Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde tenkt å finne ut av dette selv,men nå er jeg så lei at jeg må få noen råd og tips. Har ei jente som blir tre i sommer. Hun har aldri vært lett å legge, men nå går det over stokk og stein. Hun er i en periode der hun ombestemmer seg konstant, og det blir liksom galt uansett hva vi gjør. Ved legging er det hyling og skriking, klaging og syting. Vil ikke legge seg, skal ikke ha dyna, skal ha dyna osv. Bruker som regel 1,5 timer fra hun legger seg til hun sovner. Prøvd å forskyve og fremskynde leggetid, forklare at nå skal hun sove, og at det ikke nytter å mase. Hiver hun ut dyna får hun den ikke igjen. (Ligger enda i sprinkelseng). Ikveld har jeg rett og slett gått ut fra rommet hennes etter lesing og sang. Og hun har grinet over en time fordi hun vil ha dyna hun kasta ut. Til vanlig sitter en av oss hos henne til hun sovner. Tar like lang tid og så og si like mye klaging. Regner selvfølgelig med at dette går over, men hadde vært fint med tips fra noen som har vært i samme situasjon. 

Anonymkode: d6df8...77c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må være bestemt og ikke gi deg. Sett opp faste regler på en liste, som du viser henne og henger opp. Hver gang hun tuller, holder du deg til reglene på lista og forteller henne også det. Det skaper forutsigbarhet og viser henne at sånn er det, hjelper ikke å tulle. 

Regler på lista kan være;

kveldsstell(pusse tenner el.)- ((hvis hun er tørst, kan hun drikke litt på på badet før legging)). 

Lese bok/sang

og at du sier godnatt og brer over henne dyna. Forklar også at hvis hun sparker bort dyna, kommer du ikke inn for å ta den frem fordi hun angrer. Da tar du heller over henne dyna når hun har sovna. 

Gjør dette, på ett fast tidspunkt hver kveld. La henne sutre og gråte , men hold på reglene uansett. 

Unntak er selvfølgelig sykdom etc.. 

Anonymkode: 6b021...d74

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde tenkt å finne ut av dette selv,men nå er jeg så lei at jeg må få noen råd og tips. Har ei jente som blir tre i sommer. Hun har aldri vært lett å legge, men nå går det over stokk og stein. Hun er i en periode der hun ombestemmer seg konstant, og det blir liksom galt uansett hva vi gjør. Ved legging er det hyling og skriking, klaging og syting. Vil ikke legge seg, skal ikke ha dyna, skal ha dyna osv. Bruker som regel 1,5 timer fra hun legger seg til hun sovner. Prøvd å forskyve og fremskynde leggetid, forklare at nå skal hun sove, og at det ikke nytter å mase. Hiver hun ut dyna får hun den ikke igjen. (Ligger enda i sprinkelseng). Ikveld har jeg rett og slett gått ut fra rommet hennes etter lesing og sang. Og hun har grinet over en time fordi hun vil ha dyna hun kasta ut. Til vanlig sitter en av oss hos henne til hun sovner. Tar like lang tid og så og si like mye klaging. Regner selvfølgelig med at dette går over, men hadde vært fint med tips fra noen som har vært i samme situasjon. 

Hvorfor får hun ikke en egen barneseng uten sprinkler? Sprinkler for så store barn kan oppleves som fengsel og stengsel.

Er dere rolige? Er det stille i boligen - og mørkt? Har barnet fått snakket med dere før leggingen? Har barnet mareritt og er redd for å drømme? Er det godluft i rommet, rent og ryddig? Kommer det inn litt frisk luft gjennom litt vindusgløtt? 

Anonymkode: fab43...022

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke barnets pappa noen forslag til hva som kan gjøres? Eller klager han bare over egen dag, ser TV og mener det ikke er et problem? 

AnonymBruker
Skrevet

Har dere faste rutiner?

F.eks kveldsmat kl 18, deretter kosestund i sofaen med barnetv ei lita stund før dere går på badet. Deretter kveldstell, evt dusj eller et bad før tennene pusses og det er tid får å legge seg. Opp i senga, lesestund på sengekanten før dere synger nattasanger og slukker lyset. Gjerne ei lita nattlampe hvis ungen er litt mørkredd. Ikke legg henne forseint. Kl 19 i seng er passende hvis dere sitter ei stund inne til henne å leser. Men ikke drøy det ut, 15min er nok. 

Hun er også klar for storjente-seng nå. 3åring i sprinkelseng er litt i overkant, det gjør henne til en baby. 

Hold på rutinene. 

Anonymkode: f9f2d...90e

AnonymBruker
Skrevet

Hatt faste rutiner siden hun var tre mnd. Bad, kveldsmat, stell på badet legging med sang og lesing. Hun er klar for å legge seg, stell og alt går bra. Er når vi slukker lyset og hun skjønner hun må sove at hun slår seg vrang. Døra står oppe ut til ganga etter hennes ønske slik at det ikke bli for mørkt. Ryddig på rommet ja, god lufting.  Legger henne kl 19. Sovner som regel 2030. Ikke sovet på dagen siden hun var 1,5 år. Våkner henne ca 07 på morgenen. 

Ja, har tenkt å over til stor seng. Hun har den ene siden vekk, så hun kommer seg ut fint. Men må nok bare ta kampen med henne først som sist. 

Gjør egentlig alt dere sier, så får bare fortsette å holde på rutiner så går det seg nok til. Takk for svar :)

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke barnets pappa noen forslag til hva som kan gjøres? Eller klager han bare over egen dag, ser TV og mener det ikke er et problem? 

Hehe, dette står vi i sammen, men ellers takk for et lite hjelpsomt svar. Ha en fin dag! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva i alle dager er dette for et svar?

TS: Jeg synes først og fremst du skal følge magefølelsen her. Føler du det er riktig å gå ut av rommet når hun skriker og maser og gråter (eller hva enn hun gjør når hun vil ha dyne likevel etc), så gjør du det. Eller sitt inne hos henne, om du føler det er riktig. Du kjenner barnet ditt best. Det viktigste er at du holder deg til den tingen du velger å gjøre, og at du og far gjør akkurat det samme. Kanskje det kan hjelpe å forberede henne i god tid på alt som skal skje, snakke om hver minste ting, alt fra tannpuss til at dynen skal ligge på kroppen?
Min erfaring (mi var sånn fra 2-4 år, men her var det at hun sto opp HELE tiden, bl.a) er at ingenting hjelper, men at det går over! Det er slitsomt når det står på... 

Anonymkode: 5487a...b0d

Skrevet

Vi har en gutt på samme alder som har akkurat de samme faktene... rutiner og alt er som før, men når vi legger bort boka og slukker lyset gjør han alt for å unngå å legge seg.

Han sover i voksenseng og en av oss ligger sammen med ham til han har sovnet - men han forsøker å klatre ut, klager på at han er tørst men tømmer bare vannet i senga, kaster ut dyna, vil så ha dyna vår men kaster ut den også ... det som funker best her er å begrense soving på dagtid slik at han er skikkelig trøtt på kvelden, da varer opprøret i maks 15min, kontra en evighet hvis han har sovet mye på dagtid (Er ikke sikkert di sover på dagen fremdeles da). Ellers så prater vi alvorlig med ham om oppførselen, og forklarer hvordan det skal være og hvorfor han må legge seg - gjerne på forhånd av legginga. Det virker som han gradvis tar inn over seg hva vi sier, for plutselig kan han en kveld si "jeg må ikke kaste ut dyna mi mamma" også legger han seg under den. Men så er vi kanskje tilbake på start neste dag... :P

Jeg tenker at de er i en alder hvor de tester grenser, så det viktigste er å beholde roen, være konsekvent og å forklare de gang på gang på gang hvorfor og hvordan. Selv om det er enklere sagt enn gjort når det stormer som verst 😬

AnonymBruker
Skrevet

Sover hun fortsatt på dagen? 

Våre har også bært slik i perioder. Ingenting hjelper helt, men prøv å begrense valg og vær bestemt. Vår kunne ombestemme seg 10 ganger om hvilken bamse han ville ha f.eks. Da må jeg bare si at det blir DENNE. 

Anonymkode: 28b40...f11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...