Gå til innhold

Bør lesbisk og Homofile få gifte seg i kirken?

Bør lesbisk og Homofile få gifte seg i kirken?  

24 stemmer

1. 1. Bør lesbisk og Homofile få gifte seg i kirken?

• Ja
      11
    • Nei
      0
    • Selvfølgelig
      11
    • Absolutt ikke
      2
    • Kanskje
      0
    • Vet ikke
      0
    • Usikker
      0

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg spent.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke det vedtatt at de også får mulighet til det? 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Berentsens skrev:

Er ikke det vedtatt at de også får mulighet til det? 

Jo, men jeg er bare spent på hva folk tenker om det. :)

Skrevet
Akkurat nå, Piaasi skrev:

Jo, men jeg er bare spent på hva folk tenker om det. :)

Så lenge heterofile ekteskapsbrytere får gifte seg, bør selvsagt andre syndere også få gifte seg. Hva mener så du? 

Skrevet

Nei, vi bør drite på kirketrappa og gå på tinghuset!

• Liker 1
Gjest New Girl
Skrevet

Ja, de bør få gifte seg i kirken. Ingen grunn til at de skal ha mindre rettigheter enn andre.

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Ja, om de ønsker det.

Skrevet

Jeg synes det er flott at de får gifte seg i kirken. :) 

Det kan være homofile og lesbiske som er f.eks kristne og vil være i kirken. Jeg ser ikke problemet med det. :) 

• Liker 1
Skrevet

De får da gjøre som de vil. Jeg personlig synes jo det er litt rart da kristendommen og de fleste andre religioner ikke er begeistret for homofile og at de skal både steines osv. Selv er jeg ikke interessert i å gå et sted der jeg ikke er velkommen.

• Liker 3
Skrevet (endret)
21 minutter siden, Piaasi skrev:

Det kan være homofile og lesbiske som er f.eks kristne og vil være i kirken. Jeg ser ikke problemet med det. :) 

Ingen som kaster dem ut av kirka om de gifter seg på tinghuset. Og de kan jo grunnlegge sin egen kirke: Den transkjønnede Guds egen sanne regnbuekirke av siste dagers homohellige. Det var slikt folk gjorde under reformasjonen og ulike kirkestrider, da de hadde litt mer baller enn dagens sutrepaver.

Husk - på Vegårshei i Aust-Agder har de "Guds menighet", ei frikirke noen grunnla fordi de var uenige med Den norske kirke i et eller annet spørsmål som sikkert var mer trivielt enn homovigsel!

Endret av Hurepoix
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Drit nå i kirka. Det er en institusjon som er foreldet. Bort med kristenfolket.

Anonymkode: a22b8...22e

AnonymBruker
Skrevet

Homofil er en fellesbetegnelse for både kvinner og menn, så blir smør på flesk å si lesbisk og homofil. 

Anonymkode: dac8b...076

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Homofil er en fellesbetegnelse for både kvinner og menn, så blir smør på flesk å si lesbisk og homofil. 

Ja, det er sant. Homofil er både kvinner og menn. Jeg mente både kvinner og menn selvfølgelig. Jeg kunne skrevet homofile menn da istedenfor. ;) 

Skrevet

Ja, hvis de ønsker det 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Piaasi skrev:

Ja, det er sant. Homofil er både kvinner og menn. Jeg mente både kvinner og menn selvfølgelig. Jeg kunne skrevet homofile menn da istedenfor. ;) 

Eller f.eks bare "Bør homofile få gifte seg i kirken?" Enkelt og greit :) 

• Liker 2
Skrevet

For å si det sånn, ettersom jeg har drevet litt med slektsforskning, så sitter jeg inne med litt info om hvordan kirken pleide å være, og jeg er glad det i 2017 er lov for to av samme kjønn, med en tro, å gifte seg i kirken.

Det var f.eks ikke en selvfølge at noen kunne bli døpt i gamle dager. Det var straff for å ikke møte opp til gudstjeneste, og konfirmasjonen var nådeløs mot de som kanskje ikke var så flinke til å lese eller memorisere lengre innhold i bibelen. Besto du ikke konfirmasjonen, kunne du heller ikke gifte deg. Noen kirker hadde til og med egne innganger til kirkegården for personer som skulle gravlegges som følge av selvmord. Tviler på det var så løst med å vie skilte personer også. Skilsmisse, utenomekteskapelige barn osv ble hardt fordømt.

Så sett i lys av at alt dette er reformert - og takk og lov for det - så er jeg glad kirken henger med i utviklingen. Så for dere som er så veldig i mot, tenk nøye over om ikke dere kanskje selv hadde fått kjenne på kroppen hvordan det er å bli diskriminert, hvis det fortsatt var som jeg skrev ovenfor. Noe å tenke på.

Skrevet (endret)
13 minutter siden, Callisto83 skrev:

For å si det sånn, ettersom jeg har drevet litt med slektsforskning, så sitter jeg inne med litt info om hvordan kirken pleide å være, og jeg er glad det i 2017 er lov for to av samme kjønn, med en tro, å gifte seg i kirken.

Det var f.eks ikke en selvfølge at noen kunne bli døpt i gamle dager. Det var straff for å ikke møte opp til gudstjeneste, og konfirmasjonen var nådeløs mot de som kanskje ikke var så flinke til å lese eller memorisere lengre innhold i bibelen. Besto du ikke konfirmasjonen, kunne du heller ikke gifte deg. Noen kirker hadde til og med egne innganger til kirkegården for personer som skulle gravlegges som følge av selvmord. Tviler på det var så løst med å vie skilte personer også. Skilsmisse, utenomekteskapelige barn osv ble hardt fordømt.

Så sett i lys av at alt dette er reformert - og takk og lov for det - så er jeg glad kirken henger med i utviklingen. Så for dere som er så veldig i mot, tenk nøye over om ikke dere kanskje selv hadde fått kjenne på kroppen hvordan det er å bli diskriminert, hvis det fortsatt var som jeg skrev ovenfor. Noe å tenke på.

At folk fortsatt vil tviholde på sin rett til å være knytta til denne Statens satanstjener / Skjøgen i Babylon også kjent som Den norske kirke er dermed ekstra vanskelig å forstå. Og hva skal man med prester i dag, 500 år etter at Luther lanserte alle troendes presteskap?

Endret av Hurepoix
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skulle de ikke fått lov? :)

Anonymkode: 18f16...a04

Skrevet

Bør være opp til kirken og det enkelte trossamfunn tenker jeg. For min del fremstår det voldsomme kjøret mot kirken rundt dette som litt komisk, men hver sin lyst. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...