BeautyB Skrevet 6. mai 2017 #1 Del Skrevet 6. mai 2017 Hvorfor sier nordmenn "takk for meg" etter de har vært på besøk f.eks.? Vanlig er vel å takke verten(-innen) for det de har gjort eller i en hvilken som helst annen sammenheng. Kan ikke forstå hvorfor nordmenn takker seg selv for at de kom på besøk. Jeg prøver å forstå det da jeg ikke er av norsk etnisitet. Å takke seg selv der jeg kommer fra er svært uhøflig og viser ikke den andre respekt. Hadde noen over på drinker i går kveld og avsluttet med "dette var så hyggelig. Vi må gjøre det igjen snart. Takk for oss. Ha det bra." Takk for deg? Men jeg gjorde alt... Kan noen være så snill og forklare det? Jeg prøver på ingen måte å være frekk, men ønsker å forstå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #2 Del Skrevet 6. mai 2017 Be om nasjonale fraseendring til : "Takk fra meg" ? Anonymkode: e59da...47f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #3 Del Skrevet 6. mai 2017 Akkurat nå, BeautyB skrev: Hvorfor sier nordmenn "takk for meg" etter de har vært på besøk f.eks.? Vanlig er vel å takke verten(-innen) for det de har gjort eller i en hvilken som helst annen sammenheng. Kan ikke forstå hvorfor nordmenn takker seg selv for at de kom på besøk. Jeg prøver å forstå det da jeg ikke er av norsk etnisitet. Å takke seg selv der jeg kommer fra er svært uhøflig og viser ikke den andre respekt. Hadde noen over på drinker i går kveld og avsluttet med "dette var så hyggelig. Vi må gjøre det igjen snart. Takk for oss. Ha det bra." Takk for deg? Men jeg gjorde alt... Kan noen være så snill og forklare det? Jeg prøver på ingen måte å være frekk, men ønsker å forstå. De mener ikke det du tror de mener. Når de sier "takk for meg", sier de "Takk for at jeg fikk komme på besøk". Grunnen til at det blir "meg", og ikke jeg" er faktisk kasus. Preposisjonene gir akkusativ kasus, og "for" er en preposisjon". Meg er en objektsform som typisk for akkusativ som objekt eller i et preposisjonsuttrykk. Det de egentlig sier er altså: "Takk for at jeg fikk komme på besøk". Siden nordmenn liker å økonomisere språket sitt, sier de bare "Takk for meg". Deretter sier verten "Takk for besøket", som betyr "Takk for at dere kom på besøk". Anonymkode: fc062...c9e 44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #4 Del Skrevet 6. mai 2017 Når vi sier "takk for oss" så takker vi ikke oss selv for at vi kom! Selv om ordlyden kanskje kan være litt misvisende, så betyr det nettopp at man takker vertskapet. Det er rett og slett en variant av "takk for at vi fikk komme", "takk for at du inviterte oss" og "takk for det du gjorde for oss mens vi var her". Synes gjestene dine var veldig høflige, men jeg skjønner at det ikke er like lett å forstå alle nyanser av språket! Anonymkode: 8c2a0...cd0 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymSjiraff Skrevet 6. mai 2017 #5 Del Skrevet 6. mai 2017 (endret) Takk for i dag. Endret 6. mai 2017 av AnonymSjiraff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #6 Del Skrevet 6. mai 2017 På engelsk sier man gjerne "Thank you for having us", ihvertall de amerikanske slektningene våre sier det når de er i Norge☺️ Anonymkode: bfd79...23b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #7 Del Skrevet 6. mai 2017 Noen ble oppdratt sånn. Jeg ble det! Jeg bruker det også for å vise ungen min hva man sier når man har vært på besøk, i likhet med "velkommen til oss" Jeg bruker det også i butikker om jeg føler jeg var til bry. da sier jeg takk for titten feks.. Anonymkode: ca6b9...d12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #8 Del Skrevet 6. mai 2017 Takk for meg betyr vel heller at man takker for at man fikk komme på besøk Anonymkode: 80871...5d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #9 Del Skrevet 6. mai 2017 13 minutter siden, BeautyB skrev: Takk for deg? Men jeg gjorde alt... Takk for meg betyr at man er takknemlig for vertskapet. Lættis å bli snurt for at noen takker for seg etter besøk da. Anonymkode: ca6b9...d12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #10 Del Skrevet 6. mai 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for meg betyr at man er takknemlig for vertskapet. Lættis å bli snurt for at noen takker for seg etter besøk da. Anonymkode: ca6b9...d12 Hun blir ikke snurt for det, hun sier at hun ikke forstår at det er det de gjør. "Lættis" sjøl. Anonymkode: fc062...c9e 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #11 Del Skrevet 6. mai 2017 *Sukk* trodde