AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #1 Del Skrevet 6. mai 2017 Jeg tenker å søke jobb som assistent på sykehjem. Jeg har hatt et par andre jobber tidligere, men da innenfor helt andre yrker så det å jobbe som assistent på sykehjem blir ganske nytt for meg. Jeg lurer derfor på om noen har noen gode tips til hvordan jeg kan gjøre en best mulig jobb? Jeg regner med at jeg får opplæring, men hadde likevel vært fint å høre andres tanker rundt dette. Anonymkode: 25107...d39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #2 Del Skrevet 6. mai 2017 Jeg er i praksis på sykehjem nå (sykepleier student) og synes det virker veldig stressende å være assistent eller helsefagarbeider der for å være helt ærlig. Sykepleier har liksom hovedansvar for det sykepleiefaglige, selv om de også gjør andre ting men de har i alle fall en ting som er deres felt og som de har mulighet å gjøre skikkelig. Men assistenter og også helsefagarbeidere har på en måte hovedansvar for "alt annet".. mat, renhold, vaske og stryke klær, fylle på rom og lager, skyllerom.. mye mer sikkert jeg ikke kommer på.. synes det virker utrolig stressende pga. Man har ikke sjans til å få gjort alt det, og i alle fall ikke alt på en skikkelig måte. Man blir bare løpende og prøver å fikse tusen ting på en halvveis måte. Har ikke jobbet som det selv da så kanskje jeg tar feil, men det er litt mitt inntrykk Anonymkode: ac9c5...806 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #3 Del Skrevet 6. mai 2017 Jeg jobbet som assistent på sykehjem under lærerstudier. Jeg hadde nøyaktig samme oppgaver som helsefagarbeidere(jeg tok nemlig medisinkurs for å dele ut medisiner også.) Jeg jobbet med demens, så det var ikke så fysisk tungt, men joda, det kunne være mye stress. Jeg er nå ferdig med utdannelsen og jobber som lærer, og må si at det er mye mer jobb. For å gjøre et godt inntrykk, så må du vise at du er selvstendig. Sett deg kjapt inn i hvilke ting som skal gjøres hver dag. Hvis det f.eks er henting av lagervarer den dagen du jobber, så kan du si "jeg går og henter lagervarer jeg da." Dette forutsetter selvfølgelig at det er noenlunde rolig på avdelingen akkurat da. Se også hvilke andre oppgaver som kan gjøres. Selv om kjøleskapet kanskje ikke skal vaskes før om to dager i følge rutinene, så ta og vask det hvis det er griset til med mat osv. Hvis du har den rette innstillingen og arbeidsmoralen, så går nok dette kjempefint. Lykke til! Anonymkode: d10c1...610 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #4 Del Skrevet 6. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er i praksis på sykehjem nå (sykepleier student) og synes det virker veldig stressende å være assistent eller helsefagarbeider der for å være helt ærlig. Sykepleier har liksom hovedansvar for det sykepleiefaglige, selv om de også gjør andre ting men de har i alle fall en ting som er deres felt og som de har mulighet å gjøre skikkelig. Men assistenter og også helsefagarbeidere har på en måte hovedansvar for "alt annet".. mat, renhold, vaske og stryke klær, fylle på rom og lager, skyllerom.. mye mer sikkert jeg ikke kommer på.. synes det virker utrolig stressende pga. Man har ikke sjans til å få gjort alt det, og i alle fall ikke alt på en skikkelig måte. Man blir bare løpende og prøver å fikse tusen ting på en halvveis måte. Har ikke jobbet som det selv da så kanskje jeg tar feil, men det er litt mitt inntrykk Anonymkode: ac9c5...806 Jeg har tenkt over at det kan være stressende, men at det var så stressende at man ikke har tid til å gjøre alt var jeg ikke klar over. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobbet som assistent på sykehjem under lærerstudier. Jeg hadde nøyaktig samme oppgaver som helsefagarbeidere(jeg tok nemlig medisinkurs for å dele ut medisiner også.) Jeg jobbet med demens, så det var ikke så fysisk tungt, men joda, det kunne være mye stress. Jeg er nå ferdig med utdannelsen og jobber som lærer, og må si at det er mye mer jobb. For å gjøre et godt inntrykk, så må du vise at du er selvstendig. Sett deg kjapt inn i hvilke ting som skal gjøres hver dag. Hvis det f.eks er henting av lagervarer den dagen du jobber, så kan du si "jeg går og henter lagervarer jeg da." Dette forutsetter selvfølgelig at det er noenlunde rolig på avdelingen akkurat da. Se også hvilke andre oppgaver som kan gjøres. Selv om kjøleskapet kanskje ikke skal vaskes før om to dager i følge rutinene, så ta og vask det hvis det er griset til med mat osv. Hvis du har den rette innstillingen og arbeidsmoralen, så går nok dette kjempefint. Lykke til! Anonymkode: d10c1...610 Takk for gode tips! Tror jeg skal klare å være selvstendig og se hvilke oppgaver som er å gjøre. Anonymkode: 25107...d39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2017 #5 Del Skrevet 7. mai 2017 Jeg jobber som assistent på sykehjem ved siden av studiene. Det er en fin jobb, men i begynnelsen syntes i hvertfall jeg at det var ganske stress. Det tok litt tid før jeg kom inn i rutinene og ble kjent med hver enkelt beboer. Når disse tingene begynte å sitte, gikk jobben mye lettere, og jeg trives veldig godt nå Jeg hadde riktignok bare 2 opplæringsvakter og så var jeg liksom "utlært" og fikk ellers veldig dårlig oppfølging, så kan være derfor jeg slet litt i begynnelsen. Bare prøv å være selvstendig og lærevillig slik andre her har påpekt, så går det nok kjempebra! Anonymkode: a7a1e...3bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2017 #6 Del Skrevet 7. mai 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker å søke jobb som assistent på sykehjem. Jeg har hatt et par andre jobber tidligere, men da innenfor helt andre yrker så det å jobbe som assistent på sykehjem blir ganske nytt for meg. Jeg lurer derfor på om noen har noen gode tips til hvordan jeg kan gjøre en best mulig jobb? Jeg regner med at jeg får opplæring, men hadde likevel vært fint å høre andres tanker rundt dette. Anonymkode: 25107...d39 Du fårt to opplæringsvakter før du begynner. Både for at stedet skal se om du fungerer og fordi du skal få se om du vil jobbe hos dem. Anonymkode: 2e65b...631 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2017 #7 Del Skrevet 7. mai 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tenkt over at det kan være stressende, men at det var så stressende at man ikke har tid til å gjøre alt var jeg ikke klar over. Anonymkode: 25107...d39 Som sagt har jeg ikke jobbet som det selv så kanskje jeg tar feil. Jeg tenker liksom at det hadde vært bedre å ha eget kjøkkenpersonale, egen renholder, også hatt pleieassistenter og helsefagarbeidere som faktisk var fokusert på pleie. Selvsagt, daglig renhold og sideoppgaver blir det jo uansett, så ikke det jeg tenker på tror kvaliteten hadde blitt bedre og hvis folk fikk fokusere på det de faktisk ønsket å jobbe med. MEN jeg drømmer vel uansett det var ikke meningen å skremme deg, du bør jo legge mer vekt på de som faktisk har vært i jobben selv. Anonymkode: ac9c5...806 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2017 #8 Del Skrevet 7. mai 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber som assistent på sykehjem ved siden av studiene. Det er en fin jobb, men i begynnelsen syntes i hvertfall jeg at det var ganske stress. Det tok litt tid før jeg kom inn i rutinene og ble kjent med hver enkelt beboer. Når disse tingene begynte å sitte, gikk jobben mye lettere, og jeg trives veldig godt nå Jeg hadde riktignok bare 2 opplæringsvakter og så var jeg liksom "utlært" og fikk ellers veldig dårlig oppfølging, så kan være derfor jeg slet litt i begynnelsen. Bare prøv å være selvstendig og lærevillig slik andre her har påpekt, så går det nok kjempebra! Anonymkode: a7a1e...3bf Takk for at du tok deg tid til å svare! Jeg har tro på at det går bra. 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Du fårt to opplæringsvakter før du begynner. Både for at stedet skal se om du fungerer og fordi du skal få se om du vil jobbe hos dem. Anonymkode: 2e65b...631 Ok, var ikke klar over at man fikk så liten tid brukt til opplæring, men det går nok bra likevel. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Som sagt har jeg ikke jobbet som det selv så kanskje jeg tar feil. Jeg tenker liksom at det hadde vært bedre å ha eget kjøkkenpersonale, egen renholder, også hatt pleieassistenter og helsefagarbeidere som faktisk var fokusert på pleie. Selvsagt, daglig renhold og sideoppgaver blir det jo uansett, så ikke det jeg tenker på tror kvaliteten hadde blitt bedre og hvis folk fikk fokusere på det de faktisk ønsket å jobbe med. MEN jeg drømmer vel uansett det var ikke meningen å skremme deg, du bør jo legge mer vekt på de som faktisk har vært i jobben selv. Anonymkode: ac9c5...806 Jeg skjønner hva du mener! Anonymkode: 25107...d39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virilja Skrevet 8. mai 2017 #9 Del Skrevet 8. mai 2017 På 6.5.2017 den 20.18, AnonymBruker skrev: Jeg er i praksis på sykehjem nå (sykepleier student) og synes det virker veldig stressende å være assistent eller helsefagarbeider der for å være helt ærlig. Sykepleier har liksom hovedansvar for det sykepleiefaglige, selv om de også gjør andre ting men de har i alle fall en ting som er deres felt og som de har mulighet å gjøre skikkelig. Men assistenter og også helsefagarbeidere har på en måte hovedansvar for "alt annet".. mat, renhold, vaske og stryke klær, fylle på rom og lager, skyllerom.. mye mer sikkert jeg ikke kommer på.. synes det virker utrolig stressende pga. Man har ikke sjans til å få gjort alt det, og i alle fall ikke alt på en skikkelig måte. Man blir bare løpende og prøver å fikse tusen ting på en halvveis måte. Har ikke jobbet som det selv da så kanskje jeg tar feil, men det er litt mitt inntrykk Anonymkode: ac9c5...806 Jeg er helt enig, dessverre.. Men vi trenger mange i helsen. Det er jo politikerne som ikke gjør jobben sin, slik at vi blir alt for få på jobb per bruker. Veldig trist Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fame Skrevet 10. mai 2017 #10 Del Skrevet 10. mai 2017 Jeg har ikke jobba på sykehjem før annet enn praksisperioden første året. Jeg trivdes virkelig ikke med den typen arbeid, men kan være fordi jeg ikke ønsker å jobbe med eldre. Jeg har dog jobbet i hjemmetjenesten og trives mye mer med det ^_^ Sykehjem synes jeg ble for ensidig og kjedelig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geirfuglen Skrevet 10. mai 2017 #11 Del Skrevet 10. mai 2017 Det aller viktigste du kan gjøre er å sette deg inn i pasientens sted, og ha en høy grad av etisk refleksjon. Dessverre er det mange mennesker som ikke behandler andre mennesker godt, siden de sitter i en maktposisjon når de er pleiere og andre pasienter. Så ikke vær en av dem, men tenk gjennom dagens situasjoner hver dag etter at du er ferdig på jobb, og gjør det enda bedre neste dag. Lykke til i en svært meningsfull jobb! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #12 Del Skrevet 11. mai 2017 Jobbet en sommer på sykehjem og har ikke vært inne på tanken om å jobbe der igjen. Jeg jobbet på en avdeling der de var på det sykeste derfor kunne ingen gå selv og flere kunne ikke snakke eller bevege armer (flere døde i løpet av sommeren). Mine oppgaver var å stelle de (vaske, dusje, bytte bleie, klippe negler, smøre kroppen med diverse og pusse tenner), rydde på skyllerom, brette sammen kluter osv, lage til måltider og mate de(altså varme opp poser som ble levert fra et annet sted) Jeg synes dette var utrolig fysisk tungt. Du kan tenke deg å bare løfte opp noen som er rundt 100 kg og personen kan ikke sitte oppreist en gang og du er nødt til å holde personen oppe(ja du bruker heis, men må montere seglet). Du må også være forberett på den del psykiatri (det kan være mye forskjellig og du kan bli sparket, bitt og spyttet på) I tillegg så var jeg mer var på lukter enn jeg hadde trodd. Det jeg likte var når jeg fikk snakket med de og de lo eller snakket om gamle dager. Kunne kanskje jobbet på dement avdeling, der de er mer selvstendige og det er mer miljøarbeid. Men på en avdeling der de er ekstremt pleietrengende kunne jeg aldri jobbet igjen. Anonymkode: fd1f3...09f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå