egentlig ingen rolle, det er  et individuelt valg hvordan man velger å bo.

Hvorfor skulle jeg betale 8-10000 i månedsleie når jeg nå betaler mindre enn halvparten og bor på gåavstand til alle steder? Det er lov å bruke huet vettu, men det konseptet er du visst åpenbart ikke kjent med. ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg personlig ville ikke ha bodd i kollektiv, men det ville jeg ikke når jeg var 20 heller. Kan bo med en kjæreste, men vil ikke bo med andre. 

Om du trives i kollektivet er jo det det beste. Du får spart penger og kan kjøpe ditt eget. Jeg misunner den. Hva andre mener om saken er jo et fett. Du velger det som (i mine ører) høres mest fornuftig ut. 

Jeg har ei venninne som fortsatt bor i kollektiv. Hun blir 30 i år, synes ikke det er noe rart med det. Har andre venner som har bodd i kollektiv til langt over 30, men nå har flyttet for seg selv. Ingenting rart med det heller.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner mange i 30 åra som bor i kollektiv.

Anonymkode: 05b54...72d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du mener det er mer verdt å bli sett på som normal enn å spare, så kan du alltids leie noe alene og betale 4000 mer per måned for å fremstå som normal. Se på det som en betalingstjeneste for å virke normal

Anonymkode: eb8aa...944

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès

Jeg kunne aldri bod i kollektiv.

Men har hørt om gifte par med barn som bor i kollektiv, det syns jeg er rarere enn at du gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...