en av bitterpikkene forlot KG og ble så glad.. Anonymkode: 9ae69...052 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #12 Del Skrevet 6. mai 2017 Vil gi trådstarter en tommel opp for å faktisk spørre jeg da! I stedet for å gå rundt å være fornærma på frekke nordmenn, så spør hun - og lærer forhåpentligvis at folk slett ikke er så uhøflige som hun trodde, det er bare språket som er lett å misforstå Anonymkode: 8c2a0...cd0 31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 6. mai 2017 #13 Del Skrevet 6. mai 2017 Det er hyggelig når noen takker for seg. Det betyr at de har satt pris på at det de har fått oppleve med dem de takker, satt pris på hva dere har gjort. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #14 Del Skrevet 6. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hun blir ikke snurt for det, hun sier at hun ikke forstår at det er det de gjør. "Lættis" sjøl. Anonymkode: fc062...c9e Tolka at hun ble "snurt" ettersom hun skrev "men jeg gjorde alt.....". Feiltolkning kansje, men oppfatta det som klaging på at folk takket for seg selv når hun gjorde alt arbeidet som verten. Anonymkode: ca6b9...d12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #15 Del Skrevet 6. mai 2017 8 timer siden, BeautyB skrev: Hvorfor sier nordmenn "takk for meg" etter de har vært på besøk f.eks.? Vanlig er vel å takke verten(-innen) for det de har gjort eller i en hvilken som helst annen sammenheng. Kan ikke forstå hvorfor nordmenn takker seg selv for at de kom på besøk. Jeg prøver å forstå det da jeg ikke er av norsk etnisitet. Å takke seg selv der jeg kommer fra er svært uhøflig og viser ikke den andre respekt. Hadde noen over på drinker i går kveld og avsluttet med "dette var så hyggelig. Vi må gjøre det igjen snart. Takk for oss. Ha det bra." Takk for deg? Men jeg gjorde alt... Kan noen være så snill og forklare det? Jeg prøver på ingen måte å være frekk, men ønsker å forstå. Nordmenn. Du stigmatiserer de du kaller nordmenn. Bruk heller navnet eller folk som betegnelse for det du mener er nordmenn. Ville du likt det hvis jeg kalte deg Tyrker'n hvis du hadde et opphav i fra Tyrkia? Så du har nesten ikke bodd i Norge med andre ord? Jeg vet ikke - alle sier ikke det. Det kommer an på. Anonymkode: 47747...b11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #16 Del Skrevet 6. mai 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Tolka at hun ble "snurt" ettersom hun skrev "men jeg gjorde alt.....". Feiltolkning kansje, men oppfatta det som klaging på at folk takket for seg selv når hun gjorde alt arbeidet som verten. Anonymkode: ca6b9...d12 Du tolker nok mye feil - man kan ikke lese tonefallet når ting er skrevet. Anonymkode: 47747...b11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Regn Skrevet 6. mai 2017 #17 Del Skrevet 6. mai 2017 Takk for oss betyr takk for gjestfriheten du viser ved å ønske oss velkomne til hjemmet dit! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 6. mai 2017 #18 Del Skrevet 6. mai 2017 8 timer siden, BeautyB skrev: Hvorfor sier nordmenn "takk for meg" etter de har vært på besøk f.eks.? Vanlig er vel å takke verten(-innen) for det de har gjort eller i en hvilken som helst annen sammenheng. Kan ikke forstå hvorfor nordmenn takker seg selv for at de kom på besøk. Jeg prøver å forstå det da jeg ikke er av norsk etnisitet. Å takke seg selv der jeg kommer fra er svært uhøflig og viser ikke den andre respekt. Hadde noen over på drinker i går kveld og avsluttet med "dette var så hyggelig. Vi må gjøre det igjen snart. Takk for oss. Ha det bra." Takk for deg? Men jeg gjorde alt... Kan noen være så snill og forklare det? Jeg prøver på ingen måte å være frekk, men ønsker å forstå. Mange har alt forklart deg hva "Takk for meg" betyr. Det er nok preposisjonen "for" du misforstod. Gjestene takker ikke seg selv. Hadde de takket seg selv, ville de sagt "Takk TIL meg". 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 6. mai 2017 #19 Del Skrevet 6. mai 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for meg betyr at man er takknemlig for vertskapet. Lættis å bli snurt for at noen takker for seg etter besøk da. Anonymkode: ca6b9...d12 Når vi er inne på ord man ikke forstår, hva betyr "lættis"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #20 Del Skrevet 6. mai 2017 14 minutter siden, Hulderen skrev: Når vi er inne på ord man ikke forstår, hva betyr "lættis"? Latterlig? Anonymkode: ad4f5...94e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå