Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker å søke på høyere utdanning til neste år i byen som jeg nå bor i. Jeg blir 24 år dette året og vurderer om jeg skal bo hjemme hos foreldrene mine eller ikke om jeg skulle komme inn. Om jeg skulle bo hjemme tenker jeg ikke å ta opp lån hos lånekassen, men heller jobbe ved siden av studiene. Jeg tenker selvfølgelig betale husleie til foreldrene mine og ellers hjelpe til hjemme. Den største grunnen til at jeg tenker å bo hjemme hos foreldrene mine er for å spare opp penger til å kjøpe eget hus. Hva tenker dere om dette? Er det innafor eller er det på tide å flytte ut? 

Anonymkode: caf1c...c7c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er på tide å flytte ut, men det betyr ikke at det ikke er smart å bo hjemme for å spare opp penger mens du ikke har fast jobb. Men når det er sagt så er jeg for glad i å bo for meg selv til at jeg ville vurdert å flytte hjem igjen selv hvis jeg skulle begynt å studere på fulltid igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde dette, ville vært for dumt å ta opp hybelplass og betale dyrt i hjembyen. Hadde ikke hatt råd heller, uten å jobbe fullt ved siden av. Men var fornøyd med å få jobb før studiene var ferdige så jeg kunne flytte før planlagt. Ville nok ikke tatt 7-årsstudium og bodd hjemme. 

Anonymkode: 6771b...000

AnonymBruker
Skrevet

To av mine venner gjorde dette. Den ene av dem er lektor nå. De var henholdsvis 28 og 29 når de flyttet ut. Hehe. :) Ble folk av dem også. :)

Anonymkode: 857c6...636

Skrevet (endret)

Selv om jeg ser den økonomiske fordelen ved å fortsette å bo hos foreldrene, så mener jeg det er på tide å flytte ut når man er blitt såpass gammel. 

Endret av Cata
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Joda, men jeg ville kanskje bodd første året hjemme og deretter lett etter hybel eller kollektiv :) Vet ikke hvor vidt du har/ser etter kjæreste eller er mye ute på byen, men man vokser veldig mye på å flytte ut for seg selv. 
Ellers er det jo en flott måte å spare på, men jeg tror ikke at det er normalt å kjøpe seg hus med en gang man flytter ut. Høres bare rart ut. 

Anonymkode: 9af66...819

Skrevet

Jeg ble ferdig med utdanningen min i fjord sommer, har bodd hjemme i snart 1 år for å spare penger (jeg jobber). Hjelper til hjemme med regninger, mat og slikt. Er 24 :-) Flytter ut etter sommeren.

Gjest puttee
Skrevet

Selv om det kan være trangt økonomisk i perioder å leie mens man er student, er jeg sjeleglad for å ikke bo hjemme hos foreldrene mine. Friheten det gir med å bo alene og kunne gjøre akkurat det man vil, når man vil veier godt opp for det økonomiske. Man får nok en mye morsommere studietid også om man ikke bor sammen med foreldrene :) Det sosiale med å studere er veldig viktig, for meg i allefall :) 

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, LoneWolf skrev:

Det er på tide å flytte ut, men det betyr ikke at det ikke er smart å bo hjemme for å spare opp penger mens du ikke har fast jobb. Men når det er sagt så er jeg for glad i å bo for meg selv til at jeg ville vurdert å flytte hjem igjen selv hvis jeg skulle begynt å studere på fulltid igjen.

Jeg har bodd alene før og jeg tror det er noe av det vanskeligste jeg har gjort. Men jeg innser selvfølgelig at jeg burde flytte ut fra foreldrene mine i løpet av de neste kommende årene.

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjorde dette, ville vært for dumt å ta opp hybelplass og betale dyrt i hjembyen. Hadde ikke hatt råd heller, uten å jobbe fullt ved siden av. Men var fornøyd med å få jobb før studiene var ferdige så jeg kunne flytte før planlagt. Ville nok ikke tatt 7-årsstudium og bodd hjemme. 

Anonymkode: 6771b...000

Det er dette jeg også tenker på. Det å leie her i byen er dyrt og jeg måtte ha jobbet mye mer ved siden av studiene for å få råd enn om jeg bor hjemme hos foreldrene mine. Jeg skal ta bachelor så blir ikke mer enn 3 år.

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, men jeg ville kanskje bodd første året hjemme og deretter lett etter hybel eller kollektiv :) Vet ikke hvor vidt du har/ser etter kjæreste eller er mye ute på byen, men man vokser veldig mye på å flytte ut for seg selv. 
Ellers er det jo en flott måte å spare på, men jeg tror ikke at det er normalt å kjøpe seg hus med en gang man flytter ut. Høres bare rart ut. 

Anonymkode: 9af66...819

Jeg verken har eller ser etter kjæreste. Er aldri ute på byen heller. Jeg tenker at om jeg bor hjemme i de 3 årene jeg studerer har jeg muligens råd til å kjøpe meg hus når jeg flytter ut og det er jo mye smartere økonomisk.

19 minutter siden, puttee skrev:

Selv om det kan være trangt økonomisk i perioder å leie mens man er student, er jeg sjeleglad for å ikke bo hjemme hos foreldrene mine. Friheten det gir med å bo alene og kunne gjøre akkurat det man vil, når man vil veier godt opp for det økonomiske. Man får nok en mye morsommere studietid også om man ikke bor sammen med foreldrene :) Det sosiale med å studere er veldig viktig, for meg i allefall :) 

Ja, du har egentlig et godt poeng der, men er fortsatt litt usikker.

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

To av mine venner gjorde dette. Den ene av dem er lektor nå. De var henholdsvis 28 og 29 når de flyttet ut. Hehe. :) Ble folk av dem også. :)

Anonymkode: 857c6...636

Det ble sikkert folk av dem, men hva med foreldrene? Jeg ville IKKE vært interessert i å ha barna mine boende hos meg til de er nesten 30! Herregud :P hvis de kom og sa at de ville bo hjemme under høyere utdanning måtte jeg rett og slett sagt nei og bedt dem flytte ut... Men hvordan sier man det? Sikkert mange foreldre som tenker det samme men ikke klarer å si det til barna som aldri flytter :ler:

Ts, at du ønsker å spare til bolig er strengt tatt ikke foreldrene dine sitt ansvar. De har sikkert lyst på tid for seg selv og prioritere sine egne liv nå. 

Anonymkode: da7d4...5a0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker å søke på høyere utdanning til neste år i byen som jeg nå bor i. Jeg blir 24 år dette året og vurderer om jeg skal bo hjemme hos foreldrene mine eller ikke om jeg skulle komme inn. Om jeg skulle bo hjemme tenker jeg ikke å ta opp lån hos lånekassen, men heller jobbe ved siden av studiene. Jeg tenker selvfølgelig betale husleie til foreldrene mine og ellers hjelpe til hjemme. Den største grunnen til at jeg tenker å bo hjemme hos foreldrene mine er for å spare opp penger til å kjøpe eget hus. Hva tenker dere om dette? Er det innafor eller er det på tide å flytte ut? 

Du bør jo ta fullt studielån uansett og spare de pengene. Gunstigere lånebetingelser finnes nesten ikke. 

Anonymkode: 82dfc...8ba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingenting som heter "på tide å flytte ut". Hvis du vil bo hjemme hos foreldrene dine, og de også synes det er greit, så ser jeg ikke hvorfor dette skulle være et problem. Det er dyrt å bo alene også, så det er lurt av deg å bo hjemme hvis du har muligheten.

Du vil heller ikke ha krav på lån eller stipend fra lånekassen hvis du bor hjemme hos foreldrene dine.

Anonymkode: fba81...c63

• Liker 1
Gjest Peanut
Skrevet

Jeg gjorde det da jeg studerte. Faren min sa at han synes det er "høl i hue" å flytte til et annet sted i Oslo når man bor 20 minutter unna UiO (gåavstand), og huset er stort nok. Så jeg bodde hjemme og sparte penger. 

Skrevet

Nå flyttet jeg til en annen by for å studere, men kan ikke se for meg at jeg ville blitt værende hjemme uansett. Jeg kan selvfølgelig forstå det økonomiske, men jeg vokste så enormt som person på å flytte ut og klare meg selv. Studielån er jo noe mange har og lever godt med, og en pris jeg syns det er verdt å betale for de erfaringene jeg fikk. Tror jeg hadde følt det som litt hemmende om mine foreldre skulle hatt så mye innsyn i privatlivet mitt som de får når man bor sammen i noen av de årene man "finner seg selv" mest.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke ønsket å bo hjemme så lenge. 

Anonymkode: 51100...4ce

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 20 år og bor hjemme (litt yngre enn  deg da) jeg går nå andre året på ingeniørutdanning. Jeg tar opp fult studielån og sparer ALT. i tillegg jobber jeg vedsiden av og, de pengen jeg tjener der går til forbruk og BSU. Skal flytte til en annen by når jeg starter på master, men det har vært en økonomisk gullgruve å bodd hjemme i disse to årene. Jeg vet ikke om jeg ville bodd hos foreldrene mine når jeg blir 24, men akkurat nå går det greit

Anonymkode: 3d83f...791

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 22 år og bor hjemme nå mens jeg studerer. Dog på grunn av problemer med psykisk helse, ikke av økonomiske årsaker. De årene jeg har bodd her har jeg tatt opp fullt studielån, så nå etter endt utdanning sitter jeg igjen med 300 000 kr på sparekontoen. Hva enn du gjør: ta opp studielån! Om du ikke vil ha fullt lån kan du bare ta opp litt. Det er så utrolig lite smart å ikke gjøre det. Nå som jeg skal begynne på master er planen å flytte ut, og jeg må si jeg er rimelig lei av å bo hjemme. De pengene jeg har spart (altså hele studielånet) kan jeg nå bruke som egenkapital for å komme meg inn på boligmarkedet. Jeg vil egentlig ikke anbefale deg å bo hjemme når du er 24 år, for det er på tide å klare seg selv. Men jeg forstår at det virker fristende (og det kan være andre årsaker bak slik som det er for meg). Hvis du likevel velger å bo hjemme anbefaler jeg på det sterkeste å ta opp studielån.

Anonymkode: a79f3...29b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...