AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #1 Skrevet 6. mai 2017 Vi foreldre er drittlei av at ungdommen, som faktisk har kompiser, stort sett er inne etter skolen på en eller annen skjerm. Han har tv og nett på rommet. Ellers er han med oss foreldre. Jeg tror vi har gjort det så koselig at han ikke gidder noe annet. Vi ønsker at han skal komme seg ut og finne på kjekke ting med jevnaldrende.. Vi snakker om det, lager avtaler og motiverer men ingenting hjelper. Nå tenker vi at vi skal kutte ut internet og tv, netflix osv, slik at han kjeder seg så mye at han faktisk kommer seg litt ut. Er det noen her inne som har fått ungdommen ut etter å ha slått av nettet? Og hvordan slår man av det trådløse nettet for bare en bruker? Kom gjerne med andre innspill og tips. Hilsen TS Anonymkode: 273e0...9de
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #2 Skrevet 6. mai 2017 Hvor gammel er ungdommen? Stor forskjell på om han er 13 eller 17 Ellers så tenker jeg at det ikke er så lett å bare gå ut og finne på ting med jevnaldrende. Som regel sitter man på facebook og avtaler om å møtes eller er sosial på andre nettsider. Å sende han ut når resten av kompisene sitter foran skjerm virker bare mot sin hensikt. Anonymkode: 22ede...aa0 6
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #3 Skrevet 6. mai 2017 Gi ham skjermtid ut fra hvor lenge han har vært ute den dagen. 1 time ute = 1 time skjerm. Anonymkode: 3fdcc...9fd 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #4 Skrevet 6. mai 2017 Er dere sikre på at disse kompisene er gode nok kompiser til at han er komfortabel med å spørre de om å finne på noe? Det er ikke uvanlig at det ser ut som at man har venner, men at man innerst inne kjenner på at man ikke har noen man tør å spørre sånn i hverdagen. Er heller ikke uvanlig at man er venner i skoletiden og på sosiale medier, men aldri gjøre noe på fritiden som følge av manglende felles interesser. Som en del av en større kompisgjeng kan det også være sterke "klikker" innad i gjengen slik at enkelte er en del av gjengen når de fleste samles, men aldri er den personen som blir spurt når noen vil finne på noe med bare én. Anonymkode: b7801...25b 16
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #5 Skrevet 6. mai 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel er ungdommen? Stor forskjell på om han er 13 eller 17 Ellers så tenker jeg at det ikHke er så lett å bare gå ut og finne på ting med jevnaldrende. Som regel sitter man på facebook og avtaler om å møtes eller er sosial på andre nettsider. Å sende han ut når resten av kompisene sitter foran skjerm virker bare mot sin hensikt. Anonymkode: 22ede...aa0 Han er 15. Spurte han i dag under middagen: " dersom vi ikke hadde tv eller internet, hva ville du gjort da?" - Han svarte: " da ville jeg forsøkt mer å være med kompiser"..... Så tenker at skjermtiden er et stort hinder, både for ham og for kompisene.... TS Anonymkode: 273e0...9de 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #6 Skrevet 6. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er dere sikre på at disse kompisene er gode nok kompiser til at han er komfortabel med å spørre de om å finne på noe? Det er ikke uvanlig at det ser ut som at man har venner, men at man innerst inne kjenner på at man ikke har noen man tør å spørre sånn i hverdagen. Er heller ikke uvanlig at man er venner i skoletiden og på sosiale medier, men aldri gjøre noe på fritiden som følge av manglende felles interesser. Som en del av en større kompisgjeng kan det også være sterke "klikker" innad i gjengen slik at enkelte er en del av gjengen når de fleste samles, men aldri er den personen som blir spurt når noen vil finne på noe med bare én. Anonymkode: b7801...25b Vi har snakket mye om kompiser og venner. I følge ham selv så har han noen par som han ser på som nære. Anonymkode: 273e0...9de
Hurepoix Skrevet 6. mai 2017 #8 Skrevet 6. mai 2017 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Gi ham skjermtid ut fra hvor lenge han har vært ute den dagen. 1 time ute = 1 time skjerm. Anonymkode: 3fdcc...9fd Smart. Faren er vel også at disse kompisene bare går til hverandre og er på skjerm sammen, mens foreldrene tror de er ute i skogen og oppe i trærne, men da er de i alle fall sosiale IRL. Endret 6. mai 2017 av Hurepoix 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #9 Skrevet 6. mai 2017 Har dere ikke kvalitetstid med tenåringen? Hva med å gjøre noe sammen ute? 1time sammen er lik en time skjermtid😊 Anonymkode: a5fed...e0b
