Gå til innhold

Råd til å slutte med hasj?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har røyket nesten hver eneste dag i snart to år.. Men nå SKAL jeg slutte! 

Jeg er en 19 år gammel jente og bor i lag med kjæresten min (som også røyker). Har holdt meg uten i 1 dag nå, men det går egentlig helt j*vlig. Klarer ikke sove, tenker bare på rusen .. Vi brukte som oftest å røyke fra klokken 18 og utover kvelden, men pengene strekker ikke til lenger..Vi er studenter å trenger pengene til andre ting. 

Grunne til at jeg røyker er fordi jeg har hatt en "vanskelig" barndomm og sliter med sosial angst. Ikke at det er en god grunn, men det er min grunn. 

Noen med erfaringer? Eller noen råd/tips? (Alt hjelper, Hehe) 

Anonymkode: 8a62e...400

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Helsenorge har en del tips om slutting med røyking.

https://helsenorge.no/rus-og-avhengighet/snus-og-roykeslutt

De har også en røykesluttapp kalt Slutta. Du kan kanskje prøve den.

https://helsenorge.no/rus-og-avhengighet/snus-og-roykeslutt/fa-hjelp-til-a-slutte-med-app-chat-og-pa-nett

Disse sidene er hovedsaklig laget for avvenning av tobakk men jeg regner med det fungerer på hasj også.

Endret av Eiliv
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst - ikke spør om slikt på kg. Det er en god del legaliseringstilhengere her som kommer til å fortelle deg at det ikke egentlig er hasjen som er problemet, og kanskje til og med fraråde deg å slutte.

Hvis du føler at dette er blitt et problem, så ER det et problem. Hvis du, som du sier, har brukt dette for å distansere deg fra sosial angst og ennvanskelig barndom, indikerer jo det at du må gjøre noe med disse underliggende årsakene til at du tyr til rus. Fastlegen din kan henvise deg til adekvat behandling, og du behøver ikke nødvendigvis si noe om hasj i den sammenhengen. Helsepersonell har taushetsplikt, så du risikerer ikke noe ved å fortelle om det uansett. Overfor en langvarig behandler bør du snakke om det, for det du beskriver høres ut som det kommer inn under diagnosekriteriene for en avhengighetslidelse, og da trenger du hjelp til å finnde mestringsstrategier for å slutte. Din partner bør også kutte ut forbruket - ellers vil du ha ubrukelig store fristelser rundt deg i hverdagen, som en uregulert impulskontroll neppe vil klare å motstå.

Husk at hasj kan forsterke angst og depresjoner ved langvarig og jevnlig bruk. Du har alt å vinne på kutte ut bruken. Hvis du ikke vil gå via legen din, finnes det flere prosjekter rundt om i landet som tar sikte på å hjelpe folk med problematisk forhold til hasj. Hvis du ringer til rustelefonen - gratis og anonymt på 08588 - kan de sette deg i kontakt med det tiltaket som er nærmest deg geografisk.

Anonymkode: 3852d...5f6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Eiliv skrev:

Helsenorge har en del tips om slutting med røyking.

https://helsenorge.no/rus-og-avhengighet/snus-og-roykeslutt

De har også en røykesluttapp kalt Slutta. Du kan kanskje prøve den.

https://helsenorge.no/rus-og-avhengighet/snus-og-roykeslutt/fa-hjelp-til-a-slutte-med-app-chat-og-pa-nett

Disse sidene er hovedsaklig laget for avvenning av tobakk men jeg regner med det fungerer på hasj også.

Har hørt om den appen ja, men hadde glemt navnet på den, så tusen takk! 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har hørt om den appen ja, men hadde glemt navnet på den, så tusen takk! 

Bare hyggelig. :) 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Først og fremst - ikke spør om slikt på kg. Det er en god del legaliseringstilhengere her som kommer til å fortelle deg at det ikke egentlig er hasjen som er problemet, og kanskje til og med fraråde deg å slutte.

