Gå til innhold

Gruer meg til 17 mai

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker vanligvis 17 mai, gikk i korsp som ung, og er glad i 17 mai-tog. Så i mange år nå har både datteren min og jeg gledet oss til hun skulle begynne på skolen, og gå i det storte barnetoget i Oslo.

Vel, i år er dagen her... Min datter gleder seg veldig, og jeg har ikke hatt hjerte til å knuse drømmen hennes. Men saken er at jeg er livredd!! Faren for terror er mye større enn noen gang, og uansett skal det vel ikke mer enn en kinaputt e.l til før folk får pannik. Noe som er like farlig som terror i seg selv....

Snakket med en mor i FAU i dag, og hun sa at det var overaskende få fra vår klasse som skulle gå i toget i år. Er jeg så uansvarlig??? Burde jeg gjøre som de andre å ikke la hanne få lov??

Jeg kommer jo ALDRI ALDRI ALDRI til å kunne tilgi meg selv. hvis det skjer noe med henne.

Synes dette er så vannskelig, Da dette er noe hun har gledet seg til, og jeg vil jo ikke overføre min frykt til henne. Samtidig som konsekvensene av å la henne gå, kan bli fatale....

Hva tenker dere andre som har tankt å la barna gå i toget? Håper noen har noen betryggende ord å komme med, for dissee tankene har plaget meg en stund allerede.

Anonymkode: 41e9f...029

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Terrorfrykten er ekstremt overdrevent og veldig irrasjonell. Det er mye større sjanse for at du blir påkjørt på vei ned til butikken i morgen enn at du blir offer for terror. Så skal du tenke rasjonelt på fare så bør du ALDRI, ALDRI kjøre bil med jenta di. Det er mye farligere enn noen terror med mye større sjanse for at noe vil skje.

Gir man etter for den irrasjonelle hypen om terror, så kan man bare pakke seg inn og gi opp.

Anonymkode: 4dd2b...58c

• Liker 22
Skrevet (endret)

Når du sier du ikke kunne tilgitt deg selv om det hendte noe med ungen din. Kan du tilgi deg selv om ungen din ikke får leve ut barndommen fordi du skjermer henne mot absolutt alt?

Du kan jo nekte ungen din å fly, kjøre bil, osv Det finnes vel knapt dødsårsaker i Norge som er sjeldnere enn å dø i terror. Og hva med skolemassakre? Skal man nekte ungen å gå på skolen?

Også kan man jo si at de fleste ulykker skjer i hjemmet og hva står man igjen med da?

Endret av Gardermobanen
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

husk at det er mye farligere å bruke komfyr eller vaskemaskin, enn å oppholde seg i sentrum. 

Anonymkode: 598b7...9d9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi må ikke la terroren få lage frykt, det er jo akkurat det terroristene vil! 

Gå i tog og kos dere, ingen vet hva morgendagen bringer uansett :)

Anonymkode: f64e6...dff

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker vanligvis 17 mai, gikk i korsp som ung, og er glad i 17 mai-tog. Så i mange år nå har både datteren min og jeg gledet oss til hun skulle begynne på skolen, og gå i det storte barnetoget i Oslo.

Vel, i år er dagen her... Min datter gleder seg veldig, og jeg har ikke hatt hjerte til å knuse drømmen hennes. Men saken er at jeg er livredd!! Faren for terror er mye større enn noen gang, og uansett skal det vel ikke mer enn en kinaputt e.l til før folk får pannik. Noe som er like farlig som terror i seg selv....

Snakket med en mor i FAU i dag, og hun sa at det var overaskende få fra vår klasse som skulle gå i toget i år. Er jeg så uansvarlig??? Burde jeg gjøre som de andre å ikke la hanne få lov??

Jeg kommer jo ALDRI ALDRI ALDRI til å kunne tilgi meg selv. hvis det skjer noe med henne.

Synes dette er så vannskelig, Da dette er noe hun har gledet seg til, og jeg vil jo ikke overføre min frykt til henne. Samtidig som konsekvensene av å la henne gå, kan bli fatale....

Hva tenker dere andre som har tankt å la barna gå i toget? Håper noen har noen betryggende ord å komme med, for dissee tankene har plaget meg en stund allerede.

Jeg er som deg, tidligere musikant og kjenner blodet bruse på 17. mai. Det er den fineste dagen i året for meg, virkelig noe helt spesielt. Har selv en første klassing som skal gå i toget, ja, min skal gå i toget og jeg kjenner at det ikke bekymrer meg en smule. Eller jo, jeg bekymrer meg over at det vil være 25 grader og at han kan bli veldig tørst på den veien. Faren for terror henger rundt oss hele året, hver eneste dag. For noen år siden gikk en gal mann beherske på en sommerleir for barn midt på sommeren. Skal vi sperre oss inne i huset vårt og frykte det som kan skje til alle døgnets tider? Det sies jo at de fleste ulykker skjer i hjemmet, så er det egentlig trygt der og isåfall hvor skal vi sperre oss inne hvis vi ikke kan være hjemme?

Anonymkode: f80f4...f78

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi holder oss unna Oslo i år. 

Anonymkode: fbf8e...457

• Liker 1
Gjest Regn
Skrevet

Når vi lar oss skremme har de vunnet!

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Regn skrev:

Når vi lar oss skremme har de vunnet!

De vant den dagen vi slapp dem inn i landet.

Anonymkode: 342c9...ac0

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

husk at det er mye farligere å bruke komfyr eller vaskemaskin, enn å oppholde seg i sentrum. 

Anonymkode: 598b7...9d9

Er ikke sikkert trådstarter bruker vaskemaskin eller komfyr.

1 time siden, Gardermobanen skrev:

Du kan jo nekte ungen din å fly, kjøre bil, osv Det finnes vel knapt dødsårsaker i Norge som er sjeldnere enn å dø i terror. Og hva med skolemassakre? Skal man nekte ungen å gå på skolen?

Kanskje trådstarter ikke har bil og aldri drar på ferie. Og hva om barna til trådstarter allerede har hjemme skole?

Gjest Regn
Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De vant den dagen vi slapp dem inn i landet.

Anonymkode: 342c9...ac0

De vinner den dagen vi slutter å hjelpe og gjemmer oss av frykt!

Endret av Regn
AnonymBruker
Skrevet

Sjangsen for å havne i et terrorangrep er forsvinnende liten. Det å sette seg i en bil hver dag er mye farligere, men vi gjør det daglig og flere ganger om dagen likevel. Skal vi slutte å leve kunne vi like gjerne vært død.

Anonymkode: 922ce...e28

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du  tar henne med på bilferie og det skjer en ulykke, vil du  tilgi deg selv da? Kanskje ikke, men er det rasjonelt? Betyr det at du ikke kan ta sjansen på å ta henne med på ferie? Lar du henne gå på skolen, selv om det kanskje er biler på veien? Syns du evt det er uansvarlig av deg selv å la henne gå ut? 

Jeg blir skremt av en ting i år, og det er antallet tråder med dette emnet. De har virkelig klart å så frykten blant oss, og det er ille å se. 

Anonymkode: b5c5f...b8d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange gode svar. Og jeg håper virkelig dere har rett!!

Til alle dere som sammenligner dette med bilkøring: Vi har verken lappen eller bil, så akkurat den eventuelle risikoen, utsetter vi ikke barna for uansett, selv om det er av andre årsaker. Men jeg synes det er stor forskjell på ulykker og terror..

Jeg tror faktisk jeg hadde hatt lettere for å akseptere at barnet mitt døde i en ulykke, enn av at noen med viten og vilje har gått inn for å drepe i 17 mai toget, jeg med vilje har sendt henne i....

Det er ikke bare terror i seg selv jeg er redd for heller. Men jeg vil tro folk flest er litt mer på vakt i disse terrortider, og bryter det ut panikk i en så stor folkemengde vil jo ikke en 7 åring ha nubb sjans til å komme unna.

Men nei, vanligvis tenker jeg aldri på terror, og lite på mulige ulykker som kan skje, men akkurat i år, har jeg en vond følelse i magen, som jeg ikke pleier å ha.

TS

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til alle dere som sammenligner dette med bilkøring: Vi har verken lappen eller bil, så akkurat den eventuelle risikoen, utsetter vi ikke barna for uansett, selv om det er av andre årsaker. Men jeg synes det er stor forskjell på ulykker og terror..

TS

Mat, bading, bilkjøring osv. Alternativene er mange. :)

Anonymkode: f80f4...f78

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror faktisk jeg hadde hatt lettere for å akseptere at barnet mitt døde i en ulykke, enn av at noen med viten og vilje har gått inn for å drepe i 17 mai toget, jeg med vilje har sendt henne i....

Det er ikke bare terror i seg selv jeg er redd for heller. Men jeg vil tro folk flest er litt mer på vakt i disse terrortider, og bryter det ut panikk i en så stor folkemengde vil jo ikke en 7 åring ha nubb sjans til å komme unna.

Men nei, vanligvis tenker jeg aldri på terror, og lite på mulige ulykker som kan skje, men akkurat i år, har jeg en vond følelse i magen, som jeg ikke pleier å ha.

TS

Men skal du først frykte terror så kan den jo skje absolutt hvor som helst og når som helst. Minst sannsynlige er vel at det skjer der man frykter det mest. Den tryggeste tiden er gjerne rett etter et angrep, for da er sikkerheten større. Jeg synes faktisk myndighetene bidrar unødvendig til frykten, når de sier at nå er det større risiko for at det skjer noe her. Bare fordi det nettopp skjedde noe i Sverige. Det er da ingen erfaring som tilsier det? Derimot når det har gått en stund og folk aner fred og ingen fare så kan det skje. Men sjansen for å bli rammet av det er mikroskopisk liten. Det er ingen rasjonell frykt, kan sammenligne det med flyskrekk. Sjansen for å havne i en flyulykke er nesten null selv om man flyr hver dag hele livet. Men likevel er folk mye reddere for det enn for å sette flymaten i halsen eller krasje på vei til flyplassen. 

Anonymkode: b5c5f...b8d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel, stor folkemengde? Man trenger ikke tenke 17 mai. Hva med inne på en buss/trikk/t-bane i rusjtiden? Karl Johan/OsloCity/Byporten/kjøpesentre/Oslo S/Aker Brygge en fredag/lørdag? 

Anonymkode: 8c0e8...4af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også redd for dette. Var redd for terror 17.mai i fjor også, men i år er det mye verre. Hadde ikke barnet mitt skulle gått i toget, ville jeg reist på hytta med familien og feiret dagen i en liten fjellkommune og sett på det lokale barnetoget der.

Jeg kan jo ikke ta ifra barnet mitt gleden av å gå i skoletoget, men jeg gruer meg. Vi stikker i allefall fra byen så snart skoletoget er over.

Hadde det bare vært meg, ville jeg ikke latt frykten ta overhånd over fornuften. Men når det gjelder barna, er jeg ikke like rasjonell. :-(  jeg føler veldig på de groteske kontrastene - glade, pyntede barn som går i tog, og de blodbadene vi har sett i europeiske byer i det siste :-( Skuddsikre vester under barnebunaden... :-(

Anonymkode: 1a97b...0fc

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir som å holde barnet ditt hjemme fra en syden-tur fordi flyet kan styrte. Du bør kanskje holde barnet hjemme hver dag, fordi en terrorist kan angripe skolen?

Anonymkode: 0df22...17f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, QQbaby skrev:

Er ikke sikkert trådstarter bruker vaskemaskin eller komfyr.

Kanskje trådstarter ikke har bil og aldri drar på ferie. Og hva om barna til trådstarter allerede har hjemme skole?

I så måte bør noen sende en bekymringsmelding til Barnevernet!

Anonymkode: 0df22...17f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...