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #10 Skrevet 6. mai 2017 Seriøst? Er han flink på skolen og en grei gutt og slikt? Da syns jeg han kan sitte foran en skjerm. De er sosiale på nett også. Hvis han ikke skaper trøbbel, så vil han garantert sette seg på bakbeina om foreldrene skal komme og blande seg inn. Det er 2017, tenåringer er mer sammen på nett enn å "henge i trær" slik det var før. Anonymkode: 88556...fae 12
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #11 Skrevet 6. mai 2017 Bare å ta fra han skjermen og be han komme seg ut. Ungdom er ikke noe vanskeligere i dag enn før. Anonymkode: 87908...e01
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #12 Skrevet 6. mai 2017 Ting som er viktig: han går på skolen, har venner, spiser normalt og holder seg i aktivitet/trener. Utover det synes jeg han burde få bruke så mye skjerm han vil. Kanskje dere skal foreslå at han kan invitere kompsene på besøk. 1 time skjerm for 1 time ute, det er helt latterlig. Går han en time tur ute hver dag burde det kvalifisere til så mye skjerm han orker den dagen. Anonymkode: 58331...692 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2017 #13 Skrevet 7. mai 2017 Er det noe som feiler dere? det er ikke normalt at en 15-åring eller noen som helst bruker alt tid med å sitte foran skjerm. Non er rett og slett late og giddelause og derfor gidder de ikke å komme seg ut. Selvfølgelig at foreldre skal pushe litt. Anonymkode: f37b8...db2 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2017 #14 Skrevet 7. mai 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Seriøst? Er han flink på skolen og en grei gutt og slikt? Da syns jeg han kan sitte foran en skjerm. De er sosiale på nett også. Hvis han ikke skaper trøbbel, så vil han garantert sette seg på bakbeina om foreldrene skal komme og blande seg inn. Det er 2017, tenåringer er mer sammen på nett enn å "henge i trær" slik det var før. Anonymkode: 88556...fae Enig med dette! Foreldrene mine pleide å tvinge meg ut når jeg var på den alderen. Jeg var veldig ensom på ungdomsskolen så jeg endte ofte opp med å gå gatelangs eller gå inn i skogen for å gråte. Så jeg får helt angst av denne type tråder. Anonymkode: f9c38...941 7
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2017 #15 Skrevet 7. mai 2017 Dette er virkelig vanskelig. Har både jente og gutt i 14-16årsalderen, og er lærer på ungdomsskole. Har som lærer pratet med x antall foreldre med samme utfordring. Vi har også hatt det oppe på foreldremøte. Konklusjonen ble egentlig at vi voksne må innse at tidene har forandret seg og at livet til ungdommen nå i stor grad skjer foran skjermen, om vi liker det eller ei. Mine to barn trener mye og er i god form, så jeg er ikkje bekymret for helsa sånn sett. Er likevel bekymret for hvor u(sunt) det må være i det lange løp å klistre ansiktet sitt foran en skjerm så mange timer i døgnet. For ikke å snakke om alt det hyggelige de går glipp av ved å sitte inne i stedet for å møte venner ansikt til ansikt. Hadde aldri trodd jeg skulle ønske at barna mine skulle lure unna litt øl og snike seg på fest...... Anonymkode: 5e647...fba 2
C-girl Skrevet 7. mai 2017 #16 Skrevet 7. mai 2017 -Bytt passord på nettverket slik at han ikke har tilgang. - Noen rutere har også mulighet for å blokkere enkelte brukere (bla Dlink) slik at du kan skru av hans tilgang etter feks en time eller ved leggetid.
kvinneguide Skrevet 7. mai 2017 #17 Skrevet 7. mai 2017 5 minutter siden, C-girl skrev: -Bytt passord på nettverket slik at han ikke har tilgang. - Noen rutere har også mulighet for å blokkere enkelte brukere (bla Dlink) slik at du kan skru av hans tilgang etter feks en time eller ved leggetid. De fleste ungdommer har vel smarttelefon, så skal man styre deres skjermtid må man samtidig frata de mobilen
C-girl Skrevet 7. mai 2017 #18 Skrevet 7. mai 2017 Forsåvidt sant, men vrient å spille online på spillkonsoll uten WiFi.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2017 #19 Skrevet 7. mai 2017 Han er 15 år. Gutter i den alderen tar ikke å møtes og gjør så mye ute lengre, de fleste sitter inne, og spiller og snakker med vennene sine gjennom nettet i stedet. Tidene har forandret seg. Det kan også godt hende at han faktisk ikke har venner som han føler han er nære nok til at han kan spørre om de kan finne på noe sammen på fritiden. Anonymkode: 07a21...a15
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2017 #20 Skrevet 7. mai 2017 Ikke press ham. Da jeg var på den alderen var det mye data... Nå er det jo enda mer. Du kan foreslå LAN da 😄 Kjøp inn snacks og godteri og brus. Anonymkode: b4ee6...889
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå