Gå til innhold

Hvem skal betale for femtemann som ikke kan betale selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Vi er en vennegjeng bestående av to par og én singel gutt/mann som skal på hyttetur neste helg. Vi er alle studenter og har derfor et begrenset budsjett. Fire av oss har deltidsjobb, mens han som er singel ikke har kapasitet til å jobbe ved siden av studiene av helsemessige årsaker. Han har derfor svært dårlig råd. Han er en god og nær venn av min kjæreste og den andre fyren som skal være med på tur. Han er en trivelig fyr, så det er bare hyggelig å ha han med på turen, MEN; han har ikke råd til denne turen. Han takket høflig nei til invitasjonen pga økonomi, men kjæresten min og den andre fyren insisterte på at han måtte være med å at de med glede skulle dekke dette for han. Etter litt overtalelse sa han single ja til å bli med. 

Problemet er at guttene nå mener vi skal dele hele totalsummen på 4. Det blir ca. 1500 kr ekstra på hver, og det utgjør et stort innhogg i mitt student-budsjett. Det er ikke ofte jeg har råd til å dra på turer som dette i utgangspunktet. Ingen av oss er samboere enda, hvis det er av betydning. Guttene insisterte på å ha med denne kameraten og sa de skulle ta seg av det økonomiske uten å snakke med oss jentene først. Hverken jeg eller den andre jenta, som forøvrig er en god venninne av meg, ønsker å betale 1500 kr ekstra. Hva er rettferdig her? Er det vi som er kjipe som ikke unner femtemann denne turen? 

Anonymkode: ba077...8ec

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Cocosa
Skrevet

Siden kompisen takket nei, men kjærestene deres sa de skulle betale uten å snakke med dere, ja, da skal de ta regningen. Jeg har heller ikke 1500 ekstra å bruke på andre en helg. Hadde det vært et par hundrelapper er saken helt annen. 

Gjest Cocosa
Skrevet

Uansett fint at de vil gjøre dette for ham, men ikke på denne måten.

AnonymBruker
Skrevet

Det rette her blir at de to som sa de skulle dekke turen for han som ikke har råd gjør nettopp det. De kan ikke bare bestemme at de andre skal være med på å dekke utgiftene for kameraten sin uten å snakke med dere først. 

Anonymkode: 013a4...050

• Liker 25
Skrevet

Nei dette må guttene ta på sin egen kappe. 

Men 6000 for en hyttetur?   :klo:

• Liker 33
Skrevet (endret)

Be han prostituere seg for godt voksne menn. 1500 letttjente. Så har han en morsom historie å underholde med på hytta også.

Endret av Hurepoix
  • Liker 1
Skrevet

Man kan ikke avtale på vegne av andre at de skal betale ekstra. Her er det kompisene som tilbød seg å betale for hele regningen som må skaffe pengene. Er forøvrig enig i at en hyttetur som koster 6000 per person, høres helt absurd ut... i hvert fall på et studentbudsjett. Hva slags hytte koster så mye?

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Du får jo hytter til under 2000-,. Hvorfor er deres hytte så dyr? 

Anonymkode: 02259...72e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Anonym90059005 skrev:

Hva slags hyttetur for en helg er det som koster 6000 kr for en person lurer jeg på? Høres ikke ut som om noen av dere har så dårlig råd om det er hva dere bruker på en helg...

Vi har spart lenge og visst om dette lenge. Vi skal leie en ganske luksuriøs hytte. Vi valgte én helg med luksushytte fremfor flere helger med billig-hytte. Stedet hytta ligger på har også en spesiell betydning for oss i parene. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det rette her blir at de to som sa de skulle dekke turen for han som ikke har råd gjør nettopp det. De kan ikke bare bestemme at de andre skal være med på å dekke utgiftene for kameraten sin uten å snakke med dere først. 

Anonymkode: 013a4...050

Det er det eneste riktige. Man kan ikke melde seg frivillig for andre enn seg selv. Blir som om vi skulle sittet på restaurant fire stk og spist for 1000 kr, og jeg deretter skulle sagt "vi runder opp til 1600, dvs 400 på hver". 

Anonymkode: 38962...404

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi har spart lenge og visst om dette lenge. Vi skal leie en ganske luksuriøs hytte. Vi valgte én helg med luksushytte fremfor flere helger med billig-hytte. Stedet hytta ligger på har også en spesiell betydning for oss i parene. 

Dette var forøvrig TS. Utgiftene er også inkludert mat, alkohol og bensin.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, altflyter skrev:

Man kan ikke avtale på vegne av andre at de skal betale ekstra. Her er det kompisene som tilbød seg å betale for hele regningen som må skaffe pengene. Er forøvrig enig i at en hyttetur som koster 6000 per person, høres helt absurd ut... i hvert fall på et studentbudsjett. Hva slags hytte koster så mye?

Ja, det er sykt. 30.000 for å dra på hyttetur fem stykker. Man får Leif hytter til 2000,3000 kr for alle, for soveplasser nok til alle fem. 

Hva slags luksushytte har dere leid, Ts?  Bestill en billigere hytte og sett resten på bsu. 

Anonymkode: 02259...72e

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde betalt for en god kompis. Når man har levd noen år og mistet noen mennesker, så innser man at penger er trivielt, selv i knappe studietider. Det er et engangstilfelle, jeg hadde ikke tvilt et sekund

Anonymkode: c23d4...242

• Liker 5
Skrevet

De to guttene som sa de skulle betale er de som skal betale for han. Ferdig. Dere to jenter har ikke lovet noe som helst her.

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det koster da like mye å leie hytta om dere er 4 eller 5 personer? Pleier da ikke være stykkpris på hytteleie...

Hele storyen virker jo helt absurd.

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet

Voldsomt som dere skulle henge dere opp i prisen! 

Ingen av oss har noen gang vært på noen luksushytte, men alle hadde en drøm om å en gang få prøve det. Vi har drevet å motivert hverandre til å spare ved å f.eks raide matbutikkene for tilbudsvarer. Kan vi ikke få lov til å bestemme selv hvor vi skal dra? Det er dyrt,(det er forøvrig snakk om en langhelg her, torsdag til søndag) men vi har spart lenge og syns det er verdt pengene, fordi denne turen blir et minne for livet. 

Vi bestilte turen i juleferien, men det er først denne uka vi jentene har fått vite at vi også må betale for femtemann. Vi begge regnet med at det var en utgift guttene skulle dele seg i mellom. Ts

• Liker 5
Skrevet
21 minutter siden, Cocosa skrev:

Siden kompisen takket nei, men kjærestene deres sa de skulle betale uten å snakke med dere, ja, da skal de ta regningen. Jeg har heller ikke 1500 ekstra å bruke på andre en helg. Hadde det vært et par hundrelapper er saken helt annen. 

Enig. Dette får kjærestene deres dekke. Hadde det vært 200-300kr ekstra pr person så hadde jeg ikke sagt noe, men 1500kr? Det er faktisk en del penger. De kunne i det minste diskutert det med dere først.

Kan det være et alternativ å finne en annen og litt billigere hytte? Om dere trekker fra kompisens 6000kr så vil dere uansett få en himla fin hytte for en helg.

• Liker 2
Gjest supernova_87
Skrevet (endret)

Jeg skjønner ikke helt. Å leie en hytte koster det det koster enten man er 4 eller 5. Bensin koster det det koster (litt mer pga mer vekt) enten man er 4 eller 5. 

Hvis du mener at om man deler på 4 i stedet for 5 så blir alt 1500 dyrere per pers, så bommer du jo litt med tanke på at dere uansett hadde måtte betalt 1500 kr mer hver om denne vennen ikke ble med. Dere får ikke noe særlig mindre plass hver eller mindre luksus i en så dyr hytte med en singel ung mann i tillegg.

Når det gjelder EKSTRA-kostnader, altså som fakisk hadde blitt mindre om dere var 4 (mat, alkohol) så kan kompisene betale det mellomlegget. Eller denne fyren kan betale litt selv mtp at han uansett hadde spist mat en annen helg. 

Endret av Rainstorm
Skrevet

Del selve hytteleia og bensinen på 4. Den hadde blitt det samme uanhvengig om den siste hadde blitt med eller ikke.

Mat/alkohol for 5. mann. kan gutta dele mellom seg. 

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...