Hvis du føler at dette er blitt et problem, så ER det et problem. Hvis du, som du sier, har brukt dette for å distansere deg fra sosial angst og ennvanskelig barndom, indikerer jo det at du må gjøre noe med disse underliggende årsakene til at du tyr til rus. Fastlegen din kan henvise deg til adekvat behandling, og du behøver ikke nødvendigvis si noe om hasj i den sammenhengen. Helsepersonell har taushetsplikt, så du risikerer ikke noe ved å fortelle om det uansett. Overfor en langvarig behandler bør du snakke om det, for det du beskriver høres ut som det kommer inn under diagnosekriteriene for en avhengighetslidelse, og da trenger du hjelp til å finnde mestringsstrategier for å slutte. Din partner bør også kutte ut forbruket - ellers vil du ha ubrukelig store fristelser rundt deg i hverdagen, som en uregulert impulskontroll neppe vil klare å motstå.

Husk at hasj kan forsterke angst og depresjoner ved langvarig og jevnlig bruk. Du har alt å vinne på kutte ut bruken. Hvis du ikke vil gå via legen din, finnes det flere prosjekter rundt om i landet som tar sikte på å hjelpe folk med problematisk forhold til hasj. Hvis du ringer til rustelefonen - gratis og anonymt på 08588 - kan de sette deg i kontakt med det tiltaket som er nærmest deg geografisk.

Tusen takk for mange gode råd! 

Kjæresten holder også på å slutte nå (men tar d enklere enn meg..) 

Har vurdert som du forteller, å snakke med fastlegen min. Men er redd for at hun sender meg på urinprøver..  Har hun taushetsplikt om jeg forteller at jeg har røyket? 

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for mange gode råd! 

Kjæresten holder også på å slutte nå (men tar d enklere enn meg..) 

Har vurdert som du forteller, å snakke med fastlegen min. Men er redd for at hun sender meg på urinprøver..  Har hun taushetsplikt om jeg forteller at jeg har røyket? 

Legen din har taushetsplikt. De eneste unntakene er dersom du har omsorg for barn, eller du har førerkort. I sistnevnte tilfelle kan det vurderes om det skal meldes til biltilsynet.

Urinprøver er ikke farlige. Det er en hjelp til å holde sine impulser i sjakk, slik at du ikke spekulerer i å lure noen (egentlig deg selv) med å snike deg til litt røyking her og der. Alle som håndterer urinprøver har taushetsplikt. Urinprøver er i de fleste tilfeller et frivillig tiltak, og det kom en ny forskrift om dette som trådte i kraft i november i fjor, der frivillighet fra pasientens side er betydelig høyere betont enn før.

Alle behandlere har taushetsplikt. Hvis du ikke har lyst til å snakke med legen din om at du røyker, så be om psykologhenvisning på grunnlag av problemene du nevnte i hovedinnlegget. Da kan du heller snakke direkte med psykologen om dette (her er det også taushetsplikt), og om det er nødvendig med mer spesialisert behandling, kan dette formidles. Pass bare på at du gjør oppmerksom på at en eventuell epikrise til fastlegen kan inneholde informasjon om røykingen dersom du ikke gjør særlig oppmerksom på at du ikke har fortalt om det.

Selv om hasj er ulovlig, vil ingen i hjelpeapparatet varsle politi eller myndigheter. Der er taushetsplikten absolutt. Du risikerer ingen ting juridisk ved å søke hjelp.

Husk at du ønsker å slutte med hasj fordi du opplever det som et problem. Det betyr at eventuelle krav som stilles til deg for å opprettholde rusfrihet er der for din skyld, og ikke for at noen skal gjøre livet surt for deg. Det er lett å miste dette perspektivet underveis.

Det er veldig viktig at kjæresten din også slutter. Gjør han ikke det, vil enten forholdet eller rusfriheten ryke. Eventuelt begge deler.

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å slutte! Ja det er litt psykisk omstilling å ikke kunne bedøve seg med røykings, men det takler du. Lag en plan for hva du skal gjøre når de vanskelige tankene kommer og du bare vil flyke litt fra hverdagen. Gå tur? Lese bok? Meditere? Lage god og sunn mat? Livet blir mer spennende, klarere og ikke minst enklere når du er avvent. Ikke mere stress med å fikse røyk osv.. Så bare bestem deg her og nå, kjøp valeriana på apoteket, det hjelper mot søvnvansker som du kan få den første uka. Hasjabstinenser er mildt så du trenger ikke hele kjøret med helsevesenet osv. Det er så verdt det! Gled deg til en klar og nykter sommer. Hold deg litt unna de mest innrøyka vennene dine en stund, til suget slipper taket. Hilsen tidligere hasjrøyker som har slutta på egen hånd.

Anonymkode: e222d...dd3

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...