AnonymBruker Skrevet 7. mai 2017 #1 Skrevet 7. mai 2017 Har dere noen "liste"? Jeg er tante og fadder til en jente som konfirmeres, men hun har også søsken - som jeg ikke er fadder til. De bor nært og jeg har aldri gjort forskjell i gaver ellers, men bør jeg det nå når det er konfirmasjon? F.eks. at jeg gir 1500 til henne, og 1200 til søskenene når det er deres tur, siden jeg ikke er fadder? Eller bør jeg gi like mye til alle? Og er 1500 for mye? Hva med venninners barn... En venninne av meg har konfirmant neste år, dette er en venninne jeg fikk kontakt med igjen på facebook for noen få år siden, det var mange år siden sist vi så hverandre. Jeg har aldri møtt hennes barn og hun har aldri møtt mine. Er det forventet at jeg sender gave til hennes barn med konfirmasjon - jeg føler liksom det er litt feil siden jeg aldri har møtt hennes barn og ikke snakker vi så ofte heller, det blir av og til en chat på facebook. I hjembyen er hun kanskje maks en gang i året, og da rekker vi bare et cafebesøk. Da har hun ikke med barna heller. Og OM jeg skulle gi - hvor mye ville det blitt forventet tror dere¨? Jeg er ikke invitert, og tviler på jeg blir det og. Anonymkode: 6abfe...3f4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2017 #2 Skrevet 7. mai 2017 Gi etter ønske og evne. Det er heldigvis sjelden man får en liste over "forventet" nivå, som vi så i en annen tråd. Jeg tror jeg ville gitt like mye til alle tre søsken, prisene går jo også litt opp til det er deres tur. Synes 1500 er mer enn rikelig. Anonymkode: 1e388...3a3 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2017 #3 Skrevet 7. mai 2017 Gi det samme til tantebarna. Jeg synes 1000 holder. Personlig gir jeg heller gaver. Til Facebook- og kafevenninners barn ville jeg ikke gitt. Anonymkode: f1433...505 4
Gjest Cicero Skrevet 7. mai 2017 #4 Skrevet 7. mai 2017 Gi det samme til alle søsknene. Og hva som er vanlig å gi varierer da veldig fra familie til familie og person til person. Jeg skal i konfirmasjon til niesen min, og hun får gave til rundt tusenlappen. Synes det er rikelig.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2017 #5 Skrevet 7. mai 2017 Flaut at gjerrige folk sier ja til invitasjoner som konfirmasjon. Bli heller hjemme og finn på en unnskylding hvis du ikke unner konfirmanten en tusenlapp. En konfirmant vil ha penger -- ikke gaver. Anonymkode: 96b69...872
Franord Skrevet 7. mai 2017 #6 Skrevet 7. mai 2017 (endret) Jeg gir 1000 kr til mine fadderbarn, enten penger eler gave til denne verdien. Hadde jeg vært både tante og fadder hadde det kanskje blitt litt ekstra, eks 1200,- Ved mer perifere forhold, altså venners barn eller tremenninger, gir jeg 300-400 kr. Til tantebarn ville jeg også gitt 1000 kr. Men folks økonomi er forskjellig, noen vil og kan gi mer, og noen mindre. Endret 7. mai 2017 av Franord
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2017 #7 Skrevet 7. mai 2017 Du gir så mye som du synes du har råd til. Vi har gitt 1000 til de vi er faddere på, og 800 til de andre niesene og nevøene våre. Til venners barn og naboer gir vi 200. Vi har grei inntekt, men når våre søsken til sammen har klart å produsere rundt 20 unger sier det seg selv at vi må begrense beløpet litt (vi har ikke barn selv, så vi "får det ikke tilbake"). Anonymkode: 25d12...cfc 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2017 #8 Skrevet 7. mai 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flaut at gjerrige folk sier ja til invitasjoner som konfirmasjon. Bli heller hjemme og finn på en unnskylding hvis du ikke unner konfirmanten en tusenlapp. En konfirmant vil ha penger -- ikke gaver. Anonymkode: 96b69...872 Hvem snakker du til? Anonymkode: 1e388...3a3 1
Ulrikke Skrevet 7. mai 2017 #9 Skrevet 7. mai 2017 Her ligger vi på tusenlappen til nevøer (har ikke nieser ) Har gitt det samme uansett om man er fadder eller ei. 1
FantasDick Skrevet 7. mai 2017 #10 Skrevet 7. mai 2017 Jeg er ikke fadder på flere konfirmanter, så vet ikke helt, men ville kanskje gitt litt mer til fadderbarn. Tantebarn får 1500,-. Barna til perifere venner og naboer får 200,-. 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #11 Skrevet 8. mai 2017 Tantebarn får mer enn fadderbarn, om ikke tantebarna også er fadderbarn. Tantebarn -> 1000-1500 kr Fadderbarn -> 500-1000 kr. Anonymkode: 74fc8...c55 2
strawberry Skrevet 8. mai 2017 #12 Skrevet 8. mai 2017 Ser flere skriver at de vil gi gaver istedenfor penger. Selv fikk jeg mange hjertesmykker med tanter o.l. Har aldri brukt smykkene, og ville mye heller hatt penger. De pengene jeg fikk brukte jeg blant annet på å kjøpe slalomski, som jeg har hatt mye mer glede av enn hjertesmykker som ligger i et smykkeskrin. Så om man absolutt skal gi en ting istedenfor penger, så gi noe som passer til den du gir gave til, og som kan brukes. 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #13 Skrevet 8. mai 2017 Jeg ville ikke gitt mer til et tantebarn bare fordi du er fadder. Jeg ville gitt det samme til alle tantebarn, fadder eller ei. Jeg synes ikke du er pliktig å gi gave til venninners barn, som du ikke en gang har møtt. Det tror jeg ikke er vanlig, det var ihvertfall ikke det for 15 år siden da jeg var konfirmant. Jeg fikk et kort fra et par av min mors venninner, men det var venninner hun hadde kjent hele livet. Jeg var i konfirmasjon i helgen, til min manns niese. Vi ga 1500, og da var vi tydeligvis veldig sjenerøse. De andre tantene/onklene ga alt fra 500-1000. Anonymkode: 12789...3ba 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #14 Skrevet 8. mai 2017 2 minutter siden, strawberry skrev: Ser flere skriver at de vil gi gaver istedenfor penger. Selv fikk jeg mange hjertesmykker med tanter o.l. Har aldri brukt smykkene, og ville mye heller hatt penger. De pengene jeg fikk brukte jeg blant annet på å kjøpe slalomski, som jeg har hatt mye mer glede av enn hjertesmykker som ligger i et smykkeskrin. Så om man absolutt skal gi en ting istedenfor penger, så gi noe som passer til den du gir gave til, og som kan brukes. Veldig enig med dette. Jeg synes det er veldig urettferdig at jenter ofte får smykker til konfirmasjonen, mens gutta får penger eller tekonologi. Jeg har aldri vært en pynte-jente, og bruker aldri smykker. Jeg fikk 5-6 smykker til konfirmasjonen, som aldri har blitt brukt. Ville veldig mye heller hatt penger. Anonymkode: 12789...3ba
ekkoet Skrevet 8. mai 2017 #15 Skrevet 8. mai 2017 Gi det samme til alle søsken. Det er 14 år siden du var fadder og barna har antakeligvis ingen forhold til dette. Jeg var fadder til 1 av min søsters barn, har ikke engang vurdert å gi forskjellig. Satt på spissen: Tenk så kjedelig å tilfeldigvis ha fått den"fattige" onkelen som fadder, mens den "rike" onkelen gir mer til sitt eget fadderbarn. 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #16 Skrevet 8. mai 2017 Vi hadde konfirmasjon i går, og her fikk h#n fra 1500-2000 fra onkler/tanter, 1500 fra stetante. Fra venner/bekjente av familien og naboer lå det fra 300-500 (stort sett 500)kr. Anonymkode: 42fc4...1ed
Sirivendelin Skrevet 8. mai 2017 #17 Skrevet 8. mai 2017 Vi ga samme sum penger til alle tantebarn, men hun vi er fadder til fikk i tillegg en liten gave. 1
