AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #1 Skrevet 6. mai 2017 For mange overvektige er nok mat forbundet med kos (og andre funksjoner mat strengt tatt ikke burde ha), for meg er det i alle fall sånn. Jeg er så vant til at jeg spiser noe godt på lørdagskveld, og ellers også. For hvis det var bare lørdagskveld så hadde det nok vært greit nok. Jeg prøver å slutte med det. Jeg har ikke godtestopp eller noke sånt, jeg kan spise is, og dessert og alt mulig jeg vil, men ikke i store mengder, og ikke hele tiden, slik det gjerne ble før. Men når man er så vant til at det å kose seg er forbundet med mat, så blir man litt sånn ... ja, hva gjør man ellers liksom? Jeg føler jo nå at livet mitt er fattig, fattig som har hatt mat som kos, når det helt sikkert er så mange andre ting som folk ellers pleier å kose seg med. Men som oftest på fredag og lørdagskveld har det vært ett eller annet sånn snop-aktig, både når jeg er ute på besøk hos andre, når jeg er hjemme alene, eller inviterer folk hit. Gode middager lager jeg fremdeles, og jeg er mer opptatt av god mat, men det er liksom ikke nødvendig med 500g smågodt etterpå liksom. Hva gjør dere når dere skal kose dere? Enten alene eller med andre? Anonymkode: 04398...968 1
Pringle Skrevet 6. mai 2017 #4 Skrevet 6. mai 2017 Hvis det er en pose potetgull eller 500 gram smågodt delt på en hel familie, er det kos. Jeg spiste alt alene, i ett jafs. Det var tvang. Mat kan være kos. Man kan kose seg uten mat også. Kos er bra. Tvang er ikke bra. 5
Simbyxor Skrevet 6. mai 2017 #5 Skrevet 6. mai 2017 Spiller et spill. Har en god samtale. Vet du, jeg synes mat er kos. Godteri er kos. Men kan ikke ete godteri, ingenting er tilpassa min kropp. Så går ikke. Så jeg sliter med det samme. Lørdagskvelden er liksom ikke den samme med et glass vann til filmen ass 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #7 Skrevet 6. mai 2017 12 minutter siden, Pringle skrev: Hvis det er en pose potetgull eller 500 gram smågodt delt på en hel familie, er det kos. Jeg spiste alt alene, i ett jafs. Det var tvang. Mat kan være kos. Man kan kose seg uten mat også. Kos er bra. Tvang er ikke bra. Som jeg skrev så sa jeg jo at jeg kan spise alt, og kose meg med is eller dessert, bare ikke store mengder eller hele tiden. Jeg syns f.eks nå når det har vært fint vær at det har vært deilig å spise en is i sola, eller når jeg var i bursdag å smake på den deilige kaken venninna mi serverte! Det er skikkelig kos, og det er kos jeg har lyst til og kommer til å unne meg. Jeg vil ikke fjerne søt og slik god mat helt fra livet mitt, jeg synes det er en naturlig del, bare man har balanse. Men nå var det ikke det jeg spurte om, jeg spurte hva annet enn mat! For når jeg tidligere liksom har "kost meg" med mat 7 dager i uka, så må man finne på noe annet nå. Jeg har hatt et usunt forhold til kosemat. Det jeg spør om er på hvilke andre måter enn med mat folk pleier å kose seg. Ikke hvorvidt man også kan kose seg med mat, for det er klart man kan. 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Drikker Anonymkode: 032e0...f06 Jeg burde kanskje presisert mat og drikke. Jeg ser ikke på det å drikke alkohol støtt og stadig som et godt alternativ. TS Anonymkode: 04398...968 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #9 Skrevet 6. mai 2017 Spiser helt vanlig mat og tar et glas vin eller noe sånt. Godteri blir jeg bare kvalm av. Anonymkode: c5661...435
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #10 Skrevet 6. mai 2017 Te :D Elsker te! Det er så koselig å drikke! Tar lang tid også, og etter te har jeg uansett ikke lyst på noe annet. Har bare suketter i teen så er ikke noe kalorier heller. Men gjør masse annet utenom mat som er kos også da Anonymkode: d9a3c...e3a 6
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #11 Skrevet 6. mai 2017 Ha seg ut og nyte naturen, spille spill, lese bok? Anonymkode: 06a2e...c61 3
Gjest Mattie16 Skrevet 6. mai 2017 #12 Skrevet 6. mai 2017 Drikker te, boblevann el alkoholfri øl. Av og til et glass vin. Lager sunn sjokolademousse med banan, avocado og kakaopulver. Før røykte jeg. Inne til og med. Fy søren som jeg savner det.. Da jeg var yngre og kun tenkte på meg selv. Det var tider.
Gjest Citronella Skrevet 6. mai 2017 #13 Skrevet 6. mai 2017 Driver med en kreativ hobby som er altoppslukende. Drikker darjeeling-te med melk. Spiller brettspill. Sover. Seiler. Svømmer. Rydder manisk i skap og skuffer. Har hatt et normalt forhold til mat i nesten 20 år nå, men har hatt et tilbakefall. Har lagt på meg en god del. Å spy er ikke et alternativ. Å sulte seg er heller ikke det. Heldigvis liker jeg cottage cheese og frosne druer. Og jeg har nerdegreier som gjør at jeg glemmer å spise. Sikkert ikke sunt det heller.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #14 Skrevet 6. mai 2017 TS her, har jeg uttrykt meg utydelig? Vil bare presisere i alle fall at jeg ser ikke etter løsninger på kosemat uten mange kalorier, eller hvordan man kan klare å kose seg med mat i begrensning, jeg ser etter alternative aktiviteter. Altså å kose seg UTEN mat, ikke fordi å kose seg med mat er feil, men fordi jeg allerede VET hvordan jeg gjør det, forrå sir'e sånn. Ser ut som mange KOSelige forslag her i alle fall også! Takk som deler! TS Anonymkode: 04398...968 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #15 Skrevet 6. mai 2017 Når jeg skal KOSE MEG, drar jeg på trening. Treningssenter, fotball, ut og løpe i skogen, eller spenner på meg ski om det er vær for sånt. Det hjelper på dårlig humør også, enten jeg er sur eller fly forbanna. Trening er svaret på det meste, egentlig. Og så tilbringer jeg en del tid foran laptopen. Da har jeg gjerne tven på i bakgrunnen så jeg får med meg nyheter og diverse programmer sånn halvveis. Jeg har ikke tålmodighet til å sette meg ned og bare kikke på tv, jeg må gjøre noe. Er det fotball på, drikker jeg gjerne øl. Det er jo også å gjøre noe. Anonymkode: a31a9...46a 2
Pringle Skrevet 6. mai 2017 #16 Skrevet 6. mai 2017 Jeg vet ikke om jeg skjønner problemstillingen, men jeg prøver ufortrødent Det er mange andre ting enn å spise som er koselig. Gå tur, se på solnedgangen, klappe katten, elske, se barnet opptre å skoleavslutningen. Men det høres ut som du er ute etter å fylle spisesituasjoner med noe annet enn spising. Men må du det? Du kan jo. Det går an å bare se på TV uten å spise. Eller ta en kopp kaffe med en venninne uten å spise kjeks. Du sier at livet ditt blir fattig uten kos. Livet ditt er ikke uten kos, ikke engang uten matkos, men det blir det hvis du forteller deg selv at det er det. 4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #17 Skrevet 6. mai 2017 7 minutter siden, Pringle skrev: Jeg vet ikke om jeg skjønner problemstillingen, men jeg prøver ufortrødent Det er mange andre ting enn å spise som er koselig. Gå tur, se på solnedgangen, klappe katten, elske, se barnet opptre å skoleavslutningen. Men det høres ut som du er ute etter å fylle spisesituasjoner med noe annet enn spising. Men må du det? Du kan jo. Det går an å bare se på TV uten å spise. Eller ta en kopp kaffe med en venninne uten å spise kjeks. Du sier at livet ditt blir fattig uten kos. Livet ditt er ikke uten kos, ikke engang uten matkos, men det blir det hvis du forteller deg selv at det er det. Haha Uff. Jeg må ha uttrykket meg klønete. Jeg sier ikke at det er fattig uten matkos, eller uten kos, men at det er fattig som har hatt (kun) MAT som kos. At jeg ser at ... jeg har bare druknet gjerne følelsen av å ikke kose meg på andre måter med matkos, som egentlig ikke har vært det jeg forbinder med "virkelig" kos. Nå kan jeg også kose meg med mat, men jeg passer på at da koser jeg meg faktisk og det er ikke bare sånn "nå må jeg unne meg noe", fordi jeg kjeder meg eller ett eller annet liksom. Så jeg sier IKKE at livet blir fattig uten kos, men at jeg føler NÅ at livet mitt er fattig, for jeg ser at jeg har brukt mat som kos i så mange anledninger der jeg gjerne skulle kost meg med andre ting. Og fått en "kose meg følelse" av andre ting. Og det er på en måte ikke en problemstilling, det er mer for å høre hva koser andre seg med! Men hvis jeg hadde hatt kjæreste så skulle jeg elsket mye altså! Jeg vet jo at det er mange andre ting enn å spise som er koselig, og egentlig så er det begrenset hvor koselig smågodt egentlig er, jeg har jo til og med funnet ut at ting som jeg spiste en del, det er jo ikke godt en gang. Men greia er at jeg ... ja, hva koser man seg med liksom? Og jeg vet at JEG må finne mine egne ting, men jeg tenkte bare å høre hvordan andre gjør det. Hva er KOS for andre liksom. Hva er kos for deg da Pringle? Er det de tingene du skrev, eller hva gjør du når du skal kose deg? Anonymkode: 04398...968 2
Pringle Skrevet 6. mai 2017 #18 Skrevet 6. mai 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Haha Uff. Jeg må ha uttrykket meg klønete. Jeg sier ikke at det er fattig uten matkos, eller uten kos, men at det er fattig som har hatt (kun) MAT som kos. At jeg ser at ... jeg har bare druknet gjerne følelsen av å ikke kose meg på andre måter med matkos, som egentlig ikke har vært det jeg forbinder med "virkelig" kos. Nå kan jeg også kose meg med mat, men jeg passer på at da koser jeg meg faktisk og det er ikke bare sånn "nå må jeg unne meg noe", fordi jeg kjeder meg eller ett eller annet liksom. Så jeg sier IKKE at livet blir fattig uten kos, men at jeg føler NÅ at livet mitt er fattig, for jeg ser at jeg har brukt mat som kos i så mange anledninger der jeg gjerne skulle kost meg med andre ting. Og fått en "kose meg følelse" av andre ting. Og det er på en måte ikke en problemstilling, det er mer for å høre hva koser andre seg med! Men hvis jeg hadde hatt kjæreste så skulle jeg elsket mye altså! Jeg vet jo at det er mange andre ting enn å spise som er koselig, og egentlig så er det begrenset hvor koselig smågodt egentlig er, jeg har jo til og med funnet ut at ting som jeg spiste en del, det er jo ikke godt en gang. Men greia er at jeg ... ja, hva koser man seg med liksom? Og jeg vet at JEG må finne mine egne ting, men jeg tenkte bare å høre hvordan andre gjør det. Hva er KOS for andre liksom. Hva er kos for deg da Pringle? Er det de tingene du skrev, eller hva gjør du når du skal kose deg? Anonymkode: 04398...968 Jeg har verken partner eller barn, så to av forslagene mine faller bort Jeg liker mye forskjellig. Alt går nok ikke under "koselig", men dette kan passe i kategorien: å lese gode bøker, gå turer i nabolaget, klappe nabolagets katter, se på ungene som leker i plaskedammen, gamle TV-serier. Det sies at nordmenn er de eneste menneskene i verden som koser seg. Ingen andre språk har et tilsvarende ord for "kos". Danskene har "hygge" og svenskene "mys", men det er ikke helt det samme, og ingen koser seg sånn som nordmenn. Det er kaffekos og fredagskos, teltturkos og julekos, hjemmekos og kosetime. Det kan gi noen og enhver prestasjonsangst! 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #19 Skrevet 6. mai 2017 Dette er i stor grad en vanesak (å oppleve at man trenger X for å kose seg, slappe av eller ha det gøy). Andre ting å gjøre, rent generelt: rydde, vaske, slappe av og sette pris på hvor fint og rent og rydding man har det, gå tur, høre på musikk, fjasedanse til musikk, lese, dele, diskutere og reflektere, skrive dagbok eller notater, lage ting, legge planer, trene, se på TV/Netflix/YouTube-videoer/dokumentarer, leke, kose og ta seg av dyr, drive frivillighetsarbeid, sport... Anonymkode: f8887...c86
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #20 Skrevet 6. mai 2017 Jeg har erstattet alle søtsaker med frukt og savner det overhodet ikke. Koser meg med appelsiner, bananer, mango, fiken, dadler, ananas, sharon....prøv denne f.ex., smågodt kommer til kort for å si det sånn: Anonymkode: de341...0a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå