Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen dager siden fikk jeg brev i posten om at det er avholdt utleggsforretning på meg. Dette gjelder en over 10 år gammel sak. Namsmannen vil trekke 4500 kr pr måned til kravet er nedbetalt. Jeg fikk totalt sjokk. Jeg er uføretrygdet og har samboer. Den samme saken var opp til utleggsforretning for ca to år siden. Jeg hadde samme inntekt og samboer da også. Men da ble tesultatet intet til utlegg. Da jeg ringte namsmannen og spurte om akkurat dette, kunne ikke vedkommende svare  på det. Vedkommende var heller ikke villig til å gå ned i trekk. Dette mener jeg kun er vrangvilje. Jeg betaler gjerne det jeg skylder, men ikke en slik vannvittig sum. Det ville ta knekken på meg. Så er spørsmålet: hva i alle dager kan jeg gjøre? Har jeg noen rettigheter her? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du sier at du gjerne betaler det du skylder, hvorfor har du ikke da betalt gjelden din i løpet av 10år?

Når lønnstrekket er fastsatt er det ikke så mye du får gjort dessverre. 

Anonymkode: 39887...156

• Liker 5
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier at du gjerne betaler det du skylder, hvorfor har du ikke da betalt gjelden din i løpet av 10år?

Fordi den økonomiske situasjonen endret seg drastiskDet kan den gjøre for alle. Dette er ikke annet enn vrangvilje mener jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Det ER vrang vilje å ikke ville betale det du skylder på 10 år! Du kunne unngått en privat avbetalingsplan for lenge siden, da kunne du betalt det du har råd til pr mnd. Nå sier du ikke hva totalsummen er, men kan du låne dette beløpet i banken din, betale ned gjelden og så heller betale et månedlig avdrag til banken? Det å være ufør er ingen unnskyldning for å ikke gjøre opp sine forpliktelser, alvorlig talt. 

Anonymkode: 2ace4...f37

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Du har fått brev angående utleggstrekket før det ble foretatt? Hvorfor reagerte du ikke da?

Du har fått gjentatte krav fra inkassoselskapet før det gikk til utleggsforretning? Hvorfor reagerte du ikke da?

Du kunne når som helst i perioden mellom forrige utleggstrekk og dette ha kontaktet inkassoselskapet og laget en rimelig avtale om nedbetaling. Hvorfor gjorde du ikke det?

Det eneste alternativet nå er å sette seg inn i hvilke regler som gjelder for livsopphold og hva slags inntektsgrunnlag namsnammen har brukt for å beregne trekket. Stemmer disse?

Jeg har vært i samme situasjon og måtte bruke advokat for å få namsmannen til å jekke ned for høyt trekk. Da lærte jeg den dyre leksen at man må reagere og gjøre avtaler før det blir namstrekk slik at man unngår å betale i dyre dommer der det meste går til gebyr. At en økonomisk situasjon endrer seg betyr ikke at gjeld forsvinner. Det betyr bare at man må lage en annen og mer realistisk betalingsplan.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, OPIgirl skrev:

For noen dager siden fikk jeg brev i posten om at det er avholdt utleggsforretning på meg. Dette gjelder en over 10 år gammel sak. Namsmannen vil trekke 4500 kr pr måned til kravet er nedbetalt. Jeg fikk totalt sjokk. Jeg er uføretrygdet og har samboer. Den samme saken var opp til utleggsforretning for ca to år siden. Jeg hadde samme inntekt og samboer da også. Men da ble tesultatet intet til utlegg. Da jeg ringte namsmannen og spurte om akkurat dette, kunne ikke vedkommende svare  på det. Vedkommende var heller ikke villig til å gå ned i trekk. Dette mener jeg kun er vrangvilje. Jeg betaler gjerne det jeg skylder, men ikke en slik vannvittig sum. Det ville ta knekken på meg. Så er spørsmålet: hva i alle dager kan jeg gjøre? Har jeg noen rettigheter her? 

Dine rettigheter er å reagere og å gjøre opp for deg til den eller de du skylder penger, ikke stikke hodet i sanden og håpe på at det går over. For å skylde noen penger går aldri over før du har tilbakebetalt alt og med renter og omkostninger. Namnsmannen vil og puste deg i nakken helt til siste krone er betalt tilbake. 

Anonymkode: 093f7...c34

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er feil. Kontakt namsmannen og forklar situasjonen. Dersom trekket går utover livsoppholdet ditt vil det selvsagt kunne justeres ned, det eneste man behøver å gjøre er å legge dokumentasjon på bordet, de fleste namsmenn ønsker å hjelpe deg. Jeg har bodd med en gjeldsslave i mange år, og har til og med opplevd at hen har fått tilbake deler av første trekk, når det har blitt satt for høyt. 

Anonymkode: 2fc7a...2f3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, OPIgirl skrev:

Du skal kunne sitte igjen med penger til din andel av husleie og kr 7.018 til livsopphold. Gjør du det? Hvis ikke må du sende inn dok. på inntekten din og utgiften til de som trekker deg, de kan ikke trekke så du har mindre igjen enn dette  :)

Anonymkode: cc5b8...775

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er feil. Kontakt namsmannen og forklar situasjonen. Dersom trekket går utover livsoppholdet ditt vil det selvsagt kunne justeres ned, det eneste man behøver å gjøre er å legge dokumentasjon på bordet, de fleste namsmenn ønsker å hjelpe deg. Jeg har bodd med en gjeldsslave i mange år, og har til og med opplevd at hen har fått tilbake deler av første trekk, når det har blitt satt for høyt. 

Anonymkode: 2fc7a...2f3

Og jeg måtte bruke advokat fordi den daværende namsmannen hadde fått noen vrangforestillinger i hodet og ikke tatt hensyn til min inntekt. Da advokat presenterte reell inntekt fikk jeg satt ned namstrekket - eneste forskjell var at advokat skrev brevet og ikke jeg. Jeg anbefaler derfor på det sterkeste at man gjør sine forhandlinger før trekket går til nasmannen.

Skrevet
5 timer siden, OPIgirl skrev:

Så er spørsmålet: hva i alle dager kan jeg gjøre? Har jeg noen rettigheter her? 

Du kan klage til tingretten. 

"§ 7-26.Klage

Når det er tatt utleggspant, kan klage til tingretten etter § 5-16 settes fram så lenge tvangsdekning ikke er begjært. Når det er tatt utleggstrekk, kan klage settes fram så lenge trekkperioden ikke er utløpt. Partene kan likevel ikke klage over valg av utleggsgjenstand senere enn en måned etter at de ble underrettet om utlegget."

En slik klage koster 1 x rettsgebyret: kr 1 049.

AnonymBruker
Skrevet

At TS burde gjort ditt eller datt for lenge siden kan dere ikke uttale dere om, om dere ikke vet hvilken økonomi eller situasjon vedkommende er i. Det du har rett på er å beholde ca 7000 kr i livsopphold om du er samboer/gift. I tillegg har du krav på å beholde halvparten av utgifter for barnepass som SFO/barnehage. Den andre halvparten er å regne som fars del å betale. Du får beholde fullt opp, om du har egne barn og 100% omsorg.

Videre har du krav på å beholde til husleie/boliglån, men her også bare halvparten, om du har samboer.

Har selv vært borti situasjonen, der namsmannen har lagt inn trekk på altfor mye. En gang pga de trodde jeg hadde mye mer i inntekt enn jeg hadde, og de hadde vært sløv med å sjekke dette.

Når dette først skjer, at de trekker deg for mye og du sitter igjen med mindre enn det du har krav på å beholde er det lite du kan gjøre om ikke du oppdager dette tidlig og kontaktet namsmannen før månedsskiftet. Det er nemlig for sent å gjøre noe med det da, pga det ligger i systemet til NAV og går automatisk til utbetaling til kreditor den 1 hver måned. Oppdager du det tidlig, kontakt namsmann, slik at de kan justere/omgjøre trekket og sende nye opplysninger til NAV/arbeidsgiver eller hvem som betaler lønnen. Er du for sen, betaler ikke namsmann tilbake disse pengene uansett, men kreditor kan gjøre det (de gjorde det til meg)om du kontakter dem og får namsmann/arbeidsgiver/nav til å bekrefte hva du egentlig skal bli trukket, om noe i det hele tatt. Namsmannen viser som regel liten interesse og vilje til å stresse med dette, da det tross alt er penger du skylder. Om du går på sismo sine sider, kan du se hva du har krav på å beholde og det er disse normene namsmannen bruker også når de legger inn trekk. Tar de likevel for mye, kan du sende inn en klage til tingretten, men dette koster ca 700 kr. Det beste rådet er å alltid fylle ut skjemaet namsmann sender deg noen uker før utleggsforretning, selv om alle opplysninger er som sist.

Anonymkode: 0b20b...962

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...