AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #1 Skrevet 6. mai 2017 Hei! Dette er noe jeg ganske nylig har begynt å tenke på, men jeg lurer litt på hvor forstyrret forhold jeg egentlig har til mat ... Jeg føler i grunn at jeg stort sett tenker på mat hele tiden. Jeg er normalvektig (øvre grenseland), og ønsker å gå ned ca 6 kg for å føle meg vel. Jeg har allerede klart å gå ned et par kg før dette, noe som gikk forholdsvis fint noen uker. Jeg spiste sunt og greit i ukedagene, og koste meg litt ekstra i helgene. Så ramlet jeg utpå ... Nå tenker jeg stort sett på mat hele tiden. Når samboer er bortreist, kan jeg bli helt vill når det gjelder matinnkjøp. Og jeg kan f.eks. planlegge dette fra mandag, dersom han skal være bort en helg. Tenker hva (stort sett usunt) jeg kan spise, og at om jeg føler det for ille, så skal jeg kaste opp igjen. Så det virker som om jeg har en slags helge-/fri-fra-samboer-bulimi? I ukedagene klarer jeg å begrense meg ganske bra, men kanskje kun fordi jeg har et eller annet spise-bonanza å se frem til. Jeg trener også jevnlig styrketrening. Jeg er rett og slett altfor opphengt i mat. Mat betyr altfor mye for meg! Jeg elsker deg, virkelig! Være seg burger på McDonalds eller gourmet. Kos for meg, det er mat. Dette kan da umulig være bra? Samtidig er jeg jo ikke overvektig, og har utover dette en sunn livsstil. Hvor ille er det? Skal jeg være redd for at det utvikler seg? Jeg stiller meg jo litt tvilende, siden dette er noe jeg skjuler for sambo. Eller er det noe som kan eksplodere i omfang dersom det f.eks. skulle bli slutt mellom oss? Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget. Kanskje jeg bare vil lufte noen tanker. Anonymkode: 77fb2...5c1 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #2 Skrevet 6. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hei! Dette er noe jeg ganske nylig har begynt å tenke på, men jeg lurer litt på hvor forstyrret forhold jeg egentlig har til mat ... Jeg føler i grunn at jeg stort sett tenker på mat hele tiden. Jeg er normalvektig (øvre grenseland), og ønsker å gå ned ca 6 kg for å føle meg vel. Jeg har allerede klart å gå ned et par kg før dette, noe som gikk forholdsvis fint noen uker. Jeg spiste sunt og greit i ukedagene, og koste meg litt ekstra i helgene. Så ramlet jeg utpå ... Nå tenker jeg stort sett på mat hele tiden. Når samboer er bortreist, kan jeg bli helt vill når det gjelder matinnkjøp. Og jeg kan f.eks. planlegge dette fra mandag, dersom han skal være bort en helg. Tenker hva (stort sett usunt) jeg kan spise, og at om jeg føler det for ille, så skal jeg kaste opp igjen. Så det virker som om jeg har en slags helge-/fri-fra-samboer-bulimi? I ukedagene klarer jeg å begrense meg ganske bra, men kanskje kun fordi jeg har et eller annet spise-bonanza å se frem til. Jeg trener også jevnlig styrketrening. Jeg er rett og slett altfor opphengt i mat. Mat betyr altfor mye for meg! Jeg elsker deg, virkelig! Være seg burger på McDonalds eller gourmet. Kos for meg, det er mat. Dette kan da umulig være bra? Samtidig er jeg jo ikke overvektig, og har utover dette en sunn livsstil. Hvor ille er det? Skal jeg være redd for at det utvikler seg? Jeg stiller meg jo litt tvilende, siden dette er noe jeg skjuler for sambo. Eller er det noe som kan eksplodere i omfang dersom det f.eks. skulle bli slutt mellom oss? Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget. Kanskje jeg bare vil lufte noen tanker. Anonymkode: 77fb2...5c1 Åpenbart, jeg elsker mat, ikke deg. Anonymkode: 77fb2...5c1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #3 Skrevet 6. mai 2017 Du har bulimi. Spiseforstyrrelser kan man ikke diskutere her inne. Anonymkode: be054...916 1
Pringle Skrevet 7. mai 2017 #4 Skrevet 7. mai 2017 Du kaster opp. Du kaster opp. Du har ikke et forstyrrret forhold til mat, du har en spiseforstyrrelse. Få time hos legen. 3
Cerasus Skrevet 7. mai 2017 #6 Skrevet 7. mai 2017 Du har nok et forhold til mat som i alle fall grenser til en spiseforstyrrelse. Jeg tror jeg ville pratet med fastlegen om det, hvis jeg var deg, og be om henvisning til noen som kan hjelpe, slik at dette ikke går helt over styr. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2017 #7 Skrevet 7. mai 2017 Hva tenker du selv når du leser innlegget ditt? Jeg tenker: Ja, du har et problem. Folk flest tenker ikke på mat hele tiden og kaster heller ikke opp hvis det blir for mye. Ville absolutt tatt kontakt med fastlgee. Hva som forårsaker dette spisemønsteret vet jeg ikke, det får en profesjonell vurdere. Anonymkode: 81b15...337 1
sofie777 Skrevet 7. mai 2017 #8 Skrevet 7. mai 2017 Kjære trådstarter, jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.Du kan også ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver. Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Håper du får hjelp til å bli frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå. Lykke til, sofie777, mod 1
Anbefalte innlegg