Gå til innhold

Kjøpt tredemølle, men uten peiling på kondisjonstrening - hvor bør jeg begynne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :)

Jeg har nettopp gått til anskaffelse av tredemølle og noe treningsutstyr hjemme, og har et sterkt ønske om å ta tak og komme meg i grei fysisk form. Kjenner meg motivert, men uinspirert, og kunnskapsløs i forhold til kondisjonstrening. :klo: Jeg har forsøkt meg litt frem, og funnet ut at jeg er i såpass dårlig form at selv det å gå rolig i et kvarter kan kjennes slitsomt. Løping får jeg ikke til i mer enn et halvt minutt per i dag. Jeg har ikke ønske om å gå ned i vekt eller liknende, kun komme i bedre form - forbedre kondisjonen og gjerne øke litt i muskelmasse.

Lurer på om det er noen som kunne gitt tips til hvordan jeg bør starte med kondisjonstreningen? Tar også gjerne imot tips til ulike former for intervalltrening, da jeg kun vet om 4x4, og altså ikke fikser å løpe 4 minutter i et strekk. :blush:

(Hvis noen skulle lure på hvorfor jeg valgte å kjøpe tredemølle fremfor å løpe ute, er det fordi jeg begredelig nok har en kronisk sykdom som gjør at jeg ikke er i stand til å oppholde meg ute lenge ute av gangen mesteparten av året, som følge av kroppens unormale reaksjon på temperaturer under 20ish grader. Har bidratt til inaktivitet og flaut dårlig form.)

Anonymkode: 8cb4c...352

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes sikkert en hel rekke muligheter, men jeg startet med couch to 5 k, forkortet c25k. Fullførte mitt første halvmaraton i fjor, men begynte der ;)

Viktig å begynne rolig og ikke bli for ivrig i starten. Når man løper, er det viktig at sener og muskler får tid til å tilpasse seg. 

Anonymkode: a7b48...f9b

Skrevet (endret)

jeg har et program jeg bruker som fungerer veldig bra. både til å gå ned i vekt og få bedre kondisjon. det er litt tungt i starten, men etterhvert blir det lett.

det du gjør er å finne en medium til rask hastighet på møllen og du jogger det i serier på 3

du kan begynne på 5 minutter jogging, så har du 3 serier med det og 3 minutt fort gange imellom seriene

slik som dette

5 min jogging , 3 min fort gange, 5 minutt jogging igjen, 3 minutt fort gange, 5 minutt jogging igjen og til slutt 3 minutt fort gange, ferdig

så neste gang tar øker du med 1 minutt på hver serie da blir det 6 minutt jogging , 3 minutt fort gange osv. ikke øk hvilepausen, men heller joggingen med 1 minutt på hvert sett. så gjør du dette 2 ganger i uken , f.eks mandag og torsdag. du øker da 3 minutter for hver gang og på en måned vil du da ha økt 24 minutter . siden man kunn øker med 1 minutt på hver serie 2 ganger i uken så er det veldig lett for hvem som helst å fullføre dette :) 

jeg gjore det når jeg var på diett. gikk fra å få hjerteinfarkt nesten av å jogge 5x3, til slutt kunne jeg jogge 45 minutt uten pause og ingen fort gange imelllom settene. veldig dårlig forklart beklager. men dette funker ! husk at når du er ferdig med et sett og skal ha fort gange så er det viktig å ha litt tempo selv om du går og for all del ikke stop, uansett om det blir slitsomt, meningen med fort gange er å holde forbrenningen igang. stopper du opp stopper forbrenningen

Endret av squidboy
AnonymBruker
Skrevet

Begynn med å gå i rolig tempo. Start med 5 km som mål.

Om du må bruke 50 minutter eller 90 minutter spiller ingen rolle. Det viktigste er at du fullfører målet ditt! Etterhvert kan du øke stigningen, da kommer formen raskt. 

Når du kan gå 5k raskt, øker du både tempo og lengde. Etterhvert vil du nok starte å utfordre deg selv mer og komme inn i det automatisk.

Lykke til!

Anonymkode: ec2d4...c3d

Skrevet (endret)
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei :)

Jeg har nettopp gått til anskaffelse av tredemølle og noe treningsutstyr hjemme, og har et sterkt ønske om å ta tak og komme meg i grei fysisk form. Kjenner meg motivert, men uinspirert, og kunnskapsløs i forhold til kondisjonstrening. :klo: Jeg har forsøkt meg litt frem, og funnet ut at jeg er i såpass dårlig form at selv det å gå rolig i et kvarter kan kjennes slitsomt. Løping får jeg ikke til i mer enn et halvt minutt per i dag. Jeg har ikke ønske om å gå ned i vekt eller liknende, kun komme i bedre form - forbedre kondisjonen og gjerne øke litt i muskelmasse.

Lurer på om det er noen som kunne gitt tips til hvordan jeg bør starte med kondisjonstreningen? Tar også gjerne imot tips til ulike former for intervalltrening, da jeg kun vet om 4x4, og altså ikke fikser å løpe 4 minutter i et strekk. :blush:

(Hvis noen skulle lure på hvorfor jeg valgte å kjøpe tredemølle fremfor å løpe ute, er det fordi jeg begredelig nok har en kronisk sykdom som gjør at jeg ikke er i stand til å oppholde meg ute lenge ute av gangen mesteparten av året, som følge av kroppens unormale reaksjon på temperaturer under 20ish grader. Har bidratt til inaktivitet og flaut dårlig form.)

Men da begynner du her. :) 

Gå i intervaller, altså begynn rolig i 5 minutter så du blir varm, så går du så kjapt du kan i 1-2 minutter, så rolig i 1-2 minutter, også veksler du mellom dette en stund, for avslutte rolig i 5 minutter.

Når å gå kjapt er for lite utfordrende, begynner du jogger rolig i stedet. Og fortsetter med intervall med å veksle mellom jogge og gå.

Viktigste er at du blir anpusten, sliten, varm - da har du utfordret deg selv og kondisjonen blir bedre.

Endret av BlendaSensitive
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her, tusen takk for svar :) 

Tror jeg satser på å starte rolig som Blenda foreslår. Så håper jeg på at jeg kan øke gradvis derfra, kanskje prøve å øke på gradvis som squidboy foreslår.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jogg d du klarer, ta en gåpause. 

Jogg d du klarer igjen, gå.

etterhvert vil du jogge lenger og lenger, før du må gå.

Går ganske fort fremover også, så d er veldig motiverende.

Anonymkode: 362c3...22d

AnonymBruker
Skrevet

Selv om du ikke orker å løpe kan du gjøre 4x4 med rask gange/jogge i det tempoet du orker så lenge du klarer. Hvis du er tung anbefaler jeg å ha noen prosent stigning på mølla, det sliter mindre på knærne. 

Anonymkode: 03189...ab6

Skrevet

Først og fremst bør du ha et konkret, spesifikt og målbart mål. Og delmål på veien dit. F.eks. løpe 5km på 30 minutter. Delmål 1 kan være å løpe 5 km på 60 minutter med gåpauser. Færre og færre gåpauser inntil du ikke har noen gåpauser. Delmål 2: klare 5km sammenhengende løping på 45 min. 40 min, 35 min. 

Som nybegynner ville jeg begynt med et program. F.eks. Nike + appen, der kan du plotte inn info om deg selv også lager den treningsøkter for deg og gir varsel på telefonen. Det er lettere å holde seg til et program enn å trene uten det, spesielt når man er nybegynner.  Avhengig av hvilket utstyr du har, kan du kjøre styrketreningsprogram også. Ta gjerne en titt på Bodybuilding.com, også trykk på "plan" -> "Finn en plan". Sjekk hvilket program du tror kan passe deg, feks dette https://www.bodybuilding.com/fun/the-ultimate-30-day-beginners-guide-to-fitness-day-10.html

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...