marsiglia Skrevet 6. mai 2017 #1 Skrevet 6. mai 2017 Litt forvirret. Jeg er norsk statsborger bosatt i utlandet. Jeg har to barn med min samboer som er statsborger i landet vi jobber og er bosatt i. Det er et europeisk land som tillater dobbelt statsborgerskap. Har mine barn rett på norsk pass? Har lest litt på internett og dersom jeg har forstått riktig, har mine barn rettigheten fordi de ifra fødselen av har foreldre med to forskjellige pass. Noen erfaringer?
Purple Basil Skrevet 6. mai 2017 #2 Skrevet 6. mai 2017 Jeg har en norsk og en utenlandsk forelder. Har statsborgerskap i 2 land og 2 pass. Fikk begge deler automatisk da jeg ble født, men er usikker på hvordan reglene er i dag. Jeg reiser med begge passene mine, bruker det passet som lønner seg utifra hvilket land jeg skal besøke. Det er ingen som sier noe på det.
Purple Basil Skrevet 6. mai 2017 #3 Skrevet 6. mai 2017 Kan legge til at jeg er født i utlandet, men fikk norsk pass uansett.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #4 Skrevet 6. mai 2017 Jeg tror det er sånn at så lenge man er født av en norsk mor (kanskje om man har norsk far og, det er jeg usikker på), så har man automatisk norsk statsborgerstkap, og kan dermed ha dobbelt statsborgerskap. Men man kan ikke få dobbelt hvis man er født i Norge og har foreldre fra to land, for Norge tillater ikke dobbelt statsborgerskap. Jeg har lest litt løst om det siden jeg er Norsk og mannen er utlandsk. Det er hvertfall sånn at dersom vi ønsker at barnet skal få dobbelt, må jeg dra til hans hjemland å føde der. Anonymkode: c8563...f17
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå