AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #1 Skrevet 6. mai 2017 Jeg skal gå ned 5-9kg. Hvor mange kilo kan jeg gå ned på en dag om jeg løper 2 timer? Hvor mye har dere pleid å gått ned når dere har løpt hver dag? Anonymkode: a3a97...965
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #2 Skrevet 6. mai 2017 http://www.side3.no/sa-mye-forbrenner-du/3144284.html Anonymkode: c6b17...382
Minlillesky Skrevet 6. mai 2017 #3 Skrevet 6. mai 2017 Å gå raskt ned i vekt ender ofte med at du legger på deg det dobbelte raskt igjen, om du ikke vedlikeholder det. Gå ned 1 kilo i uken ved å bevege deg mer hver dag, spise sunt og variert, drikk vann og tren litt Du går saktere ned, men resultatet varer jo lengre og lettere å holde vedlike... 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #4 Skrevet 6. mai 2017 Du går nok ikke ned kilo på en dag, men du forbrenner kalorier går dermed ned i gram som etterhvert samler seg til å bli kilo. Anonymkode: c6b17...382
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #6 Skrevet 6. mai 2017 Ingen, men du forbrenner kanskje 500-700 kalorier avhengig av hastighet Anonymkode: 44a1c...479 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #7 Skrevet 6. mai 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen, men du forbrenner kanskje 500-700 kalorier avhengig av hastighet Anonymkode: 44a1c...479 Nei, ofte forbrenner man 500 kcal i timen. Jeg forbrenner 1000 kcal med 2 timers jogging og går naturligvis ikke ned i vekt i det hele tatt av det. Hvis du har tenkt å plutselig jogge 2 timer hver dag TS tenker du ikke særlig langt. Da får du overbelastning og blir underrestituert. Anonymkode: a9263...066 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #8 Skrevet 6. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, ofte forbrenner man 500 kcal i timen. Jeg forbrenner 1000 kcal med 2 timers jogging og går naturligvis ikke ned i vekt i det hele tatt av det. Hvis du har tenkt å plutselig jogge 2 timer hver dag TS tenker du ikke særlig langt. Da får du overbelastning og blir underrestituert. Anonymkode: a9263...066 Kommer vel an på hastighet? Man vil gå ned i vekt av det dersom man unngår å kompensere med ekstra kalorier, men å kutte ned på mat er mye mer effektivt Anonymkode: 44a1c...479
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #9 Skrevet 6. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kommer vel an på hastighet? Man vil gå ned i vekt av det dersom man unngår å kompensere med ekstra kalorier, men å kutte ned på mat er mye mer effektivt Anonymkode: 44a1c...479 Jeg forbrenner 500 i timen uansett om jeg løper i snitt 8,5 eller 9,5 km/t. Jeg klarer ikke spise etter å ha løpt et par mil, så jeg spiser uansett mindre enn jeg forbrenner den dagen og går ikke ned i vekt av det. På samme måte vil du ikke gå nevneverdig opp i vekt av å spise en potetgullpose en lørdagskveld. Det er totalen som teller, ikke hva man gjør EN dag. Anonymkode: a9263...066 1
Lill3My Skrevet 6. mai 2017 #10 Skrevet 6. mai 2017 La oss si du løper 20 km og at du veier 70 kg. Da vil du forbrenne omtrent 1400 kcal på denne turen (grovt estimert sies det at en forbrenner sin egen kroppsvekt i kcal per 1 km man løper. Altså 70 kg=ca 70 kcal per km. Selvsagt avhenger dette også av puls, muskelmasse o.. L). En kilo fetmasse tilsvarer omtrent 7000 kcal i underskudd. Så... 1000 i underskudd hver dag i en uke vil bety én kilo. Men da vil det neppe bare være fett... Dessverre er ikkekroppen en kalkulator og hormoner vil ha mye mer å si enn tallene, dessverre.
debattanten Skrevet 6. mai 2017 #11 Skrevet 6. mai 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forbrenner 500 i timen uansett om jeg løper i snitt 8,5 eller 9,5 km/t. Jeg klarer ikke spise etter å ha løpt et par mil, så jeg spiser uansett mindre enn jeg forbrenner den dagen og går ikke ned i vekt av det. På samme måte vil du ikke gå nevneverdig opp i vekt av å spise en potetgullpose en lørdagskveld. Det er totalen som teller, ikke hva man gjør EN dag. Anonymkode: a9263...066 Selvsagt bare tull. Du forbrenner mer om du løper 9,5 km/t enn om du løper 8,5 km/t 1
Lill3My Skrevet 6. mai 2017 #12 Skrevet 6. mai 2017 Og løper du 2 timer daglig vil det dessuten (iallfall over tid) være vanskelig og kjipt - både fysisk og psykisk - å i tillegg skulle spise restriktivt. De fleste vil automatisk spise mer ved en slik treningsmengde
Lill3My Skrevet 6. mai 2017 #13 Skrevet 6. mai 2017 8 minutter siden, debattanten skrev: Selvsagt bare tull. Du forbrenner mer om du løper 9,5 km/t enn om du løper 8,5 km/t PER tidsenhet, ja. Men ikke nødvendigvis totalt. Om jeg løper 9 km/t i en time vs 11 km/t i 30 min så vil avstanden bli størst ved 9km/t i en time og derved også energiforbruket. Avstanden og totalt tidsbruk har mer å si enn farten. Farten en holder sier mer om hvilke form man er i 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #14 Skrevet 6. mai 2017 10 minutter siden, debattanten skrev: Selvsagt bare tull. Du forbrenner mer om du løper 9,5 km/t enn om du løper 8,5 km/t Nei, jeg har samme puls uansett, så det er selvsagt ikke tull Anonymkode: a9263...066
Sykkelkopp Skrevet 6. mai 2017 #15 Skrevet 6. mai 2017 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal gå ned 5-9kg. Hvor mange kilo kan jeg gå ned på en dag om jeg løper 2 timer? Hvor mye har dere pleid å gått ned når dere har løpt hver dag? Anonymkode: a3a97...965 Nei! neineineineineineineneineinei NEI! Ikke gjør det sånn. du sliter deg ut unødvendig. Og du bli mer sulten. Ta noen intervalløkter om du absolutt må løpe (Du må sannsynligvis ta det og om du skal være 1000kcal i - og er jente) Bruk minimum 9 uker på å gå ned 9kg. Har du muskler du vil bevare, gå ned 0,5kg i uken. Vektnedgang løses, rangert fra viktigst til minst viktig 1: Kosthold 2: Bevegelse i hverdagen. Sykle til jobb . 3: Intervalltrening . . . . .. . . . . . . . . lange løpeøkter Endret 6. mai 2017 av Sykkelkopp 2
Sykkelkopp Skrevet 6. mai 2017 #16 Skrevet 6. mai 2017 3 timer siden, Lill3My skrev: La oss si du løper 20 km og at du veier 70 kg. Da vil du forbrenne omtrent 1400 kcal på denne turen (grovt estimert sies det at en forbrenner sin egen kroppsvekt i kcal per 1 km man løper. Altså 70 kg=ca 70 kcal per km. Selvsagt avhenger dette også av puls, muskelmasse o.. L). En kilo fetmasse tilsvarer omtrent 7000 kcal i underskudd. Så... 1000 i underskudd hver dag i en uke vil bety én kilo. Men da vil det neppe bare være fett... Dessverre er ikkekroppen en kalkulator og hormoner vil ha mye mer å si enn tallene, dessverre. Hvor tror du kaloriene blir av? 500kcal i underskudd er 500 kcal i underskudd. Hormonene har ikke et magisk sted å fordufte kcaloriene til. Energi kan hverken oppstå eller forsvinne. Testosteron kan riktignok øke forbrenningen, men det påvirker igjen hva som er underskudd og hva som ikke er underskudd. Det er simpelthen kcal inn vs kcal ut, men det er vanskelig å regne nøyaktig dagsbehov
Lill3My Skrevet 6. mai 2017 #17 Skrevet 6. mai 2017 5 minutter siden, Sykkelkopp skrev: Hvor tror du kaloriene blir av? 500kcal i underskudd er 500 kcal i underskudd. Hormonene har ikke et magisk sted å fordufte kcaloriene til. Energi kan hverken oppstå eller forsvinne. Testosteron kan riktignok øke forbrenningen, men det påvirker igjen hva som er underskudd og hva som ikke er underskudd. Det er simpelthen kcal inn vs kcal ut, men det er vanskelig å regne nøyaktig dagsbehov Over tid vil en kropp som får for lite kalorier og i tillegg utsettes for 2 time rløping hver dag skru ned produksjonen av leptin, samt øke produksjonen av kortisol. Ingen av delene virker positivt på kroppens energiomsetning og vil påvirke vekttapet i form av nedsatt forbrenning
Sykkelkopp Skrevet 6. mai 2017 #18 Skrevet 6. mai 2017 Akkurat nå, Lill3My skrev: Over tid vil en kropp som får for lite kalorier og i tillegg utsettes for 2 time rløping hver dag skru ned produksjonen av leptin, samt øke produksjonen av kortisol. Ingen av delene virker positivt på kroppens energiomsetning og vil påvirke vekttapet i form av nedsatt forbrenning Og nedsatt forbrenning tar kroppen vår, kalkulatoren, hensyn til. Spoiler Kcalorier ut vs kcalorier inn 1
Sykkelkopp Skrevet 6. mai 2017 #19 Skrevet 6. mai 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg har samme puls uansett, så det er selvsagt ikke tull Anonymkode: a9263...066 Tror ikke du har forstått det her . Les det lillemy skrev om det Det koster en viss mengde energi å flytte en vekt en viss lengde. Det koster ca 1kcal pr kg pr km. Eneste som påvirker det er friksjon, aka løps/gangeøkonomi, luft og underlag. Løper du 9,5km bruker du vesentlig mer enn om du løper 8,5km
Lill3My Skrevet 7. mai 2017 #20 Skrevet 7. mai 2017 7 timer siden, Sykkelkopp skrev: Og nedsatt forbrenning tar kroppen vår, kalkulatoren, hensyn til. Vis skjult innhold Kcalorier ut vs kcalorier inn Poenget mitt var at en ikke kan beregne presist hvor mye en vil gå ned dersom en løper to timer hver dag i en uke fordi man ikke kan vite hvordan kroppen responderer. Noen vil gå ned mye, andre vil kunne reagere med å ubevisst kompensere ved å være mindre aktiv ellers resten av dagen. Vi kan heller ikke gjette hvordan hormonsystemet reagerer, noen blir lettere stresset ig produserer mer kortisol enn andre. Det er så mange usikre faktorer når de gjelder både energiinntak og energiforbruk at et vekttap ikke kan beregnes presist på forhånd. Estimerering ved hjelp av formler basert på forskning og erfaring er fine hjelpemidler kg vil styre i riktig retning, men ikke noe endelig fasit. Det var altså bare det jeg rpøvde å si - at vekttap er mer omfattende enn et regnestykke fordi vi ikke kan kontrollere hvordan kroppen tilpasser seg endringene vi gjør
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå