Gå til innhold

"Takk for meg"

BeautyB

Anbefalte innlegg

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nordmenn. Du stigmatiserer de du kaller nordmenn. Bruk heller navnet eller folk som betegnelse for det du mener er nordmenn. Ville du likt det hvis jeg kalte deg Tyrker'n hvis du hadde et opphav i fra Tyrkia? Så du har nesten ikke bodd i Norge med andre ord?

Jeg vet ikke - alle sier ikke det. Det kommer an på.

Anonymkode: 47747...b11

Hahhaahah, generasjon butthurt. Nordmenn setter minoriteter i bås hele tiden, så dette her burde du vel tåle?😉😈

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er høflighet og folkeskikk her. Det betyr ikke at man takker for seg selv, men takker for at man fikk komme og ble invitert og for samværet :)

Anonymkode: 3c61b...b95

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil gi trådstarter en tommel opp for å faktisk spørre jeg da! I stedet for å gå rundt å være fornærma på frekke nordmenn, så spør hun - og lærer forhåpentligvis at folk slett ikke er så uhøflige som hun trodde, det er bare språket som er lett å misforstå :) 

Anonymkode: 8c2a0...cd0

Det er derfor jeg spør! Jeg vil ikke anta noe bare. :) og nå vet jeg svaret så jeg kommer til å si det samme selv! Har passet på å hele tiden si "takk for alt dere gjorde" eller "takk for at dere inviterte oss på god mat" så de forsto hva jeg mente. Men nå kan jeg si "takk for meg" og ikke være uhøflig. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuuuusen takk for alle svar :) nå forstår jeg endelig! Har lenge lurt på det og nå er det godt med svar på det! 

veldig deilig med clarification :) (vet ikke hva det er på norsk). 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mener ikke det du tror de mener. Når de sier "takk for meg", sier de "Takk for at jeg fikk komme på besøk". Grunnen til at det blir "meg", og ikke jeg" er faktisk kasus. Preposisjonene gir akkusativ kasus, og "for" er en preposisjon". Meg er en objektsform som typisk for akkusativ som objekt eller i et preposisjonsuttrykk. Det de egentlig sier er altså:

"Takk for at jeg fikk komme på besøk".

Siden nordmenn liker å økonomisere språket sitt, sier de bare "Takk for meg". Deretter sier verten "Takk for besøket", som betyr "Takk for at dere kom på besøk". 

Anonymkode: fc062...c9e

Takk :) nå forstår jeg mye bedre! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, BeautyB skrev:

Hvorfor sier nordmenn "takk for meg" etter de har vært på besøk f.eks.?

Vanlig er vel å takke verten(-innen) for det de har gjort eller i en hvilken som helst annen sammenheng. Kan ikke forstå hvorfor nordmenn takker seg selv for at de kom på besøk. 

Jeg prøver å forstå det da jeg ikke er av norsk etnisitet. Å takke seg selv der jeg kommer fra er svært uhøflig og viser ikke den andre respekt. 

Hadde noen over på drinker i går kveld og avsluttet med "dette var så hyggelig. Vi må gjøre det igjen snart. Takk for oss. Ha det bra."

Takk for deg? Men jeg gjorde alt... 

Kan noen være så snill og forklare det? Jeg prøver på ingen måte å være frekk, men ønsker å forstå. 

Normenn takker for at de får komme på besøk og være gjester i vertinnens hjem. Fritt oversatt fra engelsk så sier Amerikanere takk for å ha hatt meg (som gjest). 

Vertinnen kan da svare takk for at du kom, (og ønsket å besøke oss eller være gjest i vårt selskap og vårt hjem.) 

Hva er vanskelig med å forstå av dette? 

Anonymkode: 51b74...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Den Lille Heksa

*Sukk* trodde en av bitterpikkene forlot KG og ble så glad..

Anonymkode: 9ae69...052

:laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Normenn takker for at de får komme på besøk og være gjester i vertinnens hjem. Fritt oversatt fra engelsk så sier Amerikanere takk for å ha hatt meg (som gjest). 

Vertinnen kan da svare takk for at du kom, (og ønsket å besøke oss eller være gjest i vårt selskap og vårt hjem.) 

Hva er vanskelig med å forstå av dette? 

TS skriver jo at hun opprinnelig er fra et annet land enn Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, BeautyB skrev:

Tuuuusen takk for alle svar :) nå forstår jeg endelig! Har lenge lurt på det og nå er det godt med svar på det! 

veldig deilig med clarification :) (vet ikke hva det er på norsk). 

"veldig deilig med en oppklaring", eller i dette tilfellet "takk for oppklaringen". ;)

Anonymkode: 8edce...5ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"veldig deilig med en oppklaring", eller i dette tilfellet "takk for oppklaringen". ;)

Tusen hjertelig takk :):) jeg lærer hele tiden! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min engelskspråkelige kjærste har lurt lenge på "takk for sist". Og at vi sier "takk for maten" :ler: 

Anonymkode: c37b4...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, Adalin skrev:

TS skriver jo at hun opprinnelig er fra et annet land enn Norge.

Ja, det fikk jeg med meg. Men hva du her sikter til er nokså uklart for meg. 

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å få spørsmålet  "avklart" er noe annet enn en oppklaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS for å ha norsk som sidemål så skriver du veldig bra,, Du får bare spørre de i omkretsen din som sier ting du ikke forstår.  

Anonymkode: ca6b9...d12

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 7.5.2017 den 10.36, AnonymBruker skrev:

TS for å ha norsk som sidemål så skriver du veldig bra,, Du får bare spørre de i omkretsen din som sier ting du ikke forstår.  

Anonymkode: ca6b9...d12

Tusen takk :) 

Siden jeg flyttet til Norge har jeg lagd skrivebøker hvor jeg øver meg på alt fra grammatikk til ordtak. Skriver ned alt jeg hører og leser og repeterer. Skriver ned morsmålet ved siden av. 

Har fylt ut 27 bøker så langt på denne måten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veeldi bra svar på ca 1332. Og til dere nordmenn eller folk osv. Please slutt å tolke og vri på stakkars TS som jeg synes stilte et meget bra spm. Thx 4 having me:nordvesta:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...