Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For et par uker siden begynte jeg i ny jobb og har hatt ca 5 vakter + opplæring osv. Liker jobben i seg selv veldig godt, møtte så og si alle alle kollegaene og synes de er superhyggelige (utenom 1 som jeg kommer til). Føler jeg har lært en del allerede men er jo selvfølgelig veldig ny og tar inn all lærdom jeg bare kan få. De andre har vært veldig greie, alltid hjulpet meg når jeg har spurt om ting så det går fint. 

Men det er en mannlig kollega der som jeg finner ganske ubehagelig. Han er typ 25-30 år eldre enn meg, har jobbet i kjeden i kanskje 20 år og har selvsagt mye erfaring og vet hvordan ting fungerer, og det respekterer jeg. De siste vaktene har han vært på jobb har han også vært der og noen av situasjonene har blitt litt ubehagelige for meg. Hadde en kunde og gjorde en liten feil (ingen big deal og superlett å fikse) også sa han "ja det er bare å kjefte på henne, hehe" flere ganger til kundene, hadde også en annen kunde som skulle bytte noe og jeg spurte om hjelp fra kollegaen  og prøvde å forklare 10 ganger til han om situasjonen men han bare misforsto og ble sur/oppgitt fordi da "hadde jeg gjort feil" (enda det var han som misforsto?). Han sa også tydelig flere ganger etterpå at jeg hadde gjort feil og han måtte bruke såå langt tid på å rette opp på det. Er liksom som om alt jeg gjør er feil (selvom jeg har gjort ting rikitig og det har gått bra med kundene). Han står også veldig oppå meg, hvis han går bak meg så tar han meg liksom på hoftene og det er kanskje ikke ment som noe men jeg synes fortsatt det er ubehagelig. 

Dette er noen av situasjonene jeg har kommet oppi men han så langt. Jeg er veldig ny, det er masse å lære og derfor spør jeg også en del. Lar vanligvis ikke kommentarer gå inn på meg sånn men når man er ny så hjelper det liksom ikke på med ubehagelige situasjoner og føle at alt man gjør er feil.

Vet liksom ikke om det er så mye jeg får gjort med det? Har ikke tenkt til å slutte i jobben ellernoe men frister å ta vakter hvor han ikke er der samtidig. 

Anonymkode: 3950d...25b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville i den grad mulig, unngått å henvende meg til ham, hatt minst mulig m ham å gjøre - men det forsøker du sikkert allerede. 

Vet du noe om standingen hans hos sjefen eller de andre kollegene? Høres ut som en bitter type, og med mindre han er sjefens yndling, ville jeg sagt saklig og uten å vente på svar, sett ham i øynene om mulig, og sagt at "nei, nå tror jeg nesten du misforstår med vilje", og ikke ventet på noe svar (sånne folk har en tendens til å late som de ikke hører hva du sier eller på forklaringer generelt", eller "nå synes jeg du er urimelig, det er jo ikke riktig det du sier", og ikke ventet på noe svar.

Om fyren er sjefens yndling, noe han neppe er, ville jeg kanskje bitt tennene sammen en stund, og etterhvert loddet litt med andre om de opplevde disse sidene hos ham. Så ville jeg tatt det opp m sjefen i en medarbeidersamtale, nevne konkrete episoder og at du ikke var helt alene om disse erfaringene. Og foreslå at han fikk litt coaching. Det skaper jo ikke bare et dårlig arbeidsmiljø - det gir også kundene et dårlig inntrykk.

Anonymkode: 2857f...0a9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å ta en prat med arbeidsgiveren din, og forklare det du har skrevet her. En løsning er jo å kalle inn til en samtale mellom deg og gamlingen så dere får lagt kortene på bordet, uansett hvor lite fristende dette høres ut. Det blir for dumt å la en gammel fjert ødelegge et godt arbeidsmiljø for deg.

Anonymkode: e3ed4...e9f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reagerer mest på dette at han tar deg på hoftene. Høres nesten ut som trakassering. Jeg tåler ikke at folk kommer borti meg på den måten med hendene sine. Jeg hadde nok ropt og blitt forferdelig sint om noen gidder gjort det på meg. Uansett om det bare er, så vidt borti.  Bruker han hendene er det faktisk gjort med intensjon! Du bør snakke med sjefen din om denne personen og det du skriver i innlegget ditt.

Anonymkode: b409d...01b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du setter grenser og tar opp dårlig oppførsel, så enkelt er det. Folk behandler en som man lar seg behandle. Og dette med at han tar på deg utløser rett til selvforsvar. Slag med knyttet neve er på sin plass, og hadde det vært dama mi som hadde blitt utsatt for trakassering på arbeidsplassen hadde jeg slått han helseløs

Anonymkode: 792a5...291

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...