Millimani Skrevet 8. mai 2017 #18 Skrevet 8. mai 2017 På 7.5.2017 den 14.26, AnonymBruker skrev: Har dere noen "liste"? Jeg er tante og fadder til en jente som konfirmeres, men hun har også søsken - som jeg ikke er fadder til. De bor nært og jeg har aldri gjort forskjell i gaver ellers, men bør jeg det nå når det er konfirmasjon? F.eks. at jeg gir 1500 til henne, og 1200 til søskenene når det er deres tur, siden jeg ikke er fadder? Eller bør jeg gi like mye til alle? Og er 1500 for mye? Hva med venninners barn... En venninne av meg har konfirmant neste år, dette er en venninne jeg fikk kontakt med igjen på facebook for noen få år siden, det var mange år siden sist vi så hverandre. Jeg har aldri møtt hennes barn og hun har aldri møtt mine. Er det forventet at jeg sender gave til hennes barn med konfirmasjon - jeg føler liksom det er litt feil siden jeg aldri har møtt hennes barn og ikke snakker vi så ofte heller, det blir av og til en chat på facebook. I hjembyen er hun kanskje maks en gang i året, og da rekker vi bare et cafebesøk. Da har hun ikke med barna heller. Og OM jeg skulle gi - hvor mye ville det blitt forventet tror dere¨? Jeg er ikke invitert, og tviler på jeg blir det og. Anonymkode: 6abfe...3f4 Det at du er fadder trenger ikke ha noen betydning for gaven, den kan være "samlet". Det ville vært rart og dumt å gi de yngre søsknene mindre penger enn du gir det eldste. Veldig rart. Husk at penger vokser i verdi...jeg fikk 700 kr av tante og onkel, søster konfirmert året etter meg fikk 800 kr, og søster enda flere år etter fikk 1000 kr. Våre "perifere" søskenbarn ga meg 400 kr, min eldste lillesøster 500 kr, og min yngste søster et armbånd i tillegg til 500 kr. Ang din venninnes barn som du nevner i ditt andre avsnitt; hva med å spørre din venninne hva hun mener? Det trenger ikke være "flaut" å spørre om det. Så kan dere bli enige om hvor mye du evt gir, og at hun gir det samme til dine barn. Eller bestemme dere for å ikke gi gaver eller penger. På 7.5.2017 den 19.35, AnonymBruker skrev: Flaut at gjerrige folk sier ja til invitasjoner som konfirmasjon. Bli heller hjemme og finn på en unnskylding hvis du ikke unner konfirmanten en tusenlapp. En konfirmant vil ha penger -- ikke gaver. Anonymkode: 96b69...872 Hvor får du det fra? I flere tilfeller går det an å bytte gavene, men man kan også gi et gavekort på en bestemt butikk eller kjøpesenter. Bare man stoler på at konfirmanten bruker det på noe fornuftig som f.eks. fjellsko, bestikk, smykker, sofaputer, digitalkamera o.l. Ting som er fornuftige og som man har nytte og glede av senere i livet. Ikke sløse bort gavekortet på styling-produkter og stearinlys f.eks. ... 8 timer siden, strawberry skrev: Ser flere skriver at de vil gi gaver istedenfor penger. Selv fikk jeg mange hjertesmykker med tanter o.l. Har aldri brukt smykkene, og ville mye heller hatt penger. De pengene jeg fikk brukte jeg blant annet på å kjøpe slalomski, som jeg har hatt mye mer glede av enn hjertesmykker som ligger i et smykkeskrin. Så om man absolutt skal gi en ting istedenfor penger, så gi noe som passer til den du gir gave til, og som kan brukes. Gavekort er tingen da Eller i det minste spørre konfirmanten hva h*n ønsker seg. Svaret vil nok være at de ønsker seg penger, men det går an å ønske seg andre ting også. Som f.eks. fjellsko, digitalkamera, bestikk, smykkeskrin, sofaputer, penger øremerket lappen eller studier, gavekort på f.eks. Steen&Strøm..., bare bruke det på noe fornuftig som det jeg nettopp har nevnt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå