Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Har prøvd å lese meg opp på dette, men syns det er så forvirrende. 

Kommunen jeg jobber i har absolutt ikke for vane å gi noen fast stilling før de har krav på det, så jeg må nok fint vente til det. Det er noe med 4-årsregelen. Er det slik at du har krav på fast dersom du blir ansatt på ditt fjerde årsvikariat(altså på slutten av ditt tredje) eller er det etter ditt fjerde årsvikariat er ferdig du får fast? Men da har man vel i realiteten fått fast dersom man har blitt ansatt på det fjerde året? 

Jeg har akkurat fått kontrakt på mitt andre årsvikariat på samme sted, og håper på fast der etterhvert, derfor spør jeg. 

J25 

Anonymkode: 7b86d...ca6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Men jeg har en kollega som avslutter sitt tredje årsvikariat på jobben min nå, og hun har ikke fått fast. Hun har riktig fått et nytt årsvikariat til neste år, men har ikke fått fast. Hva kan dette skyldes da, tro? 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, beklager, kollegaen min fikk ikke fornyet årsvikariatet, slik var det. Hun trodde hun skulle det en stund, men det måtte foretaes en prioritering av fagkombinasjoner, og da fikk hun faktisk ikke jobb til neste år. Men hun skulle jo vært fast ansatt nå, i følge reglene? Så må hun slutte i stedet. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, beklager, kollegaen min fikk ikke fornyet årsvikariatet, slik var det. Hun trodde hun skulle det en stund, men det måtte foretaes en prioritering av fagkombinasjoner, og da fikk hun faktisk ikke jobb til neste år. Men hun skulle jo vært fast ansatt nå, i følge reglene? Så må hun slutte i stedet. 

Men var hun ansatt sammenhengende i over tre år? Her er det faktiske datoer som teller. 

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Glitnir skrev:

Men var hun ansatt sammenhengende i over tre år? Her er det faktiske datoer som teller. 

Nei, tre skoleår. Så hun ville ha fått fast 1.august i år (som er satt opp som startdato for alle årsvikariater på vår skole) dersom hun hadde fått årsvikariat for kommende skoleår også? 

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, tre skoleår. Så hun ville ha fått fast 1.august i år (som er satt opp som startdato for alle årsvikariater på vår skole) dersom hun hadde fått årsvikariat for kommende skoleår også? 

Ja, dersom det ikke har vært opphold mellom ansettelsene. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Har prøvd å lese meg opp på dette, men syns det er så forvirrende. 

Kommunen jeg jobber i har absolutt ikke for vane å gi noen fast stilling før de har krav på det, så jeg må nok fint vente til det. Det er noe med 4-årsregelen. Er det slik at du har krav på fast dersom du blir ansatt på ditt fjerde årsvikariat(altså på slutten av ditt tredje) eller er det etter ditt fjerde årsvikariat er ferdig du får fast? Men da har man vel i realiteten fått fast dersom man har blitt ansatt på det fjerde året? 

Jeg har akkurat fått kontrakt på mitt andre årsvikariat på samme sted, og håper på fast der etterhvert, derfor spør jeg. 

Hvilken utdanning har du? 

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, hocane skrev:

Hvilken utdanning har du? 

Lærer, eller adjunkt da, for å være helt spesifikk. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen unntak fra regelen som gjør at man ikke har krav på fast jobb etter tre kalenderår? Hvis det ikke er opphold. Mange på jobben min er ute i studiepermisjon, og vil jo returnere etterhvert. De studerer i puljer, så jeg tror jobben fint har bruk for meg inoen år fremover. Men, hvis de vet at de kun har behov for meg i, la oss si, fem år; har jeg da allikevel krav på fast etter tre år, hvis de vet de kun trenger meg i fem år? 

Skrevet
36 minutter siden, Glitnir skrev:

Ja, dersom det ikke har vært opphold mellom ansettelsene. 

Hvis hun har jobbet tre fulle skoleår spiller det ingen rolle om det noen dager opphold i ansettelsene. 

Det er ingen automatikk at man får omgjort til fast stilling. Man må framstille et krav om det. Det er vanlig at tillitsvalgte gjør dette. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, stan skrev:

Hvis hun har jobbet tre fulle skoleår spiller det ingen rolle om det noen dager opphold i ansettelsene. 

Det er ingen automatikk at man får omgjort til fast stilling. Man må framstille et krav om det. Det er vanlig at tillitsvalgte gjør dette. 

Er dette da i så fall bare en formalitet, eller kan man få avslag selv om man har jobbet sammenhengende i tre år? 

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette da i så fall bare en formalitet, eller kan man få avslag selv om man har jobbet sammenhengende i tre år? 

Det er jo slik det står i arbeidsmiljøloven, så det er en formalitet. Men det hender at arbeidsgiver prøver å vri seg unna. 

Sjekk ut med tillitsvalgte. 

Skrevet
13 timer siden, stan skrev:

Noen dager opphold eller max tilsvarende årlig ferie dersom den ikke er uttatt på annet tidspunkt er OK, men man må ha bikket tre år.

Man trenger ikke å framsette krav, men skal ses som fast ansatt etter tre år. For ordens skyld, og for å være sikker på at arbeidsgiver ikke er av en annen oppfatning, ville jeg likevel gjort det. 

AnonymBruker
Skrevet

Man må fremme krav, og min erfaring er jo at det ikke er veldig populært, så mange gjør det ikke.

Anonymkode: 51d61...be9

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man må fremme krav, og min erfaring er jo at det ikke er veldig populært, så mange gjør det ikke.

Anonymkode: 51d61...be9

Nå tøyser du vel fælt? Mener du at folk velger å ikke sikre fremtiden sin med fast jobb, fordi ledelsen kan bli litt mugne? Ts

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå tøyser du vel fælt? Mener du at folk velger å ikke sikre fremtiden sin med fast jobb, fordi ledelsen kan bli litt mugne? Ts

Kan jeg spørre om hvilken kommune du jobber for? Eller sånn ca hvor i landet?

Anonymkode: 769d5...628

AnonymBruker
Skrevet

DErsom man går i årsvikariat for ulike lærere hvert år, opparbeider man seg ikke krav på fast stilling. 

For øvrig et merkelig spørsmål å stille her fremfor Utdanningsforbundet/Lektorlaget. 

Anonymkode: 55052...1dd

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

DErsom man går i årsvikariat for ulike lærere hvert år, opparbeider man seg ikke krav på fast stilling. 

Anonymkode: 55052...1dd

Seriøst? Så på jobben min, hvor de er ulike lærere ute i studiepermisjon hvert år, så kommer jeg aldri til å ha krav på fast stilling? 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst? Så på jobben min, hvor de er ulike lærere ute i studiepermisjon hvert år, så kommer jeg aldri til å ha krav på fast stilling? 

Joda, det gjør du. Det er samme arbeidsgiver som er kravet. AB over tar feil. 

Du har forøvrig rett uten å fremsette krav, men jeg ville gjort det for å være føre var. 

Anonymkode: 56914...38c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...